Dossier Schade | Groot en uitdagend

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Grip op cascoschade

tabel cascoverzekeraars 2017De cijfers over de brutopremie en uitgekeerde schadelast bij verzekeraars zijn al van 2017 – die over vorig jaar zijn er nog niet – maar ze geven wel een aardig inzicht in een paar belangrijke trends: allereerst lijken de autoverzekeraars de schadelast in de cascomarkt onder controle te krijgen. De cascoverzekeraars boekten in 2017 voor iets meer dan een miljard euro aan brutoschades geboekt, 200 miljoen euro minder dan in 2016. Daarmee wordt de dalende trend van de laatste tien jaar voortgezet. In 2008 moesten de autoverzekeraars nog voor meer dan 1,5 miljard euro aan schades wegslikken. Het resultaat verbetert dus ten opzichte van 2016, ook doordat de premieomzet voor het eerst sinds 2010 is gestegen: van 1,78 miljard tot € 1,81 miljard euro. Een kleine 56 procent van de premieomzet gaat op aan autoschades. Dat is een stevige verbetering ten opzichte van het jaar ervoor. Toen betaalden verzekeraars nog grofweg twee derde van de premieomzet aan cascoschades. 

 

Schaalvergroting

schadecijfersDe tweede trend: schaalvergroting. Volgens de officiële cijfers die bij De Nederlandsche Bank zijn gedeponeerd, blijft Achmea veruit de marktleider in cascoverzekeringen. De premieomzet is meer dan tweemaal zo groot als die van de nieuwe nummer 2 ASR (ook actief met onder meer Ditzo), die met een groei van 10 procent de voormalige runner-up Delta Lloyd passeert. De nummer 3 zal in de lijstjes over 2018 helemaal niet meer voorkomen vanwege de overname door nummer 6 Nationale-Nederlanden. Die zal daardoor gemeten over 2018 vermoedelijk op de 3e plaats terechtkomen. Opmerkelijk is de groei bij Generali, nog zo’n partij die in 2018 niet meer terugkomt doordat ASR het bedrijf heeft ingelijfd. De casco-inkomsten gaan bijna 20% omhoog door een stevige premieverhoging. Die zorgt ervoor dat Generali in 2017 weer iets overhoudt van elke euro cascopremie: 4,4 cent om precies te zijn. Ook Bovemij en TVM groeien sterk in de top 10.

Achmea

Achmea blijft veruit de marktleider in cascoverzekeringen. Nummer 2 ASR (ook actief met onder meer Ditzo), passeert met een groei van 10 procent de voormalige runner-up Delta Lloyd. 

€34,- 

Het gemiddelde gecalculeerde schadebedrag is vorig jaar met 34 euro (2,7%) gestegen t.o.v. 2017 en kwam uit op 1.316 euro.  

25%

Wit blijft in Europa, met een aandeel van 25 procent in de markt van nieuwe personenauto’s, favoriet. 

56%

Een kleine 56 procent van de premieomzet gaat op aan autoschades. Dat is een stevige verbetering ten opzicht van het jaar ervoor. 

De witte blijft zitte

wit zwart wit grijsVolgens het jaarlijkse Global Automotive Color Report van lakkenfabrikant Axalta wisselden zwart en grijs afgelopen jaar van plaats in de lijst van meest populaire autokleuren bij nieuwe auto’s. Wit blijft in Europa, met een aandeel van 25 procent in de markt van nieuwe personenauto’s favoriet; net als in de rest van de wereld (38%). Op plaats twee in Europa staat nu grijs met 22 procent van de nieuwe auto’s; dat is twee procentpunt meer dan in 2017. Zwart is met 21 procent stabiel, maar zakt door de gestegen populariteit van grijs wel naar plaats drie. In de top vijf van meest gekozen kleuren in 2018 staan verder zilvergrijs (11%) en blauw (10%).

Wereldwijd ziet het overzicht er grotendeels hetzelfde uit, maar heeft wit een nog groter aandeel (38%), staat zwart nog wel op twee (18%) en grijs op drie (12%); gevolgd door zilver (12%) en blauw (7%).

Dossier Schade | Groot en uitdagend | Automotive Online

Dossier Schade | Groot en uitdagend

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Grip op cascoschade

tabel cascoverzekeraars 2017De cijfers over de brutopremie en uitgekeerde schadelast bij verzekeraars zijn al van 2017 – die over vorig jaar zijn er nog niet – maar ze geven wel een aardig inzicht in een paar belangrijke trends: allereerst lijken de autoverzekeraars de schadelast in de cascomarkt onder controle te krijgen. De cascoverzekeraars boekten in 2017 voor iets meer dan een miljard euro aan brutoschades geboekt, 200 miljoen euro minder dan in 2016. Daarmee wordt de dalende trend van de laatste tien jaar voortgezet. In 2008 moesten de autoverzekeraars nog voor meer dan 1,5 miljard euro aan schades wegslikken. Het resultaat verbetert dus ten opzichte van 2016, ook doordat de premieomzet voor het eerst sinds 2010 is gestegen: van 1,78 miljard tot € 1,81 miljard euro. Een kleine 56 procent van de premieomzet gaat op aan autoschades. Dat is een stevige verbetering ten opzichte van het jaar ervoor. Toen betaalden verzekeraars nog grofweg twee derde van de premieomzet aan cascoschades. 

 

Schaalvergroting

schadecijfersDe tweede trend: schaalvergroting. Volgens de officiële cijfers die bij De Nederlandsche Bank zijn gedeponeerd, blijft Achmea veruit de marktleider in cascoverzekeringen. De premieomzet is meer dan tweemaal zo groot als die van de nieuwe nummer 2 ASR (ook actief met onder meer Ditzo), die met een groei van 10 procent de voormalige runner-up Delta Lloyd passeert. De nummer 3 zal in de lijstjes over 2018 helemaal niet meer voorkomen vanwege de overname door nummer 6 Nationale-Nederlanden. Die zal daardoor gemeten over 2018 vermoedelijk op de 3e plaats terechtkomen. Opmerkelijk is de groei bij Generali, nog zo’n partij die in 2018 niet meer terugkomt doordat ASR het bedrijf heeft ingelijfd. De casco-inkomsten gaan bijna 20% omhoog door een stevige premieverhoging. Die zorgt ervoor dat Generali in 2017 weer iets overhoudt van elke euro cascopremie: 4,4 cent om precies te zijn. Ook Bovemij en TVM groeien sterk in de top 10.

Achmea

Achmea blijft veruit de marktleider in cascoverzekeringen. Nummer 2 ASR (ook actief met onder meer Ditzo), passeert met een groei van 10 procent de voormalige runner-up Delta Lloyd. 

€34,- 

Het gemiddelde gecalculeerde schadebedrag is vorig jaar met 34 euro (2,7%) gestegen t.o.v. 2017 en kwam uit op 1.316 euro.  

25%

Wit blijft in Europa, met een aandeel van 25 procent in de markt van nieuwe personenauto’s, favoriet. 

56%

Een kleine 56 procent van de premieomzet gaat op aan autoschades. Dat is een stevige verbetering ten opzicht van het jaar ervoor. 

De witte blijft zitte

wit zwart wit grijsVolgens het jaarlijkse Global Automotive Color Report van lakkenfabrikant Axalta wisselden zwart en grijs afgelopen jaar van plaats in de lijst van meest populaire autokleuren bij nieuwe auto’s. Wit blijft in Europa, met een aandeel van 25 procent in de markt van nieuwe personenauto’s favoriet; net als in de rest van de wereld (38%). Op plaats twee in Europa staat nu grijs met 22 procent van de nieuwe auto’s; dat is twee procentpunt meer dan in 2017. Zwart is met 21 procent stabiel, maar zakt door de gestegen populariteit van grijs wel naar plaats drie. In de top vijf van meest gekozen kleuren in 2018 staan verder zilvergrijs (11%) en blauw (10%).

Wereldwijd ziet het overzicht er grotendeels hetzelfde uit, maar heeft wit een nog groter aandeel (38%), staat zwart nog wel op twee (18%) en grijs op drie (12%); gevolgd door zilver (12%) en blauw (7%).