Dossier Carwash & Carcare | Waspaleizen winnen terrein
Autobedrijven investeren steeds vaker, en meer, in autowasstraten. Dat concluderen leveranciers op basis van de aanvragen van hun eigen en nieuwe klanten. “Een autowasstraat als extra klantenservice; dat idee houdt steeds meer autobedrijven bezig”, vertelt Peter van de Veen van Washtec, een van de grotere leveranciers van wasinstallaties in ons land. “We merken dat autobedrijven vaker bereid zijn om te investeren in carwash, zowel voor commerciële inzet als voor eigen gebruik. Dat komt bijvoorbeeld dat leasemaatschappijen en importeurs steeds vaker van dealerbedrijven eisen dat auto’s na onderhoud schoon worden afgeleverd. In plaats van dat je monteurs zelf de auto’s laat wassen of heen en weer laat rijden naar een carwashbedrijf, kun je vaak beter zelf in een wasinstallatie investeren. Dat is in de meeste gevallen veel rendabeler. Een autobedrijf met gemiddeld 25 doorgangen per week kan wekelijks al 500 tot 1.000 euro besparen door het wassen van die auto’s niet meer uit te besteden, maar in eigen huis te gaan doen. De investering in een roll-over is dan binnen een jaar terugverdiend.”
Voor autobedrijven die overwegen in carwash te investeren, is de capaciteit van een roll-over machine vaak toereikend (gemiddeld 25 wassingen per dag). Of er wordt besloten met eigen wasboxen te starten waar klanten zelf hun auto kunnen wassen. Bij een roll-over gaat het om een gemiddelde investering van 40 tot 100 duizend euro. Naarmate de prijs oploopt heeft de machine meer te bieden aan technische snufjes (van betaalterminals tot licht- en schuimeffecten of uitvoerige was- en polish-programma’s). De levensduur van een roll-over is zeker tien jaar, terwijl de machine binnen zes jaar wordt afgeschreven.
Lava, apps en interieurbanden zijn het geheim.
Bij kettingswasstraten loopt de investering uiteen van 1,5 tot 6 ton voor de meest geavanceerde kettingbanden. Een kettingbaan is gemiddeld 20 tot 40 meter lang en rendabel vanaf minimaal honderd wassingen per dag. Daarnaast moet er natuurlijk voldoende ruimte zijn voor een kettingbaan; minimaal vijftien meter versus tien meter voor een roll-over. Kettingbanen zijn dan ook meestal te vinden bij carwashexploitanten en minder vaak bij auto- of dealerbedrijven met een eigen wasservice. Dan is een vloeistofdichte vloer nog een vereiste voor een carwash, waar gemiddeld nog 50 duizend euro voor gerekend moet worden.
Alles in één
BMW-dealer Jer. de Fonkert uit Numansdorp doet al jaren goede zaken met zijn carwash, die voor de eigen auto’s wordt gebruikt en commercieel wordt ingezet. Onlangs investeerde het bedrijf in de vervanging van vier wasboxen, compleet met wasprogramma en betaalterminal. Bovendien overweegt De Fonkert op de lange termijn de carwash met roll-over te vervangen voor een kettingbaan, vanwege het intensieve gebruik.
“We zijn al vanaf begin jaren zestig actief met carwash en zijn nog steeds overtuigd van de onestopshopgedachte waarbij alles voor de auto onder één dak zit”, aldus Theo Scharloo, de financiële man bij De Fonkert. De showroom voor nieuwe BMW’s is in 2015 grondig verbouwd en grenst aan de werkplaats en showroom voor occasions. Daarachter is de carwash, terwijl aan de voorkant van het terrein (10 duizend vierkante meter) een Texaco-tankstation is gevestigd. “Het is juist de combinatie van al die activiteiten die zo goed werkt. Het versterkt elkaar en zorgt voor veel aanloop.”
De Fonkert neemt de wasactiviteiten uiterst serieus; het bedrijf heeft een fulltime autopoetser in dienst en heeft twee carwashmedewerkers (in het weekend vier). Om ook klanten met bestelbusjes, caravans en campers te kunnen bedienen, heeft een van de nieuwe wasboxen geen overkapping. Met diezelfde doelgroep voor ogen start Olivier de Rooij, directeur-eigenaar van Clean Look Carwash, op 1 september met een extra verhoogde roll-over (3,10 bij 2,70 meter). “Er is steeds meer vraag naar wasmogelijkheden voor bestelbussen. Die zakelijke markt willen wij graag bedienen”, vertelt De Rooij. “Carwash is een markt met potentie, maar je moet wel actief blijven ondernemen en steeds iets nieuws bieden.”
Het is juist de combinatie van activiteiten die werkt.
Behalve de verhoogde roll-over, heeft De Rooij geïnvesteerd in een zogenaamd Lava-systeem, dat nu aan de wasstraat wordt toegevoegd. “De auto is en blijft emotie en als carwashexploitant moet je telkens iets extra’s kunnen bieden. Met Lava komt er een schuimgolf over de auto heen die via lichteffecten een kleurtje krijgt. Dat geeft een spectaculair effect.”Naast de roll-over heeft Clean Look ook een kettingbaan van 46 meter lang. “Hoe langer de wasstraat, hoe beter het wasresultaat, omdat je de tijd hebt om shampoos goed te laten inwerken en intensief kunt wassen. Het meeste gaat machinaal, maar er komt nog altijd veel handwerk bij kijken. De voorbewerking met de hogedrukspuit om het ergste vuil eraf te spuiten en de velgen schoon te maken, gebeurt nog altijd met de hand.” Clean Look Carwash profileert zich als een duurzaam bedrijf en heeft het dak vol zonnepanelen liggen (397 stuks in totaal) waarmee het bedrijf voor 50 procent in zijn eigen energie voorziet. Ook het overgrote deel van water (bij een gemiddelde wasbeurt gaat er zo’n 500 liter water doorheen) wordt hergebruikt. Overigens gebeurt dat bij de meeste carwashbedrijven. Voor het wassen van de auto’s wordt osmosewater (gefilterd grondwater) gebruikt, terwijl gerecycled water (geschoond via bioreactor) voor de spoeling wordt gebruikt.
Wassen in cijfers
In 2015 telde ons land 3.282 autowaslocaties, waaronder 1.740 autowasbedrijven, 173 truckcleanbedrijven en zo’n 1.569 poetsbedrijven. Van die 1.740 bedrijven hebben er 1.300 een wasstraat of roll-over, 638 bedrijven hebben wasboxen. Dit blijkt uit het meest recente onderzoek van Bovag Autowasbedrijven, dat om de paar jaar onderzoek doet naar de autowasmarkt. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat 800.000 auto’s niet worden gewassen, die komen dus ook niet bij een wasbedrijf. Er is dus nog winst te behalen, aldus de brancheorganisatie. Personenauto’s worden in ons land gemiddeld 8,4 keer per jaar gewassen, wat neerkomt op 66,2 miljoen wassingen in 2015. Opvallend is dat mensen die naar een autowasbedrijf gaan, meestal ook heel trouw zijn en steeds teruggaan naar hetzelfde adres. In totaal telt ons land anno 2015 1.365 wasstraten en roll-overs, 4.225 wasboxen en 3.780 stofzuigers.
Waspaleizen
De Loogman Groep heeft acht vestigingen en zegt jaarlijks meer dan een miljoen auto’s te wassen. Het bedrijf heeft op zeven locaties een kettingwasstraat, variërend in lengte van dertig tot tachtig meter (de langste is met 25 meter voorwas). Ook volgens Loogman is het belangrijk om steeds te blijven investeren in vernieuwing. “We zijn in 2015 gestart met de interieurreiniging van auto’s, waarbij de auto op een lopende band wordt geplaatst en een team van acht man de auto binnen acht minuten schoonmaakt”, vertelt Justin Huijmans van De Loogman Groep. “Dat gebeurt allemaal handmatig: van de matten tot het dashboard en de ramen aan de binnenzijde. Voorlopig doen we dat alleen in Aalsmeer en Amsterdam.” “Vergeet niet dat de grootste groep mensen maar een paar keer per jaar zijn auto wast”, zegt Huijmans. “Je moet dus goed zichtbaar blijven als bedrijf en steeds met iets nieuws komen. Nu introduceren wij bijvoorbeeld de Loogman Was-app, waarmee klanten kunnen sparen voor extra punten en geattendeerd worden op speciale acties.” Dat de inspanningen van bedrijven als Loogman, Clean Look en De Fonkert om te blijven innoveren en investeren zin hebben, blijkt uit onderzoek van Bovag (zie kader). Volgens de afdeling Autowasbedrijven van de branchevereniging zijn carwashklanten erg trouw.