500 in de hitte

Diagnose | Airco Fiat 500 werkt niet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij het oplossen van een storing aan het aircosysteem van een Fiat 500 uit 2010 beginnen we met het bevragen van alle regeleenheden. In de motorregeleenheid, de IAW 5SF3-8-9 treffen we de melding ‘P0530 Airco-systeemdrukvoeler onderbreking massasluiting’ aan. Als we in het schema kijken (zie afbeelding 1) dan zien we dat de koudemiddeldruksensor (B2.16) met behulp van 3 draden aangesloten is op de motorregeleenheid. Een draad voor de voeding (pen 2), een draad voor de massa (pen 1) en een draad voor het signaal (pen 3). Bijzonder is dat de voeding van de koudemiddeldruksensor gedeeld wordt met de voeding van het gaspedaal (zie eveneens afbeelding, de oranje en rode verbinder).

p07 diagnose afbeelding1

Voeding

We meten eerst de voeding ten opzichte van de accu-min en de massa ten opzichte van accu-plus. Daarna meten we de voeding en de massa nog tegen elkaar. Beide zijn in orde. De storing wordt dus niet veroorzaakt door een weggevallen voeding.

Vervolgens meten we de signaaldraad; deze loopt van pen 3 van de stekker van de koudemiddeldruksensor naar pen A5 van de motorregeleenheid. Voordat we de draad belast doormeten, meten we eerst met een Ohm-meter of pen 3 uitkomt op pen A5. Dat blijkt het geval te zijn. Vervolgens meten we met een Ohm-meter of pen 3 en pen A5 verbonden zijn met de accu-plus of met de massa-voertuig. Ze blijken verbonden met de massa.

p07 diagnose afbeelding2Daarom volgen we de draad vanaf de sensor, om te zien of de sluiting met de massa zichtbaar is. Helaas verdwijnt deze kabelbundel de bumper in. Op de tast komen we een vreemde vorm kabelhouder tegen. Een videoscoop brengt snel uitkomst; de massasluiting is gevonden (zie afbeelding 2).

Door de zwarte geribbelde buis loopt de kabelbundel van de aircosensor en deze buis is klem gedraaid tussen de bout en het chassis. Waarschijnlijk bij een reparatie in het verleden. Hierdoor kon de ecu niet meer vaststellen wat de aircodruk is. Na het opheffen van de kortsluiting door het herstellen van de signaaldraad kon het signaal, spanning in Volt, de ecu weer bereiken en werkte de airco weer naar behoren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose | Airco Fiat 500 werkt niet | Automotive Online
500 in de hitte

Diagnose | Airco Fiat 500 werkt niet

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bij het oplossen van een storing aan het aircosysteem van een Fiat 500 uit 2010 beginnen we met het bevragen van alle regeleenheden. In de motorregeleenheid, de IAW 5SF3-8-9 treffen we de melding ‘P0530 Airco-systeemdrukvoeler onderbreking massasluiting’ aan. Als we in het schema kijken (zie afbeelding 1) dan zien we dat de koudemiddeldruksensor (B2.16) met behulp van 3 draden aangesloten is op de motorregeleenheid. Een draad voor de voeding (pen 2), een draad voor de massa (pen 1) en een draad voor het signaal (pen 3). Bijzonder is dat de voeding van de koudemiddeldruksensor gedeeld wordt met de voeding van het gaspedaal (zie eveneens afbeelding, de oranje en rode verbinder).

p07 diagnose afbeelding1

Voeding

We meten eerst de voeding ten opzichte van de accu-min en de massa ten opzichte van accu-plus. Daarna meten we de voeding en de massa nog tegen elkaar. Beide zijn in orde. De storing wordt dus niet veroorzaakt door een weggevallen voeding.

Vervolgens meten we de signaaldraad; deze loopt van pen 3 van de stekker van de koudemiddeldruksensor naar pen A5 van de motorregeleenheid. Voordat we de draad belast doormeten, meten we eerst met een Ohm-meter of pen 3 uitkomt op pen A5. Dat blijkt het geval te zijn. Vervolgens meten we met een Ohm-meter of pen 3 en pen A5 verbonden zijn met de accu-plus of met de massa-voertuig. Ze blijken verbonden met de massa.

p07 diagnose afbeelding2Daarom volgen we de draad vanaf de sensor, om te zien of de sluiting met de massa zichtbaar is. Helaas verdwijnt deze kabelbundel de bumper in. Op de tast komen we een vreemde vorm kabelhouder tegen. Een videoscoop brengt snel uitkomst; de massasluiting is gevonden (zie afbeelding 2).

Door de zwarte geribbelde buis loopt de kabelbundel van de aircosensor en deze buis is klem gedraaid tussen de bout en het chassis. Waarschijnlijk bij een reparatie in het verleden. Hierdoor kon de ecu niet meer vaststellen wat de aircodruk is. Na het opheffen van de kortsluiting door het herstellen van de signaaldraad kon het signaal, spanning in Volt, de ecu weer bereiken en werkte de airco weer naar behoren.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.