Grootste aftermarketbeurs van Europa opent volgende week de deuren

Wat is er te zien op de Automechanika 2018?

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Automechanika viert dit jaar zijn 25ste editie. Op de beurs, die plaatsvindt van 11-15 september, staan vijfduizend exposanten (150 meer dan vorig jaar). Er worden 133 duizend bezoekers verwacht. In een extra hal worden twee nieuwe beurzen ondergebracht: de b2b oldtimerbeurs Classic Cars en de bandenbeurs Reifen. Reifen is een voortzetting van Reifen Essen, die voor het laatst plaatsvond in 2016. Classic Cars is nieuw.  Er zullen vooral bekende toeleveranciers van de autobranche en autofabrikanten staan met hun op klassiekers, oldtimers en youngtimers gerichte productlijnen. Met de integratie van Reifen gaat volgens Automechanika-directeur Olaf Musshoff een langgekoesterde wens in vervulling. “Banden zijn wat ons betreft onlosmakelijk verbonden met de aftermarket. Toch was de bandenbranche tot nu toe ondervertegenwoordigd op de Automechanika. Bandenequipment was er wel altijd en nu ook de banden zelf.” Musshoff erkent dat Reifen een flinke dobber heeft aan de nieuwe bandenbeurs The Tire, die in mei plaatsvond in Keulen. Zo ontbreken grote bandenmerken als Michelin, Goodyear, Bridgestone en Continental. Internationale spelers als Delticom, de Al Dobowi Group en Linglong Tires zijn wel in Frankfurt aanwezig.

Workshops en winnaars

mechanicgamesDe Innovation Awards worden dit keer uitgereikt in twaalf verschillende categorieën en zijn tijdens de beurs te zien in het oudste gedeelte van de Messe, de Festhalle. De winnaars worden op de eerste dag bekendgemaakt, in het Panorama Forum. De vorige winnaar was Continental, met het Taraxagum-project, waarbij het natuurlijke rubber in de loopvlakken van banden wordt vervangen door taraxagum, ofwel paardenbloem. Het bedrijf haalde hiermee ook de Green Award op.

Voor monteurs en andere geïnteresseerden zijn er gratis workshops te volgen. Inmiddels zijn de inschrijvingen voor de vijftien verschillende workshops geopend. De workshops zijn op alle beursdagen te volgen. In de meeste gevallen zowel in het Duits als in het Engels. Naast de schadeherstelworkshops, die ook op de afgelopen edities te volgen waren, zijn er nu ook workshops voor de reparatie van trucks, de restauratie van klassiekers, het gebruik van augmented reality in de werkplaats en sociale media.

Delphi toont nieuw gezicht

Delphi splitste eind vorig jaar zijn OE- en aftermarket-activiteiten af van de rest van het bedrijf en doopte ze om tot Delphi Technologies. Op de Automechanika moet duidelijk worden wat dit betekent voor grossier en garagist. Volgens Delphi Technologies aftermarket-president Alex Ashmore zijn de OE- en aftermarketactiviteiten dichter bij elkaar komen te staan en zorgt dit ervoor dat onderdelen voor nieuwe automodellen en kennis van nieuwe techniek eerder beschikbaar zijn voor het universele kanaal. Zo lanceert Delphi op Automechanika onder meer een serviceprogramma voor Gdi-dieselsystemen. Dit programma bestaat uit nieuwe diagnosetools en alle onderdelen voor deze brandstofsystemen. Ook is er een ruildeelsysteem opgetuigd voor een deel van deze componenten. Verder presenteert Delphi een nieuwe lijn met kits voor het vervangen van stuurdelen.delphi

Sonic aan de werkbank

Sonic presenteert op Automechanika een nieuwe lijn werkplaatsinrichting onder de naam MSS+. Dit staat voor Modular Storage Solutions plus. Desonic nieuwe productlijn bestaat uit werkbanken en opbergkasten in standaard modules die naar eigen wens gecombineerd kunnen worden. “Elke werkplaats is anders, heeft andere afmetingen, andere doelstellingen. Met de MSS+ lijn zorgen we er voor dat elke werkplaats optimaal kan worden ingericht”, aldus eigenaar Niels Veldt. 
>  Sonic staat in hal 8.0, D54 (MSS+) en A79 (overig). 

Jakoparts presenteert schokdemperlijn

jakopartsOnderdelenfabrikant Herth+Buss heeft voor zijn merknaam Jakoparts een nieuwe lijn schokdempers opgetuigd. Deze productlijn is nieuw voor Herth+Buss. De nieuwe dempers en een deel van de rest van het assortiment van Jakoparts en Elparts worden gedemonstreerd op werkbanken die verspreid over de stand zijn opgesteld.

EMM blaast Tander nieuw leven in

Nonpaintleverancier EMM International uit Zwolle lanceert het merk Tander voor nonpaintproducten. Het bedrijf is al leverancier van A-merk Colad, maar zegt uit de markt steeds meer vraag te krijgen naar een alternatief. Tander is volgens EMM geen budgetmerk: het prijsniveau ligt gelijk, het verschil zit onder meer in kleinere verpakkingen, waarmee EMM een nieuwe klantgroep wil aanspreken.

Nieuwe bussen voor BMW

In plaats van de hele reactiearm te vervangen bij versleten bussen, zoals BMW voorschrijft, is het nu ook mogelijk om alleen de bussen zelf te vervangen. Meyle ontwikkelde losse bussen en een bijbehorende tool om ze te monteren. In Frankfurt wordt het nieuwe product voorgesteld aan het publiek. De bussen worden geleverd als kit met de benodigde bevestigingsmaterialen en de hulpmiddelen om ze te monteren. De bussen zelf zitten samengeperst in een huls op het juiste formaat om ze te monteren. De kits zijn beschikbaar voor de BMW 5-, 6- en 7-serie en de X5. Een kit voor beide kanten kost volgens Meyle nog geen tiende van de twee armen die altijd paarsgewijs moeten worden vervangen. Meyle heeft de reparatiekit aangemeld voor de Automechanika Innovation Awards.

Net echt bij Schaeffler

Op een vloeroppervlakte van ruim duizend vierkante meter demonstreert Schaeffler (Luk, Ina, Ruville, etc.) het gebruik van de Mixed-reality bril in deschaeffler werkplaats. Technische experts van Schaeffler laten zien hoe je een dubbel massa vliegwiel en een distributieketting kunt vervangen met virtuele ondersteuning. Op het schermpje in de bril krijgt de monteur aanwijzingen over de te volgen stappen en waar hij op moet letten. Ondertussen ziet hij zijn eigen handen de werkzaamheden uitvoeren. De brillen zijn volgens Schaeffler zowel voor trainingsdoeleinden, maar ook om het huidige werkplaatshandboek of montagehandleiding te vervangen. 

ZF zet gas op EV-rem

De Duitse toeleverancier ZF presenteert opzf de beurs een programma aftermarket remblokken voor elektrische auto’s. Het programma remblokken heet Electric Blue en is herkenbaar aan blauwe shims. Volgens ZF maken de remblokken minder geluid dan de conventionele varianten en zijn ze bovendien milieuvriendelijk.

De blokken zouden bij slijtage tot 45 procent minder vaste deeltjes in het milieu brengen. De fabrikant geeft nog niet aan hoe dit effect precies wordt behaald. ZF verwacht het programma direct na de beurs in september op de markt te brengen voor de vijftien meest verkochte elektrische auto’s.

Continental in wissers

continentalDe vooral als bandenfabrikant bekend staande toeleverancier voegt na accu’s en filters een nieuwe productlijn toe aan zijn aftermarket assortiment: ruitenwissers. De Continental Aquactrl-lijn bestaat uit 21 verschillende voor- en achterwisserbladen. Met daarnaast nog eens 46 verschillende sets met wissers voor de voorruit.

Volgens Continental dekt de nieuwe lijn 95 procent van de voertuigen in Europa vanaf 2003 af. De bladen worden geleverd met voorgemonteerde adapters. Voor oudere voertuigen zijn adapters beschikbaar om ze te upgraden met flatblades.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Wat is er te zien op de Automechanika 2018? | Automotive Online
Grootste aftermarketbeurs van Europa opent volgende week de deuren

Wat is er te zien op de Automechanika 2018?

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Automechanika viert dit jaar zijn 25ste editie. Op de beurs, die plaatsvindt van 11-15 september, staan vijfduizend exposanten (150 meer dan vorig jaar). Er worden 133 duizend bezoekers verwacht. In een extra hal worden twee nieuwe beurzen ondergebracht: de b2b oldtimerbeurs Classic Cars en de bandenbeurs Reifen. Reifen is een voortzetting van Reifen Essen, die voor het laatst plaatsvond in 2016. Classic Cars is nieuw.  Er zullen vooral bekende toeleveranciers van de autobranche en autofabrikanten staan met hun op klassiekers, oldtimers en youngtimers gerichte productlijnen. Met de integratie van Reifen gaat volgens Automechanika-directeur Olaf Musshoff een langgekoesterde wens in vervulling. “Banden zijn wat ons betreft onlosmakelijk verbonden met de aftermarket. Toch was de bandenbranche tot nu toe ondervertegenwoordigd op de Automechanika. Bandenequipment was er wel altijd en nu ook de banden zelf.” Musshoff erkent dat Reifen een flinke dobber heeft aan de nieuwe bandenbeurs The Tire, die in mei plaatsvond in Keulen. Zo ontbreken grote bandenmerken als Michelin, Goodyear, Bridgestone en Continental. Internationale spelers als Delticom, de Al Dobowi Group en Linglong Tires zijn wel in Frankfurt aanwezig.

Workshops en winnaars

mechanicgamesDe Innovation Awards worden dit keer uitgereikt in twaalf verschillende categorieën en zijn tijdens de beurs te zien in het oudste gedeelte van de Messe, de Festhalle. De winnaars worden op de eerste dag bekendgemaakt, in het Panorama Forum. De vorige winnaar was Continental, met het Taraxagum-project, waarbij het natuurlijke rubber in de loopvlakken van banden wordt vervangen door taraxagum, ofwel paardenbloem. Het bedrijf haalde hiermee ook de Green Award op.

Voor monteurs en andere geïnteresseerden zijn er gratis workshops te volgen. Inmiddels zijn de inschrijvingen voor de vijftien verschillende workshops geopend. De workshops zijn op alle beursdagen te volgen. In de meeste gevallen zowel in het Duits als in het Engels. Naast de schadeherstelworkshops, die ook op de afgelopen edities te volgen waren, zijn er nu ook workshops voor de reparatie van trucks, de restauratie van klassiekers, het gebruik van augmented reality in de werkplaats en sociale media.

Delphi toont nieuw gezicht

Delphi splitste eind vorig jaar zijn OE- en aftermarket-activiteiten af van de rest van het bedrijf en doopte ze om tot Delphi Technologies. Op de Automechanika moet duidelijk worden wat dit betekent voor grossier en garagist. Volgens Delphi Technologies aftermarket-president Alex Ashmore zijn de OE- en aftermarketactiviteiten dichter bij elkaar komen te staan en zorgt dit ervoor dat onderdelen voor nieuwe automodellen en kennis van nieuwe techniek eerder beschikbaar zijn voor het universele kanaal. Zo lanceert Delphi op Automechanika onder meer een serviceprogramma voor Gdi-dieselsystemen. Dit programma bestaat uit nieuwe diagnosetools en alle onderdelen voor deze brandstofsystemen. Ook is er een ruildeelsysteem opgetuigd voor een deel van deze componenten. Verder presenteert Delphi een nieuwe lijn met kits voor het vervangen van stuurdelen.delphi

Sonic aan de werkbank

Sonic presenteert op Automechanika een nieuwe lijn werkplaatsinrichting onder de naam MSS+. Dit staat voor Modular Storage Solutions plus. Desonic nieuwe productlijn bestaat uit werkbanken en opbergkasten in standaard modules die naar eigen wens gecombineerd kunnen worden. “Elke werkplaats is anders, heeft andere afmetingen, andere doelstellingen. Met de MSS+ lijn zorgen we er voor dat elke werkplaats optimaal kan worden ingericht”, aldus eigenaar Niels Veldt. 
>  Sonic staat in hal 8.0, D54 (MSS+) en A79 (overig). 

Jakoparts presenteert schokdemperlijn

jakopartsOnderdelenfabrikant Herth+Buss heeft voor zijn merknaam Jakoparts een nieuwe lijn schokdempers opgetuigd. Deze productlijn is nieuw voor Herth+Buss. De nieuwe dempers en een deel van de rest van het assortiment van Jakoparts en Elparts worden gedemonstreerd op werkbanken die verspreid over de stand zijn opgesteld.

EMM blaast Tander nieuw leven in

Nonpaintleverancier EMM International uit Zwolle lanceert het merk Tander voor nonpaintproducten. Het bedrijf is al leverancier van A-merk Colad, maar zegt uit de markt steeds meer vraag te krijgen naar een alternatief. Tander is volgens EMM geen budgetmerk: het prijsniveau ligt gelijk, het verschil zit onder meer in kleinere verpakkingen, waarmee EMM een nieuwe klantgroep wil aanspreken.

Nieuwe bussen voor BMW

In plaats van de hele reactiearm te vervangen bij versleten bussen, zoals BMW voorschrijft, is het nu ook mogelijk om alleen de bussen zelf te vervangen. Meyle ontwikkelde losse bussen en een bijbehorende tool om ze te monteren. In Frankfurt wordt het nieuwe product voorgesteld aan het publiek. De bussen worden geleverd als kit met de benodigde bevestigingsmaterialen en de hulpmiddelen om ze te monteren. De bussen zelf zitten samengeperst in een huls op het juiste formaat om ze te monteren. De kits zijn beschikbaar voor de BMW 5-, 6- en 7-serie en de X5. Een kit voor beide kanten kost volgens Meyle nog geen tiende van de twee armen die altijd paarsgewijs moeten worden vervangen. Meyle heeft de reparatiekit aangemeld voor de Automechanika Innovation Awards.

Net echt bij Schaeffler

Op een vloeroppervlakte van ruim duizend vierkante meter demonstreert Schaeffler (Luk, Ina, Ruville, etc.) het gebruik van de Mixed-reality bril in deschaeffler werkplaats. Technische experts van Schaeffler laten zien hoe je een dubbel massa vliegwiel en een distributieketting kunt vervangen met virtuele ondersteuning. Op het schermpje in de bril krijgt de monteur aanwijzingen over de te volgen stappen en waar hij op moet letten. Ondertussen ziet hij zijn eigen handen de werkzaamheden uitvoeren. De brillen zijn volgens Schaeffler zowel voor trainingsdoeleinden, maar ook om het huidige werkplaatshandboek of montagehandleiding te vervangen. 

ZF zet gas op EV-rem

De Duitse toeleverancier ZF presenteert opzf de beurs een programma aftermarket remblokken voor elektrische auto’s. Het programma remblokken heet Electric Blue en is herkenbaar aan blauwe shims. Volgens ZF maken de remblokken minder geluid dan de conventionele varianten en zijn ze bovendien milieuvriendelijk.

De blokken zouden bij slijtage tot 45 procent minder vaste deeltjes in het milieu brengen. De fabrikant geeft nog niet aan hoe dit effect precies wordt behaald. ZF verwacht het programma direct na de beurs in september op de markt te brengen voor de vijftien meest verkochte elektrische auto’s.

Continental in wissers

continentalDe vooral als bandenfabrikant bekend staande toeleverancier voegt na accu’s en filters een nieuwe productlijn toe aan zijn aftermarket assortiment: ruitenwissers. De Continental Aquactrl-lijn bestaat uit 21 verschillende voor- en achterwisserbladen. Met daarnaast nog eens 46 verschillende sets met wissers voor de voorruit.

Volgens Continental dekt de nieuwe lijn 95 procent van de voertuigen in Europa vanaf 2003 af. De bladen worden geleverd met voorgemonteerde adapters. Voor oudere voertuigen zijn adapters beschikbaar om ze te upgraden met flatblades.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.