Zaken die we als zelfstandig bedrijf nooit voor elkaar zouden krijgen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Mark Verbree is sinds 2014 actief met Vakgarage Verbree in IJsselstein. Hij is ook aangesloten bij Vakgarage Professional: een keten kwaliteitsbedrijven die de juiste procedures en kwaliteitsnormen hanteert om voor leasebedrijven te mogen werken. Verbree: “Het gaat er natuurlijk om dat we allemaal een bepaalde kwaliteitsstandaard leveren en een uniforme prijsstelling hanteren. Dat wordt allemaal afgestemd en daarmee halen we interessante zakelijke klanten binnen.”

Voor Verbree heeft Vakgarage als formule vooral een meerwaarde waar het gaat om de zaken die hij als zelfstandig bedrijf niet kan realiseren. Centrale inkoop natuurlijk, maar ook het onderhandelen met de leasemaatschappijen. “Dankzij Vakgarage Professional hebben wij duidelijk een betere bezetting van de werkplaats. Elke dag krijgen we hier wel een leaseauto binnen.” 

Vakgarage heeft daarnaast een eigen label voor private lease en ook daarmee is Verbree tevreden. “Het zijn zaken die we als zelfstandig bedrijf nooit voor elkaar zouden krijgen. Nu hebben we een aanbieding waarbij mensen een Mitsubishi Space Star kunnen leasen vanaf 179 euro per maand. Dat is echt heel weinig geld.” 

Vishal Durgaram, voorzitter van Vakgarage, benadrukt graag de slagkracht van zijn garageformule. “Wij zijn een van de grootste formules en daarmee kunnen we echt wat betekenen voor de aangesloten bedrijven. De toegang tot de leasemarkt en het eigen label voor private lease zijn zaken die steeds belangrijker worden. Daarvoor hebben we Vakgarage Professional in de markt gezet, waar nu 120 bedrijven aan deelnemen. De leasemarkt stelt heel eigen eisen: het halen en brengen van auto’s, het stofzuigen na een servicebeurt, het strakke begroten en factureren. Als autobedrijf kun je daar niet omheen. Daarom zijn we nu ook begonnen met private lease. Je kunt als autobedrijf wel zeggen dat je veel liever een particuliere occasion verkoopt, maar jouw klant heeft die keuze voor private lease al gemaakt. De enige keuze die je nog hebt is: haalt hij die leaseauto bij jouw bedrijf, de Gamma, de Mediamarkt of de Albert Heijn. Wij bieden bedrijven de mogelijkheid om die klanten binnenboord te houden.”

Connected car

Vakgarage is ook actief op het gebied van de connected car. Durgaram: “Alles gaat straks per smartphone: afspraken maken voor een beurt, storingen aan de auto melden, apk-herinneringen, noem maar op. Daar ligt de toekomst. Je ziet dat veel autofabrikanten de kopers een app bieden waarmee ze altijd in contact kunnen blijven met hun klant. Dat betekent dat zij een nog nauwere band met die klant kunnen onderhouden dan vroeger al het geval was. Wij zijn momenteel zelf ook een app aan het ontwikkelen, waar de klant veel informatie uit kan halen. Hij krijgt automatisch een reminder voor de apk, de bandenwissel en divers onderhoud, maar kan bijvoorbeeld ook pechhulp via de app inschakelen. Dat werkt veel beter dan per telefoon, want de app geeft bij de alarmcentrale exact aan waar de klant staat. Zo kan betere service worden verleend. Ondertussen heeft de garagehouder een rechtstreekse verbinding met zijn klant, waardoor hij bijvoorbeeld aanbiedingen op maat kan communiceren. Dat is een heel concrete manier om je rendement te vergroten.” 

Veel nieuwe klanten

Ook Ernst Berkelaar van Vakgarage Amstelland in Amstelveen koos voor Vakgarage Professional, toen hij op 1 februari zijn nieuwe universele garagebedrijf opende. Het ligt direct naast zijn al bestaande dealervestiging van Citroën en Suzuki. Berkelaar benadrukt dat het echt gaat om twee gescheiden bedrijven. “Als merkdealer blijft ons klantenbestand beperkt tot eigenaars van die merken. Nu we een tweede bedrijf hebben geopend onder het label van Vakgarage komen opeens al die andere merken binnen. We krijgen heel positieve reacties, ook van vroegere klanten die nu een ander merk rijden. We draaiden al meteen na de opening mee in een pilot, waarbij het onderhoud van auto’s van een grote leasemaatschappij door Vakgarages wordt verzorgd. Dat is een onverwachte meevaller: het is al meteen heel druk met auto’s van bijvoorbeeld de VAG-merken. En er zijn nogal wat leaseauto’s hier in de regio.” 

vakgarage

Berkelaar heeft gekozen voor het Vakgarage Professional-label, omdat de kwalitatieve uitstraling daarvan het beste past bij zijn dealervestiging. “Wij zijn gewend kwaliteit en service te leveren. Dat doen we hier nu ook. Weliswaar tegen lagere werkplaatstarieven, maar daar krijgen we een flinke hoeveelheid werk voor terug.” 

Vakgarage

295 franchisevestigingen, waarvan 120 Vakgarage Professional 
Entreefee: 1.500 euro per jaar
Franchisefee: 4.490 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier: 40.000 euro per monteur
Voorkeursleverancier: Fource-grossier

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Zaken die we als zelfstandig bedrijf nooit voor elkaar zouden krijgen | Automotive Online

Zaken die we als zelfstandig bedrijf nooit voor elkaar zouden krijgen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Mark Verbree is sinds 2014 actief met Vakgarage Verbree in IJsselstein. Hij is ook aangesloten bij Vakgarage Professional: een keten kwaliteitsbedrijven die de juiste procedures en kwaliteitsnormen hanteert om voor leasebedrijven te mogen werken. Verbree: “Het gaat er natuurlijk om dat we allemaal een bepaalde kwaliteitsstandaard leveren en een uniforme prijsstelling hanteren. Dat wordt allemaal afgestemd en daarmee halen we interessante zakelijke klanten binnen.”

Voor Verbree heeft Vakgarage als formule vooral een meerwaarde waar het gaat om de zaken die hij als zelfstandig bedrijf niet kan realiseren. Centrale inkoop natuurlijk, maar ook het onderhandelen met de leasemaatschappijen. “Dankzij Vakgarage Professional hebben wij duidelijk een betere bezetting van de werkplaats. Elke dag krijgen we hier wel een leaseauto binnen.” 

Vakgarage heeft daarnaast een eigen label voor private lease en ook daarmee is Verbree tevreden. “Het zijn zaken die we als zelfstandig bedrijf nooit voor elkaar zouden krijgen. Nu hebben we een aanbieding waarbij mensen een Mitsubishi Space Star kunnen leasen vanaf 179 euro per maand. Dat is echt heel weinig geld.” 

Vishal Durgaram, voorzitter van Vakgarage, benadrukt graag de slagkracht van zijn garageformule. “Wij zijn een van de grootste formules en daarmee kunnen we echt wat betekenen voor de aangesloten bedrijven. De toegang tot de leasemarkt en het eigen label voor private lease zijn zaken die steeds belangrijker worden. Daarvoor hebben we Vakgarage Professional in de markt gezet, waar nu 120 bedrijven aan deelnemen. De leasemarkt stelt heel eigen eisen: het halen en brengen van auto’s, het stofzuigen na een servicebeurt, het strakke begroten en factureren. Als autobedrijf kun je daar niet omheen. Daarom zijn we nu ook begonnen met private lease. Je kunt als autobedrijf wel zeggen dat je veel liever een particuliere occasion verkoopt, maar jouw klant heeft die keuze voor private lease al gemaakt. De enige keuze die je nog hebt is: haalt hij die leaseauto bij jouw bedrijf, de Gamma, de Mediamarkt of de Albert Heijn. Wij bieden bedrijven de mogelijkheid om die klanten binnenboord te houden.”

Connected car

Vakgarage is ook actief op het gebied van de connected car. Durgaram: “Alles gaat straks per smartphone: afspraken maken voor een beurt, storingen aan de auto melden, apk-herinneringen, noem maar op. Daar ligt de toekomst. Je ziet dat veel autofabrikanten de kopers een app bieden waarmee ze altijd in contact kunnen blijven met hun klant. Dat betekent dat zij een nog nauwere band met die klant kunnen onderhouden dan vroeger al het geval was. Wij zijn momenteel zelf ook een app aan het ontwikkelen, waar de klant veel informatie uit kan halen. Hij krijgt automatisch een reminder voor de apk, de bandenwissel en divers onderhoud, maar kan bijvoorbeeld ook pechhulp via de app inschakelen. Dat werkt veel beter dan per telefoon, want de app geeft bij de alarmcentrale exact aan waar de klant staat. Zo kan betere service worden verleend. Ondertussen heeft de garagehouder een rechtstreekse verbinding met zijn klant, waardoor hij bijvoorbeeld aanbiedingen op maat kan communiceren. Dat is een heel concrete manier om je rendement te vergroten.” 

Veel nieuwe klanten

Ook Ernst Berkelaar van Vakgarage Amstelland in Amstelveen koos voor Vakgarage Professional, toen hij op 1 februari zijn nieuwe universele garagebedrijf opende. Het ligt direct naast zijn al bestaande dealervestiging van Citroën en Suzuki. Berkelaar benadrukt dat het echt gaat om twee gescheiden bedrijven. “Als merkdealer blijft ons klantenbestand beperkt tot eigenaars van die merken. Nu we een tweede bedrijf hebben geopend onder het label van Vakgarage komen opeens al die andere merken binnen. We krijgen heel positieve reacties, ook van vroegere klanten die nu een ander merk rijden. We draaiden al meteen na de opening mee in een pilot, waarbij het onderhoud van auto’s van een grote leasemaatschappij door Vakgarages wordt verzorgd. Dat is een onverwachte meevaller: het is al meteen heel druk met auto’s van bijvoorbeeld de VAG-merken. En er zijn nogal wat leaseauto’s hier in de regio.” 

vakgarage

Berkelaar heeft gekozen voor het Vakgarage Professional-label, omdat de kwalitatieve uitstraling daarvan het beste past bij zijn dealervestiging. “Wij zijn gewend kwaliteit en service te leveren. Dat doen we hier nu ook. Weliswaar tegen lagere werkplaatstarieven, maar daar krijgen we een flinke hoeveelheid werk voor terug.” 

Vakgarage

295 franchisevestigingen, waarvan 120 Vakgarage Professional 
Entreefee: 1.500 euro per jaar
Franchisefee: 4.490 euro per jaar
Omzetverplichting bij grossier: 40.000 euro per monteur
Voorkeursleverancier: Fource-grossier

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.