Leasebranche wil de regie houden

Diesel en WLTP werpen schaduw over branche

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Door het dieseldrama dat uit Duitsland is overgewaaid, krijgt de leasebranche rake restwaardeklappen. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel: in principe staat de branche er goed voor. Het is nu zaak de regie te houden in een markt waarin de ontwikkelingen sneller gaan dan businessplannen kunnen volgen.

De remarketingprijzen van Euro5-diesels staan stevig onder druk. Toch vindt het merendeel van de ceo’s in de branche de Nederlandse leasemarkt financieel gezond, zo blijkt uit een enquête door Automotive onder 20 ceo’s van Nederlandse leasemaatschappijen. Van hen vinden er 18 dat er een prijzenoorlog gaande is. Hoewel de ‘dieselpaniek’ momenteel een schaduw over de branche werpt, geeft de helft van de respondenten de ontwikkeling van het rendement van de afgelopen twaalf maanden nog altijd een 7 als rapportcijfer. De eerste helft van dit jaar bleef het aantal nieuwe registraties op een bemoedigend niveau en ook de leasevloot groeit nog steeds. Voor de tweede helft van dit jaar worden minder rooskleurige cijfers verwacht, vooral vanwege de onzekerheid rond de nieuwe WLTP-methode waarmee het praktijkverbruik en de emissies worden getest. Tot nu toe waren er nog voldoende modellen te bestellen die nog onder de oude NEDC-methodiek vielen en waarvan de prijzen, en dus de bijtelling, bekend zijn, maar hun aantal neemt zienderogen af. In deze overgangsfase is nog zoveel onduidelijkheid over de nieuwe WLTP-prijzen, dat bedrijven naar verwachting hun bestellingen uitstellen. Om toch door te kunnen blijven verkopen, hebben de meeste leasemaatschappijen voorraden aangelegd met auto’s die nog onder het NEDC-regime vallen.

p26 aantal contacten en fte

Harmonisatie

Vanaf september moet iedere nieuwe auto aan de WLTP-eisen voldoen. De eerste WLTP-prijzen (beter gezegd: NEDC 2.0, zie p 42,43) druppelen nu binnen en enkele merken, waaronder Volvo en BMW, hebben hun prijzen al aangepast omdat die te hoog werden. Want hoewel de EU heeft gesteld dat de invoering van de WLPT geen invloed mag hebben op de prijzen, is dat wel degelijk het geval. Er zal een nieuw prijsevenwicht ontstaan in de markt voor nieuwe auto’s. Die harmonisatie en migratie kost veel tijd. Naar verwachting is eind 2018 weer alles bij het oude en is Autobrief 3 gepubliceerd, waarna weer verder vooruit gekeken kan worden. Ondertussen geldt de lage bijtelling van 4 procent voor EV’s nog tot het einde van dit jaar (daarna voor auto’s met een prijs tot 50 duizend euro). Het is nog even spannend wat Autobrief 3 in petto heeft voor de EV’s. Het bestellen van een EV is nu in ieder geval een veilige keuze, maar de leveringen zijn het probleem. Fabrikanten leveren maar een beperkt aantal auto’s aan Nederland, en het aanbod van EV’s sluit nog altijd niet naadloos aan op de vraag, vooral op het gebied van actieradius en prijs.

Voor de remarketing van EV’s uit de lease geldt dat zij vooral over de grens verdwijnen. Dit heeft tot gevolg dat de milieudoelstelling mee emigreert. Brancheverenigingen lobbyen al lange tijd voor een stimuleringsregeling voor particulieren, zodat die ex-lease-EV’s in eigen land blijven.

029 aum junjul

Regisseur

En de particulier weet de leasemaatschappij steeds vaker te vinden. Niet alleen aan de voorkant is een verschuiving naar b2c aan de gang in de vorm van private lease, ook bij de uitgang staan consumenten steeds vaker te trappelen. Bijna driekwart van de respondenten van de Automotive-enquête geeft aan dat ex-leaseauto’s steeds vaker aan consumenten worden verkocht. Die remarketing aan consumenten krijgt steeds meer een gezicht in Nederland, denk daarbij bijvoorbeeld aan de occasioncentra van Leaseplan. Maar vooral dankzij de digitalisering is de consument veel eenvoudiger te bereiken voor de remarketing van ex-leaseauto’s. Het is niet zo gek dat veel leasemaatschappijen op de b2c-trend inspringen. Dat wil niet zeggen dat de tussenhandel, zoals veilinghuizen en handelaren, buitenspel staat. Integendeel: volgens 90 procent van de respondenten blijft de tussenhandel de komende jaren belangrijk voor de remarketing.

Uit het boekje

Wensink Lease steeg met 9 plekken van de 42ste plaats in 2017, naar de 33ste dit jaar. De leasemaatschappij bestaat pas drie jaar en groeit snel. De ambitie is fors: Wensink wil doorgroeien naar 5.000 contracten in 2020. Om dat te realiseren wordt er ook gekeken naar nieuwe producten; zo onderzoekt het bedrijf de mogelijkheid om financial lease in te zetten. Ook ontwikkelt het bedrijf mobiliteitsconcept Wensink Mobility

Allerlei studies, trendwatchers en goeroes voorspellen dat de (nabije) toekomst er heel anders zal uitzien met EV’s, zelfrijdende (deel)auto’s en apps om zelf je mobiliteit te regelen en in te kopen als werknemer. Of gewoon als consument, want volgens deze experts vervagen ook de grenzen tussen zakelijke en privémobiliteit. Veel leasemaatschappijen bereiden zich vast voor op de toekomst, door een flexibele organisatie in te richten en door allerlei pilots te draaien met innovaties. De verwachting is dat de combinatie van elektrisch rijden met autonoom rijden en de digitalisering gaat zorgen voor een doorbraak van Mobility as a Service (MaaS). En in die toekomst willen leasemaatschappijen vooral regisseur worden van mobiliteit. Zij zijn er immers al aan gewend om allerlei partijen aan elkaar te koppelen op één platform. De uitdaging is om ook nieuwe producten en diensten van buiten de automotive te kunnen regisseren. Naar verwachting van de branche zelf worden leasemaatschappijen en autofabrikanten de eigenaar van autonome voertuigen (AV’s), vooral omdat die niet direct betaalbaar zullen zijn voor veel bedrijven, laat staan voor particulieren. De onderhoudsbehoefte neemt naar verwachting af en de voertuigen zullen langer in bezit blijven.

Disruptie

Er wordt nu al druk gezocht naar nieuwe of andere businessmodellen, maar op de stelling ‘Het mobiliteitsbudget vervangt het leasecontract’, reageren 17 van de twintig geënquêteerden nog altijd volmondig met ‘nee’. De leaseauto blijft zeker de komende jaren nog de corebusiness van leasemaatschappijen, maar er gaat wel veel veranderen. Veel klanten willen nog meer flexibiliteit en zijn ook bereid daar een hogere prijs voor te betalen. De economie gaat immers goed. Hoe snel de disruptie de branche zal bereiken, met MaaS als stip aan de horizon, daarover lopen de meningen in de branche echter sterk uiteen.

Alles weten van de grootste leasemaatschappijen?
Bestel nu de Automotive Leasing Top 60

Met daarin aandacht voor:

  • Analyse dieseldrama
  • Private lease: Melkkoe in oorlogsgebied
  • Wat te doen met de private lease actieauto’s die terugkomen?
  • Universeel doet boekje open over leasemaatschappij
  • Carnext en de toekomst van remarketing
  • Interview Christel Reynaerts, ceo Alphabet Nederland

Het boek is voor 59 euro te bestellen

Diesel en WLTP werpen schaduw over branche | Automotive Online
Leasebranche wil de regie houden

Diesel en WLTP werpen schaduw over branche

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Door het dieseldrama dat uit Duitsland is overgewaaid, krijgt de leasebranche rake restwaardeklappen. Maar het is niet alleen maar kommer en kwel: in principe staat de branche er goed voor. Het is nu zaak de regie te houden in een markt waarin de ontwikkelingen sneller gaan dan businessplannen kunnen volgen.

De remarketingprijzen van Euro5-diesels staan stevig onder druk. Toch vindt het merendeel van de ceo’s in de branche de Nederlandse leasemarkt financieel gezond, zo blijkt uit een enquête door Automotive onder 20 ceo’s van Nederlandse leasemaatschappijen. Van hen vinden er 18 dat er een prijzenoorlog gaande is. Hoewel de ‘dieselpaniek’ momenteel een schaduw over de branche werpt, geeft de helft van de respondenten de ontwikkeling van het rendement van de afgelopen twaalf maanden nog altijd een 7 als rapportcijfer. De eerste helft van dit jaar bleef het aantal nieuwe registraties op een bemoedigend niveau en ook de leasevloot groeit nog steeds. Voor de tweede helft van dit jaar worden minder rooskleurige cijfers verwacht, vooral vanwege de onzekerheid rond de nieuwe WLTP-methode waarmee het praktijkverbruik en de emissies worden getest. Tot nu toe waren er nog voldoende modellen te bestellen die nog onder de oude NEDC-methodiek vielen en waarvan de prijzen, en dus de bijtelling, bekend zijn, maar hun aantal neemt zienderogen af. In deze overgangsfase is nog zoveel onduidelijkheid over de nieuwe WLTP-prijzen, dat bedrijven naar verwachting hun bestellingen uitstellen. Om toch door te kunnen blijven verkopen, hebben de meeste leasemaatschappijen voorraden aangelegd met auto’s die nog onder het NEDC-regime vallen.

p26 aantal contacten en fte

Harmonisatie

Vanaf september moet iedere nieuwe auto aan de WLTP-eisen voldoen. De eerste WLTP-prijzen (beter gezegd: NEDC 2.0, zie p 42,43) druppelen nu binnen en enkele merken, waaronder Volvo en BMW, hebben hun prijzen al aangepast omdat die te hoog werden. Want hoewel de EU heeft gesteld dat de invoering van de WLPT geen invloed mag hebben op de prijzen, is dat wel degelijk het geval. Er zal een nieuw prijsevenwicht ontstaan in de markt voor nieuwe auto’s. Die harmonisatie en migratie kost veel tijd. Naar verwachting is eind 2018 weer alles bij het oude en is Autobrief 3 gepubliceerd, waarna weer verder vooruit gekeken kan worden. Ondertussen geldt de lage bijtelling van 4 procent voor EV’s nog tot het einde van dit jaar (daarna voor auto’s met een prijs tot 50 duizend euro). Het is nog even spannend wat Autobrief 3 in petto heeft voor de EV’s. Het bestellen van een EV is nu in ieder geval een veilige keuze, maar de leveringen zijn het probleem. Fabrikanten leveren maar een beperkt aantal auto’s aan Nederland, en het aanbod van EV’s sluit nog altijd niet naadloos aan op de vraag, vooral op het gebied van actieradius en prijs.

Voor de remarketing van EV’s uit de lease geldt dat zij vooral over de grens verdwijnen. Dit heeft tot gevolg dat de milieudoelstelling mee emigreert. Brancheverenigingen lobbyen al lange tijd voor een stimuleringsregeling voor particulieren, zodat die ex-lease-EV’s in eigen land blijven.

029 aum junjul

Regisseur

En de particulier weet de leasemaatschappij steeds vaker te vinden. Niet alleen aan de voorkant is een verschuiving naar b2c aan de gang in de vorm van private lease, ook bij de uitgang staan consumenten steeds vaker te trappelen. Bijna driekwart van de respondenten van de Automotive-enquête geeft aan dat ex-leaseauto’s steeds vaker aan consumenten worden verkocht. Die remarketing aan consumenten krijgt steeds meer een gezicht in Nederland, denk daarbij bijvoorbeeld aan de occasioncentra van Leaseplan. Maar vooral dankzij de digitalisering is de consument veel eenvoudiger te bereiken voor de remarketing van ex-leaseauto’s. Het is niet zo gek dat veel leasemaatschappijen op de b2c-trend inspringen. Dat wil niet zeggen dat de tussenhandel, zoals veilinghuizen en handelaren, buitenspel staat. Integendeel: volgens 90 procent van de respondenten blijft de tussenhandel de komende jaren belangrijk voor de remarketing.

Uit het boekje

Wensink Lease steeg met 9 plekken van de 42ste plaats in 2017, naar de 33ste dit jaar. De leasemaatschappij bestaat pas drie jaar en groeit snel. De ambitie is fors: Wensink wil doorgroeien naar 5.000 contracten in 2020. Om dat te realiseren wordt er ook gekeken naar nieuwe producten; zo onderzoekt het bedrijf de mogelijkheid om financial lease in te zetten. Ook ontwikkelt het bedrijf mobiliteitsconcept Wensink Mobility

Allerlei studies, trendwatchers en goeroes voorspellen dat de (nabije) toekomst er heel anders zal uitzien met EV’s, zelfrijdende (deel)auto’s en apps om zelf je mobiliteit te regelen en in te kopen als werknemer. Of gewoon als consument, want volgens deze experts vervagen ook de grenzen tussen zakelijke en privémobiliteit. Veel leasemaatschappijen bereiden zich vast voor op de toekomst, door een flexibele organisatie in te richten en door allerlei pilots te draaien met innovaties. De verwachting is dat de combinatie van elektrisch rijden met autonoom rijden en de digitalisering gaat zorgen voor een doorbraak van Mobility as a Service (MaaS). En in die toekomst willen leasemaatschappijen vooral regisseur worden van mobiliteit. Zij zijn er immers al aan gewend om allerlei partijen aan elkaar te koppelen op één platform. De uitdaging is om ook nieuwe producten en diensten van buiten de automotive te kunnen regisseren. Naar verwachting van de branche zelf worden leasemaatschappijen en autofabrikanten de eigenaar van autonome voertuigen (AV’s), vooral omdat die niet direct betaalbaar zullen zijn voor veel bedrijven, laat staan voor particulieren. De onderhoudsbehoefte neemt naar verwachting af en de voertuigen zullen langer in bezit blijven.

Disruptie

Er wordt nu al druk gezocht naar nieuwe of andere businessmodellen, maar op de stelling ‘Het mobiliteitsbudget vervangt het leasecontract’, reageren 17 van de twintig geënquêteerden nog altijd volmondig met ‘nee’. De leaseauto blijft zeker de komende jaren nog de corebusiness van leasemaatschappijen, maar er gaat wel veel veranderen. Veel klanten willen nog meer flexibiliteit en zijn ook bereid daar een hogere prijs voor te betalen. De economie gaat immers goed. Hoe snel de disruptie de branche zal bereiken, met MaaS als stip aan de horizon, daarover lopen de meningen in de branche echter sterk uiteen.

Alles weten van de grootste leasemaatschappijen?
Bestel nu de Automotive Leasing Top 60

Met daarin aandacht voor:

  • Analyse dieseldrama
  • Private lease: Melkkoe in oorlogsgebied
  • Wat te doen met de private lease actieauto’s die terugkomen?
  • Universeel doet boekje open over leasemaatschappij
  • Carnext en de toekomst van remarketing
  • Interview Christel Reynaerts, ceo Alphabet Nederland

Het boek is voor 59 euro te bestellen