De auto als datagoudmijn

Connected Car | ‘Autofabrikanten knijpen informatiestroom uit auto’s verder af’

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Dankzij het verplichte e-call is iedere auto vanaf april connected.

Sinds het ontstaan van het fenomeen connected car bestaat ook de discussie waarmee die voertuigen dan verbonden moeten en mogen worden: ofwel waar ze hun data naartoe sturen. Autofabrikanten vinden dat de data die uit hun eigen auto’s komen, ook naar hun servers gestuurd moeten worden. De aftermarket en universele autobedrijven vinden dat ook zij moeten kunnen beschikken over de data uit de auto’s van hun klanten. Het liefst zonder tussenkomst van de autofabrikant. De Europese Commissie werkt inmiddels aan regels om ervoor te zorgen dat consumenten zelf kunnen bepalen waar deze autodata naartoe gaan. Vrijwel iedereen in de autobranche is het erover eens dat automobilisten dat zelf moeten kunnen bepalen, alleen over de manier waarop dit geregeld moet worden is discussie. Autofabrikanten vinden omwille van veiligheid en privacy dat zij het platform moeten bieden of in ieder geval moeten kunnen filteren wat waar naartoe gaat. Het universele kanaal wil hier een neutraal dataplatform voor. 

Dongel 

Diverse aftermarketpartijen hebben inmiddels een dongel op de markt gebracht die via de OBD-poort informatie kan uitwisselen tussen de auto, de bezitter en het betreffende autobedrijf. Bosch herlanceerde onlangs een systeem dat hierin het verst lijkt te gaan. “Veel telematicadongels beperken zich tot de emissie gerelateerde data. Onze connector komt via de OBD verder dan de poort van de fabrikanten en kan daarom ook servicegerelateerde data uit een auto halen”, legt Bosch marketingdirecteur Gerwin Vegter uit. Vegter is projectleider voor Europa van Bosch Car Service Connect. Hij vertelt dat de dongel van Bosch niet automatisch foutcodes doorstuurt naar het autobedrijf en ook geen software-updates op afstand laadt. “Maar de berijder kan foutcodes die vanuit zijn auto in de app op zijn telefoon verschijnen wel ‘delen’ met het Bosch Car Service-bedrijf waar hij klant is. De monteur kan zo meekijken en adviseren of doorrijden verantwoord is of dat er een pechdienst gestuurd moet worden.”

Dataplatform

Bosch is, net als concurrenten Continental, ZF en Schaeffler, aandeelhouder in Caruso, een van de eerste open dataplatforms voor de automotive aftermarket. Caruso is een zelfstandig bedrijf met naast de grote onderdelenfabrikanten ook dataleverancier Tec Alliance (Tecdoc), inkoopcombinatie voor onderdelen ATR en de Duitse grossiersgoep Carat als aandeelhouders. Het nadeel van Caruso is dat het vooralsnog afhankelijk is van de bereidheid van autofabrikanten om voertuigdata door te sturen. Tot nu toe is alleen BMW hiertoe bereid, maar er wordt wel met enige scepsis naar gekeken: wie controleert of BMW daadwerkelijk alle informatie deelt of de meest relevante voor zichzelf houdt? BMW kondigde vorig jaar al aan de datastroom via de OBD af te knijpen. Het wachten is nu op de regels die ervoor zorgen dat voertuigdata rechtstreeks naar servers als die van Caruso gaan of in ieder geval zonder filter via fabrikanten wordt doorgestuurd. Ook bij Caruso zelf worden vanuit de branche vraagtekens geplaatst. Volgens Freek Blekxtoon, directeur van Group Auto Nederland, zijn er te veel aandeelhouders en staan hun belangen elkaar in de weg. “Grote onderdelenfabrikanten als Bosch en Continental zijn geduchte concurrenten die daarnaast in de wurggreep van hun belangrijkste afnemers, de autofabrikanten zitten. Ik verwacht dat er vooralsnog meer geld naar de advocaten van Caruso gaat, dan naar de ict-ers die ervoor moeten zorgen dat het platform gaat draaien.” Group Auto stuurt de data die door zijn eigen dongel verzameld worden vooralsnog naar zijn eigen servers. 

‘De uitdaging is niet de techniek, maar zorgen dat de dongel wordt gebruikt.’

Fource Automotive Source heeft zijn telematicaproject Mijngarage Plug-in vooralsnog stopgezet. Er zijn volgens directeur Johan van der Hoeven nog te veel haken en ogen voor een succesvol aftermarket connected systeem. “De dongel zelf is niet de uitdaging, maar hoe je ervoor zorgt dat hij ook wordt gebruikt wel. De consument wil niet betalen voor een dongel en de garagist heeft er moeite mee om hem aan de man te brengen. Daarnaast wordt de informatiestroom steeds verder afgeknepen door fabrikanten. We hebben daarom besloten dat project voorlopig in de ijskast te zetten. Europese regels die zorgen dat consumenten zelf kunnen blijven kiezen waar de data uit hun auto naartoe gaan en het kweken van bewustwording onder garagehouders zijn nu het belangrijkste.”

connectedcar

> Vrijwel iedere autofabrikant heeft zijn eigen connected systeem. 

In theorie kan iedere auto met een internetverbinding data naar een neutraal dataplatform sturen. Alle auto’s die vanaf april dit jaar nieuw worden verkocht in Europa zijn verbonden met internet vanwege het verplichte e-call systeem. De meeste jonge auto’s hebben al zo’n systeem aan boord. Vaak in combinatie met een B(reakdown)-call en een S(ervice)-call systeem.  Zoals Onstar van Opel, Me Connect van Mercedes-Benz en Connected Drive van BMW.  Voor het universele kanaal wordt het steeds lastiger om nog tussen deze verbinding tussen consument en autofabrikant te komen. Autofabrikantenkoepel Acea zegt weliswaar voor een neutrale dataserver te zijn, maar wil wel dat autofabrikanten kunnen blijven bepalen welke data daar naartoe gaan.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Connected Car | ‘Autofabrikanten knijpen informatiestroom uit auto’s verder af’ | Automotive Online
De auto als datagoudmijn

Connected Car | ‘Autofabrikanten knijpen informatiestroom uit auto’s verder af’

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Dankzij het verplichte e-call is iedere auto vanaf april connected.

Sinds het ontstaan van het fenomeen connected car bestaat ook de discussie waarmee die voertuigen dan verbonden moeten en mogen worden: ofwel waar ze hun data naartoe sturen. Autofabrikanten vinden dat de data die uit hun eigen auto’s komen, ook naar hun servers gestuurd moeten worden. De aftermarket en universele autobedrijven vinden dat ook zij moeten kunnen beschikken over de data uit de auto’s van hun klanten. Het liefst zonder tussenkomst van de autofabrikant. De Europese Commissie werkt inmiddels aan regels om ervoor te zorgen dat consumenten zelf kunnen bepalen waar deze autodata naartoe gaan. Vrijwel iedereen in de autobranche is het erover eens dat automobilisten dat zelf moeten kunnen bepalen, alleen over de manier waarop dit geregeld moet worden is discussie. Autofabrikanten vinden omwille van veiligheid en privacy dat zij het platform moeten bieden of in ieder geval moeten kunnen filteren wat waar naartoe gaat. Het universele kanaal wil hier een neutraal dataplatform voor. 

Dongel 

Diverse aftermarketpartijen hebben inmiddels een dongel op de markt gebracht die via de OBD-poort informatie kan uitwisselen tussen de auto, de bezitter en het betreffende autobedrijf. Bosch herlanceerde onlangs een systeem dat hierin het verst lijkt te gaan. “Veel telematicadongels beperken zich tot de emissie gerelateerde data. Onze connector komt via de OBD verder dan de poort van de fabrikanten en kan daarom ook servicegerelateerde data uit een auto halen”, legt Bosch marketingdirecteur Gerwin Vegter uit. Vegter is projectleider voor Europa van Bosch Car Service Connect. Hij vertelt dat de dongel van Bosch niet automatisch foutcodes doorstuurt naar het autobedrijf en ook geen software-updates op afstand laadt. “Maar de berijder kan foutcodes die vanuit zijn auto in de app op zijn telefoon verschijnen wel ‘delen’ met het Bosch Car Service-bedrijf waar hij klant is. De monteur kan zo meekijken en adviseren of doorrijden verantwoord is of dat er een pechdienst gestuurd moet worden.”

Dataplatform

Bosch is, net als concurrenten Continental, ZF en Schaeffler, aandeelhouder in Caruso, een van de eerste open dataplatforms voor de automotive aftermarket. Caruso is een zelfstandig bedrijf met naast de grote onderdelenfabrikanten ook dataleverancier Tec Alliance (Tecdoc), inkoopcombinatie voor onderdelen ATR en de Duitse grossiersgoep Carat als aandeelhouders. Het nadeel van Caruso is dat het vooralsnog afhankelijk is van de bereidheid van autofabrikanten om voertuigdata door te sturen. Tot nu toe is alleen BMW hiertoe bereid, maar er wordt wel met enige scepsis naar gekeken: wie controleert of BMW daadwerkelijk alle informatie deelt of de meest relevante voor zichzelf houdt? BMW kondigde vorig jaar al aan de datastroom via de OBD af te knijpen. Het wachten is nu op de regels die ervoor zorgen dat voertuigdata rechtstreeks naar servers als die van Caruso gaan of in ieder geval zonder filter via fabrikanten wordt doorgestuurd. Ook bij Caruso zelf worden vanuit de branche vraagtekens geplaatst. Volgens Freek Blekxtoon, directeur van Group Auto Nederland, zijn er te veel aandeelhouders en staan hun belangen elkaar in de weg. “Grote onderdelenfabrikanten als Bosch en Continental zijn geduchte concurrenten die daarnaast in de wurggreep van hun belangrijkste afnemers, de autofabrikanten zitten. Ik verwacht dat er vooralsnog meer geld naar de advocaten van Caruso gaat, dan naar de ict-ers die ervoor moeten zorgen dat het platform gaat draaien.” Group Auto stuurt de data die door zijn eigen dongel verzameld worden vooralsnog naar zijn eigen servers. 

‘De uitdaging is niet de techniek, maar zorgen dat de dongel wordt gebruikt.’

Fource Automotive Source heeft zijn telematicaproject Mijngarage Plug-in vooralsnog stopgezet. Er zijn volgens directeur Johan van der Hoeven nog te veel haken en ogen voor een succesvol aftermarket connected systeem. “De dongel zelf is niet de uitdaging, maar hoe je ervoor zorgt dat hij ook wordt gebruikt wel. De consument wil niet betalen voor een dongel en de garagist heeft er moeite mee om hem aan de man te brengen. Daarnaast wordt de informatiestroom steeds verder afgeknepen door fabrikanten. We hebben daarom besloten dat project voorlopig in de ijskast te zetten. Europese regels die zorgen dat consumenten zelf kunnen blijven kiezen waar de data uit hun auto naartoe gaan en het kweken van bewustwording onder garagehouders zijn nu het belangrijkste.”

connectedcar

> Vrijwel iedere autofabrikant heeft zijn eigen connected systeem. 

In theorie kan iedere auto met een internetverbinding data naar een neutraal dataplatform sturen. Alle auto’s die vanaf april dit jaar nieuw worden verkocht in Europa zijn verbonden met internet vanwege het verplichte e-call systeem. De meeste jonge auto’s hebben al zo’n systeem aan boord. Vaak in combinatie met een B(reakdown)-call en een S(ervice)-call systeem.  Zoals Onstar van Opel, Me Connect van Mercedes-Benz en Connected Drive van BMW.  Voor het universele kanaal wordt het steeds lastiger om nog tussen deze verbinding tussen consument en autofabrikant te komen. Autofabrikantenkoepel Acea zegt weliswaar voor een neutrale dataserver te zijn, maar wil wel dat autofabrikanten kunnen blijven bepalen welke data daar naartoe gaan.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.