Transparant met wit en grijs

In de werkplaats bij De Witte Garage | Binnen tien maanden in finale van Bovag-verkiezing

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto's: Gerard van Bree

Donkergrijze stenen, spierwitte kozijnen en witte letters op de gevel. Wie niet beter weet, zou kunnen denken dat het pand van De Witte Garage in het Gelderse Elst net is opgeleverd. “Het gebouw is meer dan twintig jaar oud. We zijn 3,5 maanden bezig geweest met strippen, afbreken, opbouwen en schilderen. Alleen de buitenmuren zijn overeind gebleven”, reageert eigenaar Frank de Wit.

Na binnenkomst blijkt dat de ontvangstruimte en de receptiebalie in dezelfde strakke stijl zijn uitgevoerd. “We hebben over elk detail nagedacht, van onze tariefstructuur en onze doelgroep tot de huisstijl en de inrichting. We hebben bewust gekozen voor een bedrijf met de uitstraling en de service van een A-merk zonder de hoge prijzen die mensen daar van verwachten.”

Ook de keuze voor aftersales zonder showroom is een bewuste. “Ik geloof in specialisatie. Wij zijn goed in onderhoud, reparatie en techniek. Daar willen we onszelf mee onderscheiden.” De verbouwing is grotendeels in eigen beheer uitgevoerd, met hulp van familie en vrienden. Naast extra isolatie en led-verlichting investeerde De Wit in een nieuwe werkplaatsinrichting.

De kengetallen De witte garage // // AANTAL MEDEWERKERS: 5 (4 FTE) // AANTAL HEFBRUGGEN: 5 // AANTAL LITERS OLIE PER JAAR: 1.500 // AANTAL BANDEN PER JAAR: 100 // OPPERVLAK WERKPLAATS: 210 m²

Passende details

Ook in die werkplaats voeren de kleurtinten wit, grijs en donkergrijs de boventoon. Achter de overheaddeur ligt een compacte apk-teststraat met een Rocartest PBT platenremmentestbank, een Brain Bee AGS-200 viergastester en een Brain Bee OPA-100 opaciteitsmeter. Bij het koplampafstelapparaat, een Technolux Prolux, heeft De Wit een anekdote. “De hefbruggen zijn in dezelfde RAL-kleuren gespoten als de vloer en de muren. Het koplampafstelapparaat was alleen leverbaar in rood of blauw. Onze equipmentleverancier heeft die speciaal voor ons grijs laten spuiten.”

Een mooie uitstraling houdt niet op bij de deur naar de werkplaats, vindt De Wit. “Een mooie en opgeruimde omgeving werkt prettiger. Daarbij nemen we regelmatig klanten mee naar de werkplaats, bijvoorbeeld om uit te leggen wat we precies doen voor een reparatie. Na een reparatie bewaren we standaard alle onderdelen die we hebben vervangen. Het geeft klanten vertrouwen.”

Frank de Wit

AUW12 p20 Frank de witbouwjaar: 1975
opleiding: MTS Autotechniek, eerste autotechnicus, apk keurmeester, diverse merkgebonden universele trainingen en cursussen
loopbaan: Fiat-dealer, Mazda-dealer, BMW-dealer, De Witte Garage
thuis: getrouwd, zoon en dochter

Extra capaciteit

In de werkplaats heeft alles een vaste plaats. Langs de achterwand staan drie hefbruggen van Ravaglioli, een vijftons vierkolommer en twee 4,2 tons tweekolommers. Aan de muur naast de ingang zijn net twee nieuwe Ravaglioli tweekolommers met een hefvermogen van 3,2 ton geïnstalleerd. “Tijdens de verbouwing hebben we rekening gehouden met een latere uitbreiding. Alle bouwkundige voorbereidingen waren al gedaan.” Om de extra capaciteit te benutten, heeft De Wit een extra monteur aangenomen. Eén van de weinige zaken in de werkplaats die niet nieuw zijn, is het uitlaatgasafzuigsysteem. “Een vriend kwam het systeem tegen bij een internetveiling van een Belgische Porsche-dealer die ging verhuizen. We hebben het voor 5 procent van de nieuwprijs gekocht.”

Voor een opgeruimde aanblik is alle ‘losse’ equipment in een aparte ruimte ondergebracht. In deze gecombineerde milieu- en werkruimte staan alle bulkvaten, gereedschapskarren, speciaalgereedschappen en de overige equipment. Achter de Ravaglioli G3 Series balancer met hulparm hangt een balanceergewichtdispenser aan de muur en naast het Brain Bee Multigas 9000 Plus aircostation staat een Mammuth lagerpers. De gereedschappen en gereedschapskarren zijn van Deltach. Omdat de ruimte in directe verbinding met de werkplaats staat, koos De Wit voor een extra stille compressor, een Bamax NS 550. Het diagnosesysteem bestaat uit een verrijdbare console met een pc. “We werken met Brain Bee Autodiagnosis en een draadloze ST-9100 Bluetooth-dongel. De technische informatie komt van Brain Bee en Mijngrossier.” 

Transparant

Naar werkplaatsklanten wil De Witte Garage zo transparant mogelijk zijn. “Daarom werken wij met vaste tarieven voor vaste onderhoudswerkzaamheden. De kleine en grote onderhoudsbeurt hebben een vaste prijs, ongeacht het formaat van de auto, het aantal cilinders, de brandstofsoort of de leeftijd.”AUW12 p20 de witte garage

Op de vraag of dat uit kan, antwoordt De Wit met een overtuigd ‘ja’. “Ons verdienmodel is gebaseerd op omzetsnelheid en efficiency, niet op een zo groot mogelijke marge per bezoek. De tarieven zijn gebaseerd op onze gemiddelde kostprijs.”

Klanten worden voor, tijdens en na een werkplaatsbezoek geïnformeerd over de voortgang. Een onmisbare schakel binnen dit proces zijn de twee parttime receptionistes. Zij bellen na, nemen offertes door en bespreken wat nu moet gebeuren en wat later kan. “Als een reparatie kan wachten, zeggen we dat er eerlijk bij. Bij grotere reparaties mailen of appen we foto’s met een toelichting. Als we meerwerk tegenkomen, sturen we direct een uitgewerkte offerte mee. Daar reageren klanten positief op, omdat ze meteen weten waar ze aan toe zijn.”

Onmisbaar

Volgens de ondernemer zijn de twee receptionistes onmisbaar voor het bedrijf. “Een goede receptionist vergroot de klanttevredenheid en de productiviteit. Klanten worden vriendelijk ontvangen en wij kunnen ons in de werkplaats helemaal op ons werk concentreren. Dat geeft rust.” Hoe kijkt De Wit naar de toekomst van zijn bedrijf? “We zijn sneller gegroeid dan we hadden verwacht. De halve finaleplaats bij de ‘Autobedrijf van het Jaar’-verkiezing heeft daar zeker aan bijgedragen. We merken dat we veel nieuwe klanten krijgen door mond-tot-mond reclame. Onze klanten vertellen familie, kennissen en buren over onze manier van werken. Daar zijn we ontzettend blij mee. Een betere promotie kun je als bedrijf niet wensen.” 

AUW12 p20 de witte garage baliDe Witte Garage is opgericht in 2016 en is te vinden in het Gelderse Elst. Vakkundigheid, betaalbaarheid en transparantie vormen de basis voor de bedrijfsvoering, wat bijvoorbeeld spreekt uit vaste prijzen voor standaard onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast investeren De Wit en zijn team veel tijd in klantcommunicatie, zowel voor, tijdens als na een werkplaatsbezoek. Een aanpak die vruchten afwerpt, want mede dankzij het enthousiasme van klanten bereikt De Witte Garage afgelopen zomer de halve finale van de ‘Autobedrijf van het Jaar 2017-2018’-verkiezing van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats bij De Witte Garage | Binnen tien maanden in finale van Bovag-verkiezing | Automotive Online
Transparant met wit en grijs

In de werkplaats bij De Witte Garage | Binnen tien maanden in finale van Bovag-verkiezing

Redactie Redactie
• Laatste update:
Foto's: Gerard van Bree

Donkergrijze stenen, spierwitte kozijnen en witte letters op de gevel. Wie niet beter weet, zou kunnen denken dat het pand van De Witte Garage in het Gelderse Elst net is opgeleverd. “Het gebouw is meer dan twintig jaar oud. We zijn 3,5 maanden bezig geweest met strippen, afbreken, opbouwen en schilderen. Alleen de buitenmuren zijn overeind gebleven”, reageert eigenaar Frank de Wit.

Na binnenkomst blijkt dat de ontvangstruimte en de receptiebalie in dezelfde strakke stijl zijn uitgevoerd. “We hebben over elk detail nagedacht, van onze tariefstructuur en onze doelgroep tot de huisstijl en de inrichting. We hebben bewust gekozen voor een bedrijf met de uitstraling en de service van een A-merk zonder de hoge prijzen die mensen daar van verwachten.”

Ook de keuze voor aftersales zonder showroom is een bewuste. “Ik geloof in specialisatie. Wij zijn goed in onderhoud, reparatie en techniek. Daar willen we onszelf mee onderscheiden.” De verbouwing is grotendeels in eigen beheer uitgevoerd, met hulp van familie en vrienden. Naast extra isolatie en led-verlichting investeerde De Wit in een nieuwe werkplaatsinrichting.

De kengetallen De witte garage // // AANTAL MEDEWERKERS: 5 (4 FTE) // AANTAL HEFBRUGGEN: 5 // AANTAL LITERS OLIE PER JAAR: 1.500 // AANTAL BANDEN PER JAAR: 100 // OPPERVLAK WERKPLAATS: 210 m²

Passende details

Ook in die werkplaats voeren de kleurtinten wit, grijs en donkergrijs de boventoon. Achter de overheaddeur ligt een compacte apk-teststraat met een Rocartest PBT platenremmentestbank, een Brain Bee AGS-200 viergastester en een Brain Bee OPA-100 opaciteitsmeter. Bij het koplampafstelapparaat, een Technolux Prolux, heeft De Wit een anekdote. “De hefbruggen zijn in dezelfde RAL-kleuren gespoten als de vloer en de muren. Het koplampafstelapparaat was alleen leverbaar in rood of blauw. Onze equipmentleverancier heeft die speciaal voor ons grijs laten spuiten.”

Een mooie uitstraling houdt niet op bij de deur naar de werkplaats, vindt De Wit. “Een mooie en opgeruimde omgeving werkt prettiger. Daarbij nemen we regelmatig klanten mee naar de werkplaats, bijvoorbeeld om uit te leggen wat we precies doen voor een reparatie. Na een reparatie bewaren we standaard alle onderdelen die we hebben vervangen. Het geeft klanten vertrouwen.”

Frank de Wit

AUW12 p20 Frank de witbouwjaar: 1975
opleiding: MTS Autotechniek, eerste autotechnicus, apk keurmeester, diverse merkgebonden universele trainingen en cursussen
loopbaan: Fiat-dealer, Mazda-dealer, BMW-dealer, De Witte Garage
thuis: getrouwd, zoon en dochter

Extra capaciteit

In de werkplaats heeft alles een vaste plaats. Langs de achterwand staan drie hefbruggen van Ravaglioli, een vijftons vierkolommer en twee 4,2 tons tweekolommers. Aan de muur naast de ingang zijn net twee nieuwe Ravaglioli tweekolommers met een hefvermogen van 3,2 ton geïnstalleerd. “Tijdens de verbouwing hebben we rekening gehouden met een latere uitbreiding. Alle bouwkundige voorbereidingen waren al gedaan.” Om de extra capaciteit te benutten, heeft De Wit een extra monteur aangenomen. Eén van de weinige zaken in de werkplaats die niet nieuw zijn, is het uitlaatgasafzuigsysteem. “Een vriend kwam het systeem tegen bij een internetveiling van een Belgische Porsche-dealer die ging verhuizen. We hebben het voor 5 procent van de nieuwprijs gekocht.”

Voor een opgeruimde aanblik is alle ‘losse’ equipment in een aparte ruimte ondergebracht. In deze gecombineerde milieu- en werkruimte staan alle bulkvaten, gereedschapskarren, speciaalgereedschappen en de overige equipment. Achter de Ravaglioli G3 Series balancer met hulparm hangt een balanceergewichtdispenser aan de muur en naast het Brain Bee Multigas 9000 Plus aircostation staat een Mammuth lagerpers. De gereedschappen en gereedschapskarren zijn van Deltach. Omdat de ruimte in directe verbinding met de werkplaats staat, koos De Wit voor een extra stille compressor, een Bamax NS 550. Het diagnosesysteem bestaat uit een verrijdbare console met een pc. “We werken met Brain Bee Autodiagnosis en een draadloze ST-9100 Bluetooth-dongel. De technische informatie komt van Brain Bee en Mijngrossier.” 

Transparant

Naar werkplaatsklanten wil De Witte Garage zo transparant mogelijk zijn. “Daarom werken wij met vaste tarieven voor vaste onderhoudswerkzaamheden. De kleine en grote onderhoudsbeurt hebben een vaste prijs, ongeacht het formaat van de auto, het aantal cilinders, de brandstofsoort of de leeftijd.”AUW12 p20 de witte garage

Op de vraag of dat uit kan, antwoordt De Wit met een overtuigd ‘ja’. “Ons verdienmodel is gebaseerd op omzetsnelheid en efficiency, niet op een zo groot mogelijke marge per bezoek. De tarieven zijn gebaseerd op onze gemiddelde kostprijs.”

Klanten worden voor, tijdens en na een werkplaatsbezoek geïnformeerd over de voortgang. Een onmisbare schakel binnen dit proces zijn de twee parttime receptionistes. Zij bellen na, nemen offertes door en bespreken wat nu moet gebeuren en wat later kan. “Als een reparatie kan wachten, zeggen we dat er eerlijk bij. Bij grotere reparaties mailen of appen we foto’s met een toelichting. Als we meerwerk tegenkomen, sturen we direct een uitgewerkte offerte mee. Daar reageren klanten positief op, omdat ze meteen weten waar ze aan toe zijn.”

Onmisbaar

Volgens de ondernemer zijn de twee receptionistes onmisbaar voor het bedrijf. “Een goede receptionist vergroot de klanttevredenheid en de productiviteit. Klanten worden vriendelijk ontvangen en wij kunnen ons in de werkplaats helemaal op ons werk concentreren. Dat geeft rust.” Hoe kijkt De Wit naar de toekomst van zijn bedrijf? “We zijn sneller gegroeid dan we hadden verwacht. De halve finaleplaats bij de ‘Autobedrijf van het Jaar’-verkiezing heeft daar zeker aan bijgedragen. We merken dat we veel nieuwe klanten krijgen door mond-tot-mond reclame. Onze klanten vertellen familie, kennissen en buren over onze manier van werken. Daar zijn we ontzettend blij mee. Een betere promotie kun je als bedrijf niet wensen.” 

AUW12 p20 de witte garage baliDe Witte Garage is opgericht in 2016 en is te vinden in het Gelderse Elst. Vakkundigheid, betaalbaarheid en transparantie vormen de basis voor de bedrijfsvoering, wat bijvoorbeeld spreekt uit vaste prijzen voor standaard onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast investeren De Wit en zijn team veel tijd in klantcommunicatie, zowel voor, tijdens als na een werkplaatsbezoek. Een aanpak die vruchten afwerpt, want mede dankzij het enthousiasme van klanten bereikt De Witte Garage afgelopen zomer de halve finale van de ‘Autobedrijf van het Jaar 2017-2018’-verkiezing van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.