Redactioneel | Mono
Op het Automotive Marketing,- ICT- en HRM event, drie evenementen die op 1 november gelijktijdig plaatsvonden in Zaandam, was in alle drie de programma’s veel aandacht voor de mobiel en social media. Daarbij ging het zowel om de technische mogelijkheden als de gevaren. Tijdens het HRM Event was het adagium dat het smartphonegebruik onder millennials leidt tot gebrekkige sociale vaardigheden. Appen is immers een stuk ‘veiliger’ dan iemand persoonlijk spreken. “Technologie maakt veel mogelijk: iedereen is bereikbaar, alle kennis draag je bij je. Millennials zijn daardoor opgevoed met het idee dat je alles kunt worden wat je wil, met de mooi-weerverhalen en de opgepoetste imago’s op Facebook”, zo omschreef psycholoog Thijs Launspach de problematiek op het HRM Event. En als millennials al de psychische druk voelen van de smarthpone, hoe zit het dan met de generatie daarachter?
Hoewel op het ICT- en Marketing-event vooral de voordelen werden belicht (meer data, connectiviteit), kwam bovenstaand gevaar ook daar aan bod. De jongere generaties worden grootgebracht met het idee dat de wereld maakbaar is en daarmee leggen ze niet alleen de lat voor zichzelf te hoog: ze verwachten ook van hun omgeving, hun managers en bedrijven, dat deze voldoen aan hun ideaalbeeld van constante bereikbaarheid en een perfecte interactie. Daarmee worden we allemaal gegijzeld door die smartphone. Die mono-campagne waarin de overheid waarschuwt voor het gebruik van social media tijdens het rijden, moeten we misschien breder trekken. Mono op scholen, op universiteiten, op het werk. Of is dat te idealistisch?
Luberto van Buiten, hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl