Een auto voor rappe sleutelaars

Op de brug | Jaguar vindt zichzelf opnieuw uit met E-Pace

Redactie Redactie
• Laatste update:

Om de nieuwe Jaguar E-Pace aan de tand te voelen, sturen we hem naar Vakgarage Vught, waar chef-werkplaats Erwin van der Sande hem op de brug rijdt. Hij is, net zoals zijn collega’s, onder de indruk van de suv. De lichtblauwe kleur, fikse afmetingen en de enorme grille maken hem ook imposant.

Wat onder de motorkap direct opvalt is de opengewerkte inlaat van het luchtfilterhuis en een gat in de bekleding van de motorkap. Is de kap gesloten, dan sluit dit gat precies aan op de opening van het filterhuis. Via een eenvoudige constructie wordt rijlucht via de bovenkant van de grille achter de motorkapbekleding geleid en kan vervolgens nog maar één kant op: het luchtfilter in. Heel doeltreffend, omdat radiator en aircocondensor de hele grille blokkeren en lucht niet op normale wijze ‘gehapt’ kan worden, met een inlaat die in de rijrichting is geplaatst. “Die aircocondensator zit door deze constructie erg laag, aan de onderkant van de grille. Dat maakt hem mogelijk gevoelig voor steenslag”, zegt Van der Sande.

Snelle ketting

Terug naar de krachtbron. Opvallend is de hoeveelheid kabels, slangen en buizen onder de motorkap. Desondanks vindt Van der Sande het overzichtelijk genoeg. “Het is vooral fijn dat vrijwel al het filterwerk meteen voorhanden is, inclusief het brandstoffilter. Dat geldt overigens ook voor het oliefilter”, zo constateert de werkplaatschef, terwijl hij het blok verder inspecteert met een lamp en al doende het oliefilter aantreft aan de achterkant van het blok.

De distributieketting is een ander verhaal. Die zit diep weggewerkt en dat betekent een hoop schroefwerk om er bij te kunnen. De flatrate tijd geeft hier 126 minuten aan en dat is opvallend laag. Van der Sande: “Ik denk dat dit wel meer tijd kost. Misschien dat er een simpele oplossing is, maar van deze auto is sowieso nog weinig informatie bekend over de werkinstructies en onderdelen.” De importeur meldt dat de ketting onderhoudsvrij is en “in principe” tijdens de levensduur van de auto dus niet vervangen hoeft te worden.

Zelden kapot

De flatrate-tijd voor de vervanging van de led-koplampunits, 72 minuten, is volgens de chef-werkplaats wel reëel. “Deze units moeten in hun geheel worden vervangen. De demontage en montage kosten tijd, omdat je de bumper eraf moet halen. Ik maak in praktijk echter zelden mee dat zo’n lamp vanzelf stuk gaat.”

schermafbeelding 2018 05 03 om 10.12.06

De afdekplaten onder de auto zijn, volgens Van der Sande, van goede kwaliteit en goed gemonteerd, wat het loslaten voorkomt. “Veel van dit soort constructies gaan op den duur loshangen, maar dat zie ik hier nog niet gebeuren. Wel moet een flink deel los voor de apk om de remleidingcontrole uit te kunnen voeren. Dat kost extra tijd.”

De controle van remblokken en –schijven is echter heel eenvoudig. “Het linker remblok wordt elektronisch gecontroleerd. Overigens ontbreekt rechts het sensorkabeltje: de indicatie is blijkbaar alleen gebaseerd op het linker remblok.”

Permanente vierwielaandrijving

De permanentie vierwielaandrijving in de Jaguar E-Pace is van het type Active Driveline AWD, een systeem door Jaguar voor het eerst in dit model wordt gebruikt. De belangrijkste eigenschap is dat het systeem in fracties van secondes kan schuiven met koppel. In normale omstandigheden krijgt de achteras het meeste koppel, behalve als er constante snelheid wordt gereden. Dan schakelt AWD zich uit en worden alleen de voorwielen aangedreven om het brandstofverbruik te temperen.

Net zo gemakkelijk schakelen de achterwielen in 0,3 seconden weer bij als de omstandigheden daarom vragen. Bovendien stuurt het achterdifferentieel indien nodig alle koppel naar het achterwiel dat de meeste grip heeft.

Jaguar E-Pace D240 2.0 AWD automaat R-Dynamic S
Nieuwprijs (euro): 79.900 euro / motortype: 4-cilinder in lijn common rail dieselmotor, vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.999 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave/EU): 6,2 l per 100 km / CO2-emissie: 162 gr per km / energielabel: G / transmissie: automaat, 9-traps / max. vermogen: 177 kW/240 pk @4.000 tpm. / max. koppel: 500 Nm @1.500 tpm.

FLATRATETIJDEN

Luchtfilter: 12 min. / brandstoffilter: 24 min. / bougies: 12 min. / distributieketting: 126 min. / multiriem: 42 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van koplamp: 72 min. / voorbumper vervangen: 126 min. / twee voorschokdempers vervangen: 180 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Jaguar vindt zichzelf opnieuw uit met E-Pace | Automotive Online
Een auto voor rappe sleutelaars

Op de brug | Jaguar vindt zichzelf opnieuw uit met E-Pace

Redactie Redactie
• Laatste update:

Om de nieuwe Jaguar E-Pace aan de tand te voelen, sturen we hem naar Vakgarage Vught, waar chef-werkplaats Erwin van der Sande hem op de brug rijdt. Hij is, net zoals zijn collega’s, onder de indruk van de suv. De lichtblauwe kleur, fikse afmetingen en de enorme grille maken hem ook imposant.

Wat onder de motorkap direct opvalt is de opengewerkte inlaat van het luchtfilterhuis en een gat in de bekleding van de motorkap. Is de kap gesloten, dan sluit dit gat precies aan op de opening van het filterhuis. Via een eenvoudige constructie wordt rijlucht via de bovenkant van de grille achter de motorkapbekleding geleid en kan vervolgens nog maar één kant op: het luchtfilter in. Heel doeltreffend, omdat radiator en aircocondensor de hele grille blokkeren en lucht niet op normale wijze ‘gehapt’ kan worden, met een inlaat die in de rijrichting is geplaatst. “Die aircocondensator zit door deze constructie erg laag, aan de onderkant van de grille. Dat maakt hem mogelijk gevoelig voor steenslag”, zegt Van der Sande.

Snelle ketting

Terug naar de krachtbron. Opvallend is de hoeveelheid kabels, slangen en buizen onder de motorkap. Desondanks vindt Van der Sande het overzichtelijk genoeg. “Het is vooral fijn dat vrijwel al het filterwerk meteen voorhanden is, inclusief het brandstoffilter. Dat geldt overigens ook voor het oliefilter”, zo constateert de werkplaatschef, terwijl hij het blok verder inspecteert met een lamp en al doende het oliefilter aantreft aan de achterkant van het blok.

De distributieketting is een ander verhaal. Die zit diep weggewerkt en dat betekent een hoop schroefwerk om er bij te kunnen. De flatrate tijd geeft hier 126 minuten aan en dat is opvallend laag. Van der Sande: “Ik denk dat dit wel meer tijd kost. Misschien dat er een simpele oplossing is, maar van deze auto is sowieso nog weinig informatie bekend over de werkinstructies en onderdelen.” De importeur meldt dat de ketting onderhoudsvrij is en “in principe” tijdens de levensduur van de auto dus niet vervangen hoeft te worden.

Zelden kapot

De flatrate-tijd voor de vervanging van de led-koplampunits, 72 minuten, is volgens de chef-werkplaats wel reëel. “Deze units moeten in hun geheel worden vervangen. De demontage en montage kosten tijd, omdat je de bumper eraf moet halen. Ik maak in praktijk echter zelden mee dat zo’n lamp vanzelf stuk gaat.”

schermafbeelding 2018 05 03 om 10.12.06

De afdekplaten onder de auto zijn, volgens Van der Sande, van goede kwaliteit en goed gemonteerd, wat het loslaten voorkomt. “Veel van dit soort constructies gaan op den duur loshangen, maar dat zie ik hier nog niet gebeuren. Wel moet een flink deel los voor de apk om de remleidingcontrole uit te kunnen voeren. Dat kost extra tijd.”

De controle van remblokken en –schijven is echter heel eenvoudig. “Het linker remblok wordt elektronisch gecontroleerd. Overigens ontbreekt rechts het sensorkabeltje: de indicatie is blijkbaar alleen gebaseerd op het linker remblok.”

Permanente vierwielaandrijving

De permanentie vierwielaandrijving in de Jaguar E-Pace is van het type Active Driveline AWD, een systeem door Jaguar voor het eerst in dit model wordt gebruikt. De belangrijkste eigenschap is dat het systeem in fracties van secondes kan schuiven met koppel. In normale omstandigheden krijgt de achteras het meeste koppel, behalve als er constante snelheid wordt gereden. Dan schakelt AWD zich uit en worden alleen de voorwielen aangedreven om het brandstofverbruik te temperen.

Net zo gemakkelijk schakelen de achterwielen in 0,3 seconden weer bij als de omstandigheden daarom vragen. Bovendien stuurt het achterdifferentieel indien nodig alle koppel naar het achterwiel dat de meeste grip heeft.

Jaguar E-Pace D240 2.0 AWD automaat R-Dynamic S
Nieuwprijs (euro): 79.900 euro / motortype: 4-cilinder in lijn common rail dieselmotor, vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.999 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave/EU): 6,2 l per 100 km / CO2-emissie: 162 gr per km / energielabel: G / transmissie: automaat, 9-traps / max. vermogen: 177 kW/240 pk @4.000 tpm. / max. koppel: 500 Nm @1.500 tpm.

FLATRATETIJDEN

Luchtfilter: 12 min. / brandstoffilter: 24 min. / bougies: 12 min. / distributieketting: 126 min. / multiriem: 42 min. / interieurfilter: 6 min. / vervangen van koplamp: 72 min. / voorbumper vervangen: 126 min. / twee voorschokdempers vervangen: 180 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.