Kennisbank | Schadelast daalt met 4,3%

Redactie Redactie

Het aantal werkplaatsuren per schade liep met 9 procent terug, het arbeidsloon per schade met 10 procent. Audatex Solera geeft hier geen verklaring voor.

p34 schadelast def

Het aantal schadecalculaties zakte met 972.702 tot onder het miljoen. Een mogelijke verklaring voor deze daling is de afwezigheid van grote aantallen hagelschades in 2017. De totale schadelast over 2017 is volgens de nu gepresenteerde Audatex-cijfers met 4,3 procent gedaald tot 1,25 miljard euro. Letselschade maakt geen onderdeel uit van de Audatex Solera-cijfers.

p34 opbouwschadebedrag

 

Dieselsentiment

In Duitsland oordeelde het hoogste rechtsorgaan begin deze maand dat steden hun centra volledig mogen afsluiten voor auto’s met een dieselmotor die de Euro-6 norm niet haalt. Dat besluit was, aldus Duitse media, vrijwel direct terug te zien in een dalende belangstelling voor diesels. Zo daalde de vraag naar diesels op Meinauto.de, een online portal voor de verkoop van nieuwe auto’s, tot 17,8 procent, waar de vraag begin dit jaar nog ruim boven de 20 procent lag. Ook in Nederland werd een dalende verkoop van dieselauto’s gemeld, maar die is in de cijfers tot nu toe niet terug te zien. Het marktaandeel in zowel de nieuwverkoop als de occasions was voor dieselauto’s over de eerste twee maanden vrijwel hetzelfde als in 2017.

dieselverkoop in nederland

Grote schoenen voor kleine merken

Nichemerken Jeep en DS koesteren dit jaar relatief gezien de hoogste verkoopverwachting. Hun verkoopdoelstellingen liggen veel hoger dan die van branchevereniging Bovag. Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van cijfers van importeurs, dealers en Bovag.

Het vaststellen van de verkooptargets levert altijd veel discussie op tussen importeurs en dealers. Dat de importeurs enigszins optimistisch zijn, blijkt wel uit het feit dat als we hun prognoses bij elkaar optellen (Tesla niet meegerekend), we uitkomen op een ‘marktaandeel’ van 108 procent. Branchevereniging Bovag geeft zijn eigen prognose per merk, uitgaande van een markt van 100 procent. In vergelijking met deze prognose uit Bunnik, is importeur Pon met een ingeschat marktaandeel van 11,9 procent het meest optimistisch over 2018. Vorig jaar bleef de importeur met een gerealiseerd aandeel van 10,4 procent achter op de eigen doelstellingen. Dat was omdat niet alle gewenste modellen (voldoende) beschikbaar waren. Pon-dealers vinden de targets fors, maar haalbaar. Bij DS en Jeep lopen de prognoses relatief gezien het meest uiteen met die van Bovag. Bij FCA Nederland leidde een discussie tussen dealers en hoofdkantoor naar verluidt tot het vertrek van directeur Christiaan Dols omdat hij niet akkoord zou hebben willen gaan met de targets. Vooral die van Jeep (het beoogde marktaandeel van 1 procent is vijf keer zo hoog als Bovag voor het merk verwacht) doet de wenkbrauwen fronsen. Als Jeep zelfs maar in de buurt weet te komen van de 1 procent, breekt het records. In Nederland is het merk nooit verder gekomen dan een marktaandeel van 0,18 procent. Na twee maanden ligt het marktaandeel van Jeep rond de kwart procentpunt.
PSA Nederland deelt de doelstellingen van Citroën en Peugeot, maar stelt bij DS niet op cijfers te sturen en derhalve wordt er geen doelstelling gegeven. Navraag bij dealers leert dat zij uitgaan van een doelstelling van 1 procent. Noch de DS-dealers, noch de Jeep-dealers verwachten in de buurt te komen van de doelstelling.

top10 meest optimistische prognose

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Kennisbank | Schadelast daalt met 4,3% | Automotive Online

Kennisbank | Schadelast daalt met 4,3%

Redactie Redactie

Het aantal werkplaatsuren per schade liep met 9 procent terug, het arbeidsloon per schade met 10 procent. Audatex Solera geeft hier geen verklaring voor.

p34 schadelast def

Het aantal schadecalculaties zakte met 972.702 tot onder het miljoen. Een mogelijke verklaring voor deze daling is de afwezigheid van grote aantallen hagelschades in 2017. De totale schadelast over 2017 is volgens de nu gepresenteerde Audatex-cijfers met 4,3 procent gedaald tot 1,25 miljard euro. Letselschade maakt geen onderdeel uit van de Audatex Solera-cijfers.

p34 opbouwschadebedrag

 

Dieselsentiment

In Duitsland oordeelde het hoogste rechtsorgaan begin deze maand dat steden hun centra volledig mogen afsluiten voor auto’s met een dieselmotor die de Euro-6 norm niet haalt. Dat besluit was, aldus Duitse media, vrijwel direct terug te zien in een dalende belangstelling voor diesels. Zo daalde de vraag naar diesels op Meinauto.de, een online portal voor de verkoop van nieuwe auto’s, tot 17,8 procent, waar de vraag begin dit jaar nog ruim boven de 20 procent lag. Ook in Nederland werd een dalende verkoop van dieselauto’s gemeld, maar die is in de cijfers tot nu toe niet terug te zien. Het marktaandeel in zowel de nieuwverkoop als de occasions was voor dieselauto’s over de eerste twee maanden vrijwel hetzelfde als in 2017.

dieselverkoop in nederland

Grote schoenen voor kleine merken

Nichemerken Jeep en DS koesteren dit jaar relatief gezien de hoogste verkoopverwachting. Hun verkoopdoelstellingen liggen veel hoger dan die van branchevereniging Bovag. Dat blijkt uit een analyse van Automotive op basis van cijfers van importeurs, dealers en Bovag.

Het vaststellen van de verkooptargets levert altijd veel discussie op tussen importeurs en dealers. Dat de importeurs enigszins optimistisch zijn, blijkt wel uit het feit dat als we hun prognoses bij elkaar optellen (Tesla niet meegerekend), we uitkomen op een ‘marktaandeel’ van 108 procent. Branchevereniging Bovag geeft zijn eigen prognose per merk, uitgaande van een markt van 100 procent. In vergelijking met deze prognose uit Bunnik, is importeur Pon met een ingeschat marktaandeel van 11,9 procent het meest optimistisch over 2018. Vorig jaar bleef de importeur met een gerealiseerd aandeel van 10,4 procent achter op de eigen doelstellingen. Dat was omdat niet alle gewenste modellen (voldoende) beschikbaar waren. Pon-dealers vinden de targets fors, maar haalbaar. Bij DS en Jeep lopen de prognoses relatief gezien het meest uiteen met die van Bovag. Bij FCA Nederland leidde een discussie tussen dealers en hoofdkantoor naar verluidt tot het vertrek van directeur Christiaan Dols omdat hij niet akkoord zou hebben willen gaan met de targets. Vooral die van Jeep (het beoogde marktaandeel van 1 procent is vijf keer zo hoog als Bovag voor het merk verwacht) doet de wenkbrauwen fronsen. Als Jeep zelfs maar in de buurt weet te komen van de 1 procent, breekt het records. In Nederland is het merk nooit verder gekomen dan een marktaandeel van 0,18 procent. Na twee maanden ligt het marktaandeel van Jeep rond de kwart procentpunt.
PSA Nederland deelt de doelstellingen van Citroën en Peugeot, maar stelt bij DS niet op cijfers te sturen en derhalve wordt er geen doelstelling gegeven. Navraag bij dealers leert dat zij uitgaan van een doelstelling van 1 procent. Noch de DS-dealers, noch de Jeep-dealers verwachten in de buurt te komen van de doelstelling.

top10 meest optimistische prognose

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.