Beierse diesel drooggelegd

Diagnose | BMW 5-serie wil niet aanslaan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zoals iedere diagnose start ook bij deze BMW 520d de zoektocht met het aansluiten van de tester en het uitlezen van het foutgeheugen. In de motorregeleenheid staan de volgende meldingen opgeslagen:  ‘4B90 Drukbewaking rail motorstart’ en ‘4630 Raildruk plausibiliteit’. Als we tijdens een start de meetwaarden monitoren, dan zien we dat de brandstofdruk in de rail oploopt naar 103 bar. De motor slaat dan kortstondig aan waarop de brandstofdruk in elkaar stort. We besluiten daarop het brandstofsysteem vanaf en inclusief het lagedruk gedeelte te controleren. 

Omdat de brandstofpomp en het filter zijn vervangen, controleren we alleen de elektronische aansturing van de brandstofpomp in devtank vanuit het EKP-regelmoduul. Daaruit komen geen afwijkingen naar voren. 

Klep dicht

We verleggen onze aandacht naar het hogedrukgedeelte. De hogedrukregeling bestaat uit een brandstofhoeveelheidsregelklep op de hogedrukbrandstofpomp en een drukregelklep op de rail. We preparen dit systeem door de drukregelklep mechanisch dicht te zetten en de motor onklaar te maken voor wat betreft aanslaan. Vervolgens meten we de flow en de druk van de hogedrukpomp via een van de injectorleidingen op de rail. We doen dit bij startmotortoerental en met alleen de brandstofhoeveelheidsregelklep nog in gebruik. Dit leidt tot de meting zoals weergegeven in afbeelding 1. Daarin zien we dat als we de vrije uitloop van de hogedrukpomp meten, deze een druk (rode lijn) van circa 30 bar heeft en een flow (gele lijn) van circa 30 ml/min op startmotortoerental. Als we vervolgens een drukrestrictie van 250 bar inbrengen (punt [2]), dan zien we dat de flow inzakt en de druk oploopt naar circa 130 bar.
P07 Diagnose resultaat
Op basis van die meting kunnen we stellen dat de hogedrukpomp inclusief brandstofhoeveelheidsregelklep, een defect vertoont. Het lagedruk gedeelte werkt naar behoren en de hogedrukregelklep is mechanisch dichtgezet. Omdat een falende brandstofhoeveelheidsregelklep een soortgelijk beeld kan geven, besluiten we deze te demonteren voor elke testen voordat we de hogedrukbrandstofpomp als ‘schuldige’ aanwijzen. Na demontage van de brandstofhoeveelheidsregelklep is de oorzaak van de storing meteen helder. Het hogedruksysteem is mechanisch beschadigd; er zit slijpsel in de hogedrukpomp (zie afbeelding 2)

De garagist overlegt met zijn klant, die de BMW graag gerepareerd hebben. Daarop wordt een gedeelte van het brandstofsysteem vervangen en een gedeelte gereinigd. Na deze reparatie rijdt de BMW weer als vanouds. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose | BMW 5-serie wil niet aanslaan | Automotive Online
Beierse diesel drooggelegd

Diagnose | BMW 5-serie wil niet aanslaan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zoals iedere diagnose start ook bij deze BMW 520d de zoektocht met het aansluiten van de tester en het uitlezen van het foutgeheugen. In de motorregeleenheid staan de volgende meldingen opgeslagen:  ‘4B90 Drukbewaking rail motorstart’ en ‘4630 Raildruk plausibiliteit’. Als we tijdens een start de meetwaarden monitoren, dan zien we dat de brandstofdruk in de rail oploopt naar 103 bar. De motor slaat dan kortstondig aan waarop de brandstofdruk in elkaar stort. We besluiten daarop het brandstofsysteem vanaf en inclusief het lagedruk gedeelte te controleren. 

Omdat de brandstofpomp en het filter zijn vervangen, controleren we alleen de elektronische aansturing van de brandstofpomp in devtank vanuit het EKP-regelmoduul. Daaruit komen geen afwijkingen naar voren. 

Klep dicht

We verleggen onze aandacht naar het hogedrukgedeelte. De hogedrukregeling bestaat uit een brandstofhoeveelheidsregelklep op de hogedrukbrandstofpomp en een drukregelklep op de rail. We preparen dit systeem door de drukregelklep mechanisch dicht te zetten en de motor onklaar te maken voor wat betreft aanslaan. Vervolgens meten we de flow en de druk van de hogedrukpomp via een van de injectorleidingen op de rail. We doen dit bij startmotortoerental en met alleen de brandstofhoeveelheidsregelklep nog in gebruik. Dit leidt tot de meting zoals weergegeven in afbeelding 1. Daarin zien we dat als we de vrije uitloop van de hogedrukpomp meten, deze een druk (rode lijn) van circa 30 bar heeft en een flow (gele lijn) van circa 30 ml/min op startmotortoerental. Als we vervolgens een drukrestrictie van 250 bar inbrengen (punt [2]), dan zien we dat de flow inzakt en de druk oploopt naar circa 130 bar.
P07 Diagnose resultaat
Op basis van die meting kunnen we stellen dat de hogedrukpomp inclusief brandstofhoeveelheidsregelklep, een defect vertoont. Het lagedruk gedeelte werkt naar behoren en de hogedrukregelklep is mechanisch dichtgezet. Omdat een falende brandstofhoeveelheidsregelklep een soortgelijk beeld kan geven, besluiten we deze te demonteren voor elke testen voordat we de hogedrukbrandstofpomp als ‘schuldige’ aanwijzen. Na demontage van de brandstofhoeveelheidsregelklep is de oorzaak van de storing meteen helder. Het hogedruksysteem is mechanisch beschadigd; er zit slijpsel in de hogedrukpomp (zie afbeelding 2)

De garagist overlegt met zijn klant, die de BMW graag gerepareerd hebben. Daarop wordt een gedeelte van het brandstofsysteem vervangen en een gedeelte gereinigd. Na deze reparatie rijdt de BMW weer als vanouds. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.