Disconnected cruisecontrol

Diagnose | Renault Mégane III

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een Renault Mégane komt onze werkplaats in omdat er klachten zijn ontstaan na het vervangen van de koppelingsset. Het garagebedrijf wisselde na deze klacht het gaspedaal, echter zonder resultaat. Bij binnenkomst bevragen we eerst de regeleenheden bevraagd. Daar vinden we de volgende foutcodes:

-> P2120 Gaspedaalpositiesensor 2; spanning te laag
-> P1525 CAN-communicatie met cruise control foutief

Beide storingen zijn statisch en we vermoeden dan ook dat de P1525 het gevolg is van P2120. Het gaspedaal is met zes draden verbonden met de motorregeleenheid (zie afbeelding). We controleren de massa en voeding bij de connector van het gaspedaal. Hieruit volgt dat:

p07 diagnose afbeelding 1

-> de voeding van sensor 1 (B4.24), pen 3 in orde is, namelijk 5 Volt. 
-> de massa van beide sensoren (B4.24 en B4.25), pen 5 respectievelijk pen 6 in orde is.

De voeding van sensor 2 (B4.25), pen 2 is echter niet in orde. Deze is namelijk 0 Volt. Daarop besluiten we om de bedrading belast door te meten vanaf de connector van de motorregeleenheid naar de connector van het gaspedaal. Alle zes draden laten bij een belaste meting (circa 0,3A), geen overgangsweerstand of draadbreuken zien. Zal de spanningsvoorziening van 5 Volt, komende uit de motorregeleenheid, dan toch defect zijn?

p07 diagnose afbeelding 2

Connector

Als we de computer visueel inspecteren komt het euvel bovendrijven: het pennetje van de male-connector van de motorregeleenheid is naar binnen gedrukt en maakt geen contact met de female-connector van de motorregeleenheid (zie afbeelding 2). Nadat we deze voorzichtig in positie hebben teruggebracht en alles weer hebben aangesloten is de Renault storingsvrij.

En de oorzaak van het naar binnen drukken van de male-connector? Zeer waarschijnlijk is de, in verband met de reparatie losgenomen, female-connector niet geheel recht gepositioneerd geweest ten opzichte van de male-connector bij het terugplaatsen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Diagnose | Renault Mégane III | Automotive Online
Disconnected cruisecontrol

Diagnose | Renault Mégane III

Redactie Redactie
• Laatste update:

Een Renault Mégane komt onze werkplaats in omdat er klachten zijn ontstaan na het vervangen van de koppelingsset. Het garagebedrijf wisselde na deze klacht het gaspedaal, echter zonder resultaat. Bij binnenkomst bevragen we eerst de regeleenheden bevraagd. Daar vinden we de volgende foutcodes:

-> P2120 Gaspedaalpositiesensor 2; spanning te laag
-> P1525 CAN-communicatie met cruise control foutief

Beide storingen zijn statisch en we vermoeden dan ook dat de P1525 het gevolg is van P2120. Het gaspedaal is met zes draden verbonden met de motorregeleenheid (zie afbeelding). We controleren de massa en voeding bij de connector van het gaspedaal. Hieruit volgt dat:

p07 diagnose afbeelding 1

-> de voeding van sensor 1 (B4.24), pen 3 in orde is, namelijk 5 Volt. 
-> de massa van beide sensoren (B4.24 en B4.25), pen 5 respectievelijk pen 6 in orde is.

De voeding van sensor 2 (B4.25), pen 2 is echter niet in orde. Deze is namelijk 0 Volt. Daarop besluiten we om de bedrading belast door te meten vanaf de connector van de motorregeleenheid naar de connector van het gaspedaal. Alle zes draden laten bij een belaste meting (circa 0,3A), geen overgangsweerstand of draadbreuken zien. Zal de spanningsvoorziening van 5 Volt, komende uit de motorregeleenheid, dan toch defect zijn?

p07 diagnose afbeelding 2

Connector

Als we de computer visueel inspecteren komt het euvel bovendrijven: het pennetje van de male-connector van de motorregeleenheid is naar binnen gedrukt en maakt geen contact met de female-connector van de motorregeleenheid (zie afbeelding 2). Nadat we deze voorzichtig in positie hebben teruggebracht en alles weer hebben aangesloten is de Renault storingsvrij.

En de oorzaak van het naar binnen drukken van de male-connector? Zeer waarschijnlijk is de, in verband met de reparatie losgenomen, female-connector niet geheel recht gepositioneerd geweest ten opzichte van de male-connector bij het terugplaatsen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.