Op de brug | Tesla Model S ondergaat eerste apk

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto's: Mark Litjens

Tesla houdt de zaken graag in eigen hand. De verkoop, maar ook de schade, die bij gecertificeerde bedrijven moet worden afgehandeld. Maar voor de algemeen periodieke keuring zijn de berijders aangewezen op andere autobedrijven. “Het merk heeft op dit moment geen eigen keurmeesters in huis”, weet Martijn Duivenvoorden van Leasebijtellingvrij.nl, dat een Tesla voor deze brug beschikbaar stelde.

AUW12 p24 Tesla model s apk rijpDie brug moet hij sinds kort zelf ook af en toe bezoeken met één van zijn voorraadmodellen, vanwege de apk. Er zijn er in 2013 slechts 1.194 van verkocht, dus veel zullen we er niet bij de keuringsinstanties zien. “Wij hebben er inmiddels een paar gekeurd”, zegt Maarten Glasmeier, eigenaar van het gelijknamige garagebedrijf. “De keuring wijkt natuurlijk af van die van een brandstofauto, want er zit geen verbrandingsmotor in. En voor het elektrische deel volstaat een visuele controle. De enige afwijkende eis is dat de accu geen lekkage mag vertonen. Dit is bij een brandstofauto geen reden om af te keuren.”

Voordat de Model S de brug op gaat, voert Glasmeier de remmentest uit. De auto slaagt glansrijk. “De remmen hebben minder werk te verrichten dan bij conventionele verbrandingsmotoren, omdat de motor ook als rem fungeert. Het lijkt er wel op alsof ze af en toe automatisch een beetje ‘schoonremmen’, want er zit nooit roest op de reminstallatie. Heel bijzonder”, aldus Glasmeier.

Tesla Model S 85 Signature Performance / motortype: asynchroon elektromotor met achterwielaandrijving / accucapaciteit: 85 kWh / verbruik (gem./fabrieksopgave): 23,6 kWh per 100 km / CO2-emissie: 0 gr per km / energielabel: A / transmissie: traploze automaat / max. vermogen: 310 kW/422 pk / max. koppel: 600 Nm / snellader* (16A/11 kW) oplaadtijd: b / SuperChargen* via EU-netwerk: 30 min 75% vol, 60 min 100 % vol / Actieradius: fabrieksopgave 460 km, werkelijk verbruik* 350 tot 400 km, afhankelijk van de buitentemperatuur en gemiddelde snelheid.

FLATRATE TIJDEN / We hebben Tesla gevraagd om een reactie over reparatie, onderhoud, flat ratetijden en apk-keurmeesters bij Tesla. Er kwam alleen een reactie op de vraag of elk autobedrijf aan een Tesla kan werken. Dat kan, mits de juiste veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen.

Als de auto op de brug staat, typt de technicus eerst iets in op het digitale bedieningspaneel. “We gaan de auto zo opkrikken om de wielen vrij te krijgen en dat moet bij deze versie worden aangegeven vanwege de luchtvering. Op die manier blijft het veersysteem heel en komen de wielen eerder vrij te hangen. Daarna kunnen de controles beginnen: verlichting, chassisnummer en vloeistoffen als eerste. Die laatste twee zijn te vinden onder een paravent-achtige constructie in wat ooit de motorruimte heette en nu een extra bagageplek is. Om het deksel weg te halen, moet eerst de rubber waterkering worden verwijderd. Maarten checkt meteen of er dieper in de constructie geen acculekkage zichtbaar is. “Brandschoon”, luidt het oordeel. Andere specifieke apk-keuringseisen voor de elektrische aandrijflijn, naast controle op lekkage, zijn onder andere een deugdelijke bevestiging, goede isolatie en geen beschadigingen. Ook hierop scoort de auto een voldoende. Het accupakket is zo geplaatst dat het meteen een strakke bodem oplevert wat de luchtweerstand ten goede komt. Zelfs de feloranje hoogspanningsleidingen die nogal eens bij een elektrische of hybride auto zichtbaar zijn, zijn hier goed weggewerkt. 

Blijven over zaken zoals reminstallatie, banden en wielophanging. Bij de zichtcontrole van de remmen is niets vreemds te zien. De banden verkeren ook in goede conditie dus blijft over de controle van speling op de wielophanging. “De fusees en de wiellagers willen nog wel eens problematisch zijn bij dit type auto, zoals al aangegeven bij de voertuiggegevens van het RDW. En ook hier zit speling op het linker voorwiel, maar bij lange na nog niet de millimeter die als keuringsgrens geldt”, vertelt Glasmeier, waarna hij de Tesla met positief resultaat afmeldt. Een steekproef blijft uit, dus de Models S kan weer voor een jaartje naar buiten.

Typisch Tesla

Tesla houdt het onderhoud graag in eigen hand. “De EOBD uitlezen kan niet; alle data gaat rechtstreeks naar de fabriek. Het enige dat wij kunnen doen, is werken aan het mechanische deel”, zegt Maarten Glasmeier. Het antwoord op de vraag of Tesla daarmee wel voldoet aan de Europese wet- en regelgeving kan ook de woordvoerder van Tesla niet beantwoorden. Net als hij de flatratetijden voor de meest gangbare werkzaamheden niet weet of niet mag communiceren. “Maar als er wat mis zou zijn, moet je voor onderdelen bij Tesla aankloppen. Hooguit een wielsensor, vloeistoffen, ruitenwissers en banden zijn gemakkelijk te vervangen. Maar daar blijft het bij.”

De banden slijten wel sneller bij een EV, met name omdat het maximale koppel direct beschikbaar is. “Zeker een model als dit, met een performance package en 21 inch wielen, trekt snel op”, zegt Martijn Duivenvoorden op basis van zijn ervaring met Tesla-klanten. “Om de beperkte wanghoogte van de grote banden te compenseren, is de compound wat zachter. Dit in combinatie met 600 Nm koppel en iemand die graag stoplichtsprintjes maakt, kan ertoe leiden dat je om de vijftienduizend kilometer voor nieuwe banden naar de garage kunt. Wil je dit voorkomen, dan kun je beter voor de stevigere 19 inch versie te gaan en iets minder snel accelereren. Dan is vervanging pas bij een kilometrage van zo’n vijftig- tot zestigduizend kilometer aan de orde”.

> Om de wielen vrij te krijgen, krikken we de auto op. Daarna beginnen de controles: verlichting, chassisnummer en vloeistoffen. 

AUW12 p24 Tesla model s overzicht

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Tesla Model S ondergaat eerste apk | Automotive Online

Op de brug | Tesla Model S ondergaat eerste apk

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto's: Mark Litjens

Tesla houdt de zaken graag in eigen hand. De verkoop, maar ook de schade, die bij gecertificeerde bedrijven moet worden afgehandeld. Maar voor de algemeen periodieke keuring zijn de berijders aangewezen op andere autobedrijven. “Het merk heeft op dit moment geen eigen keurmeesters in huis”, weet Martijn Duivenvoorden van Leasebijtellingvrij.nl, dat een Tesla voor deze brug beschikbaar stelde.

AUW12 p24 Tesla model s apk rijpDie brug moet hij sinds kort zelf ook af en toe bezoeken met één van zijn voorraadmodellen, vanwege de apk. Er zijn er in 2013 slechts 1.194 van verkocht, dus veel zullen we er niet bij de keuringsinstanties zien. “Wij hebben er inmiddels een paar gekeurd”, zegt Maarten Glasmeier, eigenaar van het gelijknamige garagebedrijf. “De keuring wijkt natuurlijk af van die van een brandstofauto, want er zit geen verbrandingsmotor in. En voor het elektrische deel volstaat een visuele controle. De enige afwijkende eis is dat de accu geen lekkage mag vertonen. Dit is bij een brandstofauto geen reden om af te keuren.”

Voordat de Model S de brug op gaat, voert Glasmeier de remmentest uit. De auto slaagt glansrijk. “De remmen hebben minder werk te verrichten dan bij conventionele verbrandingsmotoren, omdat de motor ook als rem fungeert. Het lijkt er wel op alsof ze af en toe automatisch een beetje ‘schoonremmen’, want er zit nooit roest op de reminstallatie. Heel bijzonder”, aldus Glasmeier.

Tesla Model S 85 Signature Performance / motortype: asynchroon elektromotor met achterwielaandrijving / accucapaciteit: 85 kWh / verbruik (gem./fabrieksopgave): 23,6 kWh per 100 km / CO2-emissie: 0 gr per km / energielabel: A / transmissie: traploze automaat / max. vermogen: 310 kW/422 pk / max. koppel: 600 Nm / snellader* (16A/11 kW) oplaadtijd: b / SuperChargen* via EU-netwerk: 30 min 75% vol, 60 min 100 % vol / Actieradius: fabrieksopgave 460 km, werkelijk verbruik* 350 tot 400 km, afhankelijk van de buitentemperatuur en gemiddelde snelheid.

FLATRATE TIJDEN / We hebben Tesla gevraagd om een reactie over reparatie, onderhoud, flat ratetijden en apk-keurmeesters bij Tesla. Er kwam alleen een reactie op de vraag of elk autobedrijf aan een Tesla kan werken. Dat kan, mits de juiste veiligheidsmaatregelen in acht worden genomen.

Als de auto op de brug staat, typt de technicus eerst iets in op het digitale bedieningspaneel. “We gaan de auto zo opkrikken om de wielen vrij te krijgen en dat moet bij deze versie worden aangegeven vanwege de luchtvering. Op die manier blijft het veersysteem heel en komen de wielen eerder vrij te hangen. Daarna kunnen de controles beginnen: verlichting, chassisnummer en vloeistoffen als eerste. Die laatste twee zijn te vinden onder een paravent-achtige constructie in wat ooit de motorruimte heette en nu een extra bagageplek is. Om het deksel weg te halen, moet eerst de rubber waterkering worden verwijderd. Maarten checkt meteen of er dieper in de constructie geen acculekkage zichtbaar is. “Brandschoon”, luidt het oordeel. Andere specifieke apk-keuringseisen voor de elektrische aandrijflijn, naast controle op lekkage, zijn onder andere een deugdelijke bevestiging, goede isolatie en geen beschadigingen. Ook hierop scoort de auto een voldoende. Het accupakket is zo geplaatst dat het meteen een strakke bodem oplevert wat de luchtweerstand ten goede komt. Zelfs de feloranje hoogspanningsleidingen die nogal eens bij een elektrische of hybride auto zichtbaar zijn, zijn hier goed weggewerkt. 

Blijven over zaken zoals reminstallatie, banden en wielophanging. Bij de zichtcontrole van de remmen is niets vreemds te zien. De banden verkeren ook in goede conditie dus blijft over de controle van speling op de wielophanging. “De fusees en de wiellagers willen nog wel eens problematisch zijn bij dit type auto, zoals al aangegeven bij de voertuiggegevens van het RDW. En ook hier zit speling op het linker voorwiel, maar bij lange na nog niet de millimeter die als keuringsgrens geldt”, vertelt Glasmeier, waarna hij de Tesla met positief resultaat afmeldt. Een steekproef blijft uit, dus de Models S kan weer voor een jaartje naar buiten.

Typisch Tesla

Tesla houdt het onderhoud graag in eigen hand. “De EOBD uitlezen kan niet; alle data gaat rechtstreeks naar de fabriek. Het enige dat wij kunnen doen, is werken aan het mechanische deel”, zegt Maarten Glasmeier. Het antwoord op de vraag of Tesla daarmee wel voldoet aan de Europese wet- en regelgeving kan ook de woordvoerder van Tesla niet beantwoorden. Net als hij de flatratetijden voor de meest gangbare werkzaamheden niet weet of niet mag communiceren. “Maar als er wat mis zou zijn, moet je voor onderdelen bij Tesla aankloppen. Hooguit een wielsensor, vloeistoffen, ruitenwissers en banden zijn gemakkelijk te vervangen. Maar daar blijft het bij.”

De banden slijten wel sneller bij een EV, met name omdat het maximale koppel direct beschikbaar is. “Zeker een model als dit, met een performance package en 21 inch wielen, trekt snel op”, zegt Martijn Duivenvoorden op basis van zijn ervaring met Tesla-klanten. “Om de beperkte wanghoogte van de grote banden te compenseren, is de compound wat zachter. Dit in combinatie met 600 Nm koppel en iemand die graag stoplichtsprintjes maakt, kan ertoe leiden dat je om de vijftienduizend kilometer voor nieuwe banden naar de garage kunt. Wil je dit voorkomen, dan kun je beter voor de stevigere 19 inch versie te gaan en iets minder snel accelereren. Dan is vervanging pas bij een kilometrage van zo’n vijftig- tot zestigduizend kilometer aan de orde”.

> Om de wielen vrij te krijgen, krikken we de auto op. Daarna beginnen de controles: verlichting, chassisnummer en vloeistoffen. 

AUW12 p24 Tesla model s overzicht

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.