Impressie Dealerholdingholding Seminar | Tussen zes en acht

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Marcel Cazemier

Dealerholding top 60

Op het Dealerholdingseminar wordt al jaren de Dealerholding Top 60 uitgereikt. Het event vond dit jaar plaats in Oranjerie Hydepark in Doorn. Dit jaar ontving Eric Berkhof het eerste exemplaar (zie vorige pagina). Op het event was een groot deel van de top van de Nederlandse dealerwereld aanwezig. Een snelle berekening leert dat de aanwezigen goed zijn voor circa de helft van de totale nieuwverkoop in Nederland. 

Waarom niet ’s nachts?

dhs 1De techreuzen hijgen de Amerikaanse dealers steeds nadrukkelijker in de nek. Amazon staat klaar om de retail over te nemen. Tegen die achtergrond is Brian Benstock, dga van Honda- en Acura-dealer Paragon in New York, bezig om te groeien. Dat kan maar op één manier, stelt Benstock. “De door ons zelf toegevoegde frictie moet uit het proces. Wij vonden het ooit gemakkelijk dat een klant zich overdag bij ons meldde voor onderhoud en reparaties. Die tijd is voorbij. Alles is nu op ieder moment beschikbaar en te bestellen op de manier die een klant wil. Benstock, die vijf keer zoveel nieuwe Honda’s verkoopt als alle Nederlandse dealers bij elkaar, heeft daarom zijn businessmodel volledig overhoop gehaald. “Wij halen nu de auto op na werktijd en leveren die in de ochtend, voor werktijd, weer af bij de klant. Zonder meerkosten”, geeft Benstock als voorbeeld. En de klant kan dat regelen op de manier zoals hij wil. “Als de klant wil mailen of bellen, prima. Maar hij kan de afspraak ook via Google Voice laten maken, geen probleem. Wij werken zoals de klant wil.” Van Mossel-topman Eric Berkhof meldde ook dat zijn bedrijf met een nieuwe service app komt om het niveau van serviceverlening verder te verhogen. Maar het gaat nog wel even duren voor er in Nederland ook ’s nachts aan auto’s gewerkt wordt. “Maar met de toenemende verkeersdrukte is het straks echt noodzakelijk”, zegt Berkhof. 

Gamen

dhs 3In een wereld die steeds digitaler wordt, wordt ook sport steeds meer een online aangelegenheid. E-sport atleet en teambaas Koen Schobbers vertelde over hoe hij in volle voetbalstadions gamede. “Kijken naar 22 mensen die achter een bal aan rennen of naar een groep mensen die aan het gamen is, maakt toch niet zo veel verschil?”, zegt Schobbers. Als exponent van een generatie wiens leven zich grotendeels online afspeelt, weet hij hoe het moeilijk is om jongeren nog te bereiken. Zo moeten merken zich online positioneren want jongeren laten traditionele media – en zelfs Facebook – steeds vaker links liggen. En dan nog ben je er niet. “Je kunt een populaire gamer sponseren, maar twee weken nadat die sponsoring is afgelopen ben je weer vergeten.” Succesvol een band met jongeren opbouwen is heel lastig. “Maar het kan wel. Als je maar voor de langetermijn gaat, alleen dan gaan wij jouw merknaam onthouden.”

Het Automotive Dealerholdingseminar is mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Impressie Dealerholdingholding Seminar | Tussen zes en acht | Automotive Online

Impressie Dealerholdingholding Seminar | Tussen zes en acht

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Marcel Cazemier

Dealerholding top 60

Op het Dealerholdingseminar wordt al jaren de Dealerholding Top 60 uitgereikt. Het event vond dit jaar plaats in Oranjerie Hydepark in Doorn. Dit jaar ontving Eric Berkhof het eerste exemplaar (zie vorige pagina). Op het event was een groot deel van de top van de Nederlandse dealerwereld aanwezig. Een snelle berekening leert dat de aanwezigen goed zijn voor circa de helft van de totale nieuwverkoop in Nederland. 

Waarom niet ’s nachts?

dhs 1De techreuzen hijgen de Amerikaanse dealers steeds nadrukkelijker in de nek. Amazon staat klaar om de retail over te nemen. Tegen die achtergrond is Brian Benstock, dga van Honda- en Acura-dealer Paragon in New York, bezig om te groeien. Dat kan maar op één manier, stelt Benstock. “De door ons zelf toegevoegde frictie moet uit het proces. Wij vonden het ooit gemakkelijk dat een klant zich overdag bij ons meldde voor onderhoud en reparaties. Die tijd is voorbij. Alles is nu op ieder moment beschikbaar en te bestellen op de manier die een klant wil. Benstock, die vijf keer zoveel nieuwe Honda’s verkoopt als alle Nederlandse dealers bij elkaar, heeft daarom zijn businessmodel volledig overhoop gehaald. “Wij halen nu de auto op na werktijd en leveren die in de ochtend, voor werktijd, weer af bij de klant. Zonder meerkosten”, geeft Benstock als voorbeeld. En de klant kan dat regelen op de manier zoals hij wil. “Als de klant wil mailen of bellen, prima. Maar hij kan de afspraak ook via Google Voice laten maken, geen probleem. Wij werken zoals de klant wil.” Van Mossel-topman Eric Berkhof meldde ook dat zijn bedrijf met een nieuwe service app komt om het niveau van serviceverlening verder te verhogen. Maar het gaat nog wel even duren voor er in Nederland ook ’s nachts aan auto’s gewerkt wordt. “Maar met de toenemende verkeersdrukte is het straks echt noodzakelijk”, zegt Berkhof. 

Gamen

dhs 3In een wereld die steeds digitaler wordt, wordt ook sport steeds meer een online aangelegenheid. E-sport atleet en teambaas Koen Schobbers vertelde over hoe hij in volle voetbalstadions gamede. “Kijken naar 22 mensen die achter een bal aan rennen of naar een groep mensen die aan het gamen is, maakt toch niet zo veel verschil?”, zegt Schobbers. Als exponent van een generatie wiens leven zich grotendeels online afspeelt, weet hij hoe het moeilijk is om jongeren nog te bereiken. Zo moeten merken zich online positioneren want jongeren laten traditionele media – en zelfs Facebook – steeds vaker links liggen. En dan nog ben je er niet. “Je kunt een populaire gamer sponseren, maar twee weken nadat die sponsoring is afgelopen ben je weer vergeten.” Succesvol een band met jongeren opbouwen is heel lastig. “Maar het kan wel. Als je maar voor de langetermijn gaat, alleen dan gaan wij jouw merknaam onthouden.”

Het Automotive Dealerholdingseminar is mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.