Test de tester | Diagnose op de vluchtstrook

Redactie Redactie
• Laatste update:

 

Würth WoW! iQ150

 

+ Kwalitatief goede tester
+ Duidelijk scherm
+ Genoeg keuze voor diagnose (live data, storingsgeheugen, ondersteuning)
– Het scherm draait te snel als tester niet ‘vast’ staat op kar of bureau

Deze tester biedt extra informatie zoals bedradingsschema’s en de positie van componenten. Verder heeft hij onder meer een flight recorder als extra functie. Geschikt voor algemeen gebruik en specifieke taken bij de Wegenwacht. “Ik zou hem ook aanbevelen bij collega’s. Fijne tester.” Veel van het werk langs de weg bestaat uit het uitlezen van foutcodes en het bekijken van meetwaarden. Dit is dan ook wat Maarten Peters deed met een Volkswagen Touran en een Renault Mègane. 

Het bekijken van meetwaarden in de motorregeleenheid van de Touran ging vlekkeloos. Je kunt met de Würth-tester meerdere meetwaarden tegelijkertijd bekijken. Verder gebruikte hij deze tester om de EGR-klep van dezelfde Touran aan te sturen. Je kunt met deze tester actuatoren individueel selecteren.

Delphi DS650E

+ Fijne tester 
+ makkelijk in gebruik
– Omschrijving foutcodes soms onduidelijk.

De bediening en de menustructuur van deze tester zijn volgens Peters uitstekend. Verder biedt deze tester extra informatie zoals bedradingsschema’s en de positie van componenten. Hij hielp er onder andere een Ford Transit, een Seat Ibiza en een Citroën Xsara Picasso mee op weg. Bij de Transit uit 2003 was het foutgeheugen van de motorregeleenheid zonder problemen uit te lezen, maar de beschrijving van de foutcode was niet duidelijk. Bij de Ibiza is de beschrijving bij de foutcodes wel duidelijk, maar de Picasso geeft de voorkeur aan zijn eigen merk codes in plaats van universele codes. Bij de Fransoos bekijkt Maarten ook nog de meetwaarden van de motorregeleenheid. De beschrijving is duidelijk, maar er is geen informatie om te controleren of de meetwaarde binnen specificaties valt. Wel kun je meerdere waarden tegelijkertijd bekijken, ze grafisch weergeven en ze opslaan. 

Autocom CDP+ Cars

+ Mooi systeem
+ Overzichtelijk
+ Fijn te bedienen
– Niet handig langs de weg
– door losse pc moeilijk werken

Zoals ook andere panelleden van de Wegenwacht al constateerden, is een diagnoseapparaat met een losse interface gekoppeld aan een laptop niet handig om mee langs de weg te werken. Toch heeft Maarten Peters de Autocom getest en was los van de onhandigheid van een laptop, toch onder de indruk van de mogelijkheden en het bedieningsgemak. Onder meer een BMW 5-serie met dienstweigerende luchtvering, een Ford Focus met een abs-storing, een Mitsubishi Canter met EGR-problemen, een Opel Insignia met een turbo-storing en een Opel Vivaro met een verzameling aan onverklaarbare foutcodes passeerden de revue. De actuator van de BMW was lastig te vinden en kon niet worden aangestuurd onder bedrijfsomstandigheden, maar bij de EGR-klep van de Mitsubishi lukte dat wel. Bij de Japanner konden ook de meetwaarden van de actuator bekeken worden terwijl dat bij de BMW niet lukte.

Lees het profiel van Arjo van Dijk en de volledige beoordelingen en werkzaamheden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester | Diagnose op de vluchtstrook | Automotive Online

Test de tester | Diagnose op de vluchtstrook

Redactie Redactie
• Laatste update:

 

Würth WoW! iQ150

 

+ Kwalitatief goede tester
+ Duidelijk scherm
+ Genoeg keuze voor diagnose (live data, storingsgeheugen, ondersteuning)
– Het scherm draait te snel als tester niet ‘vast’ staat op kar of bureau

Deze tester biedt extra informatie zoals bedradingsschema’s en de positie van componenten. Verder heeft hij onder meer een flight recorder als extra functie. Geschikt voor algemeen gebruik en specifieke taken bij de Wegenwacht. “Ik zou hem ook aanbevelen bij collega’s. Fijne tester.” Veel van het werk langs de weg bestaat uit het uitlezen van foutcodes en het bekijken van meetwaarden. Dit is dan ook wat Maarten Peters deed met een Volkswagen Touran en een Renault Mègane. 

Het bekijken van meetwaarden in de motorregeleenheid van de Touran ging vlekkeloos. Je kunt met de Würth-tester meerdere meetwaarden tegelijkertijd bekijken. Verder gebruikte hij deze tester om de EGR-klep van dezelfde Touran aan te sturen. Je kunt met deze tester actuatoren individueel selecteren.

Delphi DS650E

+ Fijne tester 
+ makkelijk in gebruik
– Omschrijving foutcodes soms onduidelijk.

De bediening en de menustructuur van deze tester zijn volgens Peters uitstekend. Verder biedt deze tester extra informatie zoals bedradingsschema’s en de positie van componenten. Hij hielp er onder andere een Ford Transit, een Seat Ibiza en een Citroën Xsara Picasso mee op weg. Bij de Transit uit 2003 was het foutgeheugen van de motorregeleenheid zonder problemen uit te lezen, maar de beschrijving van de foutcode was niet duidelijk. Bij de Ibiza is de beschrijving bij de foutcodes wel duidelijk, maar de Picasso geeft de voorkeur aan zijn eigen merk codes in plaats van universele codes. Bij de Fransoos bekijkt Maarten ook nog de meetwaarden van de motorregeleenheid. De beschrijving is duidelijk, maar er is geen informatie om te controleren of de meetwaarde binnen specificaties valt. Wel kun je meerdere waarden tegelijkertijd bekijken, ze grafisch weergeven en ze opslaan. 

Autocom CDP+ Cars

+ Mooi systeem
+ Overzichtelijk
+ Fijn te bedienen
– Niet handig langs de weg
– door losse pc moeilijk werken

Zoals ook andere panelleden van de Wegenwacht al constateerden, is een diagnoseapparaat met een losse interface gekoppeld aan een laptop niet handig om mee langs de weg te werken. Toch heeft Maarten Peters de Autocom getest en was los van de onhandigheid van een laptop, toch onder de indruk van de mogelijkheden en het bedieningsgemak. Onder meer een BMW 5-serie met dienstweigerende luchtvering, een Ford Focus met een abs-storing, een Mitsubishi Canter met EGR-problemen, een Opel Insignia met een turbo-storing en een Opel Vivaro met een verzameling aan onverklaarbare foutcodes passeerden de revue. De actuator van de BMW was lastig te vinden en kon niet worden aangestuurd onder bedrijfsomstandigheden, maar bij de EGR-klep van de Mitsubishi lukte dat wel. Bij de Japanner konden ook de meetwaarden van de actuator bekeken worden terwijl dat bij de BMW niet lukte.

Lees het profiel van Arjo van Dijk en de volledige beoordelingen en werkzaamheden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.