Dossier ICT & Datamanagement | ICT Day: leren omgaan met de nieuwe techniekmix
Laat je vooral niet van de wijs brengen door kortstondige hypes of snel opkomende technieken, zo luidt het motto tijdens de Automotive ICT Day. Laat de ontwikkelingen rustig op je afkomen en beschouw ze als slimme, technologische assistenten die je inzet om de concurrentie sneller af te zijn, betoogt dagvoorzitter en ict-kenner Brenno de Winter. Vanzelfsprekend moeten de interne processen tot in alle finesses op orde zijn én moet de ict uiteindelijk ten dienste staan van de klant.
Kritisch kijken
“Blockchain, artificial intelligence en internet of things: dat wordt de nieuwe mix van de technologische vooruitgang. Het is de verdere verslimming van de versnelling”, zegt Jack Esselink, data science & machine learning evangelist bij IBM. “Maak het vooral niet te ingewikkeld: probeer kritisch te kijken naar wat er aan ict-ontwikkelingen op je afkomt en vergeet alle poeha eromheen. De hype rondom data bijvoorbeeld. De waarde van data wordt nu vergeleken met olie, maar olie is ook niets waard als het niet goed wordt bewerkt. Dat geldt ook voor data. Niet alleen data, vooral vertrouwen is essentieel.”
De belangrijkste verandering is volgens Esselink vooral dat we nu door nieuwe technologie niet alleen in staat zijn om achteruit te kijken, maar op basis van algoritmes bepaalde patronen kunnen herkennen waarmee klantgedrag voorspelbaarder wordt. “Als je vooraf weet hoe klanten gaan reageren, kun je daar als bedrijf slim op inspelen. Zo vraagt de Amerikaanse verzekeraar Lemonade zijn klanten om hun schade in een filmpje via de app te melden. Op die manier gaat de claimafhandeling veel sneller en mede op basis van algoritmes zijn de risico’s ook beter in te schatten.”
Om al die technologie doeltreffend te kunnen inzetten, is het volgens Esselink essentieel dat je precies weet wat de nieuwe technologie precies inhoudt. Dan kun je er als bedrijf alleen maar beter en slagvaardiger van worden.
‘Snelle, foutloze processen zijn vitaal en geven voorsprong op de concurrentie’
Het succes van het proces
Rutger Haagsma, directeur van Ritense, geldt als een pleitbezorger van procesoptimalisatie en is overtuigd van “het succes van het proces”. Dat het ene bedrijf sterker wordt door de digitale transformatie dan de ander, komt volgens hem niet alleen omdat ze op tijd experimenteren met digitale technologie, maar vooral omdat ze hun interne processen goed georganiseerd hebben. “Het is van vitaal belang dat je foutloos, snel en tegen lage operationele kosten de interne processen beheerst. Laat mensen de waarde toevoegen en de techniek het overige doen”, aldus Haagsma. “Coolblue is in korte tijd een geduchte marktpartij geworden, mede omdat ze hun interne processen zo goed op orde hebben. En het is natuurlijk essentieel dat je tijdens het hele proces niet vergeet wat de klant er eigenlijk mee opschiet.”
Fysieke back-up: de autosleutel
“Jullie verkopen geen auto’s, maar software-licenties”, houdt dagvoorzitter Brenno de Winter de zaal voor. Volgens hem is het dan ook belangrijk te weten “wat voor computer de auto eigenlijk is”. Fijntjes wijst De Winter er op dat geavanceerde, draadloze technologie zeker niet altijd zaligmakend en zeker niet altijd veilig is. “Goed voorbeeld is Vincent Everts, die onlangs geen toegang meer had tot zijn eigen Tesla, omdat zijn app was gecrasht. In zo’n geval kun je de techniek beter overrulen en ben je blij met een fysieke back-up: de autosleutel.”
Autofabriknten zouden er tijdens het ontwikklproces goed aan doen om het aspect veiligheid in alle ontwikkelstadia mee te nemen, zodat bijvoorbeeld keyless entry-systemen niet zo makkelijk gehackt kunnen worden. “Ik vraag me af waar auto’s precies op worden getest om alle systemen waterdicht te krijgen”, aldus Mischa van Geelen, hacker en security consultant van NFIR. “Steeds meer apparaten kunnen op afstand worden bediend. Denk er ook maar eens aan wat er gebeurt als smart waterkokers worden gehackt en wereldwijd allemaal tegelijkertijd worden aangezet. Fabrikanten moeten zich bewust zijn van de kwetsbaarheid van systemen.” Volgens De Winter wordt daar te vaak pas achteraf over nagedacht. Bezinning vooraf lijkt dan ook in alle opzichten hét adagium in ict.