Innovatie | Nieuwe A-klasse heeft aan half woord genoeg

Redactie Redactie
> Niets minder dan een revolutie, volgens fabrikant, Beeld: Mercedes

Mercedes-Benz lanceerde deze maand de nieuwe A-klasse. De Inmiddels vierde generatie van de Baby Benz is als eerste Mercedes uitgerust met MBUX (Mercedes Benz User Experience). Alle comfortelektronica is via MBUX spraakgestuurd te bedienen. Ieder commando wordt voorafgegaan door het zinnetje “Hallo Mercedes”, waarna de auto antwoordt: “Wat kan ik voor u doen?” Met bevelen als: ‘verwarming aan’, ‘radio uit’ en ‘leeslampje aan’ wordt de bijbehorende functie ingeschakeld. Een vrouwenstem bevestigt dat de taak is uitgevoerd. Naast een leuke gadget is de achterliggende gedachte van Mercedes dat de bestuurder zijn handen niet van het stuur hoeft te halen of door een menu hoeft te scrollen voor het veranderen van instellingen. Ook de navigatie laat zich op spraak bedienen. Belangrijk onderdeel van het systeem is de directe internetverbinding in de auto zelf in plaats van via de smartphone van de bestuurder. Via een bijbehorend Vodafone-abonnement is de auto met zijn eigen sim en ip-adres altijd online. Dat betekent overigens niet dat smartphone en auto niet met elkaar verbonden zijn, want net als de andere modellen van merk, zijn via het telematicasysteem Mercedes-me een groot aantal functies van de auto vanaf de smartphone te bedienen. “Om altijd een betrouwbare verbinding te hebben moet de auto niet afhankelijk zijn van een koppeling met de smartphone”, vertelt salesproducttrainer Alex Hazeleger van Mercedes-Benz Nederland. Doordat de auto met internet verbonden is, kan het systeem via spraakcommando’s ook bestemmingen als restaurants en parkeerplaatsen opzoeken en de navigatie er naartoe instellen. Bij de introductie stond er een aantal A-klasses klaar in Utrecht bij de importeur om het systeem uit te proberen. De mogelijkheden van het spraaksysteem bleken daar nog wat beperkt. Dat komt volgens Hazeleger door het ontbreken van een internetverbinding. “Deze auto’s komen nieuw uit de doos. Het systeem is zelflerend. Dus zodra ze connected zijn en wereldwijd gebruikt worden, wordt het systeem ook steeds slimmer.”

MBUX is volgens hem niets minder dan een revolutie. “De chip voor het beeldscherm en de bediening komt bij Nvidia vandaan, een leverancier uit de gaming-industrie. We wilden dat het systeem supersnel reageert op commando’s. Dat zijn gebruikers gewend van hun smartphone of tablet en dat verwachten ze dus ook van hun auto.” Net als bij deze mobiele devices zijn de mogelijkheden van MBUX afhankelijk van de apps die de gebruiker er zelf opzet. Dat kunnen applicaties van Mercedes zijn maar ook van andere aanbieders.

Het dashboard van de A-klasse heeft twee digitale schermen, links is een informatiedisplay die dient als instrumentenpaneel, met zaken als snelheidsmeter en toerenteller, rechts is het infotainmentscherm dat ook gebruikt kan worden als touchscreen. Er zijn weinig knoppen te vinden in het interieur. Eigenlijk alleen voor het openen van de deuren en ramen. Vrijwel alles is te bedienen op spraak of de van andere modellen bekende touchpad op de middenconsole. Op de spaken van het stuurwiel zijn links en rechts soortgelijke touchpads te vinden die met de duim bediend kunnen worden. MBUX maakt zijn debuut in de A-klasse maar verschijnt op termijn ook in de E- en S-klasse.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Innovatie | Nieuwe A-klasse heeft aan half woord genoeg | Automotive Online

Innovatie | Nieuwe A-klasse heeft aan half woord genoeg

Redactie Redactie
> Niets minder dan een revolutie, volgens fabrikant, Beeld: Mercedes

Mercedes-Benz lanceerde deze maand de nieuwe A-klasse. De Inmiddels vierde generatie van de Baby Benz is als eerste Mercedes uitgerust met MBUX (Mercedes Benz User Experience). Alle comfortelektronica is via MBUX spraakgestuurd te bedienen. Ieder commando wordt voorafgegaan door het zinnetje “Hallo Mercedes”, waarna de auto antwoordt: “Wat kan ik voor u doen?” Met bevelen als: ‘verwarming aan’, ‘radio uit’ en ‘leeslampje aan’ wordt de bijbehorende functie ingeschakeld. Een vrouwenstem bevestigt dat de taak is uitgevoerd. Naast een leuke gadget is de achterliggende gedachte van Mercedes dat de bestuurder zijn handen niet van het stuur hoeft te halen of door een menu hoeft te scrollen voor het veranderen van instellingen. Ook de navigatie laat zich op spraak bedienen. Belangrijk onderdeel van het systeem is de directe internetverbinding in de auto zelf in plaats van via de smartphone van de bestuurder. Via een bijbehorend Vodafone-abonnement is de auto met zijn eigen sim en ip-adres altijd online. Dat betekent overigens niet dat smartphone en auto niet met elkaar verbonden zijn, want net als de andere modellen van merk, zijn via het telematicasysteem Mercedes-me een groot aantal functies van de auto vanaf de smartphone te bedienen. “Om altijd een betrouwbare verbinding te hebben moet de auto niet afhankelijk zijn van een koppeling met de smartphone”, vertelt salesproducttrainer Alex Hazeleger van Mercedes-Benz Nederland. Doordat de auto met internet verbonden is, kan het systeem via spraakcommando’s ook bestemmingen als restaurants en parkeerplaatsen opzoeken en de navigatie er naartoe instellen. Bij de introductie stond er een aantal A-klasses klaar in Utrecht bij de importeur om het systeem uit te proberen. De mogelijkheden van het spraaksysteem bleken daar nog wat beperkt. Dat komt volgens Hazeleger door het ontbreken van een internetverbinding. “Deze auto’s komen nieuw uit de doos. Het systeem is zelflerend. Dus zodra ze connected zijn en wereldwijd gebruikt worden, wordt het systeem ook steeds slimmer.”

MBUX is volgens hem niets minder dan een revolutie. “De chip voor het beeldscherm en de bediening komt bij Nvidia vandaan, een leverancier uit de gaming-industrie. We wilden dat het systeem supersnel reageert op commando’s. Dat zijn gebruikers gewend van hun smartphone of tablet en dat verwachten ze dus ook van hun auto.” Net als bij deze mobiele devices zijn de mogelijkheden van MBUX afhankelijk van de apps die de gebruiker er zelf opzet. Dat kunnen applicaties van Mercedes zijn maar ook van andere aanbieders.

Het dashboard van de A-klasse heeft twee digitale schermen, links is een informatiedisplay die dient als instrumentenpaneel, met zaken als snelheidsmeter en toerenteller, rechts is het infotainmentscherm dat ook gebruikt kan worden als touchscreen. Er zijn weinig knoppen te vinden in het interieur. Eigenlijk alleen voor het openen van de deuren en ramen. Vrijwel alles is te bedienen op spraak of de van andere modellen bekende touchpad op de middenconsole. Op de spaken van het stuurwiel zijn links en rechts soortgelijke touchpads te vinden die met de duim bediend kunnen worden. MBUX maakt zijn debuut in de A-klasse maar verschijnt op termijn ook in de E- en S-klasse.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.