Schok voor de werkplaats

Bovag-onderzoek toont dramatisch effect elektrische auto op aftermarket

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Het EV-effect sijpelt uiteindelijk in iedere werkplaats door. (Beeld: Shutterstock)

Van alle nieuwverkoop vanaf 2030 is tussen de 50 en 100 procent elektrisch aangedreven. Dat voorspelt branchevereniging Bovag in zijn onderzoek naar de effecten van de elektrificering op de aftermarket, uitgevoerd door bureau VMS Insight. De toenemende nieuwverkoop leidt uiteindelijk tot een EV-aandeel in het totale Nederlandse wagenpark tussen 11 en 27 procent in 2030, en dat betekent nogal wat voor de werkplaats. Zeker voor de werkplaatsen van de van dealers, want hoe jonger het wagenpark in onderhoud, hoe groter de impact. Het omzetpotentieel voor aftersales van auto’s tot zes jaar neemt door de elektrificering van het wagenpark in de komende jaren, tot 2030, met wel 25 tot 36 procent af. Autobedrijven die zich voornamelijk richten op het onderhoud van oudere auto’s ondervinden voorlopig minder negatieve gevolgen, maar het is een kwestie van tijd voordat ook zij de samenstelling van hun wagenpark in onderhoud zien veranderen ten gunste van elektrisch aangedreven voertuigen, aldus Bovag. In de bestelautomarkt is het effect van de elektrificering voorlopig minder: er wordt rekening gehouden met een afname van 2 tot 23 procent in omzetpotentieel in de werkplaats in de komende 12 jaar.

De negatieve impact op de omzet in de werkplaats komt omdat elektrisch aangedreven auto’s technisch minder complex zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor en veel minder slijtdelen hebben. Hun onderhoudsbehoefte ligt gemiddeld 50 procent lager. “Voor dealers van een merk dat actief is met Full EV en onafhankelijke autobedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd, zullen de gevolgen substantieel zijn en bovendien snel merkbaar”, staat in de conclusie van het onderzoek. 

De onderzoekers hebben invloeden zoals langere service-intervallen, service over the air en vermindering van het aantal auto’s door deelgebruik buiten beschouwing gelaten. 

Verschuiven

Ook op internationaal niveau wordt de trend naar elektrificering nauwlettend gevolgd. Frank Leveque, partner van het bureau Frost&Sullivan, schetste tijdens het congres van Europese autotoeleveranciers Clepa de uitdagingen van de EV voor de werkplaats. “Er rijden in 2025 6 tot 9 miljoen EV’s rond in Europa. Deze auto’s hebben 95 procent minder bewegende delen dan de huidige modellen met een verbrandingsmotor”, stelde hij. Maar toeleveranciers verwachten dat het met de impact van de EV op de onderhoudsmarkt de komende jaren nog wel zal meevallen. Dat sentiment werd onderschreven door Dimitri Belobokov van adviesbureau Stern Steward & Co tijdens het Clepa-congres. Hij stelde dat de aftermarketomzet van 396 miljard dollar nu stijgt naar 566 miljard dollar in 2025. Alle tijd dus voor de leveranciers en hun afnemers om zich voor te bereiden op een toekomst met minder slijtdelen. De consultant voorziet dat de Europese aftermarket in 2025 161 miljard euro groot is (een groei van 2,4 procent ten opzichte van 2017). 

Belobokov ziet de handel wel verschuiven naar online. “Wanneer de markt op gelijke voet doorgaat zal de omzet licht stijgen tegen een operationele winst die 10 procent lager ligt. Maar zowel de omzet als de winst kunnen hoger uitpakken door nieuwe digitale mogelijkheden en samenwerkingen te omarmen. Een winststijging van plus 20 procent in 2025 moet mogelijk zijn.”

Ketenkapers

Volgens zowel Belobokov als Leveque is de grootste bedreiging ook niet de elektrificering: dat zijn telematica en de ketenkapers, die vooral online actief zullen zijn. Die nieuwe toetreders nemen volgens Leveque het universele kanaal in een ‘digitale houdgreep’ als het gaat om het bestellen van onderdelen en het plannen van afspraken, terwijl de OEM’s uiteindelijk een monopolie krijgen op de onderhoudsmarkt, omdat ze direct connected zijn met de eigenaar van het voertuig.

Diverse onderdelenleveranciers sorteren voor op de elektrificering door cursussen en trainingen aan te bieden voor elektrische auto’s.

Eddy Hartog van de Europese Commissie maakte de hoop van de aftermarket dat er snel regels komen voor vrij dataverkeer vanuit Brussel, met de grond gelijk. “Voorlopig gaan wij er niets aan doen om b-to-b dataverkeer vanuit P41 dataverkeerauto’s te reguleren. Dat moet de sector zelf doen door een serieuze, volwassen dialoog met elkaar te voeren. De standpunten liggen minder ver uit elkaar dan gedacht wordt.”

Met name Amazon sorteert, volgens Leveque, voor op de situatie in 2025. Het bedrijf ontwikkelt een volledig geïntegreerd digitaal model voor de aankoop van een auto, de onderdelen, de service, de huur van een auto, de verkoop van gepersonaliseerde diensten, producten in de auto en diagnose. Een virtuele adviseur wijst hierbij de weg. Een van de weinige problemen die Amazon nu nog heeft, is het gebrek aan kennis van de branche en de autotechniek. Dat zouden ze dan weer uit de autobranche kunnen halen.

De onderzoeken naar de universele aftermarket van Frost&Sullivan, Bovag/VMS Insights en Stern Steward & Co zijn te vinden in de Automotive Kennisbank: www.automotivekennisbank.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.

Bovag-onderzoek toont dramatisch effect elektrische auto op aftermarket | Automotive Online
Schok voor de werkplaats

Bovag-onderzoek toont dramatisch effect elektrische auto op aftermarket

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Het EV-effect sijpelt uiteindelijk in iedere werkplaats door. (Beeld: Shutterstock)

Van alle nieuwverkoop vanaf 2030 is tussen de 50 en 100 procent elektrisch aangedreven. Dat voorspelt branchevereniging Bovag in zijn onderzoek naar de effecten van de elektrificering op de aftermarket, uitgevoerd door bureau VMS Insight. De toenemende nieuwverkoop leidt uiteindelijk tot een EV-aandeel in het totale Nederlandse wagenpark tussen 11 en 27 procent in 2030, en dat betekent nogal wat voor de werkplaats. Zeker voor de werkplaatsen van de van dealers, want hoe jonger het wagenpark in onderhoud, hoe groter de impact. Het omzetpotentieel voor aftersales van auto’s tot zes jaar neemt door de elektrificering van het wagenpark in de komende jaren, tot 2030, met wel 25 tot 36 procent af. Autobedrijven die zich voornamelijk richten op het onderhoud van oudere auto’s ondervinden voorlopig minder negatieve gevolgen, maar het is een kwestie van tijd voordat ook zij de samenstelling van hun wagenpark in onderhoud zien veranderen ten gunste van elektrisch aangedreven voertuigen, aldus Bovag. In de bestelautomarkt is het effect van de elektrificering voorlopig minder: er wordt rekening gehouden met een afname van 2 tot 23 procent in omzetpotentieel in de werkplaats in de komende 12 jaar.

De negatieve impact op de omzet in de werkplaats komt omdat elektrisch aangedreven auto’s technisch minder complex zijn dan voertuigen met een verbrandingsmotor en veel minder slijtdelen hebben. Hun onderhoudsbehoefte ligt gemiddeld 50 procent lager. “Voor dealers van een merk dat actief is met Full EV en onafhankelijke autobedrijven die zich hierin hebben gespecialiseerd, zullen de gevolgen substantieel zijn en bovendien snel merkbaar”, staat in de conclusie van het onderzoek. 

De onderzoekers hebben invloeden zoals langere service-intervallen, service over the air en vermindering van het aantal auto’s door deelgebruik buiten beschouwing gelaten. 

Verschuiven

Ook op internationaal niveau wordt de trend naar elektrificering nauwlettend gevolgd. Frank Leveque, partner van het bureau Frost&Sullivan, schetste tijdens het congres van Europese autotoeleveranciers Clepa de uitdagingen van de EV voor de werkplaats. “Er rijden in 2025 6 tot 9 miljoen EV’s rond in Europa. Deze auto’s hebben 95 procent minder bewegende delen dan de huidige modellen met een verbrandingsmotor”, stelde hij. Maar toeleveranciers verwachten dat het met de impact van de EV op de onderhoudsmarkt de komende jaren nog wel zal meevallen. Dat sentiment werd onderschreven door Dimitri Belobokov van adviesbureau Stern Steward & Co tijdens het Clepa-congres. Hij stelde dat de aftermarketomzet van 396 miljard dollar nu stijgt naar 566 miljard dollar in 2025. Alle tijd dus voor de leveranciers en hun afnemers om zich voor te bereiden op een toekomst met minder slijtdelen. De consultant voorziet dat de Europese aftermarket in 2025 161 miljard euro groot is (een groei van 2,4 procent ten opzichte van 2017). 

Belobokov ziet de handel wel verschuiven naar online. “Wanneer de markt op gelijke voet doorgaat zal de omzet licht stijgen tegen een operationele winst die 10 procent lager ligt. Maar zowel de omzet als de winst kunnen hoger uitpakken door nieuwe digitale mogelijkheden en samenwerkingen te omarmen. Een winststijging van plus 20 procent in 2025 moet mogelijk zijn.”

Ketenkapers

Volgens zowel Belobokov als Leveque is de grootste bedreiging ook niet de elektrificering: dat zijn telematica en de ketenkapers, die vooral online actief zullen zijn. Die nieuwe toetreders nemen volgens Leveque het universele kanaal in een ‘digitale houdgreep’ als het gaat om het bestellen van onderdelen en het plannen van afspraken, terwijl de OEM’s uiteindelijk een monopolie krijgen op de onderhoudsmarkt, omdat ze direct connected zijn met de eigenaar van het voertuig.

Diverse onderdelenleveranciers sorteren voor op de elektrificering door cursussen en trainingen aan te bieden voor elektrische auto’s.

Eddy Hartog van de Europese Commissie maakte de hoop van de aftermarket dat er snel regels komen voor vrij dataverkeer vanuit Brussel, met de grond gelijk. “Voorlopig gaan wij er niets aan doen om b-to-b dataverkeer vanuit P41 dataverkeerauto’s te reguleren. Dat moet de sector zelf doen door een serieuze, volwassen dialoog met elkaar te voeren. De standpunten liggen minder ver uit elkaar dan gedacht wordt.”

Met name Amazon sorteert, volgens Leveque, voor op de situatie in 2025. Het bedrijf ontwikkelt een volledig geïntegreerd digitaal model voor de aankoop van een auto, de onderdelen, de service, de huur van een auto, de verkoop van gepersonaliseerde diensten, producten in de auto en diagnose. Een virtuele adviseur wijst hierbij de weg. Een van de weinige problemen die Amazon nu nog heeft, is het gebrek aan kennis van de branche en de autotechniek. Dat zouden ze dan weer uit de autobranche kunnen halen.

De onderzoeken naar de universele aftermarket van Frost&Sullivan, Bovag/VMS Insights en Stern Steward & Co zijn te vinden in de Automotive Kennisbank: www.automotivekennisbank.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@mobilitymedia.nl, of bel 020-5800974.