Nieuwe Post | Johan Bazuin

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat is uw missie bij ZF?

Mijn taak is om het productgamma van ZF verder uit te breiden op de Nederlandse markt. ZF is niet alleen actief in de autobranche, maar ook in industriële toepassingen zoals wind, rail en marine. Maar ook in de autobranche is er nog veel te doen; we zijn een grote fabrikant van allerlei typen aandrijflijnen en de komende jaren gaat het langzaam over naar elektrische aandrijving, autonoom en emissieloos rijden. Hiervoor heeft ZF diverse nieuwe producten in ontwikkeling. Aan mij de taak om dit bij fabrikanten en eindgebruikers te promoten.

Wat sprak u vooral aan in deze functie?

Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik ben lang zelfstandige geweest, deed opdrachten voor verschillende bedrijven en zat veel in het buitenland. Nu ik vader ben van drie jonge kinderen wil ik meer stabiliteit en lokaler werken. Ik zit nu in het managementteam en geef sturing aan negen mensen. Daarvan leer ik ook weer nieuwe dingen.

Hoe bevalt het leiding geven aan een team?

Ik moet mijn weg nog vinden in hoe ik het beste uit iedereen kan halen. Operations manager Mike de Best, die deze afdeling heeft waargenomen toen mijn voorganger vertrok, coacht mij hierin. Met hem spar ik over bepaalde vraagstukken. Stellen wij de klant wel centraal genoeg?

U heeft veel gereisd, wat stak u daarvan op?

Omdat ik met veel verschillende culturen en mensen te maken had – ik heb onder meer in Rusland, Polen, Centraal-Europa, Turkije en het Midden-Oosten gewerkt – merkte ik dat overal ter wereld weer totaal andere zienswijzen heersen. Hier in het westen zijn we bijvoorbeeld vrij kritisch over hoe producten eruitzien. Tijdens een trip naar Egypte liet een man mij vol trots een bus zien en vertelde dat hij al tien jaar mee ging. En dat hij er zeker van was dat hij nog eens tien jaar mee zou gaan. Waarop ik zei: ‘Dus hij moet nog gerefurbished worden?’ Maar dat was dus al gebeurd. Kun je nagaan hoe verschillend onze standaarden zijn.

Wat vindt u leuk aan het vaderschap?

Overdag heb ik een baan, en ’s avonds draai ik een tweede shift. Ik heb drie kinderen: Feline (5 jaar), Lieke (3) en Quinn (1). Ik vind het leuk om ken­merken van mezelf in hen terug te zien. Je krijgt in feite ongevraagde zelfreflectie. Ze pikken dingen op die je zegt en die hoor je dan opeens uit hun mond terug. Erg grappig. Met drie kleintjes hebben we dus onze handen vol aan basale dingen. Margot werkt bij Deloitte in consulting en zat bij klanten door heel Nederland. Dat is in combinatie met een gezinsleven niet zo praktisch en dan druk ik me mild uit (lacht). We zijn nu dus allebei stabieler en honkvaster gaan werken.

U heeft een passie voor motorsport: ­Formule 1 en MotorGP. Bent u zelf ook snel met wielen?

Ik heb zelf een snelle motorfiets, maar die staat helaas al een tijdje stil. Ik heb momenteel gewoon andere prioriteiten. Vroeger reed ik ook wel op circuits, maar als vader wil ik toch dat soort risico’s vermijden. De kans is dus groot dat er binnenkort een prijskaartje aan mijn motor komt te hangen. Ik volg de motorsport nu vooral op televisie en in de bladen. Misschien pak ik het later weer op.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Nieuwe Post | Johan Bazuin | Automotive Online

Nieuwe Post | Johan Bazuin

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wat is uw missie bij ZF?

Mijn taak is om het productgamma van ZF verder uit te breiden op de Nederlandse markt. ZF is niet alleen actief in de autobranche, maar ook in industriële toepassingen zoals wind, rail en marine. Maar ook in de autobranche is er nog veel te doen; we zijn een grote fabrikant van allerlei typen aandrijflijnen en de komende jaren gaat het langzaam over naar elektrische aandrijving, autonoom en emissieloos rijden. Hiervoor heeft ZF diverse nieuwe producten in ontwikkeling. Aan mij de taak om dit bij fabrikanten en eindgebruikers te promoten.

Wat sprak u vooral aan in deze functie?

Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ik ben lang zelfstandige geweest, deed opdrachten voor verschillende bedrijven en zat veel in het buitenland. Nu ik vader ben van drie jonge kinderen wil ik meer stabiliteit en lokaler werken. Ik zit nu in het managementteam en geef sturing aan negen mensen. Daarvan leer ik ook weer nieuwe dingen.

Hoe bevalt het leiding geven aan een team?

Ik moet mijn weg nog vinden in hoe ik het beste uit iedereen kan halen. Operations manager Mike de Best, die deze afdeling heeft waargenomen toen mijn voorganger vertrok, coacht mij hierin. Met hem spar ik over bepaalde vraagstukken. Stellen wij de klant wel centraal genoeg?

U heeft veel gereisd, wat stak u daarvan op?

Omdat ik met veel verschillende culturen en mensen te maken had – ik heb onder meer in Rusland, Polen, Centraal-Europa, Turkije en het Midden-Oosten gewerkt – merkte ik dat overal ter wereld weer totaal andere zienswijzen heersen. Hier in het westen zijn we bijvoorbeeld vrij kritisch over hoe producten eruitzien. Tijdens een trip naar Egypte liet een man mij vol trots een bus zien en vertelde dat hij al tien jaar mee ging. En dat hij er zeker van was dat hij nog eens tien jaar mee zou gaan. Waarop ik zei: ‘Dus hij moet nog gerefurbished worden?’ Maar dat was dus al gebeurd. Kun je nagaan hoe verschillend onze standaarden zijn.

Wat vindt u leuk aan het vaderschap?

Overdag heb ik een baan, en ’s avonds draai ik een tweede shift. Ik heb drie kinderen: Feline (5 jaar), Lieke (3) en Quinn (1). Ik vind het leuk om ken­merken van mezelf in hen terug te zien. Je krijgt in feite ongevraagde zelfreflectie. Ze pikken dingen op die je zegt en die hoor je dan opeens uit hun mond terug. Erg grappig. Met drie kleintjes hebben we dus onze handen vol aan basale dingen. Margot werkt bij Deloitte in consulting en zat bij klanten door heel Nederland. Dat is in combinatie met een gezinsleven niet zo praktisch en dan druk ik me mild uit (lacht). We zijn nu dus allebei stabieler en honkvaster gaan werken.

U heeft een passie voor motorsport: ­Formule 1 en MotorGP. Bent u zelf ook snel met wielen?

Ik heb zelf een snelle motorfiets, maar die staat helaas al een tijdje stil. Ik heb momenteel gewoon andere prioriteiten. Vroeger reed ik ook wel op circuits, maar als vader wil ik toch dat soort risico’s vermijden. De kans is dus groot dat er binnenkort een prijskaartje aan mijn motor komt te hangen. Ik volg de motorsport nu vooral op televisie en in de bladen. Misschien pak ik het later weer op.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.