Erkenning voor het vak

Dossier schadeherstel | Vraag om goed schadepersoneel is groter dan ooit

Redactie Redactie
• Laatste update:

TEKST: RENÉ QUIST, BEELD: TECHNIEKTALENT.NU

Hoe krijg je mensen binnen?

De Möller Autoschade Groep in Rotterdam heeft jaarlijks minimaal veertien nieuwe medewerkers nodig, bij de schadetak van de Van den Udenhout Groep in Brabant staan er ruim tien vacatures open. Plekken die zich maar lastig laten invullen. Toch waken deze twee bedrijven ervoor diep in de buidel te tasten voor nieuwe medewerkers of om een transferbonus te geven. Want, zeggen Carli Pellegrom (hoofd schade bij Van den Udenhout ) en Alfred Möller (eigenaar van Möller Autoschade): het loongebouw trekt dat niet en de kostprijs wordt snel veel te hoog. En met alleen een hoger loon krijg je de mensen ook niet binnen.

De belangrijkste ambassadeurs zijn de bestaande personeelsleden: houd die binnen door mensen perspectief te bieden, te zorgen voor een goede sfeer en te investeren in opleidingen. En de spullen moeten hightech zijn. Het binnenhalen van mensen draait om marketing, zegt Pellegrom: Wees zichtbaar op scholen, in lokale sufferdjes, op evenementen en uiteraard op social media. Daar kun je gericht zoeken naar kandidaten en adverteren bij de juiste doelgroep. En natuurlijk is een goede relatie met de regionale ROC van levensbelang, evenals het aanbieden van een goede leerweg, zegt Möller.

Waar halen we mensen vandaan?

Vullen de vacatures zich dan vanzelf? Helaas niet. Er zijn simpelweg te weinig technisch voldoende geschoolde mensen beschikbaar. Volgens Femke Teeling, directeur van brancheorganisatie Focwa, staan er momenteel 600 vacatures open, “uitzonderlijk veel voor een sector waar ongeveer 8.500 vakmensen werken.” Volgens haar is het grootste probleem, naast het feit dat er steeds minder jongeren voor een technische opleiding kiezen, dat binnen de technische beroepen het schadevak niet aantrekkelijk wordt gevonden. De branche-organisatie maakt zich al jaren hard voor het oppoetsen van het imago van de branche. Goede opleidingsperspectieven zijn daarbij essentieel, zegt Teeling. De nieuwe cao – met pittige loonsverhoging – moet de sector aantrekkelijker maken voor jongeren, denkt ze. Via het Generatiepact is een vroegere uitstroom van ouderen geregeld, zodat er naar schatting tweeduizend jongeren kunnen instromen. Dan moet de branche nog sexy worden gemaakt. Zo wordt hij niet gezien, wat volgens Teeling vreemd is omdat er zoveel geavanceerde techniek in auto’s zit. Maar dat gaat de branche nu niet helpen, pas op z’n vroegst over vijf jaar, zeggen Teeling en Möller.

Hoe kun je de technische ontwikkelingen bijhouden?

Dat gaat niet. Althans, niet als je te klein bent. De grens om voldoende middelen te hebben om in personeel en equipment te investeren? Rond de twee miljoen euro omzet per vestiging, is de inschatting van Pellegrom en Möller. En zo’n tien man personeel. Zit je daaronder, dan is het te duur en te ingewikkeld om medewerkers zodanig bij te scholen dat ze zowel een Golf E als een Hyundai Ioniq kunnen repareren. In een Golf zitten meer computers dan in een Boeing 747, weet Pellegrom. Bijscholing voor zo’n nieuw type auto kost je zo 100 uur extra opleiding. Voor een klein bedrijf niet op te brengen, en nu er zoveel vacatures openstaan is het de vraag of de medewerkers wel zo lang gemist kunnen worden. Dan rest een focus op conventionelere en cosmetische schade.

Hoe houden we de kennis op peil?

Je kunt alleen overleven als je investeert in kennis. En dat kan alleen maar als het bedrijf groot en gezond genoeg is om die opleidingen te betalen. En dan moeten ook de tarieven omhoog; maar waar de verzekeraar accepteert dat een chirurg meer verdient dan een huisarts, zijn de tarieven voor complexe klussen bij weinig verzekeraars hoger dan die voor cosmetische, hoewel ook daar een kentering in komt. Daarnaast, zegt Pellegrom, is het noodzakelijk om samen te werken. De automerken, en daarmee de dealers, krijgen snel meer invloed op de schademarkt. Natuurlijk preekt hij voor eigen parochie, maar de cijfers spreken in zijn voordeel. Automerken als Volkswagen zetten via private lease duizenden nieuwe auto’s af die allemaal na schade bij het dealerbedrijf terechtkomen. Daar komen de auto’s die met een merkverzekering worden verkocht bij, en ook steeds meer verzekeraars vragen om merkerkenningen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dossier schadeherstel | Vraag om goed schadepersoneel is groter dan ooit | Automotive Online
Erkenning voor het vak

Dossier schadeherstel | Vraag om goed schadepersoneel is groter dan ooit

Redactie Redactie
• Laatste update:

TEKST: RENÉ QUIST, BEELD: TECHNIEKTALENT.NU

Hoe krijg je mensen binnen?

De Möller Autoschade Groep in Rotterdam heeft jaarlijks minimaal veertien nieuwe medewerkers nodig, bij de schadetak van de Van den Udenhout Groep in Brabant staan er ruim tien vacatures open. Plekken die zich maar lastig laten invullen. Toch waken deze twee bedrijven ervoor diep in de buidel te tasten voor nieuwe medewerkers of om een transferbonus te geven. Want, zeggen Carli Pellegrom (hoofd schade bij Van den Udenhout ) en Alfred Möller (eigenaar van Möller Autoschade): het loongebouw trekt dat niet en de kostprijs wordt snel veel te hoog. En met alleen een hoger loon krijg je de mensen ook niet binnen.

De belangrijkste ambassadeurs zijn de bestaande personeelsleden: houd die binnen door mensen perspectief te bieden, te zorgen voor een goede sfeer en te investeren in opleidingen. En de spullen moeten hightech zijn. Het binnenhalen van mensen draait om marketing, zegt Pellegrom: Wees zichtbaar op scholen, in lokale sufferdjes, op evenementen en uiteraard op social media. Daar kun je gericht zoeken naar kandidaten en adverteren bij de juiste doelgroep. En natuurlijk is een goede relatie met de regionale ROC van levensbelang, evenals het aanbieden van een goede leerweg, zegt Möller.

Waar halen we mensen vandaan?

Vullen de vacatures zich dan vanzelf? Helaas niet. Er zijn simpelweg te weinig technisch voldoende geschoolde mensen beschikbaar. Volgens Femke Teeling, directeur van brancheorganisatie Focwa, staan er momenteel 600 vacatures open, “uitzonderlijk veel voor een sector waar ongeveer 8.500 vakmensen werken.” Volgens haar is het grootste probleem, naast het feit dat er steeds minder jongeren voor een technische opleiding kiezen, dat binnen de technische beroepen het schadevak niet aantrekkelijk wordt gevonden. De branche-organisatie maakt zich al jaren hard voor het oppoetsen van het imago van de branche. Goede opleidingsperspectieven zijn daarbij essentieel, zegt Teeling. De nieuwe cao – met pittige loonsverhoging – moet de sector aantrekkelijker maken voor jongeren, denkt ze. Via het Generatiepact is een vroegere uitstroom van ouderen geregeld, zodat er naar schatting tweeduizend jongeren kunnen instromen. Dan moet de branche nog sexy worden gemaakt. Zo wordt hij niet gezien, wat volgens Teeling vreemd is omdat er zoveel geavanceerde techniek in auto’s zit. Maar dat gaat de branche nu niet helpen, pas op z’n vroegst over vijf jaar, zeggen Teeling en Möller.

Hoe kun je de technische ontwikkelingen bijhouden?

Dat gaat niet. Althans, niet als je te klein bent. De grens om voldoende middelen te hebben om in personeel en equipment te investeren? Rond de twee miljoen euro omzet per vestiging, is de inschatting van Pellegrom en Möller. En zo’n tien man personeel. Zit je daaronder, dan is het te duur en te ingewikkeld om medewerkers zodanig bij te scholen dat ze zowel een Golf E als een Hyundai Ioniq kunnen repareren. In een Golf zitten meer computers dan in een Boeing 747, weet Pellegrom. Bijscholing voor zo’n nieuw type auto kost je zo 100 uur extra opleiding. Voor een klein bedrijf niet op te brengen, en nu er zoveel vacatures openstaan is het de vraag of de medewerkers wel zo lang gemist kunnen worden. Dan rest een focus op conventionelere en cosmetische schade.

Hoe houden we de kennis op peil?

Je kunt alleen overleven als je investeert in kennis. En dat kan alleen maar als het bedrijf groot en gezond genoeg is om die opleidingen te betalen. En dan moeten ook de tarieven omhoog; maar waar de verzekeraar accepteert dat een chirurg meer verdient dan een huisarts, zijn de tarieven voor complexe klussen bij weinig verzekeraars hoger dan die voor cosmetische, hoewel ook daar een kentering in komt. Daarnaast, zegt Pellegrom, is het noodzakelijk om samen te werken. De automerken, en daarmee de dealers, krijgen snel meer invloed op de schademarkt. Natuurlijk preekt hij voor eigen parochie, maar de cijfers spreken in zijn voordeel. Automerken als Volkswagen zetten via private lease duizenden nieuwe auto’s af die allemaal na schade bij het dealerbedrijf terechtkomen. Daar komen de auto’s die met een merkverzekering worden verkocht bij, en ook steeds meer verzekeraars vragen om merkerkenningen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.