Benz slaat over

Diagnose | Mercedes-Benz A45 AMG heeft last van misfire

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een Mercedes-Benz A45 AMG (W170) van bouwjaar 2013 is zonder brandstof komen te staan. Na het bijvullen kon hij zijn weg weer vervolgen, maar in dagen erna had de motor last van misfires, een fout in de ontsteking. Ook na het toevoegen van brandstofreiniger hield het probleem aan. De auto werd aan Autodiagnose.eu aangeboden voor onderzoek.

We beginnen met het bevragen van alle regeleenheden. In de motorregeleenheid, de Motronic MED, 17.7.2 AMG treffen we de volgende meldingen aan:

  • P030085 Ontsteekonderdrukking verschillende cilinders herkend
  • P030285 Ontstekingsstoring herkenning cilinder 2 ontsteekonderdrukking herkend

Foutcodes wissen

p05 afbeelding1 bougieNa het noteren van deze meldingen wissen we de foutcodes en laten de motor een tijdje stationair draaien. In eerste instantie loopt de motor perfect en mooi rond. Na echter ongeveer twintig minuten horen we af en toe een cilinder overslaan. In de meetwaarden over de werking van de injectoren (ladingen, spanningen, slag en compensatiefactor) zien we echter geen afwijkingen. De teller van de overslagherkenning laat bij cilinder 2 wel een toename zien, terwijl dit niet zichtbaar is bij de andere cilinders.

Op basis daarvan vermoeden we dat de oorzaak van de misfire niet in het hoofdsysteem zit (lucht, brandstof, inlaat-, uitlaattraject), maar zich specifiek afspeelt op cilinder 2. We besluiten om de bougies en bobines van cilinder 2 en 3 te verwisselen. Als de motor weer enige tijd stationair gedraaid heeft, treedt er in cilinder 3 een verbrandingsprobleem op. We besluiten daarop om de bougies gemonteerd te laten en de bobines weer terug te wisselen. Cilinder 3 blijft een probleem houden. Daarop besluiten we de bougie uit cilinder 2 die nu in cilinder 3 zit goed te inspecteren. 

Porseleinen hals

Bij die inspectie blijkt dat de porseleinen hals bij het einde van de elektrode een barst bevat. Bij aanraking van de barst laat het porselein los van de elektrode. De oorzaak van het verbrandingsprobleem lijkt gevonden. “The proof of the pudding is in the eating”, dus eerst 4 nieuwe bougies erin en warm laten draaien. Verbrandingsproblemen bij het warmdraaien blijven uit, dus een proefrit maken – zeker geen straf in zo’n auto –, en ja, de storing is verholpen. De Mercedes-Benz kan weer terug.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose | Mercedes-Benz A45 AMG heeft last van misfire | Automotive Online
Benz slaat over

Diagnose | Mercedes-Benz A45 AMG heeft last van misfire

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een Mercedes-Benz A45 AMG (W170) van bouwjaar 2013 is zonder brandstof komen te staan. Na het bijvullen kon hij zijn weg weer vervolgen, maar in dagen erna had de motor last van misfires, een fout in de ontsteking. Ook na het toevoegen van brandstofreiniger hield het probleem aan. De auto werd aan Autodiagnose.eu aangeboden voor onderzoek.

We beginnen met het bevragen van alle regeleenheden. In de motorregeleenheid, de Motronic MED, 17.7.2 AMG treffen we de volgende meldingen aan:

  • P030085 Ontsteekonderdrukking verschillende cilinders herkend
  • P030285 Ontstekingsstoring herkenning cilinder 2 ontsteekonderdrukking herkend

Foutcodes wissen

p05 afbeelding1 bougieNa het noteren van deze meldingen wissen we de foutcodes en laten de motor een tijdje stationair draaien. In eerste instantie loopt de motor perfect en mooi rond. Na echter ongeveer twintig minuten horen we af en toe een cilinder overslaan. In de meetwaarden over de werking van de injectoren (ladingen, spanningen, slag en compensatiefactor) zien we echter geen afwijkingen. De teller van de overslagherkenning laat bij cilinder 2 wel een toename zien, terwijl dit niet zichtbaar is bij de andere cilinders.

Op basis daarvan vermoeden we dat de oorzaak van de misfire niet in het hoofdsysteem zit (lucht, brandstof, inlaat-, uitlaattraject), maar zich specifiek afspeelt op cilinder 2. We besluiten om de bougies en bobines van cilinder 2 en 3 te verwisselen. Als de motor weer enige tijd stationair gedraaid heeft, treedt er in cilinder 3 een verbrandingsprobleem op. We besluiten daarop om de bougies gemonteerd te laten en de bobines weer terug te wisselen. Cilinder 3 blijft een probleem houden. Daarop besluiten we de bougie uit cilinder 2 die nu in cilinder 3 zit goed te inspecteren. 

Porseleinen hals

Bij die inspectie blijkt dat de porseleinen hals bij het einde van de elektrode een barst bevat. Bij aanraking van de barst laat het porselein los van de elektrode. De oorzaak van het verbrandingsprobleem lijkt gevonden. “The proof of the pudding is in the eating”, dus eerst 4 nieuwe bougies erin en warm laten draaien. Verbrandingsproblemen bij het warmdraaien blijven uit, dus een proefrit maken – zeker geen straf in zo’n auto –, en ja, de storing is verholpen. De Mercedes-Benz kan weer terug.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.