Editorial | Garantie
Deels met mensen die, als ze dan toch op een terras willen zitten, dat natuurlijk doen bij de zaak waar ze in geïnvesteerd hebben. Dan komt het geld voor je gevoel toch weer een beetje naar je toe. Het initiatief zorgde voor een grote naamsbekendheid, want je kon geen lokale of regionale krant open staan of het initiatief werd erin gemeld. Ook in de autobranche doet het fenomeen zijn intrede. Volgens de ondernemers verstevigt deze financieringsvorm de relatie met bestaande klanten. Waarschijnlijk dan, want wie de investeerders zijn, wordt meestal niet bekend gemaakt. De belangrijkste reden is natuurlijk dat er geld moet worden aangewend en de conventionele wegen hiervoor doodlopen. En daar zit gelijk het gevaar. Crowdfunding oogt sympathiek, maar uiteindelijk is de rente hoger dan die van een lening bij een bank – die om haar moverende redenen de lening dus niet wilde verstrekken. Ik weet het, er wordt veel geklaagd over de starheid van banken waar het gaat om het verstrekken van financieringen aan autobedrijven, maar dat zal niet altijd voor niets zijn. Het is dus een goede zaak dat de AFM ook dit alternatieve circuit reguleert.
Als de eisen van crowdfunding omhoog gaan, dan stijgen de kosten ervan waarschijnlijk ook. Want strengere wet- en regelgeving én de handhaving hiervan, kosten geld. En handhaving is lastig, zo blijkt uit de regels rond verlengde garantie: volgens de letter is dit een verzekering, maar in de praktijk hebben veel bedrijven een eigen spaarpotje gevuld om de claims op aanvullende garantie te kunnen dekken. Nu deze aanvullende garantie als verzekering moet worden gezien, gaat er veel marge voor autobedrijven verloren. Dankzij garantieverzekeraars werd dit aangekaart, maar zij krijgen er nu ook een nieuwe concurrent bij: Bovag heeft via Bovemij immers een mooi vehikel om als bank en verzekeraar de leden garantieproducten aan te bieden.
Luberto van Buiten,
hoofdredacteur
luberto@mobilitymedia.nl