In de werkplaats | Service Only wil meer efficiency door automatisering

Redactie Redactie

Maurice van der Made is bedrijfsleider van de zeven vestigingen van Service Only. De meeste tijd brengt hij door op de vestiging Dordrecht, die drie jaar geleden verhuisde naar een nieuw, ruim bemeten pand. Dat pand wordt gedeeld met de aflevercentrale van VAG-dealer Ames en dat laat zijn sporen na: in de riante entree strijden een antieke VW Karmann-Ghia Coupé en een Kever Cabriolet om aandacht. “Onze roots liggen bij Amega (zie kader, red), maar we staan als eigen label in de markt en doen alle merken”, benadrukt Van der Made. “We zijn een universeel garagebedrijf, gericht op auto’s die niet meer bij de dealer in onderhoud zijn. Wij streven naar een serviceniveau dat vergelijkbaar is met de dealer, maar dan tegen een lagere prijs.” Om dat hard te maken wordt veel aandacht besteed aan service. Een comfortabele wachtruimte, online afspraken inplannen, gratis leenfietsen en altijd een gewassen en gezogen auto retour. 

Pass-thru

Om reparaties vlot te laten verlopen telt de ruime en goed verlichte werkplaats zes hefbruggen: drie van Rotary, één Nussbaum en twee Koni’s. Vijf bruggen zijn voorzien van zwenkarmen; één van de Koni’s is een vierkoloms oprijbrug met een hefvermogen tot 4.500 kilo. “Onverslijtbaar en handig als we af en toe een camper of bestelbus krijgen”, zegt Van der Made. De Nussbaum is de laatste aanwinst. Die bleef over bij de verbouwing van een ander bedrijf uit de Amega-holding. 

De vijf monteurs hebben elk een eigen gereedschapskar, van de merken Berner of Facom. Ook de twee leerlingen hebben een eigen kar. “We zijn erkend leerbedrijf en hebben altijd twee leerlingen. Dat vinden we heel belangrijk: ook in de toekomst hebben we nog goede monteurs nodig.”

Voor de diagnoses is er een Bosch KTS 570. “Daar zijn we zeer tevreden over: je kunt er bijna alles mee. Om bij te blijven volgen de monteurs wel regelmatig trainingen aan de Bosch-academie.”

Pass thru is voor Service Only mogelijk voor de VAG-merken, Renault en Fiat. Ook dat verloopt over het algemeen probleemloos, vertelt Van der Made. “Alleen bij het inleren van een trekhaak gaat het wel eens mis. Dan zorgen we altijd voor een oplossing bij één van de bedrijven in ons netwerk.”

Maurice van der Made

P19 in de werkplaats maurice van der madebouwjaar: 1971
opleiding: Havo, mbo Management, diverse Innovam-trainingen, interne trainingen Mercedes-Benz
loopbaan: Carglass, De Graaf Autoservice, Mercedes-Benz Dealerbedrijven, Ames
thuis: getrouwd, 3 kinderen

Van de tap

De apparatuur van Service Only is vooral afgestemd op de oudere auto’s – de gemiddelde leeftijd is zeven jaar. Er is een Innova 500 voor de viergasmeting en de roetmeting. Het bedrijf biedt ook een aircoservice. Daarvoor beschikken Van der Made en zijn monteurs over een apparaat van Waeco, dat R134a kan verversen. Mocht er een auto komen die is gevuld met het nieuwe koudemiddel R1234yf, dat krijgt die zijn service bij een collega-bedrijf.

DE KENGETALLEN Service Only Dordrecht // aantal medewerkers: 6 // aantal diagnosetesters: 1 // aantal doorgangen: 75 per week // oppervlakte werkplaats: 360 m³ // aantal verkochte banden: 1.000 per jaar // aantal verkochte liters olie: 3.700 per jaar // aantal apk-keuringen: 1.700 per jaar

De eerste etage van het bedrijf biedt ruimte aan een grote 1.500 liter tank met 5W40. Monteurs kunnen die van de tap nemen. 5W30 regulier, 5W30 longlife en 10W40 voor de oudere auto’s staan in vaten in de hoek van de werkplaats. Daarnaast liggen er 350 sets zomer- en winterbanden van klanten. Nieuwe banden zijn niet op voorraad, want leveranciers Mega Tyre en Bandenexpress leveren vier keer per dag. Voor gewone automaterialen als ruitenwissers is er slechts piepklein magazijn: GHS/Slager Automaterialen levert tot zeven maal per dag en heeft alle kwaliteiten op voorraad.

Carsystem

De vestigingen van Service Only zijn verregaand geautomatiseerd. Het bedrijf beschikt over terminals bij de receptie en in de werkplaats, zodat een onderdeel heel snel kan worden besteld. Dat gaat via Carsystem, een programma waar Van der Made zeer over te spreken is. “Het heeft nu een nieuwe functie, die ons direct bij het aanmaken van een werkorder de flatrate tijden van een bepaalde reparatie geeft. Zo hebben we binnen 20 seconden een offerte voor de klant. En als we bij een bepaald model aan de remmen werken of een beurt geven, dan toont het systeem meteen welke minimumdikte de schijven moeten hebben en hoeveel olie er in moet. Dat spaart veel tijd en de monteur wordt erop gewezen dat de schijfdikte even gecontroleerd moet worden. Zo laten we geen omzet liggen en houden we de auto’s van onze klanten optimaal.” 

P19 in de werkplaats Service onlyService Only is een keten van zeven universele garagebedrijven. De bedrijven zijn opgezet vanuit Amega Holding (ontstaan uit VW-dealer Ames), die met een eigen label de klanten wilde vasthouden die door de ouderdom van hun auto de dealer ‘ontgroeid’ zijn. Drie Service only-bedrijven zijn dan ook ondergebracht bij een dealervestiging, vier werken stand-alone, waaronder de vestiging Dordrecht. Naast Service Only en Ames maken ook Opel-dealer Van Mill, Volvo-dealer Svenscar, Hyundai-dealer H-point en twee schadebedrijven deel uit van de holding.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats | Service Only wil meer efficiency door automatisering | Automotive Online

In de werkplaats | Service Only wil meer efficiency door automatisering

Redactie Redactie

Maurice van der Made is bedrijfsleider van de zeven vestigingen van Service Only. De meeste tijd brengt hij door op de vestiging Dordrecht, die drie jaar geleden verhuisde naar een nieuw, ruim bemeten pand. Dat pand wordt gedeeld met de aflevercentrale van VAG-dealer Ames en dat laat zijn sporen na: in de riante entree strijden een antieke VW Karmann-Ghia Coupé en een Kever Cabriolet om aandacht. “Onze roots liggen bij Amega (zie kader, red), maar we staan als eigen label in de markt en doen alle merken”, benadrukt Van der Made. “We zijn een universeel garagebedrijf, gericht op auto’s die niet meer bij de dealer in onderhoud zijn. Wij streven naar een serviceniveau dat vergelijkbaar is met de dealer, maar dan tegen een lagere prijs.” Om dat hard te maken wordt veel aandacht besteed aan service. Een comfortabele wachtruimte, online afspraken inplannen, gratis leenfietsen en altijd een gewassen en gezogen auto retour. 

Pass-thru

Om reparaties vlot te laten verlopen telt de ruime en goed verlichte werkplaats zes hefbruggen: drie van Rotary, één Nussbaum en twee Koni’s. Vijf bruggen zijn voorzien van zwenkarmen; één van de Koni’s is een vierkoloms oprijbrug met een hefvermogen tot 4.500 kilo. “Onverslijtbaar en handig als we af en toe een camper of bestelbus krijgen”, zegt Van der Made. De Nussbaum is de laatste aanwinst. Die bleef over bij de verbouwing van een ander bedrijf uit de Amega-holding. 

De vijf monteurs hebben elk een eigen gereedschapskar, van de merken Berner of Facom. Ook de twee leerlingen hebben een eigen kar. “We zijn erkend leerbedrijf en hebben altijd twee leerlingen. Dat vinden we heel belangrijk: ook in de toekomst hebben we nog goede monteurs nodig.”

Voor de diagnoses is er een Bosch KTS 570. “Daar zijn we zeer tevreden over: je kunt er bijna alles mee. Om bij te blijven volgen de monteurs wel regelmatig trainingen aan de Bosch-academie.”

Pass thru is voor Service Only mogelijk voor de VAG-merken, Renault en Fiat. Ook dat verloopt over het algemeen probleemloos, vertelt Van der Made. “Alleen bij het inleren van een trekhaak gaat het wel eens mis. Dan zorgen we altijd voor een oplossing bij één van de bedrijven in ons netwerk.”

Maurice van der Made

P19 in de werkplaats maurice van der madebouwjaar: 1971
opleiding: Havo, mbo Management, diverse Innovam-trainingen, interne trainingen Mercedes-Benz
loopbaan: Carglass, De Graaf Autoservice, Mercedes-Benz Dealerbedrijven, Ames
thuis: getrouwd, 3 kinderen

Van de tap

De apparatuur van Service Only is vooral afgestemd op de oudere auto’s – de gemiddelde leeftijd is zeven jaar. Er is een Innova 500 voor de viergasmeting en de roetmeting. Het bedrijf biedt ook een aircoservice. Daarvoor beschikken Van der Made en zijn monteurs over een apparaat van Waeco, dat R134a kan verversen. Mocht er een auto komen die is gevuld met het nieuwe koudemiddel R1234yf, dat krijgt die zijn service bij een collega-bedrijf.

DE KENGETALLEN Service Only Dordrecht // aantal medewerkers: 6 // aantal diagnosetesters: 1 // aantal doorgangen: 75 per week // oppervlakte werkplaats: 360 m³ // aantal verkochte banden: 1.000 per jaar // aantal verkochte liters olie: 3.700 per jaar // aantal apk-keuringen: 1.700 per jaar

De eerste etage van het bedrijf biedt ruimte aan een grote 1.500 liter tank met 5W40. Monteurs kunnen die van de tap nemen. 5W30 regulier, 5W30 longlife en 10W40 voor de oudere auto’s staan in vaten in de hoek van de werkplaats. Daarnaast liggen er 350 sets zomer- en winterbanden van klanten. Nieuwe banden zijn niet op voorraad, want leveranciers Mega Tyre en Bandenexpress leveren vier keer per dag. Voor gewone automaterialen als ruitenwissers is er slechts piepklein magazijn: GHS/Slager Automaterialen levert tot zeven maal per dag en heeft alle kwaliteiten op voorraad.

Carsystem

De vestigingen van Service Only zijn verregaand geautomatiseerd. Het bedrijf beschikt over terminals bij de receptie en in de werkplaats, zodat een onderdeel heel snel kan worden besteld. Dat gaat via Carsystem, een programma waar Van der Made zeer over te spreken is. “Het heeft nu een nieuwe functie, die ons direct bij het aanmaken van een werkorder de flatrate tijden van een bepaalde reparatie geeft. Zo hebben we binnen 20 seconden een offerte voor de klant. En als we bij een bepaald model aan de remmen werken of een beurt geven, dan toont het systeem meteen welke minimumdikte de schijven moeten hebben en hoeveel olie er in moet. Dat spaart veel tijd en de monteur wordt erop gewezen dat de schijfdikte even gecontroleerd moet worden. Zo laten we geen omzet liggen en houden we de auto’s van onze klanten optimaal.” 

P19 in de werkplaats Service onlyService Only is een keten van zeven universele garagebedrijven. De bedrijven zijn opgezet vanuit Amega Holding (ontstaan uit VW-dealer Ames), die met een eigen label de klanten wilde vasthouden die door de ouderdom van hun auto de dealer ‘ontgroeid’ zijn. Drie Service only-bedrijven zijn dan ook ondergebracht bij een dealervestiging, vier werken stand-alone, waaronder de vestiging Dordrecht. Naast Service Only en Ames maken ook Opel-dealer Van Mill, Volvo-dealer Svenscar, Hyundai-dealer H-point en twee schadebedrijven deel uit van de holding.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.