Op zoek naar de sis

Diagnose | Temperatuur Mégane loopt op

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een eigenaar van een Renault Mégane III 1.5dci met motorcode K9K en bouwjaar 2013, kreeg tijdens het rijden de melding dat er een risico op motorschade was. Ook zag hij de temperatuurmeter verder uitslaan dan normaal. Volgens de pechhulpdienst was de thermostaat kapot. Deze werd vervangen door het garagebedrijf, maar dat bracht geen uitkomst. Het diagnoseapparaat van de garage gaf de melding ‘DTC0471 circuit sensor stroomopwaartse druk turbine’ en dus werd ook de turbodruksensor vervangen. De storing bleef echter terugkomen.

In de motorregeleenheid staan de volgende meldingen opgeslagen ‘P0471 Uitlaatgasdruksensor afstelling niet i.o.’ en ‘P1525 CAN-communicatie met cruise control foutief’. We negeren P1525, omdat deze het gevolg is van P0471. Zodra een storing optreedt in een van de onderdelen van het motormanagementsysteem wordt de cruise control gedeactiveerd, met deze foutcode als gevolg. 

Uitlaatpoorten

We richten ons onderzoek daarom eerst op foutcode P0471, de uitlaatgasdruksensor (de locatie staat linksboven in afbeelding 1, bij B2.2). Deze sensor meet de uitlaatgasdruk tussen de uitlaatpoorten van de motor en de turbo. Met behulp van de door de uitlaatgasdruksensor bepaalde druk, bepaalt de motorregeleenheid onder meer de vullingsgraad van het partikelfilter. Daarnaast gebruikt de motorregeleenheid deze informatie om de turbo te beschermen.

De uitlaatgasdruksensor is met drie draden verbonden met de motorregeleenheid. Eén draad is de signaaldraad en de andere twee draden zijn de massa- en de voedingsdraad. We controleren allereerst de massa en de voeding, in dit geval 5V. Beiden zijn in orde. De signaaldraad geeft bij contact uit en motor uit een spanning af van 0,9V. Dit valt nog binnen de marge van 0,7-0,9V.

Gesis

Als de motor stationair in bedrijf is dient de spanning tussen de 0.8 en 1.0V te liggen. We starten daarop de motor. Als we de meting vervolgens willen uitvoeren horen we gesis bij de sensor. Als we de bron van het gesis gelokaliseerd hebben, is de oorzaak van de storing ook meteen duidelijk. De rubberen slang die de uitlaatdrukgassensor verbindt met de sample-leiding van de uitlaat, is gescheurd (zie afbeelding 2). Na vervanging van de rubberen slang is de storing verholpen en kan de Renault weer storingsvrij verder.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl.

P05 Diagnose slang en gasdruksensor

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose | Temperatuur Mégane loopt op | Automotive Online
Op zoek naar de sis

Diagnose | Temperatuur Mégane loopt op

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een eigenaar van een Renault Mégane III 1.5dci met motorcode K9K en bouwjaar 2013, kreeg tijdens het rijden de melding dat er een risico op motorschade was. Ook zag hij de temperatuurmeter verder uitslaan dan normaal. Volgens de pechhulpdienst was de thermostaat kapot. Deze werd vervangen door het garagebedrijf, maar dat bracht geen uitkomst. Het diagnoseapparaat van de garage gaf de melding ‘DTC0471 circuit sensor stroomopwaartse druk turbine’ en dus werd ook de turbodruksensor vervangen. De storing bleef echter terugkomen.

In de motorregeleenheid staan de volgende meldingen opgeslagen ‘P0471 Uitlaatgasdruksensor afstelling niet i.o.’ en ‘P1525 CAN-communicatie met cruise control foutief’. We negeren P1525, omdat deze het gevolg is van P0471. Zodra een storing optreedt in een van de onderdelen van het motormanagementsysteem wordt de cruise control gedeactiveerd, met deze foutcode als gevolg. 

Uitlaatpoorten

We richten ons onderzoek daarom eerst op foutcode P0471, de uitlaatgasdruksensor (de locatie staat linksboven in afbeelding 1, bij B2.2). Deze sensor meet de uitlaatgasdruk tussen de uitlaatpoorten van de motor en de turbo. Met behulp van de door de uitlaatgasdruksensor bepaalde druk, bepaalt de motorregeleenheid onder meer de vullingsgraad van het partikelfilter. Daarnaast gebruikt de motorregeleenheid deze informatie om de turbo te beschermen.

De uitlaatgasdruksensor is met drie draden verbonden met de motorregeleenheid. Eén draad is de signaaldraad en de andere twee draden zijn de massa- en de voedingsdraad. We controleren allereerst de massa en de voeding, in dit geval 5V. Beiden zijn in orde. De signaaldraad geeft bij contact uit en motor uit een spanning af van 0,9V. Dit valt nog binnen de marge van 0,7-0,9V.

Gesis

Als de motor stationair in bedrijf is dient de spanning tussen de 0.8 en 1.0V te liggen. We starten daarop de motor. Als we de meting vervolgens willen uitvoeren horen we gesis bij de sensor. Als we de bron van het gesis gelokaliseerd hebben, is de oorzaak van de storing ook meteen duidelijk. De rubberen slang die de uitlaatdrukgassensor verbindt met de sample-leiding van de uitlaat, is gescheurd (zie afbeelding 2). Na vervanging van de rubberen slang is de storing verholpen en kan de Renault weer storingsvrij verder.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl.

P05 Diagnose slang en gasdruksensor

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.