Miljardenbusiness onder spanning

IMPEX | Politiek en Belastingdienst drukken zware stempel op im- en export

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
(Beeld: Marcel Cazemier) > Er kwamen een kleine 200 bezoekers naar het evenement.

Op een dag waarin duidelijk wordt dat politiek en Belastingdienst een enorme invloed hebben op het reilen en zeilen van de autobranche, trapte dagvoorzitter Jeroen Latijnhouwers af met de veelbesproken brief waarin de Belastingdienst bij autobedrijven export gegevens opvraagt. De fiscus vermoedt dat auto’s naar niet EU-landen zijn geëxporteerd; in dat geval zou het exporterende bedrijf geen recht zou hebben op bpm-teruggave. Michel Schaay van Voertuig Documentatie Centrum en Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten lichtten de betreffende wetgeving toe en adviseerden hun gehoor om gewoon antwoord te geven op de vragen van de Belastingdienst. Schaay noemde de brief vooral een signaal aan de autobranche. “De Belastingdienst zegt zo tegen de autobedrijven dat ze niet steeds de randen van de wetgeving moeten opzoeken.” Inmiddels is wel duidelijk dat de Belastingdienst weer bpm-teruggaaf verleent. Dat lag een tijdje stil, waardoor bedrijven in de problemen dreigden te komen. “Had niet mogen gebeuren”, liet de Belastingdienst weten.

Als het om de invoer van de WLTP gaat is het vooral de politiek die aan zet is. Namens RAI Vereniging liet Wijnand de Geus weten dat de RAI zeker niet tegen parallelimport is, maar dat een gelijk speelveld wel essentieel is in tijden van bpm-aanpassingen. “De bpm-inkomsten nemen toe, dus ontstaat er ruimte voor parallelle import”, aldus De Geus. En dat de import nog gaat groeien, staat volgens hem wel vast. “Van de RDW heb ik begrepen dat ze zich voorbereiden op een stroom van 300 duizend importauto’s per jaar.” Intussen loopt de RAI Vereniging de deur plat in Den Haag om te  pleiten voor een bpm op basis van de hogere WLTP-emissies, maar dat lukt maar niet, constateert De Geus. Pas begin volgend jaar komt er meer duidelijkheid als de Tweede Kamer de bpm-tabellen op de agenda heeft staan.

Regels en restwaarde

Rob Henneveld van Global Automotive Consultancy dook in een van de parallelle workshops dieper het effect van de WLTP op de occasionmarkt. “Een van de grote problemen is dat de autofabrikanten blijven produceren, want ze hebben hun verplichtingen aan leveranciers. Maar ze weten niet of de auto’s die ze vandaag bouwen, over een paar jaar nog aan de regels voldoen.” Dat geldt vooral voor diesels. “Er is nu al een daling van 5 tot 8 procent in de restwaarde van diesels die uit de lease terugkomen”, aldus Henneveld. “Op dit moment moeten leasemaatschappijen ook diesels inzetten, terwijl ze geen idee hebben hoe de markt is over vier jaar, als die auto’s terugkomen. We zullen de komende tijd zien dat het aantal import-diesels sterk gaat afnemen.” Wat er nog meer speelt? Om te beginnen zijn dagprijzen in de autohandel aan de orde van de dag, waardoor het steeds lastiger wordt voor autobedrijven om voorraad te houden. Daarnaast is er de EU-pricing, de prijs van een auto in de Europese markt. “Die wordt steeds belangrijker, de prijs van een auto in Nederland wordt meer en meer bepaald door marktbewegingen in Frankrijk of in Duitsland.” Om de bpm-effecten maakt hij zich minder zorgen. “De wetgeving beschermt de branche. Er mag niet gediscrimineerd worden bij import tussen auto’s die al in Nederland rijden en die geïmporteerd worden. Een gelijke auto moet een gelijke bpm hebben.”

Grimmig inkijkje 

foto 2Het advies van Huisman leek behoorlijk op dat van advocaat Mitchell Paardekooper van Jahae Raymakers Advocaten en Officier van Justitie Wim Bollen, die beiden ingingen op de justitiële aanpak van btw-carrousels. Check alles wat gecheckt kan worden. Dan ben je in ieder geval veilig voor strafvervolging. Met een nieuw Europees Openbaar Ministerie op komst, krijgt btw-fraude meer aandacht. Bollen: “Er wordt op Europees niveau gesproken over een schade van 50 miljard tot zelfs 200 miljard euro door btw-fraude.” Volgens de OvJ zal het aantal grote zaken in de komende jaren toenemen. “Samen met andere landen worden joint investigation teams gevormd, waardoor het gemakkelijker moet worden grensoverschrijdende fraude aan te pakken.”  

De dag eindigde met een debat over Carnext, het remarketingplatform van Leaseplan. Dick Bakker, directeur remarketing bij Arval, ondernemer Engel van der Woude en initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson voerden een paneldiscussie over Carnext. Hamvraag: is dit nu de toekomst van remarketing? Bakker denkt van niet. “Je kunt als leasemaatschappij niet al je auto’s op een dergelijk platform aan particulieren verkopen. Wij blijven veruit het grootste deel verhandelen.” Van der Woude is ook sceptisch. “Ze verkopen nu de mooiste auto’s via Carnext, maar het draait vooral om al die andere auto’s. Daarvoor kun je niet zonder groothandel.” Het retailmodel van een website waar particulieren online een gebruikte auto kunnen kopen heeft wel toekomst, denkt Oude Luttikhuis. “Er zijn al zulke platforms, zoals Carvana in de Verenigde Staten, en met MrWheelson ben ik er zelf ook actief mee. Je kunt een deel van de markt hier mee bedienen, maar zeker niet alles. Zo als ik het nu zie voegt Leaseplan vooralsnog alleen maar kosten toe aan het verkoopproces.”

 

Tellerfraude

Ook buiten de directe invloed van politiek en Belastingdienst om, loert er gevaar. Martin Huisman, secretaris van de Vereniging Aanpak Tellerfraude, legde de implicaties uit van een onderzoek dat dit jaar is gedaan bij meer dan vijfduizend occasions die vanuit Duitsland ons land binnenkwamen. Conclusie: bij meer dan 20 procent van de onderzochte auto’s bleek de tellerstand op zijn minst verdacht. “Dat betekent dus dat we tellerfraude importeren”, aldus Huisman Dat bedrijven bewust tellers terugdraaien, bleek al tijdens het onderzoek, aldus Huisman. “Het was ook opvallend dat tijdens de looptijd van het onderzoek, het aantal verdachte auto’s dat werd aangeboden bij het RDW-station, terugliep. De aanbieders kregen blijkbaar in de gaten dat er een onderzoek gaande was.” Hoe kunnen bonafide autobedrijven deze schimmige auto’s buiten de deur houden? “Zoek naar transparante informatie over iedere auto die je vanuit Duitsland wilt inkopen. Er moeten onderhoudsboekjes bij zijn, documenten van de vorige eigenaar, de sporen in de auto zelf moeten kloppen en je kunt vaak ook informatie terugvinden in het garantiesysteem van de importeur.”

Automotive IMPEX Day is mede mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk

Geplaatst in rubriek:
Freek van Leeuwen
Freek van Leeuwen

Freek van Leeuwen is als freelance journalist verbonden aan Automotive.

IMPEX | Politiek en Belastingdienst drukken zware stempel op im- en export | Automotive Online
Miljardenbusiness onder spanning

IMPEX | Politiek en Belastingdienst drukken zware stempel op im- en export

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
(Beeld: Marcel Cazemier) > Er kwamen een kleine 200 bezoekers naar het evenement.

Op een dag waarin duidelijk wordt dat politiek en Belastingdienst een enorme invloed hebben op het reilen en zeilen van de autobranche, trapte dagvoorzitter Jeroen Latijnhouwers af met de veelbesproken brief waarin de Belastingdienst bij autobedrijven export gegevens opvraagt. De fiscus vermoedt dat auto’s naar niet EU-landen zijn geëxporteerd; in dat geval zou het exporterende bedrijf geen recht zou hebben op bpm-teruggave. Michel Schaay van Voertuig Documentatie Centrum en Jan Rolleman van AMD Automotive Fiscalisten lichtten de betreffende wetgeving toe en adviseerden hun gehoor om gewoon antwoord te geven op de vragen van de Belastingdienst. Schaay noemde de brief vooral een signaal aan de autobranche. “De Belastingdienst zegt zo tegen de autobedrijven dat ze niet steeds de randen van de wetgeving moeten opzoeken.” Inmiddels is wel duidelijk dat de Belastingdienst weer bpm-teruggaaf verleent. Dat lag een tijdje stil, waardoor bedrijven in de problemen dreigden te komen. “Had niet mogen gebeuren”, liet de Belastingdienst weten.

Als het om de invoer van de WLTP gaat is het vooral de politiek die aan zet is. Namens RAI Vereniging liet Wijnand de Geus weten dat de RAI zeker niet tegen parallelimport is, maar dat een gelijk speelveld wel essentieel is in tijden van bpm-aanpassingen. “De bpm-inkomsten nemen toe, dus ontstaat er ruimte voor parallelle import”, aldus De Geus. En dat de import nog gaat groeien, staat volgens hem wel vast. “Van de RDW heb ik begrepen dat ze zich voorbereiden op een stroom van 300 duizend importauto’s per jaar.” Intussen loopt de RAI Vereniging de deur plat in Den Haag om te  pleiten voor een bpm op basis van de hogere WLTP-emissies, maar dat lukt maar niet, constateert De Geus. Pas begin volgend jaar komt er meer duidelijkheid als de Tweede Kamer de bpm-tabellen op de agenda heeft staan.

Regels en restwaarde

Rob Henneveld van Global Automotive Consultancy dook in een van de parallelle workshops dieper het effect van de WLTP op de occasionmarkt. “Een van de grote problemen is dat de autofabrikanten blijven produceren, want ze hebben hun verplichtingen aan leveranciers. Maar ze weten niet of de auto’s die ze vandaag bouwen, over een paar jaar nog aan de regels voldoen.” Dat geldt vooral voor diesels. “Er is nu al een daling van 5 tot 8 procent in de restwaarde van diesels die uit de lease terugkomen”, aldus Henneveld. “Op dit moment moeten leasemaatschappijen ook diesels inzetten, terwijl ze geen idee hebben hoe de markt is over vier jaar, als die auto’s terugkomen. We zullen de komende tijd zien dat het aantal import-diesels sterk gaat afnemen.” Wat er nog meer speelt? Om te beginnen zijn dagprijzen in de autohandel aan de orde van de dag, waardoor het steeds lastiger wordt voor autobedrijven om voorraad te houden. Daarnaast is er de EU-pricing, de prijs van een auto in de Europese markt. “Die wordt steeds belangrijker, de prijs van een auto in Nederland wordt meer en meer bepaald door marktbewegingen in Frankrijk of in Duitsland.” Om de bpm-effecten maakt hij zich minder zorgen. “De wetgeving beschermt de branche. Er mag niet gediscrimineerd worden bij import tussen auto’s die al in Nederland rijden en die geïmporteerd worden. Een gelijke auto moet een gelijke bpm hebben.”

Grimmig inkijkje 

foto 2Het advies van Huisman leek behoorlijk op dat van advocaat Mitchell Paardekooper van Jahae Raymakers Advocaten en Officier van Justitie Wim Bollen, die beiden ingingen op de justitiële aanpak van btw-carrousels. Check alles wat gecheckt kan worden. Dan ben je in ieder geval veilig voor strafvervolging. Met een nieuw Europees Openbaar Ministerie op komst, krijgt btw-fraude meer aandacht. Bollen: “Er wordt op Europees niveau gesproken over een schade van 50 miljard tot zelfs 200 miljard euro door btw-fraude.” Volgens de OvJ zal het aantal grote zaken in de komende jaren toenemen. “Samen met andere landen worden joint investigation teams gevormd, waardoor het gemakkelijker moet worden grensoverschrijdende fraude aan te pakken.”  

De dag eindigde met een debat over Carnext, het remarketingplatform van Leaseplan. Dick Bakker, directeur remarketing bij Arval, ondernemer Engel van der Woude en initiatiefnemer Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson voerden een paneldiscussie over Carnext. Hamvraag: is dit nu de toekomst van remarketing? Bakker denkt van niet. “Je kunt als leasemaatschappij niet al je auto’s op een dergelijk platform aan particulieren verkopen. Wij blijven veruit het grootste deel verhandelen.” Van der Woude is ook sceptisch. “Ze verkopen nu de mooiste auto’s via Carnext, maar het draait vooral om al die andere auto’s. Daarvoor kun je niet zonder groothandel.” Het retailmodel van een website waar particulieren online een gebruikte auto kunnen kopen heeft wel toekomst, denkt Oude Luttikhuis. “Er zijn al zulke platforms, zoals Carvana in de Verenigde Staten, en met MrWheelson ben ik er zelf ook actief mee. Je kunt een deel van de markt hier mee bedienen, maar zeker niet alles. Zo als ik het nu zie voegt Leaseplan vooralsnog alleen maar kosten toe aan het verkoopproces.”

 

Tellerfraude

Ook buiten de directe invloed van politiek en Belastingdienst om, loert er gevaar. Martin Huisman, secretaris van de Vereniging Aanpak Tellerfraude, legde de implicaties uit van een onderzoek dat dit jaar is gedaan bij meer dan vijfduizend occasions die vanuit Duitsland ons land binnenkwamen. Conclusie: bij meer dan 20 procent van de onderzochte auto’s bleek de tellerstand op zijn minst verdacht. “Dat betekent dus dat we tellerfraude importeren”, aldus Huisman Dat bedrijven bewust tellers terugdraaien, bleek al tijdens het onderzoek, aldus Huisman. “Het was ook opvallend dat tijdens de looptijd van het onderzoek, het aantal verdachte auto’s dat werd aangeboden bij het RDW-station, terugliep. De aanbieders kregen blijkbaar in de gaten dat er een onderzoek gaande was.” Hoe kunnen bonafide autobedrijven deze schimmige auto’s buiten de deur houden? “Zoek naar transparante informatie over iedere auto die je vanuit Duitsland wilt inkopen. Er moeten onderhoudsboekjes bij zijn, documenten van de vorige eigenaar, de sporen in de auto zelf moeten kloppen en je kunt vaak ook informatie terugvinden in het garantiesysteem van de importeur.”

Automotive IMPEX Day is mede mogelijk gemaakt door:

sponsorbalk

Geplaatst in rubriek:
Freek van Leeuwen
Freek van Leeuwen

Freek van Leeuwen is als freelance journalist verbonden aan Automotive.