De oldtimerband als margemaker

Redactie Redactie
• Laatste update:

Michelin is al tientallen jaren actief in het oldtimersegment. Met metrische maten als de 165R 400 vulde het merk de behoefte bij bezitters van (onder meer) de Traction Avant. In de afgelopen jaren zijn daar steeds meer maten bijgekomen. Michelin houdt strikt vast aan het oorspronkelijke uiterlijk van de banden. De productie is kleinschalig, gebeurt geheel met de hand en de prijs is dan ook aanzienlijk. Als voorbeeld: de 180/80 R15 XAS voor onder meer de Citroën DS kost 277 euro inclusief btw, terwijl de moderne 185/65 R15 Cross Climate van Michelin op internet al vanaf 65 euro te koop is. 

Inmiddels zijn meer merken actief op deze markt, die volgens Vredestein voor heel Europa ruim 250 duizend banden beslaat. Dunlop heeft sinds kort oldtimerbanden en Pirelli levert onder het legendarische label Cinturato een hele range aan banden in zeldzame maten, voornamelijk voor Italiaanse klassiekers. Het aantal oldtimers (40+) in Nederland is volgens het CBS de afgelopen vier jaar met 24 procent gestegen. Begin dit jaar waren het er 141 duizend. 

Ook Vredestein heeft de oldtimermarkt al jaren terug ontdekt. Het merk levert een ruim assortiment banden onder het label Sprint Classic. De banden zien er klassiek uit, hebben een ouderwets profiel, maar zijn niet per se de banden zoals in de jaren ‘50 en ‘60 werden gebruikt. Het merk is echter nu pas bezig een assortiment op te bouwen voor youngtimers, onder het label Sprint+. Youngtimers zijn de interessantste auto’s uit de jaren ‘70, ‘80 en ‘90, dus eigenlijk de klassiekers van de toekomst. Als eerste youngtimerband werd in augustus door Vredestein de 215/50 R15 Sprint+ geïntroduceerd, voor onder meer de eerste Quattro-modellen van Audi, zoals geleverd van 1980 tot 1991. De band heeft een retro-uiterlijk, maar de rij-eigenschappen van nu, stelt Vredestein. 

Tamara Oostveen, pr-manager van de bandenfabrikant, legt uit dat de vraag bepaalt welke maten er worden geproduceerd. “We zijn veel in gesprek met bandenspecialisten en clubs. Zo bepalen we welke maten interessant zijn om in het youngtimer-assortiment op te nemen. Vaak zijn specifieke maten voor youngtimers niet meer leverbaar, of enkel nog met een heel modern uiterlijk. Dan moeten eigenaren een band kiezen die wel past, maar minder mooi staat of zelfs minder goed rijdt. Wij bieden daar een oplossing voor.”

Oostveen verwacht dat er in 2019 diverse nieuwe maten bijkomen. Welke precies wil Vredestein niet vrijgeven, maar het zou gaan om auto’s van populaire youngtimermerken als Porsche, Jaguar, Mercedes-Benz, BMW en Alfa Romeo. 

Omzet verdubbeld

In Nederland is ‘Oldtimer’ in Heeze de specialist op het gebied van oldtimerbanden. Het bedrijf voert een aantal merken exclusief voor de Benelux, zoals Michelin en Coker Tire. Cees van den Heuvel, eigenaar van Oldtimer, ziet dat de markt zich sterk heeft ontwikkeld. De precieze omzet van zijn bedrijf wil hij niet noemen, maar hij wil wel kwijt dat die sinds 2006 bijna is verdubbeld. “En er komen aan de lopende band nieuwe maten bij. Elk jaar komt er weer een nieuwe jaargang klassiekers bij, terwijl die oude banden niet meer in productie zijn. Dan is het wachten op een fabrikant die zo’n oude maat weer gaat produceren. Vanaf circa duizend stuks wordt dat lonend.” Van den Heuvel ziet dat voor youngtimers ook de snelheidsindicatie belangrijk is. “Voor de BMW 3-serie kun je banden als de 195/65 R14 nog wel krijgen, maar niet met snelheidsindicatie V. Die brengt Michelin nu weer op de markt.” 

Gezonde marge

Terwijl in de reguliere bandenhandel de marges steeds kleiner zijn geworden, biedt de montage van klassiekerbanden nog perspectief voor bandenspecialisten en autobedrijven, stelt Van den Heuvel. “De reden is vooral dat de banden duur zijn. Op banden van ruim 280 euro per stuk valt zo’n 60 euro marge te halen. Dat lukt bij moderne banden niet.”

En om oldtimerbanden te kunnen monteren is geen aparte apparatuur nodig. Volgens Van den Heuvel is er geen echt verschil tussen de banden van een A-Ford uit 1930 en die van een moderne Astra. Afgezien van de binnenband natuurlijk, die altijd wat extra aandacht vraagt. Voor het balanceren zijn soms wel extra hulpstukken vereist. Zo hebben oudere Citroëns geen naafgat en voor klassieke sportwagens met spaakwielen is ook een hulpstuk nodig. “Maar dan heb je als bandenservice ook wat extra’s te bieden”, vindt Van den Heuvel. “En de meeste oldtimerrijders zijn bereid om te flink betalen voor goede banden. Daar verwachten ze dan wel perfecte service bij. Bovendien heeft die man met die klassieker ook een dagelijkse auto. En ook die heeft te zijner tijd banden nodig.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

De oldtimerband als margemaker | Automotive Online

De oldtimerband als margemaker

Redactie Redactie
• Laatste update:

Michelin is al tientallen jaren actief in het oldtimersegment. Met metrische maten als de 165R 400 vulde het merk de behoefte bij bezitters van (onder meer) de Traction Avant. In de afgelopen jaren zijn daar steeds meer maten bijgekomen. Michelin houdt strikt vast aan het oorspronkelijke uiterlijk van de banden. De productie is kleinschalig, gebeurt geheel met de hand en de prijs is dan ook aanzienlijk. Als voorbeeld: de 180/80 R15 XAS voor onder meer de Citroën DS kost 277 euro inclusief btw, terwijl de moderne 185/65 R15 Cross Climate van Michelin op internet al vanaf 65 euro te koop is. 

Inmiddels zijn meer merken actief op deze markt, die volgens Vredestein voor heel Europa ruim 250 duizend banden beslaat. Dunlop heeft sinds kort oldtimerbanden en Pirelli levert onder het legendarische label Cinturato een hele range aan banden in zeldzame maten, voornamelijk voor Italiaanse klassiekers. Het aantal oldtimers (40+) in Nederland is volgens het CBS de afgelopen vier jaar met 24 procent gestegen. Begin dit jaar waren het er 141 duizend. 

Ook Vredestein heeft de oldtimermarkt al jaren terug ontdekt. Het merk levert een ruim assortiment banden onder het label Sprint Classic. De banden zien er klassiek uit, hebben een ouderwets profiel, maar zijn niet per se de banden zoals in de jaren ‘50 en ‘60 werden gebruikt. Het merk is echter nu pas bezig een assortiment op te bouwen voor youngtimers, onder het label Sprint+. Youngtimers zijn de interessantste auto’s uit de jaren ‘70, ‘80 en ‘90, dus eigenlijk de klassiekers van de toekomst. Als eerste youngtimerband werd in augustus door Vredestein de 215/50 R15 Sprint+ geïntroduceerd, voor onder meer de eerste Quattro-modellen van Audi, zoals geleverd van 1980 tot 1991. De band heeft een retro-uiterlijk, maar de rij-eigenschappen van nu, stelt Vredestein. 

Tamara Oostveen, pr-manager van de bandenfabrikant, legt uit dat de vraag bepaalt welke maten er worden geproduceerd. “We zijn veel in gesprek met bandenspecialisten en clubs. Zo bepalen we welke maten interessant zijn om in het youngtimer-assortiment op te nemen. Vaak zijn specifieke maten voor youngtimers niet meer leverbaar, of enkel nog met een heel modern uiterlijk. Dan moeten eigenaren een band kiezen die wel past, maar minder mooi staat of zelfs minder goed rijdt. Wij bieden daar een oplossing voor.”

Oostveen verwacht dat er in 2019 diverse nieuwe maten bijkomen. Welke precies wil Vredestein niet vrijgeven, maar het zou gaan om auto’s van populaire youngtimermerken als Porsche, Jaguar, Mercedes-Benz, BMW en Alfa Romeo. 

Omzet verdubbeld

In Nederland is ‘Oldtimer’ in Heeze de specialist op het gebied van oldtimerbanden. Het bedrijf voert een aantal merken exclusief voor de Benelux, zoals Michelin en Coker Tire. Cees van den Heuvel, eigenaar van Oldtimer, ziet dat de markt zich sterk heeft ontwikkeld. De precieze omzet van zijn bedrijf wil hij niet noemen, maar hij wil wel kwijt dat die sinds 2006 bijna is verdubbeld. “En er komen aan de lopende band nieuwe maten bij. Elk jaar komt er weer een nieuwe jaargang klassiekers bij, terwijl die oude banden niet meer in productie zijn. Dan is het wachten op een fabrikant die zo’n oude maat weer gaat produceren. Vanaf circa duizend stuks wordt dat lonend.” Van den Heuvel ziet dat voor youngtimers ook de snelheidsindicatie belangrijk is. “Voor de BMW 3-serie kun je banden als de 195/65 R14 nog wel krijgen, maar niet met snelheidsindicatie V. Die brengt Michelin nu weer op de markt.” 

Gezonde marge

Terwijl in de reguliere bandenhandel de marges steeds kleiner zijn geworden, biedt de montage van klassiekerbanden nog perspectief voor bandenspecialisten en autobedrijven, stelt Van den Heuvel. “De reden is vooral dat de banden duur zijn. Op banden van ruim 280 euro per stuk valt zo’n 60 euro marge te halen. Dat lukt bij moderne banden niet.”

En om oldtimerbanden te kunnen monteren is geen aparte apparatuur nodig. Volgens Van den Heuvel is er geen echt verschil tussen de banden van een A-Ford uit 1930 en die van een moderne Astra. Afgezien van de binnenband natuurlijk, die altijd wat extra aandacht vraagt. Voor het balanceren zijn soms wel extra hulpstukken vereist. Zo hebben oudere Citroëns geen naafgat en voor klassieke sportwagens met spaakwielen is ook een hulpstuk nodig. “Maar dan heb je als bandenservice ook wat extra’s te bieden”, vindt Van den Heuvel. “En de meeste oldtimerrijders zijn bereid om te flink betalen voor goede banden. Daar verwachten ze dan wel perfecte service bij. Bovendien heeft die man met die klassieker ook een dagelijkse auto. En ook die heeft te zijner tijd banden nodig.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.