Verliefd, verloofd en bijna getrouwd

Achtergrond / Fusie Terberg en Business Lease | Leasemaatschappijen moeten elkaars tekortkomingen compenseren

Floor Vink Floor Vink

De aangekondigde fusie van Terberg Leasing en Business Lease Nederland is zonder meer één van de grootste fusie van de afgelopen jaren in de Nederlandse automotive. Het huwelijk tussen de nummers 8 (Terberg) en 10 (Business Lease) in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 moet beide bedrijven helpen om de continuïteit ook op langere termijn te kunnen garanderen. De twee betrokken families (Terberg en Lauret) fuseren niet uit noodzaak – alhoewel beide bedrijven hun specifieke issues en problemen hebben – maar maken een strategische keuze voor de toekomst.

Business Lease brengt een wagenpark van 15.000 voertuigen in, Terberg 25.000 voertuigen. Toch gaat het om een gelijkwaardige fusie, mede omdat ongeveer de helft van de vloot van Terberg bestaat uit minder rendabele private lease-contracten. De nieuwe directie wordt gevoerd door Rogier van Ewijk, de huidige topman van Terberg Leasing, en Mas van Steenis, directeur van Business Lease Nederland. De aandeelverhouding wordt naar verluidt ongeveer gelijk verdeeld, maar Terberg krijgt meer dividend uitgekeerd.

Fleet Support

Noodzaak om het bedrijf van de hand te doen, is er niet bij moeder Autobinck Holding. Maar Business Lease Nederland is al jaren een zorgenkindje van het bedrijf. Illustratief is het feit dat in drie jaar vier algemeen directeuren de revue passeerden. Een tweede reden om Business Lease onder te brengen in een joint venture schuilt in de aankoop van fleetmanagementspecialist Fleet Support. Autobinck wil hard groeien in de markt van fleet solutions, maar met Business Lease Nederland als broer komt de onafhankelijkheid van Fleet Support in het geding. Hoewel in de nieuwe situatie Autobinck aandeelhouder blijft van het leasebedrijf, is er in ieder geval wat meer afstand gecreëerd tussen Fleet Support en Business Lease Nederland. Autobinck blijft wel met de leasemaatschappij actief in het buitenland. Daar wordt wél rendement gerealiseerd en is een strategisch belang door de vele wholesale- en retailactiviteiten. In Nederland heeft het bedrijf nog slechts één enkel dealerbedrijf.

IT-dromen Terberg

Zowel Autobinck als Terberg hebben miljoenen geïnvesteerd in ict-systemen en data-oplossingen. Zeker bij Terberg, dat gezond winstgevend is, verhouden de investeringen zich nog niet tot het resultaat en juist op ict- en datagebied kan het nu leunen op de expertise van Business Lease, dat binnen Autobinck voorop liep in de ontwikkeling en implementatie van (big) data. Daaruit kwam onder meer telematicadochter Moove voort. Om op middellange termijn succesvol te kunnen blijven op de markt van private lease en grootzakelijke klanten, moet een leasemaatschappij fors investeren in online oplossingen.

Buiten Nederland is Business Lease wél van strategisch belang voor Autobinck.

Een andere belangrijke reden, voor beide bedrijven, is de noodzaak tot schaalgrootte. Bij de twee families leeft het besef dat alleen met voldoende schaalgrootte er een levensvatbare toekomst is. Beide bedrijven zijn sterk in private lease en juist op die markt is schaalgrootte noodzakelijk, voornamelijk om voldoende inkoopvoordeel te krijgen. Als het gaat om de zakelijke markt, dan biedt de fusie een kans om de slagkracht te vergroten. Dat is nodig omdat beide leasebedrijven het daar zwaar hebben. En de eerder gememoreerde investeringen in ict- en dataoplossingen vereisen voldoende financiële slagkracht.

Nieuwbouw

Het herinrichten van de organisatie en het samenvoegen van twee verschillende bedrijfsculturen is de uitdaging voor komend jaar. Er komt een nieuwe bv, met één naam, één ict-systeem, één locatie en één organisatie. Het straktrekken en stroomlijnen van de processen, waarbij het totale aantal fte’s goed tegen het licht wordt gehouden, staat in 2019 centraal. Terberg lijkt daarbij om één reden toch in de lead te zijn bij deze fusie/joint venture: het bedrijf heeft de bouwplannen voor een nieuw onderkomen al klaar liggen. Er is grond gekocht langs de A2 bij Maarssen/Utrecht, waar een futuristisch pand gebouwd gaat worden.

In de branche wordt de fusie met belangstelling gevolgd. Branchekenners verwachten dat beide bedrijven sterker uit de fusie zullen komen. Nadeel van de fusie is dat het tijd kost om het bedrijf op de rit te krijgen. Als zo’n proces te lang duurt is dat niet goed voor het personeel en niet goed voor de klanttevredenheid. En in de zwaar competitieve Nederlandse markt zal de concurrentie van die onzekerheid zeker gebruik proberen te maken.

p11 fusie terberg en businesslease

Achtergrond / Fusie Terberg en Business Lease | Leasemaatschappijen moeten elkaars tekortkomingen compenseren | Automotive Online
Verliefd, verloofd en bijna getrouwd

Achtergrond / Fusie Terberg en Business Lease | Leasemaatschappijen moeten elkaars tekortkomingen compenseren

Floor Vink Floor Vink

De aangekondigde fusie van Terberg Leasing en Business Lease Nederland is zonder meer één van de grootste fusie van de afgelopen jaren in de Nederlandse automotive. Het huwelijk tussen de nummers 8 (Terberg) en 10 (Business Lease) in de Automotive Leasemaatschappij Top 60 moet beide bedrijven helpen om de continuïteit ook op langere termijn te kunnen garanderen. De twee betrokken families (Terberg en Lauret) fuseren niet uit noodzaak – alhoewel beide bedrijven hun specifieke issues en problemen hebben – maar maken een strategische keuze voor de toekomst.

Business Lease brengt een wagenpark van 15.000 voertuigen in, Terberg 25.000 voertuigen. Toch gaat het om een gelijkwaardige fusie, mede omdat ongeveer de helft van de vloot van Terberg bestaat uit minder rendabele private lease-contracten. De nieuwe directie wordt gevoerd door Rogier van Ewijk, de huidige topman van Terberg Leasing, en Mas van Steenis, directeur van Business Lease Nederland. De aandeelverhouding wordt naar verluidt ongeveer gelijk verdeeld, maar Terberg krijgt meer dividend uitgekeerd.

Fleet Support

Noodzaak om het bedrijf van de hand te doen, is er niet bij moeder Autobinck Holding. Maar Business Lease Nederland is al jaren een zorgenkindje van het bedrijf. Illustratief is het feit dat in drie jaar vier algemeen directeuren de revue passeerden. Een tweede reden om Business Lease onder te brengen in een joint venture schuilt in de aankoop van fleetmanagementspecialist Fleet Support. Autobinck wil hard groeien in de markt van fleet solutions, maar met Business Lease Nederland als broer komt de onafhankelijkheid van Fleet Support in het geding. Hoewel in de nieuwe situatie Autobinck aandeelhouder blijft van het leasebedrijf, is er in ieder geval wat meer afstand gecreëerd tussen Fleet Support en Business Lease Nederland. Autobinck blijft wel met de leasemaatschappij actief in het buitenland. Daar wordt wél rendement gerealiseerd en is een strategisch belang door de vele wholesale- en retailactiviteiten. In Nederland heeft het bedrijf nog slechts één enkel dealerbedrijf.

IT-dromen Terberg

Zowel Autobinck als Terberg hebben miljoenen geïnvesteerd in ict-systemen en data-oplossingen. Zeker bij Terberg, dat gezond winstgevend is, verhouden de investeringen zich nog niet tot het resultaat en juist op ict- en datagebied kan het nu leunen op de expertise van Business Lease, dat binnen Autobinck voorop liep in de ontwikkeling en implementatie van (big) data. Daaruit kwam onder meer telematicadochter Moove voort. Om op middellange termijn succesvol te kunnen blijven op de markt van private lease en grootzakelijke klanten, moet een leasemaatschappij fors investeren in online oplossingen.

Buiten Nederland is Business Lease wél van strategisch belang voor Autobinck.

Een andere belangrijke reden, voor beide bedrijven, is de noodzaak tot schaalgrootte. Bij de twee families leeft het besef dat alleen met voldoende schaalgrootte er een levensvatbare toekomst is. Beide bedrijven zijn sterk in private lease en juist op die markt is schaalgrootte noodzakelijk, voornamelijk om voldoende inkoopvoordeel te krijgen. Als het gaat om de zakelijke markt, dan biedt de fusie een kans om de slagkracht te vergroten. Dat is nodig omdat beide leasebedrijven het daar zwaar hebben. En de eerder gememoreerde investeringen in ict- en dataoplossingen vereisen voldoende financiële slagkracht.

Nieuwbouw

Het herinrichten van de organisatie en het samenvoegen van twee verschillende bedrijfsculturen is de uitdaging voor komend jaar. Er komt een nieuwe bv, met één naam, één ict-systeem, één locatie en één organisatie. Het straktrekken en stroomlijnen van de processen, waarbij het totale aantal fte’s goed tegen het licht wordt gehouden, staat in 2019 centraal. Terberg lijkt daarbij om één reden toch in de lead te zijn bij deze fusie/joint venture: het bedrijf heeft de bouwplannen voor een nieuw onderkomen al klaar liggen. Er is grond gekocht langs de A2 bij Maarssen/Utrecht, waar een futuristisch pand gebouwd gaat worden.

In de branche wordt de fusie met belangstelling gevolgd. Branchekenners verwachten dat beide bedrijven sterker uit de fusie zullen komen. Nadeel van de fusie is dat het tijd kost om het bedrijf op de rit te krijgen. Als zo’n proces te lang duurt is dat niet goed voor het personeel en niet goed voor de klanttevredenheid. En in de zwaar competitieve Nederlandse markt zal de concurrentie van die onzekerheid zeker gebruik proberen te maken.

p11 fusie terberg en businesslease