De belangrijkste innovaties in de autobranche

Techniekinnovatie | Van het pientere pookje naar volledig autonoom

Redactie Redactie
• Laatste update:
De hele wereld loopt weg met de CVT, behalve het land van oorsprong.

De auto-industrie is van oudsher de bakermat van innovatie en met circa 500 duizend stuks de sector met de meeste patenten. Welke vindingen uit de afgelopen vijftig jaar zijn het meest invloedrijk en welke worden dat de komende jaren? Automotive vroeg hoogleraar Robotica/Automotive aan de TU Eindhoven Maarten Steinbuch en autojournalist Wim Oude Weernink welke innovaties niet mogen ontbreken in een Top 5 van belangrijkste auto-innovaties. “Wat mij betreft de Variomatic van Daf. Het pientere pookje van weleer is doorontwikkeld tot CVT (Continue Variabele Transmissie) en zit inmiddels in miljoenen auto’s wereldwijd. Daar ben ik als Nederlander en Brabander enorm trots op”, motiveert Steinbuch zijn nummer één in de autohistorie.

De eerste stap 

Op plaats twee staat wat de TU-professor betreft de cruisecontrol. “Dat was de eerste stap in de richting van autonoom rijden en om die reden enorm belangrijk voor de huidige ontwikkelingen in de branche.” Ook elektrisch rijden, de nummer drie,  verdient wat Steinbuch betreft een plaatsje in de Hall of Fame van de industrie. “Een no-brainer wat mij betreft en de enige manier om emissieloos te kunnen rijden.” Voortbordurend op de cruisecontrol noemt Steinbuch autonoom rijden (plek 4) en platooning (plek 5). Vooral vanwege de enorme hoeveelheid techniek die er in schuilt, de enorme uitdaging voor de autobranche en de impact die het heeft voor de maatschappij. “Je kunt het fileprobleem er in één klap mee oplossen. Auto’s die automatisch afstand van elkaar houden, zelf optrekken, afremmen en bijsturen in de file, heerlijk lijkt me dat.” 
P17 Maarten Steinbuch
Autojournalist en branche-expert Wim Oude Weernink heeft van veel van de innovaties die Maarten Steinbuch noemt, zelf de introductie meegemaakt. Hij kan dus goed beoordelen of de impact echt zo groot was. “Ik ben het grotendeels met hem eens. De CVT is gewoon een fantastische uitvinding. Het blijft me verbazen dat het systeem overal ter wereld enorm populair is behalve in Nederland. Zelf heb ik een Honda waar het in zit, die rijdt heerlijk!” Cruisecontrol en platooning vallen wat Oude Weernink betreft ook onder de noemer autonoom rijden, maar zijn in zijn ogen daarom niet minder belangrijk. “Wel met de kanttekening dat ik verwacht dat de auto veel taken zal overnemen en voor een deel ook zelf zal rijden, maar volledig autonoom zie ik niet zo snel gebeuren. Vooral binnen de bebouwde kom zijn er te veel onzekere factoren die een auto zelf niet in kan schatten. Fietsers en voetgangers bijvoorbeeld.”

P17 Wim Oude Weernink

Veiligheid 

Tot slot wil Steinbuch één aspect van de moderne auto niet onderbelicht laten: veiligheidssystemen.  “Er zijn in de afgelopen decennia zulke enorme stappen gemaakt in het veiliger maken van auto’s. Denk aan de veiligheidsgordel, maar ook kreukelzones zijn zo veel effectiever geworden. Dan heb je nog airbags, abs en esp. Bij alle aandacht voor emissieloos rijden en aandrijflijnen dreigt dat aspect van de auto-industrie wel eens onderbelicht te raken.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Techniekinnovatie | Van het pientere pookje naar volledig autonoom | Automotive Online
De belangrijkste innovaties in de autobranche

Techniekinnovatie | Van het pientere pookje naar volledig autonoom

Redactie Redactie
• Laatste update:
De hele wereld loopt weg met de CVT, behalve het land van oorsprong.

De auto-industrie is van oudsher de bakermat van innovatie en met circa 500 duizend stuks de sector met de meeste patenten. Welke vindingen uit de afgelopen vijftig jaar zijn het meest invloedrijk en welke worden dat de komende jaren? Automotive vroeg hoogleraar Robotica/Automotive aan de TU Eindhoven Maarten Steinbuch en autojournalist Wim Oude Weernink welke innovaties niet mogen ontbreken in een Top 5 van belangrijkste auto-innovaties. “Wat mij betreft de Variomatic van Daf. Het pientere pookje van weleer is doorontwikkeld tot CVT (Continue Variabele Transmissie) en zit inmiddels in miljoenen auto’s wereldwijd. Daar ben ik als Nederlander en Brabander enorm trots op”, motiveert Steinbuch zijn nummer één in de autohistorie.

De eerste stap 

Op plaats twee staat wat de TU-professor betreft de cruisecontrol. “Dat was de eerste stap in de richting van autonoom rijden en om die reden enorm belangrijk voor de huidige ontwikkelingen in de branche.” Ook elektrisch rijden, de nummer drie,  verdient wat Steinbuch betreft een plaatsje in de Hall of Fame van de industrie. “Een no-brainer wat mij betreft en de enige manier om emissieloos te kunnen rijden.” Voortbordurend op de cruisecontrol noemt Steinbuch autonoom rijden (plek 4) en platooning (plek 5). Vooral vanwege de enorme hoeveelheid techniek die er in schuilt, de enorme uitdaging voor de autobranche en de impact die het heeft voor de maatschappij. “Je kunt het fileprobleem er in één klap mee oplossen. Auto’s die automatisch afstand van elkaar houden, zelf optrekken, afremmen en bijsturen in de file, heerlijk lijkt me dat.” 
P17 Maarten Steinbuch
Autojournalist en branche-expert Wim Oude Weernink heeft van veel van de innovaties die Maarten Steinbuch noemt, zelf de introductie meegemaakt. Hij kan dus goed beoordelen of de impact echt zo groot was. “Ik ben het grotendeels met hem eens. De CVT is gewoon een fantastische uitvinding. Het blijft me verbazen dat het systeem overal ter wereld enorm populair is behalve in Nederland. Zelf heb ik een Honda waar het in zit, die rijdt heerlijk!” Cruisecontrol en platooning vallen wat Oude Weernink betreft ook onder de noemer autonoom rijden, maar zijn in zijn ogen daarom niet minder belangrijk. “Wel met de kanttekening dat ik verwacht dat de auto veel taken zal overnemen en voor een deel ook zelf zal rijden, maar volledig autonoom zie ik niet zo snel gebeuren. Vooral binnen de bebouwde kom zijn er te veel onzekere factoren die een auto zelf niet in kan schatten. Fietsers en voetgangers bijvoorbeeld.”

P17 Wim Oude Weernink

Veiligheid 

Tot slot wil Steinbuch één aspect van de moderne auto niet onderbelicht laten: veiligheidssystemen.  “Er zijn in de afgelopen decennia zulke enorme stappen gemaakt in het veiliger maken van auto’s. Denk aan de veiligheidsgordel, maar ook kreukelzones zijn zo veel effectiever geworden. Dan heb je nog airbags, abs en esp. Bij alle aandacht voor emissieloos rijden en aandrijflijnen dreigt dat aspect van de auto-industrie wel eens onderbelicht te raken.” 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.