Help de klant aan de dongel

Dossier Diagnose | Consumenten overtuigen is nog een hele uitdaging

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ook de ANWB mengt zich in de strijd om de OBD-poort met zijn eigen ANWB Connect-dongel. In vrijwel alle gevallen gaat het om een dongel die via bluetooth verbinding maakt met de mobiele telefoon van de bestuurder. Deze moet wel eerst de bijbehorende app downloaden en ook op zijn toestel laten staan. Een andere optie is de dongel met een eigen sim-kaart die zelf rechtstreeks verbinding legt met een dataserver waar het autobedrijf op kan inloggen. 

Afgelopen maand introduceerde grossiersgroep Groupauto zijn eigen wapen in het telematica-offensief: G-connect. Een door Groupauto International ontwikkeld systeem met een eigen app en een dongel met sim-kaart en pin-switch detectie. G-connect stuurt vooralsnog zijn data naar het eigen online diagnoseplatform van Groupauto, maar op termijn moet dit een open dataplatform worden.

Verleiden

De vraag waar veel aanbieders van telematicasystemen mee worstelen is of de techiek moet worden ingezet om de auto, de klant of beiden te verbinden met de werkplaats. Consumenten verleiden een app te installeren, is volgens veel autobedrijven die er mee werken een lastige missie. Want, wat is de toegevoegde waarde van een app voor de klant? Niet iedereen is geïnteresseerd in de zuinigste rijstijl, de technische details van zijn auto en storingslampjes die je ook op het dashboard van je auto kunt zien. Bij het enorme aanbod aan apps voor vrijwel ieder doel, is de kans groot dat de app van de garage vroeg of laat naar de achtergrond of in de prullenbak verdwijnt. Zelf zijn portemonnee trekken voor een dongel die zijn auto aan de garage verbindt, is voor de meeste consument helemaal een brug te ver.

In tegenstelling tot partijen als Bosch Car Service en de ANWB, ziet Groupauto mogelijkheden in de combinatie van de connected klant en auto. “We willen via de bij ons aangesloten autobedrijven eerst een passieve app aanbieden waarmee consumenten online een afspraak met het autobedrijf kunnen inplannen en informatie over het bedrijf kunnen vinden”, legt Blekxtoon uit. “Als ze daar eenmaal aan gewend zijn, bieden we aan om hun auto te verbinden en een dongel te plaatsen.”

De dongel van Groupauto heeft een eigen sim-kaart en kan dus continue data versturen vanuit de auto. Het doel van de grossiersgroep is om de dongel effectief in te zetten als diagnose-instrument. Niet alleen om storingen en naderende onderhoudsmomenten te signaleren en de klant daarover te informeren. In de toekomst wil het internationale samenwerkingsverband storingen kunnen voorspellen op basis van de door auto’s verzamelde data over storingen en slijtagebeelden.

Connect je met de klant of met zijn auto?

Een ander systeem dat ook deze maand op de markt verscheen, is de Multianalyzer. Deze dongel richt zich puur op de verbinding tussen auto en garagebedrijf en houdt zich helemaal niet bezig met de consument. Multianalyzer is een Nederlands bedrijf dat huist in Zoetermeer. “Wat ons betreft heeft de connected car vooral meerwaarde voor het autobedrijf”, zegt Raoul Jap-Sam, mede-eigenaar van Multianalyzer. “Door de auto’s uit het klantenbestand te connecten kan de monteur op afstand foutcodes uitlezen, de PID’s checken en de kilometertellerstand controleren.”

Het systeem van Multianalizer kan op basis van de realtime kilometerstand een melding geven wanneer de auto het moment nadert dat de fabrikant een onderhoudsbeurt voorschrijft. Ook kan het melden wanneer er foutcodes in het voertuig optreden. Bij het verschijnen van een foutcode kan het systeem een momentopname (snapshot) maken van de gereden snelheid, de omstandigheden en de sensordata. Op die manier kan de monteur achterhalen wat het probleem veroorzaakte en onder welke omstandigheden de storing zich voordeed. Het systeem bestaat uit een dataserver, een online dashboard en een dongel voor in de OBD-poort. Net als de G-connect van Groupauto beschikt deze dongel zelf over een simkaart en is dus niet afhankelijk van een app op de mobiele telefoon van de berijder.

Bezettingsgraad

Systemen als dat van Multianalyzer zijn weliswaar niet gericht op een directe verbinding met de klant, maar autobedrijven kunnen de verzamelde data wel gebruiken om hun klanten gericht te benaderen. 

Door regelmatig op afstand de voertuigen van hun klanten te checken, kunnen ze op basis van informatie die de auto geeft, een aanbieding doen. Maar de data kan ook aanleiding zijn voor een uitnodiging voor onderhoud of reparatie. Het werkaanbod laat zich op die manier sturen en kan helpen bij het plannen van de werkplaatsbezetting. Los van de vraag wat het gebruik van telematica je als autobedrijf kan opleveren, is de noodzaak om er aan mee te doen. “Als je zelf geen dongel plaatst, doet een ander het en ben je de klant en de regie over zijn data kwijt”, waarschuwt Blekxtoon. 

p9 dossier diagnose2

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.