Diagnosepraktijk | 1-serie met natte voeten

Redactie Redactie
• Laatste update:

We lezen bij binnenkomst het foutgeheugen uit. Dit bevat een hele waslijst aan CAN bus communicatiestoringen in de motorregeleenheid, het instrumentenpaneel, de CAS, de abs-regeleenheid, de airco-regeleenheid en nog enkele andere regeleenheden.

De eigenaar van de auto had bij aflevering al aangegeven dat zij de storing bijna iedere dag heeft, maar dat het nu al een paar dagen niet is opgetreden. Na het noteren van de foutmeldingen in de regeleenheden wissen we alle foutgeheugens voor een nulstand. Als we daarna de Technische Service Bulletins (TSB)  induiken, komen we er één tegen over een slechte elektrische verbinding van de accupluskabel op de zekeringkast bij de accu en een TSB over de accupluskabel op de junctionbox achter het dashboard.

We beginnen het onderzoek dan ook met de inspectie van de beide accuplus-aansluitingen. Deze bevriezen en verwarmen we, terwijl de motor stationair draait. In beide gevallen geeft de BMW geen krimp. Alles blijft werken. Als we de foutgeheugens controleren zijn deze nog steeds leeg. De eigenaar heeft een filmpje gemaakt van de storing. Met dat filmpje in de hand manipuleren we eerst een voedingsuitval van het instrumentenpaneel door het uitnemen van zekering 58. Deze uitval leidt niet tot de storing zoals op het filmpje. Bij het uitnemen van zekering 58 valt het volledige instrumentenpaneel uit. In het filmpje blijft het schermpje van de kilometerstand nog wel actief. Op basis van dat verschil stellen we voorlopig dan ook dat uitval van voeding van het instrumentenpaneel zeer waarschijnlijk niet de oorzaak van de storing is.

Omdat de storing nog steeds uitblijft, ook na een overnachting in de buitenlucht, besluiten we het CAN bus netwerk te controleren. Uitgekomen bij de parkeerhulpregeleenheid (PDC) is de oorzaak meteen helder: inwatering waardoor de PDC met natte voeten komt te staan en daardoor waarschijnlijk het netwerk uit de lucht haalt (zie afbeelding 1). Na enig speurwerk wordt de oorzaak van de inwatering ook gevonden: het doorvoerrubber van de achterklep zit los. We reinigen de printplaat van de PDC, verwijderen het water en plaatsen de PDC unit iets hoger. Het resultaat is een dikke maand al geen knipperend instrumentenpaneel meer. Storing opgelost.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnosepraktijk | 1-serie met natte voeten | Automotive Online

Diagnosepraktijk | 1-serie met natte voeten

Redactie Redactie
• Laatste update:

We lezen bij binnenkomst het foutgeheugen uit. Dit bevat een hele waslijst aan CAN bus communicatiestoringen in de motorregeleenheid, het instrumentenpaneel, de CAS, de abs-regeleenheid, de airco-regeleenheid en nog enkele andere regeleenheden.

De eigenaar van de auto had bij aflevering al aangegeven dat zij de storing bijna iedere dag heeft, maar dat het nu al een paar dagen niet is opgetreden. Na het noteren van de foutmeldingen in de regeleenheden wissen we alle foutgeheugens voor een nulstand. Als we daarna de Technische Service Bulletins (TSB)  induiken, komen we er één tegen over een slechte elektrische verbinding van de accupluskabel op de zekeringkast bij de accu en een TSB over de accupluskabel op de junctionbox achter het dashboard.

We beginnen het onderzoek dan ook met de inspectie van de beide accuplus-aansluitingen. Deze bevriezen en verwarmen we, terwijl de motor stationair draait. In beide gevallen geeft de BMW geen krimp. Alles blijft werken. Als we de foutgeheugens controleren zijn deze nog steeds leeg. De eigenaar heeft een filmpje gemaakt van de storing. Met dat filmpje in de hand manipuleren we eerst een voedingsuitval van het instrumentenpaneel door het uitnemen van zekering 58. Deze uitval leidt niet tot de storing zoals op het filmpje. Bij het uitnemen van zekering 58 valt het volledige instrumentenpaneel uit. In het filmpje blijft het schermpje van de kilometerstand nog wel actief. Op basis van dat verschil stellen we voorlopig dan ook dat uitval van voeding van het instrumentenpaneel zeer waarschijnlijk niet de oorzaak van de storing is.

Omdat de storing nog steeds uitblijft, ook na een overnachting in de buitenlucht, besluiten we het CAN bus netwerk te controleren. Uitgekomen bij de parkeerhulpregeleenheid (PDC) is de oorzaak meteen helder: inwatering waardoor de PDC met natte voeten komt te staan en daardoor waarschijnlijk het netwerk uit de lucht haalt (zie afbeelding 1). Na enig speurwerk wordt de oorzaak van de inwatering ook gevonden: het doorvoerrubber van de achterklep zit los. We reinigen de printplaat van de PDC, verwijderen het water en plaatsen de PDC unit iets hoger. Het resultaat is een dikke maand al geen knipperend instrumentenpaneel meer. Storing opgelost.

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.