Ook op werkvloer een hit

Op de brug | Volvo XC60

Redactie Redactie
• Laatste update:

In het eerste volle jaar op de markt, in 2009, kreeg de XC60 ruim tweeduizend nieuwe eigenaren. Toentertijd goed voor een marktaandeel van 0,53 procent. In 2017 zijn er al ruim 1.700 exemplaren verkocht, opnieuw goed voor 0,53 procent marktaandeel, het dubbele van een rechtstreekse concurrent zoals de Mercedes-Benz GLC-klasse. Vakgarage De Dames van Hurkmans in ’s-Hertogenbosch stelt vandaag zijn brug en technisch specialist Roy Lehmler beschikbaar voor een kritische inspectie van de techniek. De Dames Hurkmans wordt, zoals de naam al doet vermoeden, bestierd door de zussen Janita en Mariëlle Hurkmans. Lehmler zet de XC60 op de brug. Hij is goed bekend met de vorige XC60 en is ook onder de indruk van ‘de nieuwe’. “Stevig, degelijk en mooi afgewerkt. Je merkt aan alles dat er goed materiaal is gebruikt.”

Volvo heeft naar verluidt hard zijn best gedaan om de viercilinder T5 turbo (187 kW/ 254 pk) zo compact mogelijk te houden. “Het ziet er behoorlijk vol uit”, vindt Lehmler. “Ze hebben gelukkig wel goed gekeken naar zaken waar je regelmatig bij moet zijn voor controle of een beurt. De vulopeningen van alle vloeistoffen zijn goed bereikbaar, de accu pak je er ook zo uit, maar als er iets vervangen moet worden, is het sleutelen geblazen. Voor het vervangen van de distributieriem is weinig speelruimte.”

De vrees van Lehmler wordt bevestigd door de opgegeven flatrate tijden van Volvo. Er staat twee uur voor zo’n riem. Onder meer de motorsteun en de reactiestang moeten los zodat je het blok kunt laten kantelen. Dat zijn de voornaamste tijdrovers bij deze operatie.

AUW11P20 op de brug overzicht

> Technische specialist Roy Lehmler van Vakgarage De Dames van Hurkmans is onder de indruk van het strakke Scandinavische design van de Volvo XC60. Het loopt door onder de motorkap en aan de bodem. Problemen met de luchtvering en de LED-koplampen kunnen in de papieren lopen. 

Een stevige haak in de hoek van de motorruimte, onder de voorruit, is volgens de technisch specialist bedoeld om te voorkomen dat de motorkap bij een botsing loskomt of de passagiersruimte binnendringt. Net zoals de inkepingen in de zijkant van de motorkap, die knikken van de klep toestaat om erger te voorkomen. 

Het strakke Scandinavische design van in- en exterieur is ook doorgevoerd onder de kap. Zaken als het interieurfilter zijn weggewerkt achter dekseltjes in de paravent. “Het ziet er verzorgder uit dan wanneer het allemaal in het zicht zit, zonder dat het nu zoveel extra werk oplevert”, vindt Lehmler. “Enige minpuntje is dat een deel van de isolatiestrip, die de ruimte tussen paravent en motorkap dicht houdt, los moet om het interieurfilterklepje te openen”. Maar de twaalf minuten die voor het wisselen van dit filter staan, moeten te doen zijn.

Deksels

Gelukkig gaan LED-koplampen naar verwachting een autoleven lang mee. Want het vervangen of repareren van deze units is geen klusje waar de Bossche technisch specialist naar uitkijkt. Moeilijk bereikbaar en veel werk om ze los te krijgen.
Vrijwel de hele bodem en alles wat er aan zit gaat ook bij deze Volvo schuil achter kunststof platen. Wat er wel te zien is, stemt Lehmler tevreden: “De aandrijfas van deze 4×4 is heel degelijk, net zoals de stabilisatorstang en de ophanging zijn ze van zwaar materiaal, dat slijt niet snel. Alleen die luchtvering, daar moet je geen problemen mee krijgen, dan gaat het echt in de papieren lopen”. Problemen met een T5-blok kent Lehmler eigenlijk niet. “Wat mij te binnen schiet, is af en toe wat problemen met de hogedrukpomp, maar verder blijft het bij werken aan de gebruikelijke slijtagedelen. Dat zal ook gelden voor deze XC60”, luidt de slotconclusie van de technische man van De Dames van Hurkmans. 

Autonome systemen

De Volvo XC60 zit vol met rijhulpsystemen en dus met camera’s, radars en sensoren. De Zweed kan hiermee zo goed als autonoom rijden, als dit wettelijk zou mogen. Vooralsnog vraagt hij netjes de handen aan het stuur te houden. Werken aan deze systemen is nu nog niet aan de orde in het servicetraject, hooguit bij schade. Bij Hurkmans laten ze dit soort systemen nog even voor wat ze zijn, maar het werkplaatspersoneel volgt al wel cursussen om er op voor te sorteren. “Deze systemen worden net zoals elektrische- en hybrideaandrijvingen steeds belangrijker. Daarom volgen we nu de cursussen en kunnen we binnenkort met onze eigen universele apparatuur alles diagnosticeren en hebben we alles in huis om er aan te werken”, zegt technisch specialist Roy Lehmler van Vakgarage De Dames van Hurkmans.

Volvo XC60 T5 AWD Geartronic Inscription / nieuwprijs: 67.495 euro / motortype: 4-cilinder in lijn turbo benzinemotor, vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.969 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 7,4 l per 100 km / CO2-emissie: 169 gr per km / energielabel: D / transmissie: automaat, 8-traps / max. vermogen: 187 kW/254 pk @5.500 tpm. / max. koppel: 350 Nm @1.500-4.800 tpm

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 12 min. / brandstoffilter: n.v.t. / bougies: 30 min. / distributieriem: 120 min. / multiriem: 60 min. / interieurfilter: 12 min. / vervangen van koplampunit: 78 min. / voorbumper vervangen: 60 min. / twee voorschokdempers vervangen: 78 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Volvo XC60 | Automotive Online
Ook op werkvloer een hit

Op de brug | Volvo XC60

Redactie Redactie
• Laatste update:

In het eerste volle jaar op de markt, in 2009, kreeg de XC60 ruim tweeduizend nieuwe eigenaren. Toentertijd goed voor een marktaandeel van 0,53 procent. In 2017 zijn er al ruim 1.700 exemplaren verkocht, opnieuw goed voor 0,53 procent marktaandeel, het dubbele van een rechtstreekse concurrent zoals de Mercedes-Benz GLC-klasse. Vakgarage De Dames van Hurkmans in ’s-Hertogenbosch stelt vandaag zijn brug en technisch specialist Roy Lehmler beschikbaar voor een kritische inspectie van de techniek. De Dames Hurkmans wordt, zoals de naam al doet vermoeden, bestierd door de zussen Janita en Mariëlle Hurkmans. Lehmler zet de XC60 op de brug. Hij is goed bekend met de vorige XC60 en is ook onder de indruk van ‘de nieuwe’. “Stevig, degelijk en mooi afgewerkt. Je merkt aan alles dat er goed materiaal is gebruikt.”

Volvo heeft naar verluidt hard zijn best gedaan om de viercilinder T5 turbo (187 kW/ 254 pk) zo compact mogelijk te houden. “Het ziet er behoorlijk vol uit”, vindt Lehmler. “Ze hebben gelukkig wel goed gekeken naar zaken waar je regelmatig bij moet zijn voor controle of een beurt. De vulopeningen van alle vloeistoffen zijn goed bereikbaar, de accu pak je er ook zo uit, maar als er iets vervangen moet worden, is het sleutelen geblazen. Voor het vervangen van de distributieriem is weinig speelruimte.”

De vrees van Lehmler wordt bevestigd door de opgegeven flatrate tijden van Volvo. Er staat twee uur voor zo’n riem. Onder meer de motorsteun en de reactiestang moeten los zodat je het blok kunt laten kantelen. Dat zijn de voornaamste tijdrovers bij deze operatie.

AUW11P20 op de brug overzicht

> Technische specialist Roy Lehmler van Vakgarage De Dames van Hurkmans is onder de indruk van het strakke Scandinavische design van de Volvo XC60. Het loopt door onder de motorkap en aan de bodem. Problemen met de luchtvering en de LED-koplampen kunnen in de papieren lopen. 

Een stevige haak in de hoek van de motorruimte, onder de voorruit, is volgens de technisch specialist bedoeld om te voorkomen dat de motorkap bij een botsing loskomt of de passagiersruimte binnendringt. Net zoals de inkepingen in de zijkant van de motorkap, die knikken van de klep toestaat om erger te voorkomen. 

Het strakke Scandinavische design van in- en exterieur is ook doorgevoerd onder de kap. Zaken als het interieurfilter zijn weggewerkt achter dekseltjes in de paravent. “Het ziet er verzorgder uit dan wanneer het allemaal in het zicht zit, zonder dat het nu zoveel extra werk oplevert”, vindt Lehmler. “Enige minpuntje is dat een deel van de isolatiestrip, die de ruimte tussen paravent en motorkap dicht houdt, los moet om het interieurfilterklepje te openen”. Maar de twaalf minuten die voor het wisselen van dit filter staan, moeten te doen zijn.

Deksels

Gelukkig gaan LED-koplampen naar verwachting een autoleven lang mee. Want het vervangen of repareren van deze units is geen klusje waar de Bossche technisch specialist naar uitkijkt. Moeilijk bereikbaar en veel werk om ze los te krijgen.
Vrijwel de hele bodem en alles wat er aan zit gaat ook bij deze Volvo schuil achter kunststof platen. Wat er wel te zien is, stemt Lehmler tevreden: “De aandrijfas van deze 4×4 is heel degelijk, net zoals de stabilisatorstang en de ophanging zijn ze van zwaar materiaal, dat slijt niet snel. Alleen die luchtvering, daar moet je geen problemen mee krijgen, dan gaat het echt in de papieren lopen”. Problemen met een T5-blok kent Lehmler eigenlijk niet. “Wat mij te binnen schiet, is af en toe wat problemen met de hogedrukpomp, maar verder blijft het bij werken aan de gebruikelijke slijtagedelen. Dat zal ook gelden voor deze XC60”, luidt de slotconclusie van de technische man van De Dames van Hurkmans. 

Autonome systemen

De Volvo XC60 zit vol met rijhulpsystemen en dus met camera’s, radars en sensoren. De Zweed kan hiermee zo goed als autonoom rijden, als dit wettelijk zou mogen. Vooralsnog vraagt hij netjes de handen aan het stuur te houden. Werken aan deze systemen is nu nog niet aan de orde in het servicetraject, hooguit bij schade. Bij Hurkmans laten ze dit soort systemen nog even voor wat ze zijn, maar het werkplaatspersoneel volgt al wel cursussen om er op voor te sorteren. “Deze systemen worden net zoals elektrische- en hybrideaandrijvingen steeds belangrijker. Daarom volgen we nu de cursussen en kunnen we binnenkort met onze eigen universele apparatuur alles diagnosticeren en hebben we alles in huis om er aan te werken”, zegt technisch specialist Roy Lehmler van Vakgarage De Dames van Hurkmans.

Volvo XC60 T5 AWD Geartronic Inscription / nieuwprijs: 67.495 euro / motortype: 4-cilinder in lijn turbo benzinemotor, vierwielaandrijving / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.969 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 7,4 l per 100 km / CO2-emissie: 169 gr per km / energielabel: D / transmissie: automaat, 8-traps / max. vermogen: 187 kW/254 pk @5.500 tpm. / max. koppel: 350 Nm @1.500-4.800 tpm

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 12 min. / brandstoffilter: n.v.t. / bougies: 30 min. / distributieriem: 120 min. / multiriem: 60 min. / interieurfilter: 12 min. / vervangen van koplampunit: 78 min. / voorbumper vervangen: 60 min. / twee voorschokdempers vervangen: 78 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.