Op de brug | Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet 16v DCT

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op papier kan de Fiat Tipo SW prima meekomen met rivalen als de Skoda Octavia Combi, Volkswagen Golf Variant, Peugeot 308 SW en Renault Mégane Estate. Met prijzen die beginnen bij net iets meer dan twintig mille, slaat hij meteen de eerste (prijzen)slag. Waarbij moet worden aangetekend dat hij het dan in deze benzineregionen weer net tegen die anderen moet afleggen op het gebied van pk’s en milieusticker. De op de brug gereden 1.6 Multi jet komt overigens op genoemde vlakken meer dan goed mee met zijn directe dieselconcurrenten en overtreft deze hier en daar. Docars-eigenaar Joost van Dongen ziet onder de auto meteen dat de Italianen er alles aan hebben gedaan om de auto zo licht en stijf mogelijk te maken. “De auto heeft een erg lange achterconstructie om er een SW van te maken. Ik zie veel gebruik van stalen verstevigingsprofielen, maar wel goed beschermd tegen inwatering en corrosie. Om gewicht te besparen hebben ze goed bezuinigd op isolatiemateriaal en afdekkingen. Kijk hier bijvoorbeeld: geen warmte-isolatie boven de uitlaat, maar in plaats daarvan is de uitlaat iets lager opgehangen. Dan koelt de rijlucht de uitlaat”, aldus Van Dongen. Gewichtsbesparing ook bij de stabilisatorstangen, die van kunststof zijn gemaakt in plaats van staal.

Duits degelijk dichtgooien

Ondanks de inspanningen om de Tipo SW zo licht mogelijk te houden, voelt hij solide aan: gooi een deur dicht en je zou zweren dat het degelijke ‘kluisgeluid’ afkomstig is van een Duitse auto. Om de milieuprestaties verder te verbeteren, ontwikkelde Fiat een Eco-pakket dat ook op onze brug-auto te vinden is. Het pakket bestaat uit een variabele oliepomp, een elektrische thermostaatspoiler, een spoiler boven de achterruit en extra bodemplaten aan beide zijkanten om de Cw-waarde te optimaliseren. Daar hoort ook een Active Grille Shutter bij, die de luchtstroom naar het koelsysteem kan aanpassen door de grille te openen of te sluiten. De motor komt zo niet alleen sneller op bedrijfstemperatuur, een gesloten grille reduceert ook de luchtweerstand. 

Echt vrolijk wordt Van Dongen van het vrijwel volledig ontbreken van afdekplaten. De bodem ligt helemaal open voor inspecties en werkzaamheden. Er hangt bij sommige uitvoeringen (zie kader) alleen wat bescherming aan de zijkanten en onder het motorblok. “Een iel plaatje hier onder het blok. Ziet er niet echt stevig uit. Doordat de rest van de onderkant goed toegankelijk is, kunnen we een stuk sneller werken.” De techniek zelf is volgens Van Dongen niet het modernste van het modernste, “maar dat betekent wel dat het beproefde techniek is. Bovendien is er eenvoudig aan te werken. Vrijwel alles ligt binnen handbereik en is op het oog te controleren. Alleen de behuizing voor de remleidingen moet bij een keuring worden losgeschroefd om te controleren. Overigens ben ik benieuwd hoe dit er over een paar jaar uitziet, want vuil en vocht kunnen zich ophopen rond die remleidingen.”

Rappe tijden

Onder de motorkap zien we dat een normaal ver weggestopt onderdeel als de hogedrukpomp van het brandstofsysteem goed bereikbaar is. De startmotor verhuisde wel naar de onderkant, maar is daar van onderaf wel redelijk te bereiken. “Het enige dat ik hier zie dat wel eens iets meer tijd zou kunnen kosten, is het vervangen van de distributieriem. Daarvoor moet het een en ander worden uitgebouwd. Volgens de flatratetijden van de fabrikant zou dit niet meer dan 138 minuten mogen kosten.”Van alle auto’s die we dit jaar op de brug hadden is dat de kortste tijd. De Mercedes C180 uit het aprilnummer spant de kroon met 474 minuten en ook de boxermotor van de Subaru Levorg vraag wat meer tijd om van een nieuwe ketting te voorzien ‒ maar liefst 294 minuten.

fiat krijgt fiat 1 2

Voor de overige onderhoudswerkzaamheden liggen de tijden keurig op het gemiddelde. Schadeherstel aan de voorzijde kan zelfs razendsnel. Het vervangen van een voorbumper kost niet meer dan 30 minuten, waar twee uur redelijk gangbaar is. Voor een koplampunit staat net geen drie kwartier. Van Dongen ziet de Tipo SW straks graag terug in zijn werkplaats. Een prima auto om aan te werken, zonder te verwachten zwakke plekken, maar waar niet veel uren voor te schrijven zijn. Dat is niet alleen goed voor de doorloop, maar vooral gunstig voor de portemonnee van de klant.

fiat krijgt fiat 2 2

Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet 16v DCT

nieuwprijs (euro): vanaf 25.995 euro (instapmodel met 95 pk benzinemotor: vanaf 20.995 euro) / motortype: 4-cilinder commonrail dieselmotor met directe injectie / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.598 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 3,5 l per 100 km / CO2-emissie: 92 gr per km / energielabel: C / transmissie: 6-traps automaat met dubbele koppeling (DCT) / max. vermogen: 88 kW/120 pk @3.750 tpm. / max. koppel: 320 Nm @1.750 tpm.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet 16v DCT | Automotive Online

Op de brug | Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet 16v DCT

Redactie Redactie
• Laatste update:

Op papier kan de Fiat Tipo SW prima meekomen met rivalen als de Skoda Octavia Combi, Volkswagen Golf Variant, Peugeot 308 SW en Renault Mégane Estate. Met prijzen die beginnen bij net iets meer dan twintig mille, slaat hij meteen de eerste (prijzen)slag. Waarbij moet worden aangetekend dat hij het dan in deze benzineregionen weer net tegen die anderen moet afleggen op het gebied van pk’s en milieusticker. De op de brug gereden 1.6 Multi jet komt overigens op genoemde vlakken meer dan goed mee met zijn directe dieselconcurrenten en overtreft deze hier en daar. Docars-eigenaar Joost van Dongen ziet onder de auto meteen dat de Italianen er alles aan hebben gedaan om de auto zo licht en stijf mogelijk te maken. “De auto heeft een erg lange achterconstructie om er een SW van te maken. Ik zie veel gebruik van stalen verstevigingsprofielen, maar wel goed beschermd tegen inwatering en corrosie. Om gewicht te besparen hebben ze goed bezuinigd op isolatiemateriaal en afdekkingen. Kijk hier bijvoorbeeld: geen warmte-isolatie boven de uitlaat, maar in plaats daarvan is de uitlaat iets lager opgehangen. Dan koelt de rijlucht de uitlaat”, aldus Van Dongen. Gewichtsbesparing ook bij de stabilisatorstangen, die van kunststof zijn gemaakt in plaats van staal.

Duits degelijk dichtgooien

Ondanks de inspanningen om de Tipo SW zo licht mogelijk te houden, voelt hij solide aan: gooi een deur dicht en je zou zweren dat het degelijke ‘kluisgeluid’ afkomstig is van een Duitse auto. Om de milieuprestaties verder te verbeteren, ontwikkelde Fiat een Eco-pakket dat ook op onze brug-auto te vinden is. Het pakket bestaat uit een variabele oliepomp, een elektrische thermostaatspoiler, een spoiler boven de achterruit en extra bodemplaten aan beide zijkanten om de Cw-waarde te optimaliseren. Daar hoort ook een Active Grille Shutter bij, die de luchtstroom naar het koelsysteem kan aanpassen door de grille te openen of te sluiten. De motor komt zo niet alleen sneller op bedrijfstemperatuur, een gesloten grille reduceert ook de luchtweerstand. 

Echt vrolijk wordt Van Dongen van het vrijwel volledig ontbreken van afdekplaten. De bodem ligt helemaal open voor inspecties en werkzaamheden. Er hangt bij sommige uitvoeringen (zie kader) alleen wat bescherming aan de zijkanten en onder het motorblok. “Een iel plaatje hier onder het blok. Ziet er niet echt stevig uit. Doordat de rest van de onderkant goed toegankelijk is, kunnen we een stuk sneller werken.” De techniek zelf is volgens Van Dongen niet het modernste van het modernste, “maar dat betekent wel dat het beproefde techniek is. Bovendien is er eenvoudig aan te werken. Vrijwel alles ligt binnen handbereik en is op het oog te controleren. Alleen de behuizing voor de remleidingen moet bij een keuring worden losgeschroefd om te controleren. Overigens ben ik benieuwd hoe dit er over een paar jaar uitziet, want vuil en vocht kunnen zich ophopen rond die remleidingen.”

Rappe tijden

Onder de motorkap zien we dat een normaal ver weggestopt onderdeel als de hogedrukpomp van het brandstofsysteem goed bereikbaar is. De startmotor verhuisde wel naar de onderkant, maar is daar van onderaf wel redelijk te bereiken. “Het enige dat ik hier zie dat wel eens iets meer tijd zou kunnen kosten, is het vervangen van de distributieriem. Daarvoor moet het een en ander worden uitgebouwd. Volgens de flatratetijden van de fabrikant zou dit niet meer dan 138 minuten mogen kosten.”Van alle auto’s die we dit jaar op de brug hadden is dat de kortste tijd. De Mercedes C180 uit het aprilnummer spant de kroon met 474 minuten en ook de boxermotor van de Subaru Levorg vraag wat meer tijd om van een nieuwe ketting te voorzien ‒ maar liefst 294 minuten.

fiat krijgt fiat 1 2

Voor de overige onderhoudswerkzaamheden liggen de tijden keurig op het gemiddelde. Schadeherstel aan de voorzijde kan zelfs razendsnel. Het vervangen van een voorbumper kost niet meer dan 30 minuten, waar twee uur redelijk gangbaar is. Voor een koplampunit staat net geen drie kwartier. Van Dongen ziet de Tipo SW straks graag terug in zijn werkplaats. Een prima auto om aan te werken, zonder te verwachten zwakke plekken, maar waar niet veel uren voor te schrijven zijn. Dat is niet alleen goed voor de doorloop, maar vooral gunstig voor de portemonnee van de klant.

fiat krijgt fiat 2 2

Fiat Tipo SW 1.6 MultiJet 16v DCT

nieuwprijs (euro): vanaf 25.995 euro (instapmodel met 95 pk benzinemotor: vanaf 20.995 euro) / motortype: 4-cilinder commonrail dieselmotor met directe injectie / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.598 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 3,5 l per 100 km / CO2-emissie: 92 gr per km / energielabel: C / transmissie: 6-traps automaat met dubbele koppeling (DCT) / max. vermogen: 88 kW/120 pk @3.750 tpm. / max. koppel: 320 Nm @1.750 tpm.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.