Heethoofd blijkt koud kunstje

Op de brug | Nissan Micra

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 44 jaar tijd heeft Rob Scherf van Autobedrijf Scherf in Eindhoven al heel wat Micra’s op de brug gehad: het model bestaat immers alweer ruim dertig jaar. “En in al die jaren heb ik er erg weinig klachten over. Zoals bij zoveel Japanse auto’s, is het eigenlijk altijd goed. Ik ken geen typische Micra-klachten”, is de ervaring van Scherf.

Hoe serieus de Eindhovense automan zijn werk neemt, blijkt meteen bij aankomst. Voor de Micra de brug op gaat, moet er eerst even een rondje worden gereden over verschillende soorten wegdek in de omgeving van het autobedrijf. Conclusie: de lage bandjes maken de auto wat hard op de hobbels, maar dat is een persoonlijke keuze, eentje die Scherf niet zo snel zal maken.

Maar we komen voor de brug. En daar meteen een pijnpuntje. Letterlijk. Omdat de auto al een flinke rit achter de rug had voor aankomst in Eindhoven, blijkt de 0,9 liter driecilinder turbomotor verantwoordelijk voor een totaal verhitte motorkapstandaard. Opgepast dus: eerst laten afkoelen, of pannenlappen gebruiken.

Ruimte

Dankzij de compacte afmetingen van de motor is er onder die hete motorkap veel werkruimte. “Kijk hier: waar je normaal gesproken een blok half moet uitbouwen om de distributie aan te pakken, heb je hier alle ruimte aan de linkerkant van het blok. Heel goed”, zo oordeelt Scherf.

“Overigens vind ik het wel erg jammer dat een hoop monteurswerk verdwijnt. Het werken aan een auto wordt meer en meer vervangen in plaats van repareren. Vroeger haalden wij een dynamo of startmotor nog wel eens uit elkaar om te kijken of er nog iets aan te repareren was. Tegenwoordig zijn dit typisch van die onderdelen die je er uit schroeft en vervangt. Heb je speciaal gereedschap nodig, dan wordt dat met het onderdeel meegeleverd. Het maakt het werken aan een auto een stuk eenvoudiger, maar haalt de lol er ook wel een beetje af.”

De flatratetijden die we doorlichten tijdens de brugsessie, vallen op in hun riante timing. “Luchtfilter vervangen twaalf minuten? Doe ik in drie. Hier: filterhuis is gemonteerd op het blok. Openmaken, vervangen, sluiten. Zo gebeurd. Bougies liggen voor de hand en heb je er zo uit. En het zijn er maar drie, dus 18 minuten is een meer dan reële tijd.”

p20 heethoofd

Genot

De al aangestipte ruimte ter linkerzijde van het blok, maakt ook dat het vervangen van de multiriem een eenvoudig klusje is, dat zeker binnen de 18 minuten die er voor staan, geklaard kan worden. “De spanrol is eenvoudig te bereiken. Daar hoef je echt niks bijzonders voor te doen. Het is echt een genot al die ruimte.” 

Moderne tijden

Voor een compacte auto beschikt de Micra over veel moderne veiligheidssystemen. Zo wordt in de gaten gehouden of de auto wel op de rijbaan blijft en de achteruitrijcamera geeft ook een beeld in vogelperspectief. Je ziet de strepen van het parkeervak en de objecten die naast de parkeerplek staan zodat je ze kunt mijden. Ook houdt een radar in de gaten of je niet te dicht op je voorganger rijdt. Dit soort systemen druppelen meer en meer door naar het A- en B-segment en kunnen op den duur natuurlijk voor extra werk zorgen. “Ik kom echter zelden fouten tegen bij de systemen van merken die al langer op de markt zijn. Al die snufjes worden steeds beter en vragen amper onderhoud”, zegt Rob Scherf van het gelijknamige autobedrijf. “Ook hier geldt dat als er al iets mee is, dat het vervangwerk is. Daar gaan we niet aan sleutelen.”

Nissan Micra IG-T 90 Tekna

Nieuwprijs (euro): 20.590 (instapmodel met 71 pk benzinemotor: vanaf 15.190 euro) / motortype: 3-cilinder multi-point injectie turbo benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 898 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 3,7 l per 100 km / CO2-emissie: 99 gr per km / energielabel: B / transmissie: handgeschakeld, 5 versnellingen / max. vermogen: 66 kW/90 pk @5.500 tpm. / max. koppel: 140 Nm @2.250 tpm.

FLATRATETIJDEN

Luchtfilter: 12 min. / brandstoffilter: n.v.t., geïntegreerd in brandstofpomp. / bougies: 18 min. / distributieketting: 522 min. / multiriem: 18 min. / interieurfilter: 24 min. / vervangen van koplampunit (incl. in-/uitbouwen): 60 min. / voorbumper vervangen: 54 min. / twee voorschokdempers vervangen: 90 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Nissan Micra | Automotive Online
Heethoofd blijkt koud kunstje

Op de brug | Nissan Micra

Redactie Redactie
• Laatste update:

In 44 jaar tijd heeft Rob Scherf van Autobedrijf Scherf in Eindhoven al heel wat Micra’s op de brug gehad: het model bestaat immers alweer ruim dertig jaar. “En in al die jaren heb ik er erg weinig klachten over. Zoals bij zoveel Japanse auto’s, is het eigenlijk altijd goed. Ik ken geen typische Micra-klachten”, is de ervaring van Scherf.

Hoe serieus de Eindhovense automan zijn werk neemt, blijkt meteen bij aankomst. Voor de Micra de brug op gaat, moet er eerst even een rondje worden gereden over verschillende soorten wegdek in de omgeving van het autobedrijf. Conclusie: de lage bandjes maken de auto wat hard op de hobbels, maar dat is een persoonlijke keuze, eentje die Scherf niet zo snel zal maken.

Maar we komen voor de brug. En daar meteen een pijnpuntje. Letterlijk. Omdat de auto al een flinke rit achter de rug had voor aankomst in Eindhoven, blijkt de 0,9 liter driecilinder turbomotor verantwoordelijk voor een totaal verhitte motorkapstandaard. Opgepast dus: eerst laten afkoelen, of pannenlappen gebruiken.

Ruimte

Dankzij de compacte afmetingen van de motor is er onder die hete motorkap veel werkruimte. “Kijk hier: waar je normaal gesproken een blok half moet uitbouwen om de distributie aan te pakken, heb je hier alle ruimte aan de linkerkant van het blok. Heel goed”, zo oordeelt Scherf.

“Overigens vind ik het wel erg jammer dat een hoop monteurswerk verdwijnt. Het werken aan een auto wordt meer en meer vervangen in plaats van repareren. Vroeger haalden wij een dynamo of startmotor nog wel eens uit elkaar om te kijken of er nog iets aan te repareren was. Tegenwoordig zijn dit typisch van die onderdelen die je er uit schroeft en vervangt. Heb je speciaal gereedschap nodig, dan wordt dat met het onderdeel meegeleverd. Het maakt het werken aan een auto een stuk eenvoudiger, maar haalt de lol er ook wel een beetje af.”

De flatratetijden die we doorlichten tijdens de brugsessie, vallen op in hun riante timing. “Luchtfilter vervangen twaalf minuten? Doe ik in drie. Hier: filterhuis is gemonteerd op het blok. Openmaken, vervangen, sluiten. Zo gebeurd. Bougies liggen voor de hand en heb je er zo uit. En het zijn er maar drie, dus 18 minuten is een meer dan reële tijd.”

p20 heethoofd

Genot

De al aangestipte ruimte ter linkerzijde van het blok, maakt ook dat het vervangen van de multiriem een eenvoudig klusje is, dat zeker binnen de 18 minuten die er voor staan, geklaard kan worden. “De spanrol is eenvoudig te bereiken. Daar hoef je echt niks bijzonders voor te doen. Het is echt een genot al die ruimte.” 

Moderne tijden

Voor een compacte auto beschikt de Micra over veel moderne veiligheidssystemen. Zo wordt in de gaten gehouden of de auto wel op de rijbaan blijft en de achteruitrijcamera geeft ook een beeld in vogelperspectief. Je ziet de strepen van het parkeervak en de objecten die naast de parkeerplek staan zodat je ze kunt mijden. Ook houdt een radar in de gaten of je niet te dicht op je voorganger rijdt. Dit soort systemen druppelen meer en meer door naar het A- en B-segment en kunnen op den duur natuurlijk voor extra werk zorgen. “Ik kom echter zelden fouten tegen bij de systemen van merken die al langer op de markt zijn. Al die snufjes worden steeds beter en vragen amper onderhoud”, zegt Rob Scherf van het gelijknamige autobedrijf. “Ook hier geldt dat als er al iets mee is, dat het vervangwerk is. Daar gaan we niet aan sleutelen.”

Nissan Micra IG-T 90 Tekna

Nieuwprijs (euro): 20.590 (instapmodel met 71 pk benzinemotor: vanaf 15.190 euro) / motortype: 3-cilinder multi-point injectie turbo benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 898 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 3,7 l per 100 km / CO2-emissie: 99 gr per km / energielabel: B / transmissie: handgeschakeld, 5 versnellingen / max. vermogen: 66 kW/90 pk @5.500 tpm. / max. koppel: 140 Nm @2.250 tpm.

FLATRATETIJDEN

Luchtfilter: 12 min. / brandstoffilter: n.v.t., geïntegreerd in brandstofpomp. / bougies: 18 min. / distributieketting: 522 min. / multiriem: 18 min. / interieurfilter: 24 min. / vervangen van koplampunit (incl. in-/uitbouwen): 60 min. / voorbumper vervangen: 54 min. / twee voorschokdempers vervangen: 90 min.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.