Eastcorner Carcleaning verheft detailing tot kunst

Dossier Carwash & Carcare | Poetsen op de vierkante millimeter

Redactie Redactie
• Laatste update:

De werkplaats van Eastcorner Carcleaning is een snoepwinkel voor liefhebbers van bijzondere auto’s. Op het moment dat we hem spreken, kijken we vanuit het kantoor van Derek Oosthoek uit op een Rolls Royce Silver Cloud, een Porsche 911 Carrera RS, een Ferrari 550 Maranello, een Alfa Romeo 8C, een Aston Martin DBS en een Porsche Cayenne. Toch begon de poetsspecialist ooit zoals de meeste mensen dat doen: met een emmer, een spons en een fles autoshampoo. “Autowassen heb ik altijd leuk gevonden. Toen ik op de basisschool zat, waste ik de auto’s van de buren. Ik was helemaal gek van Ferrari en fietste dagelijks naar de showroom van de Ferrari-importeur om naar binnen te kijken. Op een dag stapte iemand naar buiten die zei: ‘Als je hier toch elke dag komt, kan je net zo goed voor ons komen werken’.” Bij Ferrari leerde de fanatieke autoliefhebber de fijne kneepjes van het vak. “De eerste weken deed ik niets anders dan spaakwielen poetsen. Omdat ik kleine vingers had, kon ik overal goed bij.” Stapsgewijs kreeg hij meer verantwoordelijkheid totdat hij complete auto’s onder handen mocht nemen. “Voor school had ik nauwelijks aandacht. Elke vrije minuut ging zo’n beetje op aan wassen en poetsen.”

Over Eastcorner Car Cleaning

Op zijn negentiende startte Derek Oosthoek zijn eigen autopoetsbedrijf in Blaricum. Het bedrijf groeide rap, niet in de laatste plaats door de gunstige ligging in het Gooi, traditioneel een streek met een hoge ‘exclusieve auto-dichtheid’. Tien jaar later verhuisde hij naar de huidige locatie in Huizen. 

Op zijn negentiende startte Oosthoek zijn eigen autopoetsbedrijf. Inmiddels werkt hij samen met vier medewerkers aan het wassen, poetsen en reconditioneren van auto’s voor bedrijven en particulieren. Overigens spreekt hij zelf liever van ‘detailen’ dan van poetsen. “Sommige mensen denken bij autopoetsen aan een behandeling van een uur. Zoveel tijd besteden wij soms aan één onderdeel. Detailen is de beste omschrijving van wat wij doen: een auto tot in de kleinste details in topconditie brengen. Soms gaat dat heel ver. Als de klant dat wil, poetsen we zelfs de bodemplaat, de draagarmen en de bouten en de moeren van de wielophanging.
We demonteren zelfs sierstrips en complete interieurs. We kunnen een auto helemaal nieuw maken, ook op plekken die je niet ziet.”

Terugvallen op ervaring

In de werkplaats passeren de meest uiteenlopende auto’s de revue, van fabrieksnieuwe sportauto’s tot modellen van vijftig tot honderd jaar oud. Het doet een groot beroep op materiaal- en productkennis, ervaring en creativiteit. “Vorig jaar hebben we anderhalve week gewerkt aan een Ferrari F40, een auto met zeer complexe vormen en bijzondere materialen. In de carrosserie is kevlar, koolstofvezel en aluminium verwerkt, de bovenkant van de motorkap is van perspex. Om dat grondig schoon te maken, sta je half over de motor met een zware poetsmachine boven je hoofd te werken.”

Klassieke auto’s vormen een uitdaging op zich. Oosthoek en zijn team werken regelmatig met lakken en bekledingmaterialen van tientallen jaren oud. Soms gaat het om originele lak, soms om een mix van originele lak en nieuwere lak, of om oudere restauraties waarbij verschillende lakken door elkaar heen zijn gebruikt. “Een lakdiktemeter zegt iets over de dikte van de lak maar niets over het soort lak en de kwaliteit ervan. We moeten regelmatig terugvallen op onze ervaring om het beste resultaat te bereiken zonder de lak te beschadigen. Op jaarbasis behandelen we honderden auto’s. We leren elke dag iets nieuws.” Met name bij zeldzame en kostbare klassiekers kan een verkeerde lakbehandeling onherstelbare schade veroorzaken. “Laatst hebben we een klassieke Ferrari 250 Tour de France in de werkplaats gehad, een oudere restauratie met oudere lak. Daar valt niets aan bij te werken als je door de lak gaat. Het enige wat dan helpt, is opnieuw spuiten. Dan ligt de lat behoorlijk hoog. Het mag niet misgaan.” De grootste vijand van detailen is tijd. De kosten zitten in de manuren en die hoeveelheid moet in verhouding staan tot de waarde van de auto.“ Voor 75 euro kan je geen dag aan een auto werken”, schetst Oosthoek. “Nou ja, het kan wel, maar dan houd je het als bedrijf niet lang vol. Voor standaard behandelingen rekenen we standaardtarieven. Excentrieke problemen doen we op uurbasis. We maken eerst een inschatting, dan pas een offerte. Soms is een ogenschijnlijk groot probleem in een half uur opgelost, soms kost een klein probleem een halve dag. Onze klanten hebben daar begrip voor, en we hebben het geluk dat ze bereid zijn om er voor te betalen.”

Boekentas

De huidige werkplaats van Oosthoek staat in schril contrast met die uit zijn beginjaren. “Ik begon met een boekentas. Als ik uit school kwam, gingen de boeken eruit en de wasspullen erin. Later werd de tas een kratje.” Tegenwoordig heeft hij kasten vol poetsmachines van Rupes (Big Foot) en Flex, polijstschijven van Angelwax, Exclusiva en Rupes en alle denkbare verschillende soorten poetsmiddelen en waxen. De werkplaats heeft drie vaste werkplekken, aangevuld met een aparte werkplek voor langdurige klussen en een snelserviceplek. De wasplaats ligt rechts naast de ingang. Elke poetsbehandeling begint met een grondige wassessie. “Ons belangrijkste apparaat is de stoomcleaner. Als die stilstaat, staat alles stil. Goed wassen is de basis. Als een auto niet schoon is, krijg je nooit een topresultaat.” Na het wassen wordt de lak beoordeeld. “Afhankelijk van de wensen van de klant, en de conditie van de lak, gebruiken we een excenterpoetsmachine, een roterende poetsmachine of een combinatie daarvan. De eerste is veiliger, de tweede is agressiever en sneller. Het nadeel van een rotary is wel dat je sneller door lak gaat en dat hologrammen en swirls kunnen ontstaan, ragfijne krassen die opvallen als de zon op de lak schijnt. Daarom moet je een rotary alleen gebruiken als je veel ervaring hebt.” Het soort poetsmateriaal is afhankelijk van het materiaal van de auto. “Staal en aluminium zijn het gemakkelijkst om te bewerken. Kunststof en koolstofvezel zijn lastiger, want dat warmt sneller op. Voor oude originele lak werk ik bijvoorbeeld het liefst met een excentermachine en een wollen poetsschijf. Daar kan je heel rustig en voorzichtig mee werken, en het wordt nauwelijks warm.” Voor het diep reinigen van bekleding, matten en tapijt staat een stoomapparaat paraat. 

Vislucht en koffie

De poetsmiddelen zijn afkomstig van 3M en Angelwax. Dat laatste merk komt uit Engeland en bestaat uit een compleet assortiment van op elkaar aansluitende middelen. “Het grote verschil met normale consumentenproducten is de manier waarop je het verwerkt”, zegt Oosthoek. “Professionele autowas wordt keihard als je het niet snel genoeg uitpoetst. Het eindresultaat is top, maar voor de gemiddelde consument is dat onhandig.” In de kast staan zeer specifieke producten die slechts een paar keer per jaar worden gebruikt. “Soms zie ik een oplossing voor een probleem dat we ooit hebben gehad. Dan koop ik dat meteen.” Als voorbeeld noemt hij de interieurs van bepaalde Italiaanse sportauto’s uit de jaren negentig. “Sommige interieurdelen zijn behandeld met een coating die gaat plakken en vlekken. In het begin waren we uren bezig om de coating te verwijderen. Nu hebben we een middel waarmee de coating als sneeuw voor de zon verdwijnt. Daarna laten we de delen opnieuw spuiten en is het probleem weg.” Naast klassiekers en youngtimers werkt Oosthoek veel aan moderne auto’s. De behandelingen variëren van licht oppoetsen tot volledig reconditioneren. “Van enkeldiep zand op de matten tot zware rook- en huisdierenlucht, we maken het allemaal mee. We hadden een keer een auto waarin een bak met vis was omgevallen, maar ook een klant die een noodstop moest maken terwijl hij koffie aan het drinken was. Het hele dashboard zat eronder.”

derek oosthoek

Derek Oosthoek

bouwjaar: 1984
opleiding: Havo
Loopbaan: Kroymans Ferrari, Eastcorner Carcleaning
thuis: Samenwonend, vriendin

Het meeste voldoening haalt Oosthoek uit opdrachten die niet iedereen aankan. “Dat zoeken we bewust op, want daarmee kunnen we onszelf onderscheiden.” De lastigste gevallen zijn auto’s met verschillende soorten lak en diepe krassen die eigenlijk gespoten moeten worden. “Soms werken we op het randje. Diepe krassen wegpolijsten is mogelijk, maar het betekent dat je lak rondom de kras weghaalt om de dikte gelijk te maken.” Een ander voorbeeld is een Range Rover die te dicht langs een heg was gereden. “De zijkant was van voor tot achter bekrast. Het leek een verloren zaak, zelfs wij dachten dat de auto gespoten moest worden. Maar met een halve dag werken waren de krassen voor 98 procent weg.” 

Soms kost lakschade wegpolijsten meer tijd en geld dan opnieuw spuiten. Toch geven sommige klanten er de voorkeur aan. “Bijvoorbeeld omdat het kleurverschil voorkomt, of omdat bepaalde auto’s minder waard worden als de originele lak wordt bijgespoten.” Toch hebben poetsen en detailen hun grenzen, weet Oosthoek. “Verdwenen lak kan je niet terugpoetsen en aan beschadigd of gekrompen leer valt niets te behandelen. Dan werkt alleen repareren. Daarom werken we samen met een netwerk van specialisten die dezelfde kwaliteit leveren die onze klanten van ons verwachten. Uiteindelijk zijn we een dienstverlenend bedrijf: klanten brengen hun auto naar ons toe omdat ze er op vertrouwen dat wij alles in orde maken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier Carwash & Carcare | Poetsen op de vierkante millimeter | Automotive Online
Eastcorner Carcleaning verheft detailing tot kunst

Dossier Carwash & Carcare | Poetsen op de vierkante millimeter

Redactie Redactie
• Laatste update:

De werkplaats van Eastcorner Carcleaning is een snoepwinkel voor liefhebbers van bijzondere auto’s. Op het moment dat we hem spreken, kijken we vanuit het kantoor van Derek Oosthoek uit op een Rolls Royce Silver Cloud, een Porsche 911 Carrera RS, een Ferrari 550 Maranello, een Alfa Romeo 8C, een Aston Martin DBS en een Porsche Cayenne. Toch begon de poetsspecialist ooit zoals de meeste mensen dat doen: met een emmer, een spons en een fles autoshampoo. “Autowassen heb ik altijd leuk gevonden. Toen ik op de basisschool zat, waste ik de auto’s van de buren. Ik was helemaal gek van Ferrari en fietste dagelijks naar de showroom van de Ferrari-importeur om naar binnen te kijken. Op een dag stapte iemand naar buiten die zei: ‘Als je hier toch elke dag komt, kan je net zo goed voor ons komen werken’.” Bij Ferrari leerde de fanatieke autoliefhebber de fijne kneepjes van het vak. “De eerste weken deed ik niets anders dan spaakwielen poetsen. Omdat ik kleine vingers had, kon ik overal goed bij.” Stapsgewijs kreeg hij meer verantwoordelijkheid totdat hij complete auto’s onder handen mocht nemen. “Voor school had ik nauwelijks aandacht. Elke vrije minuut ging zo’n beetje op aan wassen en poetsen.”

Over Eastcorner Car Cleaning

Op zijn negentiende startte Derek Oosthoek zijn eigen autopoetsbedrijf in Blaricum. Het bedrijf groeide rap, niet in de laatste plaats door de gunstige ligging in het Gooi, traditioneel een streek met een hoge ‘exclusieve auto-dichtheid’. Tien jaar later verhuisde hij naar de huidige locatie in Huizen. 

Op zijn negentiende startte Oosthoek zijn eigen autopoetsbedrijf. Inmiddels werkt hij samen met vier medewerkers aan het wassen, poetsen en reconditioneren van auto’s voor bedrijven en particulieren. Overigens spreekt hij zelf liever van ‘detailen’ dan van poetsen. “Sommige mensen denken bij autopoetsen aan een behandeling van een uur. Zoveel tijd besteden wij soms aan één onderdeel. Detailen is de beste omschrijving van wat wij doen: een auto tot in de kleinste details in topconditie brengen. Soms gaat dat heel ver. Als de klant dat wil, poetsen we zelfs de bodemplaat, de draagarmen en de bouten en de moeren van de wielophanging.
We demonteren zelfs sierstrips en complete interieurs. We kunnen een auto helemaal nieuw maken, ook op plekken die je niet ziet.”

Terugvallen op ervaring

In de werkplaats passeren de meest uiteenlopende auto’s de revue, van fabrieksnieuwe sportauto’s tot modellen van vijftig tot honderd jaar oud. Het doet een groot beroep op materiaal- en productkennis, ervaring en creativiteit. “Vorig jaar hebben we anderhalve week gewerkt aan een Ferrari F40, een auto met zeer complexe vormen en bijzondere materialen. In de carrosserie is kevlar, koolstofvezel en aluminium verwerkt, de bovenkant van de motorkap is van perspex. Om dat grondig schoon te maken, sta je half over de motor met een zware poetsmachine boven je hoofd te werken.”

Klassieke auto’s vormen een uitdaging op zich. Oosthoek en zijn team werken regelmatig met lakken en bekledingmaterialen van tientallen jaren oud. Soms gaat het om originele lak, soms om een mix van originele lak en nieuwere lak, of om oudere restauraties waarbij verschillende lakken door elkaar heen zijn gebruikt. “Een lakdiktemeter zegt iets over de dikte van de lak maar niets over het soort lak en de kwaliteit ervan. We moeten regelmatig terugvallen op onze ervaring om het beste resultaat te bereiken zonder de lak te beschadigen. Op jaarbasis behandelen we honderden auto’s. We leren elke dag iets nieuws.” Met name bij zeldzame en kostbare klassiekers kan een verkeerde lakbehandeling onherstelbare schade veroorzaken. “Laatst hebben we een klassieke Ferrari 250 Tour de France in de werkplaats gehad, een oudere restauratie met oudere lak. Daar valt niets aan bij te werken als je door de lak gaat. Het enige wat dan helpt, is opnieuw spuiten. Dan ligt de lat behoorlijk hoog. Het mag niet misgaan.” De grootste vijand van detailen is tijd. De kosten zitten in de manuren en die hoeveelheid moet in verhouding staan tot de waarde van de auto.“ Voor 75 euro kan je geen dag aan een auto werken”, schetst Oosthoek. “Nou ja, het kan wel, maar dan houd je het als bedrijf niet lang vol. Voor standaard behandelingen rekenen we standaardtarieven. Excentrieke problemen doen we op uurbasis. We maken eerst een inschatting, dan pas een offerte. Soms is een ogenschijnlijk groot probleem in een half uur opgelost, soms kost een klein probleem een halve dag. Onze klanten hebben daar begrip voor, en we hebben het geluk dat ze bereid zijn om er voor te betalen.”

Boekentas

De huidige werkplaats van Oosthoek staat in schril contrast met die uit zijn beginjaren. “Ik begon met een boekentas. Als ik uit school kwam, gingen de boeken eruit en de wasspullen erin. Later werd de tas een kratje.” Tegenwoordig heeft hij kasten vol poetsmachines van Rupes (Big Foot) en Flex, polijstschijven van Angelwax, Exclusiva en Rupes en alle denkbare verschillende soorten poetsmiddelen en waxen. De werkplaats heeft drie vaste werkplekken, aangevuld met een aparte werkplek voor langdurige klussen en een snelserviceplek. De wasplaats ligt rechts naast de ingang. Elke poetsbehandeling begint met een grondige wassessie. “Ons belangrijkste apparaat is de stoomcleaner. Als die stilstaat, staat alles stil. Goed wassen is de basis. Als een auto niet schoon is, krijg je nooit een topresultaat.” Na het wassen wordt de lak beoordeeld. “Afhankelijk van de wensen van de klant, en de conditie van de lak, gebruiken we een excenterpoetsmachine, een roterende poetsmachine of een combinatie daarvan. De eerste is veiliger, de tweede is agressiever en sneller. Het nadeel van een rotary is wel dat je sneller door lak gaat en dat hologrammen en swirls kunnen ontstaan, ragfijne krassen die opvallen als de zon op de lak schijnt. Daarom moet je een rotary alleen gebruiken als je veel ervaring hebt.” Het soort poetsmateriaal is afhankelijk van het materiaal van de auto. “Staal en aluminium zijn het gemakkelijkst om te bewerken. Kunststof en koolstofvezel zijn lastiger, want dat warmt sneller op. Voor oude originele lak werk ik bijvoorbeeld het liefst met een excentermachine en een wollen poetsschijf. Daar kan je heel rustig en voorzichtig mee werken, en het wordt nauwelijks warm.” Voor het diep reinigen van bekleding, matten en tapijt staat een stoomapparaat paraat. 

Vislucht en koffie

De poetsmiddelen zijn afkomstig van 3M en Angelwax. Dat laatste merk komt uit Engeland en bestaat uit een compleet assortiment van op elkaar aansluitende middelen. “Het grote verschil met normale consumentenproducten is de manier waarop je het verwerkt”, zegt Oosthoek. “Professionele autowas wordt keihard als je het niet snel genoeg uitpoetst. Het eindresultaat is top, maar voor de gemiddelde consument is dat onhandig.” In de kast staan zeer specifieke producten die slechts een paar keer per jaar worden gebruikt. “Soms zie ik een oplossing voor een probleem dat we ooit hebben gehad. Dan koop ik dat meteen.” Als voorbeeld noemt hij de interieurs van bepaalde Italiaanse sportauto’s uit de jaren negentig. “Sommige interieurdelen zijn behandeld met een coating die gaat plakken en vlekken. In het begin waren we uren bezig om de coating te verwijderen. Nu hebben we een middel waarmee de coating als sneeuw voor de zon verdwijnt. Daarna laten we de delen opnieuw spuiten en is het probleem weg.” Naast klassiekers en youngtimers werkt Oosthoek veel aan moderne auto’s. De behandelingen variëren van licht oppoetsen tot volledig reconditioneren. “Van enkeldiep zand op de matten tot zware rook- en huisdierenlucht, we maken het allemaal mee. We hadden een keer een auto waarin een bak met vis was omgevallen, maar ook een klant die een noodstop moest maken terwijl hij koffie aan het drinken was. Het hele dashboard zat eronder.”

derek oosthoek

Derek Oosthoek

bouwjaar: 1984
opleiding: Havo
Loopbaan: Kroymans Ferrari, Eastcorner Carcleaning
thuis: Samenwonend, vriendin

Het meeste voldoening haalt Oosthoek uit opdrachten die niet iedereen aankan. “Dat zoeken we bewust op, want daarmee kunnen we onszelf onderscheiden.” De lastigste gevallen zijn auto’s met verschillende soorten lak en diepe krassen die eigenlijk gespoten moeten worden. “Soms werken we op het randje. Diepe krassen wegpolijsten is mogelijk, maar het betekent dat je lak rondom de kras weghaalt om de dikte gelijk te maken.” Een ander voorbeeld is een Range Rover die te dicht langs een heg was gereden. “De zijkant was van voor tot achter bekrast. Het leek een verloren zaak, zelfs wij dachten dat de auto gespoten moest worden. Maar met een halve dag werken waren de krassen voor 98 procent weg.” 

Soms kost lakschade wegpolijsten meer tijd en geld dan opnieuw spuiten. Toch geven sommige klanten er de voorkeur aan. “Bijvoorbeeld omdat het kleurverschil voorkomt, of omdat bepaalde auto’s minder waard worden als de originele lak wordt bijgespoten.” Toch hebben poetsen en detailen hun grenzen, weet Oosthoek. “Verdwenen lak kan je niet terugpoetsen en aan beschadigd of gekrompen leer valt niets te behandelen. Dan werkt alleen repareren. Daarom werken we samen met een netwerk van specialisten die dezelfde kwaliteit leveren die onze klanten van ons verwachten. Uiteindelijk zijn we een dienstverlenend bedrijf: klanten brengen hun auto naar ons toe omdat ze er op vertrouwen dat wij alles in orde maken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.