Hoofdredactioneel | Toekomst

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Maar in het geval van die veranderende auto is de deadline toch minder hard dan sommigen voorhouden. Natuurlijk neemt het aantal rijhulpsystemen toe, evenals het aantal (elektrische) aandrijflijnen, en daarmee ook de complexiteit van de auto. Dat wordt door niemand ontkend, maar enige nuance is wel op zijn plaats. Want de eerste elektrische auto’s sieren het straatbeeld toch al een jaar of vijf, en het marktaandeel komt niet voorbij de 2 procent. Autobedrijven kunnen voorlopig niet leven van die paar duizend autootjes. Tijdens de jurering van de Innovam-RDC Automotive Company of the Year verkiezing was het inspelen op de nieuwe technologie een van de discussiepunten. De jury constateerde terecht dat de finalisten hooguit vijf tot zeven jaar in de toekomst kijken, en nog niet bezig zijn met een wereld waarin elke auto elektrisch en zelfrijdend is. Johan van der Hoeven, commercieel directeur van de uiteindelijke winnaar Fource Automotive, bracht daar tegenin dat zijn afnemers voorlopig het geld nog met die conventionele brandstofauto zullen verdienen. Natuurlijk wordt er al wel ingespeeld op de veranderingen: er worden telematicatoepassingen ontwikkeld, trainingen verzorgd en er wordt gelobbyd om het mogen gebruiken van data. Maar die gevechten vinden vooralsnog vooral achter de schermen plaats. Een ander punt dat door de jury werd geagendeerd is het gebrek aan vrouwen op topfuncties. Een terecht punt, vonden ook de finalisten. Nu is het zaak om daar wat mee te doen. De autobranche kan wel een voorvechter als jurylid Elske Doets, zakenvrouw van het jaar 2017, gebruiken. En er zijn toch zeker dames te vinden in de top van de autobranche. En talenten zijn er ook, waarvan Goshi Cheragwandi, directeur sales bij Nissan Nederland, het zelfs schopte tot finalist van de verkiezing Automotive Talent of the Year. Wie staat er nog meer op?

Luberto van Buiten, hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Hoofdredactioneel | Toekomst | Automotive Online

Hoofdredactioneel | Toekomst

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Maar in het geval van die veranderende auto is de deadline toch minder hard dan sommigen voorhouden. Natuurlijk neemt het aantal rijhulpsystemen toe, evenals het aantal (elektrische) aandrijflijnen, en daarmee ook de complexiteit van de auto. Dat wordt door niemand ontkend, maar enige nuance is wel op zijn plaats. Want de eerste elektrische auto’s sieren het straatbeeld toch al een jaar of vijf, en het marktaandeel komt niet voorbij de 2 procent. Autobedrijven kunnen voorlopig niet leven van die paar duizend autootjes. Tijdens de jurering van de Innovam-RDC Automotive Company of the Year verkiezing was het inspelen op de nieuwe technologie een van de discussiepunten. De jury constateerde terecht dat de finalisten hooguit vijf tot zeven jaar in de toekomst kijken, en nog niet bezig zijn met een wereld waarin elke auto elektrisch en zelfrijdend is. Johan van der Hoeven, commercieel directeur van de uiteindelijke winnaar Fource Automotive, bracht daar tegenin dat zijn afnemers voorlopig het geld nog met die conventionele brandstofauto zullen verdienen. Natuurlijk wordt er al wel ingespeeld op de veranderingen: er worden telematicatoepassingen ontwikkeld, trainingen verzorgd en er wordt gelobbyd om het mogen gebruiken van data. Maar die gevechten vinden vooralsnog vooral achter de schermen plaats. Een ander punt dat door de jury werd geagendeerd is het gebrek aan vrouwen op topfuncties. Een terecht punt, vonden ook de finalisten. Nu is het zaak om daar wat mee te doen. De autobranche kan wel een voorvechter als jurylid Elske Doets, zakenvrouw van het jaar 2017, gebruiken. En er zijn toch zeker dames te vinden in de top van de autobranche. En talenten zijn er ook, waarvan Goshi Cheragwandi, directeur sales bij Nissan Nederland, het zelfs schopte tot finalist van de verkiezing Automotive Talent of the Year. Wie staat er nog meer op?

Luberto van Buiten, hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.