Dataplaftorm wordt gesteund door leveranciers maar nog niet door fabrikanten

Evenement Nationaal Automotive Congres | Vechten voor een plek in de keten

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Jeffrey van der Vaart > Een datamarktplaats voor de aftermarkt is redelijk nieuw, een groot deel van de presentatie van Alexander Haid ging daarom over Caruso zelf.

Verbonden zijn en blijven met je klanten is een van de belangrijkste elementen om de toekomst van je universele autobedrijf zeker te stellen. Dat bleek bij een aantal van de parallelsessies tijdens het Nationaal Automotive Congres op 17 mei in Amersfoort. Daar zit tegelijk de grootste uitdaging, want de autofabrikanten zijn niet zo scheutig met het verschaffen van informatie. Zo bleek uit de presentatie van Alexander Haid, managing director van het universele dataplatform Caruso, dat er nog veel werk verzet moet worden voordat autofabrikanten de voertuigdata die ze zelf in huis hebben en de data die ze uit de door hen gebouwde auto’s halen, beschikbaar stellen aan derden. Maar het begin is gemaakt. “Belangrijke toeleveranciers van de auto-industrie zijn aan boord en wekelijks komen er nieuwe partijen bij die een rol willen spelen als aanbieder of afnemer van data of beide”, zegt Haid. 

‘Tevreden met 36 procent klantbehoud? Onbegrijpelijk.’

Tijdens zijn presentatie somde Haid een indrukwekkende lijst van betrokken partijen op. Uiteenlopend van onderdelenfabrikanten als Bosch, Continental en ZF, tot technische dataleveranciers als Tec Alliance (de oorspronkelijke initiatiefnemer) en inkoopgroepen als ATR. Onlangs sloten ook LKQ Europe, Wessels Müller en Mobivia (o.a. ATU) zich aan. Aan de kant van de autofabrikanten is BMW tot nu toe echter de enige. Volgens Haid is Caruso in gesprek met vrijwel iedere OEM, waarvan er met twee al een pilot loopt. Zonder al te diep in te gaan op praktische details, stipte Haid in zijn presentatie aan wat je als autobedrijf of grossier kunt met een platform als Caruso. “We richten ons niet op het direct aansluiten van individuele autobedrijven, maar zien meer mogelijkheden in de samenwerking met grotere ketens. Zo kunnen grossiersgroepen en garageketens data bij ons afnemen en beschikbaar stellen aan hun klanten. Bosch Car Servicebedrijven maken inmiddels al, zonder het te weten, gebruik van via onze servers verzamelde voertuig en klantdata.”

Het gaat hierbij om data als reparatiehandleidingen en onderdeelnummers, maar de mogelijkheden gaan veel verder. Zo komt er ook informatie over software-updates, slijtagepatronen, veel voorkomende storingen beschikbaar. En andere data die het voorspellen van onderhoud en reparaties mogelijk maken. BMW stelt weliswaar data beschikbaar, maar volgens Haid wil dat niet zeggen dat de volledige aftermarket tot in de diepste krochten van iedere BMW en in de databases in München kan kijken. “In het begin zal de hoeveelheid data nog bescheiden zijn, maar we verwachten dat OEM’s gaandeweg meer prijs gaan geven. Voor iedere aanbieder van data geldt sowieso dat ze zelf bepalen welke partijen toegang krijgen tot welke data.”.

Binden

Ook Luc Baetens van Cargarantie Benelux hamerde tijdens zijn presentatie op het leggen van een verbinding, niet met een dataserver, maar rechtstreeks met de klant. “Uit data van auto-importeurs blijkt dat drie jaar na aanschaf van een nieuwe auto slechts 36 procent van de klanten nog klant is. Gek genoeg is men tevreden over dat cijfer. Ter vergelijking: in België is 80 procent na vijf jaar nog klant. Iedereen weet dat het aantrekken van nieuwe klanten veel meer investeringen in tijd en geld vraagt dan het behouden van bestaande klanten. Het blijft me daarom verbazen dat klantbehoud zo weinig aandacht krijgt in het Nederlandse autobedrijf.”

Als aanbieder van garantieverzekeringen noemde Baetens vanzelfsprekend de verlengde garantie als klantenbinder. Verder ziet hij mogelijkheden in gedifferentieerde tarieven per bouwjaar. Niet alleen door goedkopere onderdelen aan te bieden voor oudere auto’s, maar ook met een aangepast uurtarief. Bij onderhoud en reparatie van oudere auto’s is de concurrentie volgens Baetens het grootst. “Daarom is in dat segment het belang om je van de rest te onderscheiden het grootst.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Evenement Nationaal Automotive Congres | Vechten voor een plek in de keten | Automotive Online
Dataplaftorm wordt gesteund door leveranciers maar nog niet door fabrikanten

Evenement Nationaal Automotive Congres | Vechten voor een plek in de keten

Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Jeffrey van der Vaart > Een datamarktplaats voor de aftermarkt is redelijk nieuw, een groot deel van de presentatie van Alexander Haid ging daarom over Caruso zelf.

Verbonden zijn en blijven met je klanten is een van de belangrijkste elementen om de toekomst van je universele autobedrijf zeker te stellen. Dat bleek bij een aantal van de parallelsessies tijdens het Nationaal Automotive Congres op 17 mei in Amersfoort. Daar zit tegelijk de grootste uitdaging, want de autofabrikanten zijn niet zo scheutig met het verschaffen van informatie. Zo bleek uit de presentatie van Alexander Haid, managing director van het universele dataplatform Caruso, dat er nog veel werk verzet moet worden voordat autofabrikanten de voertuigdata die ze zelf in huis hebben en de data die ze uit de door hen gebouwde auto’s halen, beschikbaar stellen aan derden. Maar het begin is gemaakt. “Belangrijke toeleveranciers van de auto-industrie zijn aan boord en wekelijks komen er nieuwe partijen bij die een rol willen spelen als aanbieder of afnemer van data of beide”, zegt Haid. 

‘Tevreden met 36 procent klantbehoud? Onbegrijpelijk.’

Tijdens zijn presentatie somde Haid een indrukwekkende lijst van betrokken partijen op. Uiteenlopend van onderdelenfabrikanten als Bosch, Continental en ZF, tot technische dataleveranciers als Tec Alliance (de oorspronkelijke initiatiefnemer) en inkoopgroepen als ATR. Onlangs sloten ook LKQ Europe, Wessels Müller en Mobivia (o.a. ATU) zich aan. Aan de kant van de autofabrikanten is BMW tot nu toe echter de enige. Volgens Haid is Caruso in gesprek met vrijwel iedere OEM, waarvan er met twee al een pilot loopt. Zonder al te diep in te gaan op praktische details, stipte Haid in zijn presentatie aan wat je als autobedrijf of grossier kunt met een platform als Caruso. “We richten ons niet op het direct aansluiten van individuele autobedrijven, maar zien meer mogelijkheden in de samenwerking met grotere ketens. Zo kunnen grossiersgroepen en garageketens data bij ons afnemen en beschikbaar stellen aan hun klanten. Bosch Car Servicebedrijven maken inmiddels al, zonder het te weten, gebruik van via onze servers verzamelde voertuig en klantdata.”

Het gaat hierbij om data als reparatiehandleidingen en onderdeelnummers, maar de mogelijkheden gaan veel verder. Zo komt er ook informatie over software-updates, slijtagepatronen, veel voorkomende storingen beschikbaar. En andere data die het voorspellen van onderhoud en reparaties mogelijk maken. BMW stelt weliswaar data beschikbaar, maar volgens Haid wil dat niet zeggen dat de volledige aftermarket tot in de diepste krochten van iedere BMW en in de databases in München kan kijken. “In het begin zal de hoeveelheid data nog bescheiden zijn, maar we verwachten dat OEM’s gaandeweg meer prijs gaan geven. Voor iedere aanbieder van data geldt sowieso dat ze zelf bepalen welke partijen toegang krijgen tot welke data.”.

Binden

Ook Luc Baetens van Cargarantie Benelux hamerde tijdens zijn presentatie op het leggen van een verbinding, niet met een dataserver, maar rechtstreeks met de klant. “Uit data van auto-importeurs blijkt dat drie jaar na aanschaf van een nieuwe auto slechts 36 procent van de klanten nog klant is. Gek genoeg is men tevreden over dat cijfer. Ter vergelijking: in België is 80 procent na vijf jaar nog klant. Iedereen weet dat het aantrekken van nieuwe klanten veel meer investeringen in tijd en geld vraagt dan het behouden van bestaande klanten. Het blijft me daarom verbazen dat klantbehoud zo weinig aandacht krijgt in het Nederlandse autobedrijf.”

Als aanbieder van garantieverzekeringen noemde Baetens vanzelfsprekend de verlengde garantie als klantenbinder. Verder ziet hij mogelijkheden in gedifferentieerde tarieven per bouwjaar. Niet alleen door goedkopere onderdelen aan te bieden voor oudere auto’s, maar ook met een aangepast uurtarief. Bij onderhoud en reparatie van oudere auto’s is de concurrentie volgens Baetens het grootst. “Daarom is in dat segment het belang om je van de rest te onderscheiden het grootst.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.