Op de brug | Honda Jazz 1.5

Redactie Redactie
• Laatste update:

Jan Zwagerman van Vakgarage Richtlijn in Nederhorst Den Berg heeft in de afgelopen jaren met enige regelmaat een Honda Jazz op de brug gehad. De allernieuwste zag hij nog niet eerder in zijn werkplaats. “Ik zie bij deze nieuwe Jazz weinig echt nieuwe zaken. Nog altijd een mechanische handrem, eenvoudige reminstallatie met schijven rondom, starre achteras, het is eigenlijk best een conventionele auto. Dat geeft helemaal niks, want het houdt in dat alles gemakkelijk te onderhouden is én het functioneert zoals altijd nog steeds heel doeltreffend”, aldus Zwagerman.

Laag zwaartepunt

Zoals gebruikelijk is de bodem lekker dichtgeschroefd om de cW-waarde laag te houden, maar onder het motorblok is een stukje bodembedekking zo bevestigd dat het snel los is voor bijvoorbeeld een oliewissel of andere werkzaamheden onder het blok. Heel praktisch. “De uitlaat loopt hier om de tank heen. Laatstgenoemde is namelijk in het midden geplaatst. Door deze constructie ligt de tank niet alleen veilig, maar is ook het zwaartepunt laag waardoor het rijgedrag sportiever is. En door de plaatsing van de uitlaat kun je zonder middentunnel, wat de binnenruimte weer ten goede komt.”

De wielophanging is eveneens basic, maar doeltreffend. “De draagarmen heb je zo los. Boutje, boutje en klaar. De spiraalveren zijn er met een klein tikje uit te halen. Nee, als monteur raak je niet gestrest van deze auto.”

Roestvorming

Zwagerman wijst wel op een stukje carrosserie bij de kokerbalk. “Deze auto’s gaan heel lang mee, is mijn ervaring. Wel kom je op latere leeftijd vaker problemen tegen rond de kokerbalk. Daar zitten wat inkepingen in waar vuil en vocht zich ophoopt en mogelijk roestvorming plaatsvindt. Dat leidt vaak tot laswerk, maar dat is zo’n beetje ook het enige dat ik kan bedenken.”

Wanneer de Honda terug op aarde is, checkt de garagehouder de inhoud van de motorruimte. Het korte motorkapje verraadt de compacte afmetingen van deze plek al en de eerste blik leert dan ook dat het nogal vol is onder de kap. “Toch is alles waar je voor een onderhoudsbeurt bij moet, eenvoudig te bereiken. Er zit zelfs geen isolatiemateriaal op het blok, dus je kunt de bougies er meteen uitschroeven. Ook de lambdasensor is er zo af, mocht die vervangen moeten worden, en de airconippels zijn gemakkelijk bereikbaar. Op de sticker onder de motorkap staat wel te lezen dat hij is voorzien van het nieuwe spul, R-1234YF, maar niet hoeveel er in moet. Zou ik wel even willen weten, want dit nieuwe koudemiddel is duur. Dus hoe minder er nodig is, hoe beter voor de portemonnee van de klant.”

Hot hatch

De Honda Jazz is met de nieuwe 1.5 liter i-VTEC motor een ‘hot hatch’-achtige. De sportieve uitstraling en prestaties onderstrepen dit. Hij houdt wel van wat toeren maken en piekt bij 6.600 tpm. Geeft wat lawaai aan boord, maar de Jazz is ook goed relaxed te rijden en rond de 120 km/u cruist hij prima. Wel heeft de auto een F-label meegekregen, wat hem in concurrentieverband misschien parten speelt. Immers, in dit segment is C of D redelijk gemeengoed, met een vergelijkbaar vermogen. 

Nippel

Wat Zwagerman meteen opvalt, is dat ook de nippel voor het ontluchten van de koppeling eenvoudig te bedienen is. “De remvloeistof doet ook dienst als hydraulische vloeistof voor de koppeling. Maar dan moet je na verversing wel even de nippel losdraaien om het systeem door te laten lopen. Standaardprocedure bij ons, maar het gebeurt lang niet overal. Met nare gevolgen voor de koppeling.”

p29 afbeeldingen op de brug

Het blok zelf is eveneens heel compact, ondanks de vermogensafgifte van 96 kW/130 pk. Dat is maar goed ook, want zoals gezegd is de motorruimte niet al te groot. Voordeel is dat de distributieketting geen onderhoud vraagt en de multiriem zich dankzij de afmetingen eenvoudig laat servicen of vervangen. “Net zoals onder de auto, zie ik ook onder de motorkap geen zaken waarvan ik denk dat die meer tijd dan normaal kosten bij onderhoud. Daar is echt over nagedacht. Zelfs de niet led-lampen, zoals de knipperlichten voor, zijn eenvoudig te vervangen. De led-lichtunits zijn er in hun geheel uit te halen en dat is slechts een kwestie van een paar schroeven.” De technicus verwacht geen hoge garagerekeningen voor regulier onderhoud en slijtdelen. “Er kan weinig kapot gaat aan een Honda en het onderhoud is eenvoudig, snel en tegen aangename tarieven uit te voeren. Kortom, een heel reparatievriendelijke auto die we graag in de werkplaats hebben”, concludeert Zwagerman.

Honda Jazz 1.5 Dynamic / nieuwprijs (euro): 26.405 euro / motortype: 4-cilinder direct geïnjecteerde benzinemotor met variabele
kleptiming en –lift
/ voorwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.498 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave/EU): 5,9 l per 100 km / CO2-emissie: 133 gr per km / energielabel: F / transmissie: handgeschakelde 6-bak / max. vermogen: 96 kW/130 pk @6.600 tpm / max. koppel: 155 Nm @4.600 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 60 min. / bougies: 30 min. / distributieketting: 0 min. / multiriem: 60 min. / interieurfilter: 12 min. / vervangen van koplamp: 15 min. / voorbumper vervangen: 75 min. / twee standaard voorschokdempers vervangen: 150 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Honda Jazz 1.5 | Automotive Online

Op de brug | Honda Jazz 1.5

Redactie Redactie
• Laatste update:

Jan Zwagerman van Vakgarage Richtlijn in Nederhorst Den Berg heeft in de afgelopen jaren met enige regelmaat een Honda Jazz op de brug gehad. De allernieuwste zag hij nog niet eerder in zijn werkplaats. “Ik zie bij deze nieuwe Jazz weinig echt nieuwe zaken. Nog altijd een mechanische handrem, eenvoudige reminstallatie met schijven rondom, starre achteras, het is eigenlijk best een conventionele auto. Dat geeft helemaal niks, want het houdt in dat alles gemakkelijk te onderhouden is én het functioneert zoals altijd nog steeds heel doeltreffend”, aldus Zwagerman.

Laag zwaartepunt

Zoals gebruikelijk is de bodem lekker dichtgeschroefd om de cW-waarde laag te houden, maar onder het motorblok is een stukje bodembedekking zo bevestigd dat het snel los is voor bijvoorbeeld een oliewissel of andere werkzaamheden onder het blok. Heel praktisch. “De uitlaat loopt hier om de tank heen. Laatstgenoemde is namelijk in het midden geplaatst. Door deze constructie ligt de tank niet alleen veilig, maar is ook het zwaartepunt laag waardoor het rijgedrag sportiever is. En door de plaatsing van de uitlaat kun je zonder middentunnel, wat de binnenruimte weer ten goede komt.”

De wielophanging is eveneens basic, maar doeltreffend. “De draagarmen heb je zo los. Boutje, boutje en klaar. De spiraalveren zijn er met een klein tikje uit te halen. Nee, als monteur raak je niet gestrest van deze auto.”

Roestvorming

Zwagerman wijst wel op een stukje carrosserie bij de kokerbalk. “Deze auto’s gaan heel lang mee, is mijn ervaring. Wel kom je op latere leeftijd vaker problemen tegen rond de kokerbalk. Daar zitten wat inkepingen in waar vuil en vocht zich ophoopt en mogelijk roestvorming plaatsvindt. Dat leidt vaak tot laswerk, maar dat is zo’n beetje ook het enige dat ik kan bedenken.”

Wanneer de Honda terug op aarde is, checkt de garagehouder de inhoud van de motorruimte. Het korte motorkapje verraadt de compacte afmetingen van deze plek al en de eerste blik leert dan ook dat het nogal vol is onder de kap. “Toch is alles waar je voor een onderhoudsbeurt bij moet, eenvoudig te bereiken. Er zit zelfs geen isolatiemateriaal op het blok, dus je kunt de bougies er meteen uitschroeven. Ook de lambdasensor is er zo af, mocht die vervangen moeten worden, en de airconippels zijn gemakkelijk bereikbaar. Op de sticker onder de motorkap staat wel te lezen dat hij is voorzien van het nieuwe spul, R-1234YF, maar niet hoeveel er in moet. Zou ik wel even willen weten, want dit nieuwe koudemiddel is duur. Dus hoe minder er nodig is, hoe beter voor de portemonnee van de klant.”

Hot hatch

De Honda Jazz is met de nieuwe 1.5 liter i-VTEC motor een ‘hot hatch’-achtige. De sportieve uitstraling en prestaties onderstrepen dit. Hij houdt wel van wat toeren maken en piekt bij 6.600 tpm. Geeft wat lawaai aan boord, maar de Jazz is ook goed relaxed te rijden en rond de 120 km/u cruist hij prima. Wel heeft de auto een F-label meegekregen, wat hem in concurrentieverband misschien parten speelt. Immers, in dit segment is C of D redelijk gemeengoed, met een vergelijkbaar vermogen. 

Nippel

Wat Zwagerman meteen opvalt, is dat ook de nippel voor het ontluchten van de koppeling eenvoudig te bedienen is. “De remvloeistof doet ook dienst als hydraulische vloeistof voor de koppeling. Maar dan moet je na verversing wel even de nippel losdraaien om het systeem door te laten lopen. Standaardprocedure bij ons, maar het gebeurt lang niet overal. Met nare gevolgen voor de koppeling.”

p29 afbeeldingen op de brug

Het blok zelf is eveneens heel compact, ondanks de vermogensafgifte van 96 kW/130 pk. Dat is maar goed ook, want zoals gezegd is de motorruimte niet al te groot. Voordeel is dat de distributieketting geen onderhoud vraagt en de multiriem zich dankzij de afmetingen eenvoudig laat servicen of vervangen. “Net zoals onder de auto, zie ik ook onder de motorkap geen zaken waarvan ik denk dat die meer tijd dan normaal kosten bij onderhoud. Daar is echt over nagedacht. Zelfs de niet led-lampen, zoals de knipperlichten voor, zijn eenvoudig te vervangen. De led-lichtunits zijn er in hun geheel uit te halen en dat is slechts een kwestie van een paar schroeven.” De technicus verwacht geen hoge garagerekeningen voor regulier onderhoud en slijtdelen. “Er kan weinig kapot gaat aan een Honda en het onderhoud is eenvoudig, snel en tegen aangename tarieven uit te voeren. Kortom, een heel reparatievriendelijke auto die we graag in de werkplaats hebben”, concludeert Zwagerman.

Honda Jazz 1.5 Dynamic / nieuwprijs (euro): 26.405 euro / motortype: 4-cilinder direct geïnjecteerde benzinemotor met variabele
kleptiming en –lift
/ voorwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.498 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave/EU): 5,9 l per 100 km / CO2-emissie: 133 gr per km / energielabel: F / transmissie: handgeschakelde 6-bak / max. vermogen: 96 kW/130 pk @6.600 tpm / max. koppel: 155 Nm @4.600 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 6 min. / brandstoffilter: 60 min. / bougies: 30 min. / distributieketting: 0 min. / multiriem: 60 min. / interieurfilter: 12 min. / vervangen van koplamp: 15 min. / voorbumper vervangen: 75 min. / twee standaard voorschokdempers vervangen: 150 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.