Uitglijden over te gladde band

Dossier APK & Onderhoud | De meest gemaakte apk-missers

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Strafpunten en gemiste bandenomzet: 4,6 procent van de apk-missers is het vergeten adviespunt over de profieldiepte van de band.

Adviespunt 1: Bijna versleten banden

De minimale toegestane profieldiepte voor banden is al sinds jaar en dag 1,6 millimeter. Te gladde banden worden niet vaak door apk-keurmeesters over het hoofd gezien (geen Top 10 notering in de afgelopen vijf jaar). Maar uitgerekend de banden die net wel door de apk komen, zorgen voor de meeste missers. Voor banden die de volgende keuring waarschijnlijk niet halen, riep de RDW ooit Adviespunt 1 in het leven: ‘band met profieldiepte tussen 1,6 t/m 2,5 millimeter’. Keurmeesters zijn verplicht om op het keuringsformulier aan te geven dat een band tegen de ondergrens aan zit. In de praktijk blijkt dit het meest vergeten vinkje van de apk te zijn. Dit adviespunt staat sinds 2013 fier op 1 in de top 10 van meest gemaakte missers bij de apk2. Volgens manager apk bij de RDW, Hens Peeters Weem, kan de oorzaak zowel een meetfout als slordigheid zijn “Het laatste is, denk ik, de meest voor de hand liggende reden.” Geen afkeur voor de banden betekent niet automatisch dat er niets ingevuld hoeft te worden. Gebruik van een digitale profieldieptescanner kan in ieder geval de kans op meetfouten reduceren. Ook een adviespunt kan zorgen voor werkplaatsomzet wanneer de eigenaar besluit preventief banden te laten vervangen. Dit vergeten adviespunt zorgt naast strafpunten van de RDW, dus ook voor misgelopen omzet.

Adviespunt 2: Speling op de kogels

P14 handmatig testenOp plaats twee in het jaarlijkse overzicht van de RDW vinden we opnieuw een vergeten adviespunt: ‘geen AC4: stuur-/of fuseekogel minder dan 1,0 mm speling’. “Wanneer een stuur- of fuseekogel meer dan 1 millimeter speling heeft, volgt afkeur. Dat is duidelijk, maar wanneer je speling constateert die daar nog net onder zit, moet je dat melden, net als bij de profieldiepte. Dat wordt heel vaak vergeten.” Een aanleiding om de meetmethode aan te passen ziet Peeters Weem vooralsnog niet. “Bij de zware voertuigen wordt het gebruik van een spelingsdetector vanaf 2023 verplicht, maar bij personenauto’s houden we het bij een handmatige controle.”

Adviespunt 3: Gebroken veer

Op plaats drie vinden we het eerste echte afkeurpunt: de gebroken of ondeugdelijke veer. Het lijkt simpel om een breuk op te sporen, maar ze zitten P16 gebroken veermeestal helemaal boven of onderaan de veer. Steeds vaker verstopt achter kunststof of rubber afdekkingen en andere ophangingsdelen. “Bij moderne wielophangsystemen is niet altijd zomaar meer te zien of te ‘voelen’ of er een winding gebroken is”, constateert ook Autoadvies J. Speksnijder. Volgens de website die voor veel keurmeesters een onmisbare bron van informatie is, zijn er twee manieren die fouten bij de controle van het veersysteem kunnen voorkomen: “De veren controleren wanneer de wielen vrij hangen, de wielophanging is dan compleet uitgeveerd en de veren zijn nu veel beter te controleren. Deze manier van controleren kost geen extra tijd. Om de banden te controleren moeten deze toch al vrij hangen.” Daarnaast adviseert Speksnijder om een spiegeltje en een felle zaklamp te gebruiken om onder of boven in de draagarm te kunnen kijken en de laatste windingen van de veer goed te kunnen zien.

EOBD werkt niet mee

Sinds 1 januari moet bij iedere apk, waarbij problemen ontstaan bij het uitlezen van het EOBD, een uitlaatgastest worden uitgevoerd. Tot nu toe was dit alleen het geval bij foutcodes. 

P16 UitlaatgastestDe RDW voerde begin dit jaar een wijziging door in de manier van uitlezen van het emissie gerelateerd diagnostisch boordsysteem (EOBD) bij de apk. In de praktijk bleken vaak problemen te ontstaan bij het uitlezen van het EOBD. Bijvoorbeeld omdat de software van de uitleesapparatuur niet beschikt over de juiste updates om nieuwe voertuigen uit te lezen. Hierdoor komt het voor dat uitleesapparatuur niet of onvolledig het EOBD-systeem kan uitlezen. Een voorbeeld is dat de readiness-test niet wordt herkend. De communicatie tussen het EOBD-systeem en een uitleesapparaat voldoet dan niet aan de eisen die worden gesteld in de Regeling voertuigen en Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid apk. Blijkt tijdens het uitlezen van het EOBD dat dit (gedeeltelijk) niet mogelijk is of niet voldoet aan de gestelde eisen? Dan moet een uitlaatgastest worden uitgevoerd.

Top 10 meest gemaakte apk-missers*

top10 meest gemaakte apk missers

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier APK & Onderhoud | De meest gemaakte apk-missers | Automotive Online
Uitglijden over te gladde band

Dossier APK & Onderhoud | De meest gemaakte apk-missers

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Strafpunten en gemiste bandenomzet: 4,6 procent van de apk-missers is het vergeten adviespunt over de profieldiepte van de band.

Adviespunt 1: Bijna versleten banden

De minimale toegestane profieldiepte voor banden is al sinds jaar en dag 1,6 millimeter. Te gladde banden worden niet vaak door apk-keurmeesters over het hoofd gezien (geen Top 10 notering in de afgelopen vijf jaar). Maar uitgerekend de banden die net wel door de apk komen, zorgen voor de meeste missers. Voor banden die de volgende keuring waarschijnlijk niet halen, riep de RDW ooit Adviespunt 1 in het leven: ‘band met profieldiepte tussen 1,6 t/m 2,5 millimeter’. Keurmeesters zijn verplicht om op het keuringsformulier aan te geven dat een band tegen de ondergrens aan zit. In de praktijk blijkt dit het meest vergeten vinkje van de apk te zijn. Dit adviespunt staat sinds 2013 fier op 1 in de top 10 van meest gemaakte missers bij de apk2. Volgens manager apk bij de RDW, Hens Peeters Weem, kan de oorzaak zowel een meetfout als slordigheid zijn “Het laatste is, denk ik, de meest voor de hand liggende reden.” Geen afkeur voor de banden betekent niet automatisch dat er niets ingevuld hoeft te worden. Gebruik van een digitale profieldieptescanner kan in ieder geval de kans op meetfouten reduceren. Ook een adviespunt kan zorgen voor werkplaatsomzet wanneer de eigenaar besluit preventief banden te laten vervangen. Dit vergeten adviespunt zorgt naast strafpunten van de RDW, dus ook voor misgelopen omzet.

Adviespunt 2: Speling op de kogels

P14 handmatig testenOp plaats twee in het jaarlijkse overzicht van de RDW vinden we opnieuw een vergeten adviespunt: ‘geen AC4: stuur-/of fuseekogel minder dan 1,0 mm speling’. “Wanneer een stuur- of fuseekogel meer dan 1 millimeter speling heeft, volgt afkeur. Dat is duidelijk, maar wanneer je speling constateert die daar nog net onder zit, moet je dat melden, net als bij de profieldiepte. Dat wordt heel vaak vergeten.” Een aanleiding om de meetmethode aan te passen ziet Peeters Weem vooralsnog niet. “Bij de zware voertuigen wordt het gebruik van een spelingsdetector vanaf 2023 verplicht, maar bij personenauto’s houden we het bij een handmatige controle.”

Adviespunt 3: Gebroken veer

Op plaats drie vinden we het eerste echte afkeurpunt: de gebroken of ondeugdelijke veer. Het lijkt simpel om een breuk op te sporen, maar ze zitten P16 gebroken veermeestal helemaal boven of onderaan de veer. Steeds vaker verstopt achter kunststof of rubber afdekkingen en andere ophangingsdelen. “Bij moderne wielophangsystemen is niet altijd zomaar meer te zien of te ‘voelen’ of er een winding gebroken is”, constateert ook Autoadvies J. Speksnijder. Volgens de website die voor veel keurmeesters een onmisbare bron van informatie is, zijn er twee manieren die fouten bij de controle van het veersysteem kunnen voorkomen: “De veren controleren wanneer de wielen vrij hangen, de wielophanging is dan compleet uitgeveerd en de veren zijn nu veel beter te controleren. Deze manier van controleren kost geen extra tijd. Om de banden te controleren moeten deze toch al vrij hangen.” Daarnaast adviseert Speksnijder om een spiegeltje en een felle zaklamp te gebruiken om onder of boven in de draagarm te kunnen kijken en de laatste windingen van de veer goed te kunnen zien.

EOBD werkt niet mee

Sinds 1 januari moet bij iedere apk, waarbij problemen ontstaan bij het uitlezen van het EOBD, een uitlaatgastest worden uitgevoerd. Tot nu toe was dit alleen het geval bij foutcodes. 

P16 UitlaatgastestDe RDW voerde begin dit jaar een wijziging door in de manier van uitlezen van het emissie gerelateerd diagnostisch boordsysteem (EOBD) bij de apk. In de praktijk bleken vaak problemen te ontstaan bij het uitlezen van het EOBD. Bijvoorbeeld omdat de software van de uitleesapparatuur niet beschikt over de juiste updates om nieuwe voertuigen uit te lezen. Hierdoor komt het voor dat uitleesapparatuur niet of onvolledig het EOBD-systeem kan uitlezen. Een voorbeeld is dat de readiness-test niet wordt herkend. De communicatie tussen het EOBD-systeem en een uitleesapparaat voldoet dan niet aan de eisen die worden gesteld in de Regeling voertuigen en Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid apk. Blijkt tijdens het uitlezen van het EOBD dat dit (gedeeltelijk) niet mogelijk is of niet voldoet aan de gestelde eisen? Dan moet een uitlaatgastest worden uitgevoerd.

Top 10 meest gemaakte apk-missers*

top10 meest gemaakte apk missers

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.