Hummer met ochtendhumeur

Diagnose | Lekstroom zorgt voor opstartproblemen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het bevragen van de regeleenheden levert geen informatie op die relateren aan de lekstroom. We maken de Hummer dan ook gereed voor een aantal lekstroommetingen van 24 uur. De eerste lekstroommeting laat na 18 uur en 15 minuten een vlakke stroomafname zien van 20 milliampère. Een tweede lekstroommeting laat in circa 24 uur echter een heel ander beeld zien, een pulserende (periode van 10 minuten) afname met het volgende patroon:

-> 0m0s – 0m30s: 400mA
-> 0m30s – 1m10s: 325mA
-> 1m10s – 10m0s: 144mA

Tijdens de pulserende afname voeren we spanningsvalmetingen uit over de zekeringen met als doel het aantal ‘verdachten’ terug te brengen. Uit de spanningsvalmetingen volgt dat de afname van 144 mA uit de tweede lekstroommeting terug te voeren is op de HVAC/ECAS zekering. Afkoppelen van de regeleenheid van de luchtvering (ECAS) maakt dat de afname van 144 mA verdwijnt. Wanneer we de auto vervolgens opnieuw in slaap laten vallen, zien we opeens weer een ander patroon in de lekstroom (zie ook afbeelding 1):

-> 0m0s – 0m30s: 3000 mA (was 400 mA, dus toename) 0m30s – 1m10s: 170mA 
-> (was 325mA, dus afname) 1m10s – 10m0s: 58mA (was 144mA, dus afname)

p07 diagnose

Onze focus gaat nu uit naar de veroorzaker van de stroomafname van 3000mA. Het uitvoeren van spanningsvalmetingen over de zekeringen wordt een uitdaging; iedere 10 minuten hebben we 30 seconden de tijd om spanningsvalmetingen uit te voeren. Met kunst- en vliegwerk lukt het om vast te stellen dat de stroomafname van 3000mA veroorzaakt wordt door het Onstar-telematicasysteem. Nadat we ook het Onstar-systeem afkoppelen is de Hummer eindelijk lekstroomvrij. Diverse lekstroommetingen laten nu wel een eenduidig beeld zien:

-> 0u0m tot 2u30m; lekstroom is 57 mA 2u30m en verder; 
-> lekstroom is circa 18 mA

Omdat het luchtveringssysteem is omgebouwd naar reguliere vering en de eigenaar het Onstar-systeem niet gebruikt, zijn deze twee regeleenheden permanent afgekoppeld. De lekstroom is daarmee verholpen en de Hummer is weer klaar voor de koude start. 

In elk nummer van Automotive Werkplaats belicht expert Asim Saglam van Autodiagnose.eu een diagnoseprobleem. Zijn artikelen zijn terug te vinden op Automotive-werkplaats.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.