Te goedkoop om zelf te doen

Dossier Carwash & Carcare | Poetsen en restylen tegen afbraakprijzen

Redactie Redactie
• Laatste update:
Een auto poetsen neemt al gauw een halve dag in beslag.

Auto’s poetsen en licht schadeherstel zoals steenslag, krassen en parkeerdeukjes, zou je dat als autobedrijf zelf moeten kunnen of moet je dit juist uit-besteden? Een rondje  langs autobedrijven leert dat vrijwel niemand dit soort werkzaamheden nog zelf uitvoert. De meeste grotere autobedrijven die occasions verkopen hebben wel een autopoetser in vaste dienst, maar het werk wordt uitbesteed wanneer er meer gepoetst moet worden dan één man aan kan of wanneer er meer aan een auto moet gebeuren dan poetsen om hem verkoopklaar te maken. Zo had de Bleeker Groep een eigen was-, poets- en restyleafdeling, maar sinds het afstoten van de dealerbedrijven aan Van Mossel richt het zich met dochterbedrijf Autowas Twente nu grotendeels op andere autobedrijven als opdrachtgever en volgt daarmee de trend in de rest van de autobranche. Autowas Twente werd twintig jaar geleden opgericht om alle vestigingen van de Bleeker Groep te kunnen bedienen en daarnaast externe klussen, zowel particulier als b2b, aan te nemen.

Stoppen

Minder positief verging het Rense Hoekstra, die begin dit jaar zijn functie als voorzitter van de vakgroep Autopoetsbedrijven bij Vereniging Focwa Specialisten neerlegde. In zijn bedrijf Auto Totaal Verzorging in Dronten combineerde Hoekstra poetsen met uitdeuken zonder spuiten en spotrepair. Het verlies van een aantal grote autobedrijven als klant zorgde ervoor dat hij moest stoppen. Volgens Hoekstra, maar ook een aantal andere poetsbedrijven die we raadpleegden voor dit artikel, besteedt vrijwel alle autobedrijven, en met name dealers, het poetswerk uit. Maar dan wel aan goedkope krachten die de auto’s in de meeste gevallen zelf komen ophalen en voor een bedrag van 70 tot 80 euro een hele auto wassen en poetsen en het interieur reinigen. Een absolute bodemprijs, waar gerenommeerde poetsbedrijven niet voor kunnen werken, vinden de poetsers zelf. “Wij werken alleen nog bij hoge uitzondering voor autobedrijven”, zegt Erik Idenburg van Idenburg Car Solutions in Delft. “Het moet altijd snel en mag niets kosten”, vult zijn vader Martin aan. “Ik ben daar een tijdje in meegegaan, maar voor 16 euro per uur werken en voor dat bedrag ook het risico dragen, gaat niet. Wij werken alleen nog in opdracht van particulieren of via een dealer op verzoek van de klant zelf.”

Bovag verwelkomt poetsers

Autopoetsbedrijven die hun belangen behartigd willen zien, hadden tot nu toe de optie om zich aan te sluiten bij Vereniging Focwa Specialisten. Deze 650 leden tellende vereniging is inmiddels opgeknipt in verschillende vakgroepen, waaronder de 50 bedrijven tellende Focwa Autopoets-bedrijven. Nieuw is de toevoeging van autopoetsbedrijven aan de Bovag vakgroep Autowasbedrijven. Vanaf januari gaat deze vakgroep verder onder de naam Bovag Autowas en Poetsbedrijven. Binnen een jaar moet er een tiental poetsbedrijven aangesloten zijn, verwacht Bovag-woordvoerder Paul de Waal.  Het is vervolgens aan de poetsbedrijven zelf, net als bij de schadeherstellers, om een keuze te maken tussen Focwa en Bovag.

Keramische laag

Mede doordat dealers in de crisisjaren rond 2007 steeds vaker zelf gingen poetsen, besloot Idenburg zijn horizon te verbreden. Nu staat er een allround universeel autobedrijf met louter particuliere klanten die komen voor hoogwaardige poetsbehandelingen waarvan de prijs kan oplopen tot 1.500 euro per auto. Erik: “We brengen een speciale keramische beschermingslaag aan die een grondige voorbewerking vereist. Dat kost twee à drie dagen werk per auto; we doen er gemiddeld zes per maand.” Bij Ada Car Cleaning in Zoetermeer is 99 procent van de klanten merkdealer, vertelt eigenaar Mehmet Demir.  Ook hij kent de prijsvechters, maar zijn bedrijf weigert mee te gaan in tarieven die onder de 100 euro liggen. “We halen en brengen maximaal tien auto’s per dag en rekenen gemiddeld 120 euro per auto afhankelijk van de hoeveelheid werk. Soms zijn we een hele dag met een auto bezig om hem weer toonbaar te krijgen.” De reden dat Ada Car Cleaning de auto’s ophaalt zit hem volgens Demir vooral in het ruimtegebrek bij de autobedrijven. “We willen wel op een brug kunnen werken en hebben voldoende ruimte rondom nodig. Dan is dit de beste aanpak.”

Twee bussen

Volgens Hoekstra poetst vrijwel geen enkel autobedrijf nog zelf en wordt restyling sowieso uitbesteed. Alleen sommige bedrijven met een eigen schadeafdeling of schadebedrijf vormen daarop een uitzondering. “Er zijn enkele grote holdings die een paar jaar geleden geprobeerd hebben om met een vast poets- en restyleteam de vestigingen af te gaan. Ze zijn er allemaal weer van teruggekomen en besteden het nu weer uit. Van een grote dealerholding weet ik dat ze een of twee bussen hebben waarmee ze op de verschillende vestigingen uitdeuken zonder spuiten en spotrepair doen. Het poetsen besteden ze wel uit.”

Voor 16 euro per uur poetsen en ook het risico dragen, dat gaat niet.

Toch moet het volgens Hoekstra  mogelijk zijn om een poets- en restyleafdeling succesvol te implementeren in een groot autobedrijf of een samenwerkingsverband te sluiten tussen meerdere autobedrijven. “Op een autoboulevard bijvoorbeeld. Iedereen heeft toch auto’s die gepoetst moeten worden. De kunst is denk ik om de diensten van zo’n afdeling niet alleen voor je eigen handelsvoorraad of afleveringen te gebruiken, maar ook aan te bieden aan klanten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier Carwash & Carcare | Poetsen en restylen tegen afbraakprijzen | Automotive Online
Te goedkoop om zelf te doen

Dossier Carwash & Carcare | Poetsen en restylen tegen afbraakprijzen

Redactie Redactie
• Laatste update:
Een auto poetsen neemt al gauw een halve dag in beslag.

Auto’s poetsen en licht schadeherstel zoals steenslag, krassen en parkeerdeukjes, zou je dat als autobedrijf zelf moeten kunnen of moet je dit juist uit-besteden? Een rondje  langs autobedrijven leert dat vrijwel niemand dit soort werkzaamheden nog zelf uitvoert. De meeste grotere autobedrijven die occasions verkopen hebben wel een autopoetser in vaste dienst, maar het werk wordt uitbesteed wanneer er meer gepoetst moet worden dan één man aan kan of wanneer er meer aan een auto moet gebeuren dan poetsen om hem verkoopklaar te maken. Zo had de Bleeker Groep een eigen was-, poets- en restyleafdeling, maar sinds het afstoten van de dealerbedrijven aan Van Mossel richt het zich met dochterbedrijf Autowas Twente nu grotendeels op andere autobedrijven als opdrachtgever en volgt daarmee de trend in de rest van de autobranche. Autowas Twente werd twintig jaar geleden opgericht om alle vestigingen van de Bleeker Groep te kunnen bedienen en daarnaast externe klussen, zowel particulier als b2b, aan te nemen.

Stoppen

Minder positief verging het Rense Hoekstra, die begin dit jaar zijn functie als voorzitter van de vakgroep Autopoetsbedrijven bij Vereniging Focwa Specialisten neerlegde. In zijn bedrijf Auto Totaal Verzorging in Dronten combineerde Hoekstra poetsen met uitdeuken zonder spuiten en spotrepair. Het verlies van een aantal grote autobedrijven als klant zorgde ervoor dat hij moest stoppen. Volgens Hoekstra, maar ook een aantal andere poetsbedrijven die we raadpleegden voor dit artikel, besteedt vrijwel alle autobedrijven, en met name dealers, het poetswerk uit. Maar dan wel aan goedkope krachten die de auto’s in de meeste gevallen zelf komen ophalen en voor een bedrag van 70 tot 80 euro een hele auto wassen en poetsen en het interieur reinigen. Een absolute bodemprijs, waar gerenommeerde poetsbedrijven niet voor kunnen werken, vinden de poetsers zelf. “Wij werken alleen nog bij hoge uitzondering voor autobedrijven”, zegt Erik Idenburg van Idenburg Car Solutions in Delft. “Het moet altijd snel en mag niets kosten”, vult zijn vader Martin aan. “Ik ben daar een tijdje in meegegaan, maar voor 16 euro per uur werken en voor dat bedrag ook het risico dragen, gaat niet. Wij werken alleen nog in opdracht van particulieren of via een dealer op verzoek van de klant zelf.”

Bovag verwelkomt poetsers

Autopoetsbedrijven die hun belangen behartigd willen zien, hadden tot nu toe de optie om zich aan te sluiten bij Vereniging Focwa Specialisten. Deze 650 leden tellende vereniging is inmiddels opgeknipt in verschillende vakgroepen, waaronder de 50 bedrijven tellende Focwa Autopoets-bedrijven. Nieuw is de toevoeging van autopoetsbedrijven aan de Bovag vakgroep Autowasbedrijven. Vanaf januari gaat deze vakgroep verder onder de naam Bovag Autowas en Poetsbedrijven. Binnen een jaar moet er een tiental poetsbedrijven aangesloten zijn, verwacht Bovag-woordvoerder Paul de Waal.  Het is vervolgens aan de poetsbedrijven zelf, net als bij de schadeherstellers, om een keuze te maken tussen Focwa en Bovag.

Keramische laag

Mede doordat dealers in de crisisjaren rond 2007 steeds vaker zelf gingen poetsen, besloot Idenburg zijn horizon te verbreden. Nu staat er een allround universeel autobedrijf met louter particuliere klanten die komen voor hoogwaardige poetsbehandelingen waarvan de prijs kan oplopen tot 1.500 euro per auto. Erik: “We brengen een speciale keramische beschermingslaag aan die een grondige voorbewerking vereist. Dat kost twee à drie dagen werk per auto; we doen er gemiddeld zes per maand.” Bij Ada Car Cleaning in Zoetermeer is 99 procent van de klanten merkdealer, vertelt eigenaar Mehmet Demir.  Ook hij kent de prijsvechters, maar zijn bedrijf weigert mee te gaan in tarieven die onder de 100 euro liggen. “We halen en brengen maximaal tien auto’s per dag en rekenen gemiddeld 120 euro per auto afhankelijk van de hoeveelheid werk. Soms zijn we een hele dag met een auto bezig om hem weer toonbaar te krijgen.” De reden dat Ada Car Cleaning de auto’s ophaalt zit hem volgens Demir vooral in het ruimtegebrek bij de autobedrijven. “We willen wel op een brug kunnen werken en hebben voldoende ruimte rondom nodig. Dan is dit de beste aanpak.”

Twee bussen

Volgens Hoekstra poetst vrijwel geen enkel autobedrijf nog zelf en wordt restyling sowieso uitbesteed. Alleen sommige bedrijven met een eigen schadeafdeling of schadebedrijf vormen daarop een uitzondering. “Er zijn enkele grote holdings die een paar jaar geleden geprobeerd hebben om met een vast poets- en restyleteam de vestigingen af te gaan. Ze zijn er allemaal weer van teruggekomen en besteden het nu weer uit. Van een grote dealerholding weet ik dat ze een of twee bussen hebben waarmee ze op de verschillende vestigingen uitdeuken zonder spuiten en spotrepair doen. Het poetsen besteden ze wel uit.”

Voor 16 euro per uur poetsen en ook het risico dragen, dat gaat niet.

Toch moet het volgens Hoekstra  mogelijk zijn om een poets- en restyleafdeling succesvol te implementeren in een groot autobedrijf of een samenwerkingsverband te sluiten tussen meerdere autobedrijven. “Op een autoboulevard bijvoorbeeld. Iedereen heeft toch auto’s die gepoetst moeten worden. De kunst is denk ik om de diensten van zo’n afdeling niet alleen voor je eigen handelsvoorraad of afleveringen te gebruiken, maar ook aan te bieden aan klanten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.