Automotive Leasing Event: kansen voor diesel lijken verkeken

Floor Vink Floor Vink
> De branche genoot van de sessies, maar ook van het goede weer tijdens het Automotive Leasing Event.

De zon scheen volop op het terras van het Singer-museum in Laren, waar op 26 juni zo’n honderd leaseprofessionals bij elkaar kwamen voor het Automotive Leasing Event. Dat de branche met dieselgate en de gevolgen daarvan in de (lokale) politiek en maatschappij in zijn maag zit, werd duidelijk tijdens het dieseldebat. Voor het debat somde Eric Vousten, directeur van onderzoeks- en marketingbureau VMS Insight, op hoe de diesel ervoor staat. In het afgelopen half jaar blijkt de restwaarde van een dieselauto gemiddeld met 528 euro gedaald. De afgelopen maanden is die daling gestabiliseerd, maar volgens Vousten vormen de de C-segment diesels nog steeds een groot probleem. De restwaarde van een Peugeot 308 diesel lag in mei 2018 ongeveer 842 euro lager dan een jaar eerder. Ook de Volvo V40 diesel (-1.600 euro) en een Renault Megane (-721 euro) gaan het schip in. In de leasemarkt was in 2015 maar liefst 52 procent van de bestellingen een diesel. Nu is dat nog 29 procent.

Tweede kans

Hoewel de media volgens sommigen de diesel al hebben dood geschreven, denken Automotive-columnist Arjen de Jong en dieselspecialist Hans Gerrits van Diesel Büchli dat innovaties van onder andere Bosch de diesel gaan redden. Zo hebben autofabrikanten de diesel nodig om de door de EU opgelegde CO2-doelstellingen te halen, denkt De Jong (zie zijn column op pagina 47). Het is wel de vraag of die tweede kans – of inmiddels de derde? – wordt gegeven door politiek, consument en media. Want zonder die medewerking zien de debaters het somber in. Matthijs Wouters (commercieel directeur Arval) en Willem Beukenkamp (dga Indewal Auto’s) denken dat vooral elektrische auto’s profiteren van het dieseldrama. Beukenkamp stelt dat in de ogen van de consumenten alle diesels besmet zijn – en het is te laat om dit tij te keren. “Jarenlang hebben autofabrikanten de kans gehad om hun auto’s schoner te maken, en nu zou dat ineens kunnen? Ik geloof er niet meer in. Haal de stekker er maar uit: de diesel is dood.” Wouters liet weten dat zijn leasemaatschappij de inzet van diesels voor personenauto’s zoveel mogelijk ontmoedigt. “De publieke opinie heeft de feiten ingehaald”, stelt hij. Gerrits is het daar niet mee eens. “Dieselgate staat los van de realiteit. Die is dat diesels steeds schoner worden. Kijk je naar de Euro VI normen, dan verschillen benzine en diesel nauwelijks. En de diesel wordt almaar schoner.”

De diesels vormen een flink probleem in een verdere bloeiende markt, zo blijkt uit de Automotive Leasemaatschappij Top 60, die tijdens het Leasing Event werd gepresenteerd. Vrijwel alle leasemaatschappijen zien hun vloot groeien en verwachten verdere groei, mede dankzij private lease. Financieel adviseur Rutger Koopmans, voormalig topbankier en adviseur van wijlen Johan Cruijff, benadrukte in zijn presentaties wel dat er de nodige risico’s aan dit product kleven. “Wat gebeurt er als de rentes weer gaan stijgen? Hoeveel mensen kunnen hun leningen en huizen dan niet meer betalen? Wat als mensen dan in de problemen komen met het betalen van hun private leaseauto?” De parallel tussen privélease en de woekerpolis is wederzijdse hebzucht, stelde hij: de één wil zoveel mogelijk auto’s op de markt zetten, de klant wil zoveel mogelijk auto voor zo min mogelijk geld. “En als het fout gaat, krijgt de branche de schuld en een keurmerk gaat je dan niet redden.”

Overreding

Online marketeer Martin van Kranenburg verwees in zijn afsluitende presentatie over online persuasion een aantal maal naar de waarschuwingen van zijn voorganger. “Als je de overtuigingsprincipes van marketinggoeroe Robert Cialdini online goed toepast, gaat iedereen voor de bijl.” Die geheimen zoals overredingskracht het kweken van sympathie en het creëren van schaarste, wordt door partijen als Booking.com “op het irritante af” uitgevoerd. “Op Booking.com ben je nooit alleen. Dat wekt vertrouwen. En als je op een hotel klikt en je ziet wie daar eerder al boekten, hoeveel kamers er nog vrij zijn en hoeveel mensen die kamer bekijken: dan ben je verkocht. Sociale bewijskracht, schaarste: het komt allemaal samen. Daar kunnen veel websites wat van leren.”
De organisatie van het Leasing Event had een stuk minder overredingsprincipes nodig om de aanwezigen vervolgens te verleiden tot een borrel en een barbecue.

Het Automotive Leasing Event is mogelijk gemaakt door:

sponsorbalkdef

{gallery}Automotive Leasing Event 2018{/gallery}

Automotive Leasing Event: kansen voor diesel lijken verkeken | Automotive Online

Automotive Leasing Event: kansen voor diesel lijken verkeken

Floor Vink Floor Vink
> De branche genoot van de sessies, maar ook van het goede weer tijdens het Automotive Leasing Event.

De zon scheen volop op het terras van het Singer-museum in Laren, waar op 26 juni zo’n honderd leaseprofessionals bij elkaar kwamen voor het Automotive Leasing Event. Dat de branche met dieselgate en de gevolgen daarvan in de (lokale) politiek en maatschappij in zijn maag zit, werd duidelijk tijdens het dieseldebat. Voor het debat somde Eric Vousten, directeur van onderzoeks- en marketingbureau VMS Insight, op hoe de diesel ervoor staat. In het afgelopen half jaar blijkt de restwaarde van een dieselauto gemiddeld met 528 euro gedaald. De afgelopen maanden is die daling gestabiliseerd, maar volgens Vousten vormen de de C-segment diesels nog steeds een groot probleem. De restwaarde van een Peugeot 308 diesel lag in mei 2018 ongeveer 842 euro lager dan een jaar eerder. Ook de Volvo V40 diesel (-1.600 euro) en een Renault Megane (-721 euro) gaan het schip in. In de leasemarkt was in 2015 maar liefst 52 procent van de bestellingen een diesel. Nu is dat nog 29 procent.

Tweede kans

Hoewel de media volgens sommigen de diesel al hebben dood geschreven, denken Automotive-columnist Arjen de Jong en dieselspecialist Hans Gerrits van Diesel Büchli dat innovaties van onder andere Bosch de diesel gaan redden. Zo hebben autofabrikanten de diesel nodig om de door de EU opgelegde CO2-doelstellingen te halen, denkt De Jong (zie zijn column op pagina 47). Het is wel de vraag of die tweede kans – of inmiddels de derde? – wordt gegeven door politiek, consument en media. Want zonder die medewerking zien de debaters het somber in. Matthijs Wouters (commercieel directeur Arval) en Willem Beukenkamp (dga Indewal Auto’s) denken dat vooral elektrische auto’s profiteren van het dieseldrama. Beukenkamp stelt dat in de ogen van de consumenten alle diesels besmet zijn – en het is te laat om dit tij te keren. “Jarenlang hebben autofabrikanten de kans gehad om hun auto’s schoner te maken, en nu zou dat ineens kunnen? Ik geloof er niet meer in. Haal de stekker er maar uit: de diesel is dood.” Wouters liet weten dat zijn leasemaatschappij de inzet van diesels voor personenauto’s zoveel mogelijk ontmoedigt. “De publieke opinie heeft de feiten ingehaald”, stelt hij. Gerrits is het daar niet mee eens. “Dieselgate staat los van de realiteit. Die is dat diesels steeds schoner worden. Kijk je naar de Euro VI normen, dan verschillen benzine en diesel nauwelijks. En de diesel wordt almaar schoner.”

De diesels vormen een flink probleem in een verdere bloeiende markt, zo blijkt uit de Automotive Leasemaatschappij Top 60, die tijdens het Leasing Event werd gepresenteerd. Vrijwel alle leasemaatschappijen zien hun vloot groeien en verwachten verdere groei, mede dankzij private lease. Financieel adviseur Rutger Koopmans, voormalig topbankier en adviseur van wijlen Johan Cruijff, benadrukte in zijn presentaties wel dat er de nodige risico’s aan dit product kleven. “Wat gebeurt er als de rentes weer gaan stijgen? Hoeveel mensen kunnen hun leningen en huizen dan niet meer betalen? Wat als mensen dan in de problemen komen met het betalen van hun private leaseauto?” De parallel tussen privélease en de woekerpolis is wederzijdse hebzucht, stelde hij: de één wil zoveel mogelijk auto’s op de markt zetten, de klant wil zoveel mogelijk auto voor zo min mogelijk geld. “En als het fout gaat, krijgt de branche de schuld en een keurmerk gaat je dan niet redden.”

Overreding

Online marketeer Martin van Kranenburg verwees in zijn afsluitende presentatie over online persuasion een aantal maal naar de waarschuwingen van zijn voorganger. “Als je de overtuigingsprincipes van marketinggoeroe Robert Cialdini online goed toepast, gaat iedereen voor de bijl.” Die geheimen zoals overredingskracht het kweken van sympathie en het creëren van schaarste, wordt door partijen als Booking.com “op het irritante af” uitgevoerd. “Op Booking.com ben je nooit alleen. Dat wekt vertrouwen. En als je op een hotel klikt en je ziet wie daar eerder al boekten, hoeveel kamers er nog vrij zijn en hoeveel mensen die kamer bekijken: dan ben je verkocht. Sociale bewijskracht, schaarste: het komt allemaal samen. Daar kunnen veel websites wat van leren.”
De organisatie van het Leasing Event had een stuk minder overredingsprincipes nodig om de aanwezigen vervolgens te verleiden tot een borrel en een barbecue.

Het Automotive Leasing Event is mogelijk gemaakt door:

sponsorbalkdef

{gallery}Automotive Leasing Event 2018{/gallery}