Te klein voor de brug

Op de brug | Smart Fortwo

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bedrijven waar je met een elektrische auto terecht kunt, zijn vooralsnog niet echt dik gezaaid, maar bij Autobedrijf Van Zessen verwelkomen ze de elektrische Smart echter met open armen. Omdat het bedrijf ook fungeert als dealer voor Mitsubishi en Peugeot, profiteert de universele werkplaats van de opgebouwde kennis van hybride- en elektrische modellen als de Mitsubishi’s Outlander PHEV en I-miev. Directeur Thijs Weeda rijdt de smart naar binnen. De gereserveerde stempelhefbrug blijkt een brug te ver voor de Smart: de wielbasis van 1.873 millimeter is té klein om hem verantwoord de hoogte in te sturen. De tweede keus is een tweekolommer waar de Smart met wat naar voor en achter bewegen wél veilig op past. Vanaf hier neemt eerste autotechnicus Reijer van Woudenbergh, verantwoordelijk voor het geëlektrificeerde wagenpark, het over van Weeda. 

Smart Fortwo electric drive / nieuwprijs (euro): vanaf 23.466 euro / motortype: separaat aangestuurde driefasen-synchroonmotor / accucapaciteit: 17,6 kWh / verbruik (gem./fabrieksopgave): 12,9 kWh per 100 km / CO2-emissie: 0 gr per km / energielabel: A  / transmissie: vaste overbrengingsverhouding / max. vermogen: 60 kW/81 pk/ max. koppel: 160 Nm / snellader oplaadtijd (bij driefasen): 45 min. / actieradius (NEDC): 160 km.

In eerste instantie moet even worden gezocht naar de ontgrendeling van het carrosseriedeel dat ooit ‘motorkap’ heette. Het door Smart ‘serviceklep’ gedoopte paneel geeft zich uiteindelijk gewonnen wanneer twee hendeltjes in de grille zijn losgehaald. De ontblootte ruimte toont zo’n beetje alle vulopeningen voor vloeistoffen, inclusief die voor de airco en het koelmiddel om het accupakket op temperatuur te houden, en zaken zoals de abs-pomp en de elektrische stuurbekrachtiging. “En een dikke accu van 510 Ampère. Best veel voor zo’n kleine auto, maar hij zal wel veel accessoires hebben”, waarmee van Woudenbergh de spijker op de kop slaat: het optie- en accessoirespakket van de Smart is nogal uitgebreid, zelfs een verwarmbaar stuur en verwarmbare stoelen zijn te bestellen.

“Aan werk is het allemaal niet zoveel. Vloeistoffen checken en vervangen of bijvullen, toestand van banden en ruitenwisser  controleren en in de gaten houden of de remmen aan vervanging toe zijn. Veel meer is het niet”, is de ervaring van van Woudenbergh. “Bij de Mitsubishi I-miev bijvoorbeeld is het niet heel anders. Daar moet je naast het reguliere onderhoud één keer per jaar het accupakket leeghalen en weer op te laden, een klusje waar je wel een dag mee bezig bent. Of dat ook voor de Smart geldt, weet ik nog niet.”

Laag zwaartepunt

Meer valt er echt niet te zien onder de serviceklep. Onder de Smart is echter eveneens weinig te zien. “Het accupakket zit mooi in het midden, goed voor de gewichtsverdeling. Zo te zien kost het weinig moeite om het los te krijgen. Vanzelfsprekend eerst de oranje serviceplug er uit halen, tien minuten wachten tot de condensatoren volledig ontladen zijn en daarna een paar schroeven los maken, net zoals een aantal stekkers en de bedrading opzij leggen. Omgekeerd zet je het accupakket er met een paar centreerpennen zo weer op”, verwacht van Woudenbergh. Het pakket weegt 160 kiloen is met twee man onder de auto uit te tillen is. Volgens Smart is dit klusje in net iets meer dan twee uur geklaard. Bij Van Zessen gebruiken ze er een heftafel voor.

FLATRATETIJDEN / luchtfilter: n.v.t. / brandstoffilter: n.v.t. / bougies: n.v.t. / distributieketting: n.v.t. / multiriem: n.v.t. / interieurfilter: 12 min. / vervangen van koplamp-lampje: 18 min. / voorbumper vervangen: 126 min. / twee voorschokdempers vervangen: 102 min. / vervangen hoogspanningsaccu: 126 min.

Aan de achterkant heb je van onder af vrij zicht op het differentieel en de elektromotor. Deze functioneert tevens als generator om remenergie terug te winnen. “Omdat de Smart energie recupereert, zullen de remmen lekker lang meegaan. Banden daarentegen zijn wel eerder aan vervanging toe dan bij een auto met verbrandingsmotor. De hele aandrijflijn is goed bereikbaar. Alleen om de hoogspanningscontrolebox te bereiken, met omvormer en controle-eenheid voor het bewaken van het laadproces, moet de bodem van de bagageruimte middels een paar schroeven worden losgeschroefd. De hoogspanningslader is overigens in deze hoogspanningskast geïntegreerd.

p21 smart

Wanneer je als autobedrijf een passende brug in huis hebt, lijkt er vooralsnog gemakkelijk te werken aan deze Smart. Het lijstje met flat-rate tijden van de importeur is, zoals gebruikelijk bij een EV, behoorlijk uitgekleed. Reguliere zaken zoals het vervangen van schokdempers bijvoorbeeld nemen bij deze auto net zo veel tijd in beslag als bij een traditionele personenauto 

Er staat officieel iets meer dan anderhalf uur voor het vervangen van de voorste twee dempers. “Kwestie van aan de bovenkant een schroef loshalen net zoals hieronder en dan heb je het zowat gehad. Moet niet al te lang duren.” 

Accupakketten

Via de hybride varianten sijpelt de elektrische kennis wel bij autobedrijven binnen, maar het blijft specialistisch werk. Wanneer een accupakket gerepareerd moet worden, gebeurt dit meestal via een gespecialiseerd bedrijf of merkdealer. In elk geval vraagt het om ervaring en training. Maar al heb je alle certificaten, dan nog is regelmaat van belang. “Nu hebben we nog niet zoveel volelektrische auto’s in onderhoud, dus telkens als je hier aan gaat werken, moet je weer even alle procedures er op naslaan om veilig te werken. Dat gaat vanzelf een automatisme worden nu er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen”, aldus van Woudenbergh.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Smart Fortwo | Automotive Online
Te klein voor de brug

Op de brug | Smart Fortwo

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bedrijven waar je met een elektrische auto terecht kunt, zijn vooralsnog niet echt dik gezaaid, maar bij Autobedrijf Van Zessen verwelkomen ze de elektrische Smart echter met open armen. Omdat het bedrijf ook fungeert als dealer voor Mitsubishi en Peugeot, profiteert de universele werkplaats van de opgebouwde kennis van hybride- en elektrische modellen als de Mitsubishi’s Outlander PHEV en I-miev. Directeur Thijs Weeda rijdt de smart naar binnen. De gereserveerde stempelhefbrug blijkt een brug te ver voor de Smart: de wielbasis van 1.873 millimeter is té klein om hem verantwoord de hoogte in te sturen. De tweede keus is een tweekolommer waar de Smart met wat naar voor en achter bewegen wél veilig op past. Vanaf hier neemt eerste autotechnicus Reijer van Woudenbergh, verantwoordelijk voor het geëlektrificeerde wagenpark, het over van Weeda. 

Smart Fortwo electric drive / nieuwprijs (euro): vanaf 23.466 euro / motortype: separaat aangestuurde driefasen-synchroonmotor / accucapaciteit: 17,6 kWh / verbruik (gem./fabrieksopgave): 12,9 kWh per 100 km / CO2-emissie: 0 gr per km / energielabel: A  / transmissie: vaste overbrengingsverhouding / max. vermogen: 60 kW/81 pk/ max. koppel: 160 Nm / snellader oplaadtijd (bij driefasen): 45 min. / actieradius (NEDC): 160 km.

In eerste instantie moet even worden gezocht naar de ontgrendeling van het carrosseriedeel dat ooit ‘motorkap’ heette. Het door Smart ‘serviceklep’ gedoopte paneel geeft zich uiteindelijk gewonnen wanneer twee hendeltjes in de grille zijn losgehaald. De ontblootte ruimte toont zo’n beetje alle vulopeningen voor vloeistoffen, inclusief die voor de airco en het koelmiddel om het accupakket op temperatuur te houden, en zaken zoals de abs-pomp en de elektrische stuurbekrachtiging. “En een dikke accu van 510 Ampère. Best veel voor zo’n kleine auto, maar hij zal wel veel accessoires hebben”, waarmee van Woudenbergh de spijker op de kop slaat: het optie- en accessoirespakket van de Smart is nogal uitgebreid, zelfs een verwarmbaar stuur en verwarmbare stoelen zijn te bestellen.

“Aan werk is het allemaal niet zoveel. Vloeistoffen checken en vervangen of bijvullen, toestand van banden en ruitenwisser  controleren en in de gaten houden of de remmen aan vervanging toe zijn. Veel meer is het niet”, is de ervaring van van Woudenbergh. “Bij de Mitsubishi I-miev bijvoorbeeld is het niet heel anders. Daar moet je naast het reguliere onderhoud één keer per jaar het accupakket leeghalen en weer op te laden, een klusje waar je wel een dag mee bezig bent. Of dat ook voor de Smart geldt, weet ik nog niet.”

Laag zwaartepunt

Meer valt er echt niet te zien onder de serviceklep. Onder de Smart is echter eveneens weinig te zien. “Het accupakket zit mooi in het midden, goed voor de gewichtsverdeling. Zo te zien kost het weinig moeite om het los te krijgen. Vanzelfsprekend eerst de oranje serviceplug er uit halen, tien minuten wachten tot de condensatoren volledig ontladen zijn en daarna een paar schroeven los maken, net zoals een aantal stekkers en de bedrading opzij leggen. Omgekeerd zet je het accupakket er met een paar centreerpennen zo weer op”, verwacht van Woudenbergh. Het pakket weegt 160 kiloen is met twee man onder de auto uit te tillen is. Volgens Smart is dit klusje in net iets meer dan twee uur geklaard. Bij Van Zessen gebruiken ze er een heftafel voor.

FLATRATETIJDEN / luchtfilter: n.v.t. / brandstoffilter: n.v.t. / bougies: n.v.t. / distributieketting: n.v.t. / multiriem: n.v.t. / interieurfilter: 12 min. / vervangen van koplamp-lampje: 18 min. / voorbumper vervangen: 126 min. / twee voorschokdempers vervangen: 102 min. / vervangen hoogspanningsaccu: 126 min.

Aan de achterkant heb je van onder af vrij zicht op het differentieel en de elektromotor. Deze functioneert tevens als generator om remenergie terug te winnen. “Omdat de Smart energie recupereert, zullen de remmen lekker lang meegaan. Banden daarentegen zijn wel eerder aan vervanging toe dan bij een auto met verbrandingsmotor. De hele aandrijflijn is goed bereikbaar. Alleen om de hoogspanningscontrolebox te bereiken, met omvormer en controle-eenheid voor het bewaken van het laadproces, moet de bodem van de bagageruimte middels een paar schroeven worden losgeschroefd. De hoogspanningslader is overigens in deze hoogspanningskast geïntegreerd.

p21 smart

Wanneer je als autobedrijf een passende brug in huis hebt, lijkt er vooralsnog gemakkelijk te werken aan deze Smart. Het lijstje met flat-rate tijden van de importeur is, zoals gebruikelijk bij een EV, behoorlijk uitgekleed. Reguliere zaken zoals het vervangen van schokdempers bijvoorbeeld nemen bij deze auto net zo veel tijd in beslag als bij een traditionele personenauto 

Er staat officieel iets meer dan anderhalf uur voor het vervangen van de voorste twee dempers. “Kwestie van aan de bovenkant een schroef loshalen net zoals hieronder en dan heb je het zowat gehad. Moet niet al te lang duren.” 

Accupakketten

Via de hybride varianten sijpelt de elektrische kennis wel bij autobedrijven binnen, maar het blijft specialistisch werk. Wanneer een accupakket gerepareerd moet worden, gebeurt dit meestal via een gespecialiseerd bedrijf of merkdealer. In elk geval vraagt het om ervaring en training. Maar al heb je alle certificaten, dan nog is regelmaat van belang. “Nu hebben we nog niet zoveel volelektrische auto’s in onderhoud, dus telkens als je hier aan gaat werken, moet je weer even alle procedures er op naslaan om veilig te werken. Dat gaat vanzelf een automatisme worden nu er steeds meer elektrische auto’s op de weg komen”, aldus van Woudenbergh.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.