Editorial | Motivatie
De reden dat dit soort ‘disruptors’ bestaan, is namelijk dat de bedrijven die actief zijn in een branche, intrinsiek niet dezelfde motivatie hebben om de business te veranderen als nieuwkomers. Omdat het verdienmodel nog te veel afhangt van oude modellen, medewerkers en mores. In diverse branches – denk aan de verzekeringswereld met Ditzo en Inshared – wordt geprobeerd om via een externe en geheel zelfstandig dochterbedrijf wel vruchten te kunnen plukken van de marktontwikkelingen, maar daar bleek uiteindelijk niemand het idee van Fixico te kunnen bedenken of bekend te maken. Een volgende stap is, zoals in de autobranche onder andere BMW en Daimler doen, te zoeken naar start-ups en daar een belang in te nemen. Maar zou de zucht om het succes naar zich toe te trekken ook daar in de boardrooms niet groter zijn, dan de wetenschap dat start-ups het beste gedijen zonder de bemoeizucht uit ivoren torens?
Iens, Booking.com, Marktplaats: het zijn nu grote spelers die de dienst uitmaken in markten waar ze zelf niet eens in actief zijn (ze faciliteren slechts), maar ook ooit als kleine bedrijven begonnen, door ondernemers met een droom. Met de intrinsieke motivatie om er een succes van te maken. Om diezelfde reden is het bijna ondenkbaar dat een partij als Viabovag daadwerkelijk de concurrentie aankan met grote spelers als Marktplaats. Een positie van een kwalitatieve speler, zonder kale prijzen in de getoonde advertenties, lijkt meer kans van slagen te hebben. Die rol past ook bij de identiteit van Bovag en zijn leden. Dan is het een stap voorwaarts in een markt die wordt gedomineerd door de laagste prijs, in plaats van een defensieve zet. Nu de consument nog overtuigen.
Luberto van Buiten, hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl