Stelvio loopt in de pas

Op de brug | Stelvio geeft monteur vrij baan

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto Mark Litjens)

De Stelvio  waarmee we bij Dennis van Gend van James Autoservice Cartechnics aankomen, is er een met 280 pk met achttraps automaat. We besloten dan ook niet de snelste 45 kilometer naar het bedrijf in IJsselstein te nemen, maar een lekkere omweg via Zuid-Limburg. Tikkend als een klok op adrenaline laat het Italiaanse beest zich na aankomst eenvoudig temmen door Van Gend, die de auto op de Fog-hefbrug plaatst. Met zijn lengte van 468 cm, hoogte van 167 cm en breedte van 216 cm is ‘mastodont’ voor deze suv geen overdreven omschrijving. En dat blijkt meteen wanneer de motorkap open gaat: de ruimte tussen grille en motorblok is flink. Zelfs voor de lange Dennis is het lastig om bij het blok te komen. “Ik schat dat er zeker zo’n zestig centimeter te overbruggen is als je voor de Stelvio staat. Je moet flink overhellen om alles te kunnen checken. Op de vlakke vloer is het beter te doen denk ik. Dan mis je de hoogte van de brug.”

De automan is verder zeer te spreken over de lay-out van het motorblok en de indeling van de ruimte. “De vloeistof bijvulpunten zijn goed aangegeven, ook die van het remvloeistofreservoir dat zich onder de paravent bevindt. Een handig luikje geeft toegang, hoewel het haakje dat het klepje op zijn plaats moet houden al een beetje beurs is.” 

Lastige multiriem

De ruimte rondom het blok maakt het werken aan de krachtbron heel plezierig, hoewel de multiriem door de reeds aangestipte afstand wat moeilijker te servicen is “Die zit erg diep. Maar dat hij in 33 minuten (zie flatrate tijden, red) vervangen kan worden, dat geloof ik zeker. Dit is geen ingewikkelde klus”, merkt Dennis op. De kap boven de motor, met daaronder onder andere de bougies, is vastgeschroefd waar de meeste kappen met een kliksysteem bevestigd zijn. “Dit is natuurlijk wel steviger. Gaat langer mee. Heel slim is bovendien dat de kapjes, die de schroeven beschermen tegen vocht, met een touwtje vastzitten aan de constructie. Monteurproof: ze kunnen niet vallen. Heel handig is ook dat veel slangen met schroefklemmen vastzitten, hoewel er eveneens nog altijd geknepen klemmen zijn. Die schroefklemmen werken een stuk gemakkelijker.”

Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280 pk Super AWD / nieuwprijs (euro): 62.490 euro / motortype: 4-cilinder in lijn benzinemotor, vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.995 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 7,0 l per 100 km / CO2-emissie: 161 gr per km / energielabel: D / transmissie: automaat, 8-traps / max. vermogen: 206 kW/280 pk @5.250 tpm. / max. koppel: 400 Nm @2.250 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 15 min. / brandstoffilter: n.v.t. / bougies: 27 min. / distributieketting: 624 min.* / multiriem: 33 min. / interieurfilter: 21 min. / vervangen van koplamp: 57 min. / voorbumper vervangen: 60 min. / twee voorschokdempers vervangen: 96 min.
*Opmerking importeur: de distributieketting is onderhoudsvrij en maakt geen deel uit van het geprogrammeerd onderhoud.

Voor de bevestiging van de onderplaat zijn nogal wat schroeven gebruikt, valt Dennis op. “Met name deze onder de motor is lastig. Er zit geen klep in om olie af te tappen, dus moet de hele plaat er onderuit. Zestien schroeven in totaal, zie ik zo. Dat is best wat werk. Daarentegen is de complete reminstallatie eenvoudig te controleren en is het afstellen van de sporing achter goed te doen.”
Vanwege de elektronische handrem moet de Stelvio bij een controlebeurt wel gelijk op de testkast worden aangesloten, merkt Dennis op. Hij wijst ook op de gewichtjes die aan de remklauwen zijn bevestigd. “Dat zijn mooie details: ze voorkomen trillingen en piepen. Daar is echt over nagedacht: zo houd je een sportieve auto toch comfortabel. Net zoals het aluminium subframe: sterk en licht. En voor de monteurs is het heel prettig dat de krikpunten duidelijk aanwezig zijn. Dat scheelt tijd.” 

Bochtenwonder

P25 op de brug bochtenwonderDe Stelvio doet zijn naam als bochtenbedwinger eer aan. De viercilinder lijnmotor legt zijn kracht via een soepele achttraps automaat via vier wielen op het asfalt. Gebruik van ultralichte materialen zoals carbon (voor de aandrijfas) en aluminium (o.a. voor motorblok, motorklep, wielophanging en deuren) houden het gewicht laag en vooral in balans. Wat merkbaar is tijdens het rijden in de bergen -of in de heuvels van Zuid-Limburg-  waar de Italiaan niet van zijn pad is te krijgen. Op de brug, in de bocht, de Alfa laat zich overal van zijn goede kant zien. Het kost wel wat: de 280 pk versie is er vanaf 62.490 euro

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Stelvio geeft monteur vrij baan | Automotive Online
Stelvio loopt in de pas

Op de brug | Stelvio geeft monteur vrij baan

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto Mark Litjens)

De Stelvio  waarmee we bij Dennis van Gend van James Autoservice Cartechnics aankomen, is er een met 280 pk met achttraps automaat. We besloten dan ook niet de snelste 45 kilometer naar het bedrijf in IJsselstein te nemen, maar een lekkere omweg via Zuid-Limburg. Tikkend als een klok op adrenaline laat het Italiaanse beest zich na aankomst eenvoudig temmen door Van Gend, die de auto op de Fog-hefbrug plaatst. Met zijn lengte van 468 cm, hoogte van 167 cm en breedte van 216 cm is ‘mastodont’ voor deze suv geen overdreven omschrijving. En dat blijkt meteen wanneer de motorkap open gaat: de ruimte tussen grille en motorblok is flink. Zelfs voor de lange Dennis is het lastig om bij het blok te komen. “Ik schat dat er zeker zo’n zestig centimeter te overbruggen is als je voor de Stelvio staat. Je moet flink overhellen om alles te kunnen checken. Op de vlakke vloer is het beter te doen denk ik. Dan mis je de hoogte van de brug.”

De automan is verder zeer te spreken over de lay-out van het motorblok en de indeling van de ruimte. “De vloeistof bijvulpunten zijn goed aangegeven, ook die van het remvloeistofreservoir dat zich onder de paravent bevindt. Een handig luikje geeft toegang, hoewel het haakje dat het klepje op zijn plaats moet houden al een beetje beurs is.” 

Lastige multiriem

De ruimte rondom het blok maakt het werken aan de krachtbron heel plezierig, hoewel de multiriem door de reeds aangestipte afstand wat moeilijker te servicen is “Die zit erg diep. Maar dat hij in 33 minuten (zie flatrate tijden, red) vervangen kan worden, dat geloof ik zeker. Dit is geen ingewikkelde klus”, merkt Dennis op. De kap boven de motor, met daaronder onder andere de bougies, is vastgeschroefd waar de meeste kappen met een kliksysteem bevestigd zijn. “Dit is natuurlijk wel steviger. Gaat langer mee. Heel slim is bovendien dat de kapjes, die de schroeven beschermen tegen vocht, met een touwtje vastzitten aan de constructie. Monteurproof: ze kunnen niet vallen. Heel handig is ook dat veel slangen met schroefklemmen vastzitten, hoewel er eveneens nog altijd geknepen klemmen zijn. Die schroefklemmen werken een stuk gemakkelijker.”

Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280 pk Super AWD / nieuwprijs (euro): 62.490 euro / motortype: 4-cilinder in lijn benzinemotor, vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.995 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 7,0 l per 100 km / CO2-emissie: 161 gr per km / energielabel: D / transmissie: automaat, 8-traps / max. vermogen: 206 kW/280 pk @5.250 tpm. / max. koppel: 400 Nm @2.250 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 15 min. / brandstoffilter: n.v.t. / bougies: 27 min. / distributieketting: 624 min.* / multiriem: 33 min. / interieurfilter: 21 min. / vervangen van koplamp: 57 min. / voorbumper vervangen: 60 min. / twee voorschokdempers vervangen: 96 min.
*Opmerking importeur: de distributieketting is onderhoudsvrij en maakt geen deel uit van het geprogrammeerd onderhoud.

Voor de bevestiging van de onderplaat zijn nogal wat schroeven gebruikt, valt Dennis op. “Met name deze onder de motor is lastig. Er zit geen klep in om olie af te tappen, dus moet de hele plaat er onderuit. Zestien schroeven in totaal, zie ik zo. Dat is best wat werk. Daarentegen is de complete reminstallatie eenvoudig te controleren en is het afstellen van de sporing achter goed te doen.”
Vanwege de elektronische handrem moet de Stelvio bij een controlebeurt wel gelijk op de testkast worden aangesloten, merkt Dennis op. Hij wijst ook op de gewichtjes die aan de remklauwen zijn bevestigd. “Dat zijn mooie details: ze voorkomen trillingen en piepen. Daar is echt over nagedacht: zo houd je een sportieve auto toch comfortabel. Net zoals het aluminium subframe: sterk en licht. En voor de monteurs is het heel prettig dat de krikpunten duidelijk aanwezig zijn. Dat scheelt tijd.” 

Bochtenwonder

P25 op de brug bochtenwonderDe Stelvio doet zijn naam als bochtenbedwinger eer aan. De viercilinder lijnmotor legt zijn kracht via een soepele achttraps automaat via vier wielen op het asfalt. Gebruik van ultralichte materialen zoals carbon (voor de aandrijfas) en aluminium (o.a. voor motorblok, motorklep, wielophanging en deuren) houden het gewicht laag en vooral in balans. Wat merkbaar is tijdens het rijden in de bergen -of in de heuvels van Zuid-Limburg-  waar de Italiaan niet van zijn pad is te krijgen. Op de brug, in de bocht, de Alfa laat zich overal van zijn goede kant zien. Het kost wel wat: de 280 pk versie is er vanaf 62.490 euro

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.