Ondernemen | Diagnosespecialist start aparte tak voor ontwikkeling
Jifeline ziet zich als gevolg van de grote vraag vanuit de hele wereld naar zijn producten en diensten genoodzaakt om verder te gaan met twee aparte divisies. Het bedrijf maakt sinds de start in 2012 een stormachtige groei door. Het model waarbij Jifeline al zijn klanten zelf bedient met een eigen helpdesk werd al snel losgelaten vanwege de grote belangstelling. Sinds 2015 verkoopt het bedrijf zijn systeem daarom al aan bedrijven die de hardware en infrastructuur van Jifeline onder hun eigen naam aanbieden bij klanten. In Nederland maken onder meer
Autoniveau, GMTO, Mivar, en Tech360 op deze manier gebruik van het systeem. Zij bieden garagebedrijven ook remote diagnose, via hun eigen helpdesks.
Vanuit heel Europa en ver daarbuiten is ook veel belangstelling voor het systeem van Jifeline, dat inmiddels in 62 landen actief is. Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen en ondertussen te werken aan de verdere ontwikkeling van het systeem heeft Jifeline nu besloten om voor dat laatste een aparte tak op te richten. Om het onderscheid tussen Jifeline Networks en Jifeline Remote Diagnostics te benadrukken verruilt de ontwikkelingstak het herkenbare oranje voor een blauwe kleur. Jifeline Remote Diagnostics blijft oranje. Beide bedrijven delen op de komende Automechanika in Frankfurt wel een stand, die opgedeeld zal zijn in een blauw en oranje deel.
Automechanika
“We presenteren op de Automechanika ook onze nieuwe interface”, vertelt Jasper van Herwijnen, een van de vier partners van Jifeline. “Deze interface heeft een ander design en slechts één snoer in plaats van twee, maar beschikt over meer mogelijkheden. Zo kan hij onder meer communiceren via ethernet en hebben we een speciale versie met een poort voor het aanmelden van geprecodeerde sleutels van bijvoorbeeld Fiat en Volkswagen.”
Jifeline oranje wordt klant van blauw.
In plaats van zich alleen nog te richten op de verkoop van de hardware aan technische helpdesks, koos Jifeline er bewust voor om ook zijn eigen helpdesk te behouden. “We willen de klanten die een oranje kastje bij ons kochten blijven bedienen en ook degenen die er nog een gaan kopen. Daarnaast houden we via
Jifeline Remote Diagnostics optimaal contact met de markt en het garagebedrijf, kunnen we snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen en onze rekenmodellen, diagnosescripts en protocollen in de praktijk testen. Jifeline oranje is eigenlijk klant van blauw (Jifeline Networks, red)”, zegt Van Herwijnen.
Dealerholdings
Naast technische helpdesks zal een deel van het nieuwe klantenbestand bestaan uit grote dealerholdings en garageketens. “Zeker met meerdere merken binnen één holding is het handig wanneer je op een dealerlocatie van een automerk ook op afstand aan vreemd merk auto’s kunt werken, zonder dat er een in dat merk gespecialiseerde diagnose-expert of merktester aanwezig hoeft te zijn”, zegt Van Herwijnen. “Ook voor grossiers is het handig om een leen-interface mee te leveren met een onderdeel als een trekhaak. Dan kan deze na de montage op afstand aangemeld worden in het voertuig en geeft het autobedrijf de Jifeline na afloop weer mee terug aan de grossier.”