Dossier Banden | Ergernis om prijsvechters

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stelling: Op de verkoop van banden zit een gezonde marge’
40% eens
23% geen mening
37% oneens

Stelling: Op de verkoop van bandenservice zit een gezonde marge
29% eens
37% geen mening
34% oneens

Tim van der Rijken, secretaris van de Vaco, de branchevereniging voor de banden- en wielenbranche, begrijpt de verdeeldheid over deze stellingen wel. “Je hoort vaak dat de marge op banden steeds minder wordt, maar het is lastig om daar concrete cijfers over te krijgen. De transparantie in de markt neemt toe door internet en vergelijkingssites en dat werkt lagere prijzen in de hand. Dus ik ben blij dat een behoorlijk deel van de bedrijven de marges ook wél als gezond beoordeelt.”

Wim Jansen, directeur van Elburg Bandencenter, zegt op verkoop en montage een gezonde marge te realiseren. “Mijn klanten weten dat ze hier komen en altijd goed geholpen worden. Alles draait hier om service, om kwaliteit en garantie. Ik heb nooit de marges hoeven bijstellen.”

Stelling: Allseasonbanden zijn een kans voor mijn bedrijf
45% eens 
35% geen mening
20% oneens

Edwin Coenen, directeur van Goodyear/Dunlop retail, ziet allseasonbanden zeker als een kans. “Ze worden vooral verkocht als vervanging van zomerbanden. De groep mensen die echt stopt met het wisselen van zomer- en winterbanden is heel klein. Allseasonbanden blijven toch een compromis. Daarnaast geldt dat je ze, net als winterbanden, eerder moet vervangen dan de wettelijke norm, omdat de winterse eigenschappen minder worden. Ook dat geeft weer voordeel voor het bandenbedrijf.”

Stelling: TPMS zorgt voor meer omzet in mijn bedrijf
44% eens 
34% geen mening
22% oneens 

Tim van der Rijken is verbaasd dat 22 procent van de respondenten denkt dat tpms géén kansen biedt. “Het schept werk: je moet de systemen bij elke wissel uitlezen en aanleren. Bovendien maakt tpms mensen eerder bewust van de staat van hun banden.”

Edwin Coenen begrijpt wel dat niet iedereen ‘eens’ heeft ingevuld. “Natuurlijk zijn er de extra servicebeurten en contactmomenten met de klant. Maar aan de andere kant maakt het de vervangingsvraag naar wielen kleiner, omdat die met tpms veel duurder zijn.”

Stelling: Bandenweb­winkels zorgen voor verschraling van mijn marge
72% eens 
16% geen mening
12% oneens 

Stelling: Bandenweb­winkels zorgen voor extra omzet 
14% eens 
24% geen mening
62% oneens

Het is duidelijk: internetverkopers zijn niet populair. Wim Jansen heeft er geen goed woord voor over. “Die internetwinkels strijken zelf de marge van de verkoop van de band op, en verwachten dan van ons dat we het monteren en balanceren voor minder dan 15 euro. Dat weiger ik pertinent. Wij hebben hier peperdure apparatuur staan waarmee we elke band kunnen omleggen, tot 24 inch aan toe. Op het moment gaat de markt steeds meer naar 18 en 20 inch banden toe. Heel lastig om goed te monteren, en dan mag je ook die peperdure velgen niet beschadigen.”

Van der Rijken: “Steeds meer bandenspecialisten hebben zelf ook webshops: ze moeten wel. Mensen gaan online vergelijken. Een probleem is dat consumenten vaak enkel naar de prijs kijken, en het monteren, balanceren en de afvalbeheersbijdrage niet meetellen. Dan is het appels met peren vergelijken.” 

Heeft de Vaco de rel rond de kunstgraskorrel goed gemanaged? 
35% eens 
10% oneens
55% geen mening

Begin dit jaar was het een enorme rel: voetballen op kunstgrasvelden van gerecyclede autobanden zou slecht zijn voor de gezondheid. De media sprongen er bovenop en het was aan de Vaco en Recybem om de sector te verdedigen. “Er heeft verschrikkelijk veel in de media gestaan en iedereen leest het zijne. Daarom snap ik dat de meningen uiteen lopen”, stelt Tim van der Rijken van Vaco. “De berichten hebben geleid tot grote maatschappelijke onrust. Onze informatie gaf aan dat kunstgrasvelden, ingestrooid met korrels van vermalen autobanden, gewoon veilig zijn. Dat hebben we dus de hele tijd uitgedragen. Maar de verhalen dat het onveilig zou zijn hebben een tijd voortgewoekerd. Dat ruim een derde van de mensen die de enquête heeft ingevuld tevreden is met de manier waarop we onze rol hebben vervuld, vind ik goed om te horen.”

Veel respondenten merken op dat de media de zaak verschrikkelijk hebben opgeblazen. Ook Wim Jansen vindt het een storm in een glas water. “Banden slijten ook als je op de snelweg rijdt”, zegt hij laconiek. “Al dat slijtstof gaat de lucht in en dat ademen we in als we in onze auto zitten. Daar wordt toch ook niemand ziek van. Die hele rel was verschrikkelijk overtrokken.”

De respondenten

De Automotive bandenenquête werd ingevuld door 128 respondenten, alle actief in de bandenbranche. Waarvan enkele pure bandenservicebedrijven (9), 36 van een universeel autobedrijf, 26 merkdealers en 20 grossiers. De overige respondenten werken bij brancheverenigingen, bandenfabrikanten en –groothandels en leasemaatschappijen. Van de respondenten is ongeveer de helft eindverantwoordelijk voor het bedrijf, 17 zijn werkplaats- of magazijnchef en de overige zijn monteurs, verkopers en managers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier Banden | Ergernis om prijsvechters | Automotive Online

Dossier Banden | Ergernis om prijsvechters

Redactie Redactie
• Laatste update:

Stelling: Op de verkoop van banden zit een gezonde marge’
40% eens
23% geen mening
37% oneens

Stelling: Op de verkoop van bandenservice zit een gezonde marge
29% eens
37% geen mening
34% oneens

Tim van der Rijken, secretaris van de Vaco, de branchevereniging voor de banden- en wielenbranche, begrijpt de verdeeldheid over deze stellingen wel. “Je hoort vaak dat de marge op banden steeds minder wordt, maar het is lastig om daar concrete cijfers over te krijgen. De transparantie in de markt neemt toe door internet en vergelijkingssites en dat werkt lagere prijzen in de hand. Dus ik ben blij dat een behoorlijk deel van de bedrijven de marges ook wél als gezond beoordeelt.”

Wim Jansen, directeur van Elburg Bandencenter, zegt op verkoop en montage een gezonde marge te realiseren. “Mijn klanten weten dat ze hier komen en altijd goed geholpen worden. Alles draait hier om service, om kwaliteit en garantie. Ik heb nooit de marges hoeven bijstellen.”

Stelling: Allseasonbanden zijn een kans voor mijn bedrijf
45% eens 
35% geen mening
20% oneens

Edwin Coenen, directeur van Goodyear/Dunlop retail, ziet allseasonbanden zeker als een kans. “Ze worden vooral verkocht als vervanging van zomerbanden. De groep mensen die echt stopt met het wisselen van zomer- en winterbanden is heel klein. Allseasonbanden blijven toch een compromis. Daarnaast geldt dat je ze, net als winterbanden, eerder moet vervangen dan de wettelijke norm, omdat de winterse eigenschappen minder worden. Ook dat geeft weer voordeel voor het bandenbedrijf.”

Stelling: TPMS zorgt voor meer omzet in mijn bedrijf
44% eens 
34% geen mening
22% oneens 

Tim van der Rijken is verbaasd dat 22 procent van de respondenten denkt dat tpms géén kansen biedt. “Het schept werk: je moet de systemen bij elke wissel uitlezen en aanleren. Bovendien maakt tpms mensen eerder bewust van de staat van hun banden.”

Edwin Coenen begrijpt wel dat niet iedereen ‘eens’ heeft ingevuld. “Natuurlijk zijn er de extra servicebeurten en contactmomenten met de klant. Maar aan de andere kant maakt het de vervangingsvraag naar wielen kleiner, omdat die met tpms veel duurder zijn.”

Stelling: Bandenweb­winkels zorgen voor verschraling van mijn marge
72% eens 
16% geen mening
12% oneens 

Stelling: Bandenweb­winkels zorgen voor extra omzet 
14% eens 
24% geen mening
62% oneens

Het is duidelijk: internetverkopers zijn niet populair. Wim Jansen heeft er geen goed woord voor over. “Die internetwinkels strijken zelf de marge van de verkoop van de band op, en verwachten dan van ons dat we het monteren en balanceren voor minder dan 15 euro. Dat weiger ik pertinent. Wij hebben hier peperdure apparatuur staan waarmee we elke band kunnen omleggen, tot 24 inch aan toe. Op het moment gaat de markt steeds meer naar 18 en 20 inch banden toe. Heel lastig om goed te monteren, en dan mag je ook die peperdure velgen niet beschadigen.”

Van der Rijken: “Steeds meer bandenspecialisten hebben zelf ook webshops: ze moeten wel. Mensen gaan online vergelijken. Een probleem is dat consumenten vaak enkel naar de prijs kijken, en het monteren, balanceren en de afvalbeheersbijdrage niet meetellen. Dan is het appels met peren vergelijken.” 

Heeft de Vaco de rel rond de kunstgraskorrel goed gemanaged? 
35% eens 
10% oneens
55% geen mening

Begin dit jaar was het een enorme rel: voetballen op kunstgrasvelden van gerecyclede autobanden zou slecht zijn voor de gezondheid. De media sprongen er bovenop en het was aan de Vaco en Recybem om de sector te verdedigen. “Er heeft verschrikkelijk veel in de media gestaan en iedereen leest het zijne. Daarom snap ik dat de meningen uiteen lopen”, stelt Tim van der Rijken van Vaco. “De berichten hebben geleid tot grote maatschappelijke onrust. Onze informatie gaf aan dat kunstgrasvelden, ingestrooid met korrels van vermalen autobanden, gewoon veilig zijn. Dat hebben we dus de hele tijd uitgedragen. Maar de verhalen dat het onveilig zou zijn hebben een tijd voortgewoekerd. Dat ruim een derde van de mensen die de enquête heeft ingevuld tevreden is met de manier waarop we onze rol hebben vervuld, vind ik goed om te horen.”

Veel respondenten merken op dat de media de zaak verschrikkelijk hebben opgeblazen. Ook Wim Jansen vindt het een storm in een glas water. “Banden slijten ook als je op de snelweg rijdt”, zegt hij laconiek. “Al dat slijtstof gaat de lucht in en dat ademen we in als we in onze auto zitten. Daar wordt toch ook niemand ziek van. Die hele rel was verschrikkelijk overtrokken.”

De respondenten

De Automotive bandenenquête werd ingevuld door 128 respondenten, alle actief in de bandenbranche. Waarvan enkele pure bandenservicebedrijven (9), 36 van een universeel autobedrijf, 26 merkdealers en 20 grossiers. De overige respondenten werken bij brancheverenigingen, bandenfabrikanten en –groothandels en leasemaatschappijen. Van de respondenten is ongeveer de helft eindverantwoordelijk voor het bedrijf, 17 zijn werkplaats- of magazijnchef en de overige zijn monteurs, verkopers en managers.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.