Test de tester | Sijbren Oevering test Autocom en Wow! IQ150

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow! IQ150

+ Robuuste uitstraling
+ Compleet pakket
+ Mooie, goede tester
– Selectie regeleenheid betekent veel klikken voor je kunt uitlezen
– Voertuigdekking: regelmatig is het voertuig wel te selecteren en uit te lezen, maar komt er bij foutomschrijving ‘fout onbekend’ te staan

In de maand dat Sijbren Oevering deze tester van Würth tot zijn beschikking had, gebruikte hij hem voor een Peugeot 4007, een BMW 1-serie, een Mercedes Sprinter en een Toyota Picnic. Over de hardware van deze stand alone tester is Oevering, net als zijn medepanelleden, zeer te spreken. De bediening en handzaamheid zijn volgens hem uitstekend. Bij de software stuit hij echter op de uitgeschakelde expertmodus, waardoor er veel extra geklikt moet worden bij het selecteren van regeleenheden. Maar zoals al eerder gemeld door Fernand Stouwdam van Würth, verlost het inschakelen van de modus de ervaren gebruiker van overbodige vragen.

De extra informatie zoals bedradingsschema’s, positie van componenten, nominale waarden en in-/uitbouwbeschrijvingen, maar ook technische service-info met veel voorkomende storingen met oplossingen weet Oevering te waarderen. Hij beveelt de Würth van harte aan bij collega’s en het toestel past ook bij zijn eigen werkzaamheden bij Autobedrijf Eugen Tiesma in Leeuwarden. 

Zijn oordeel: “Hier en daar zijn verbeteringen mogelijk. Biedt niet altijd complete dekking. Wat opviel is dat bij veel foutcodes wel een fout wordt aangegeven, maar bij de omschrijving een onbekende fout wordt gemeld. Over het algemeen een goede tester.”

Autocom CDP+ Cars

+ Duidelijk en eenvoudig te bedienen
+ Ruime keuze in autotypen
– Geen verdere informatie beschikbaar over locatie/werking sensor
– Bij de Renault die werd bevraagd begin je door de verkeerde weergave van de foutcode als monteur verkeerd en word je ook op het verkeerde been gezet

Oevering gebruikte de Autocom op een probleemloze Renault Mégane I uit 1997. Bij het uitlezen van de motorregeleenheid, wat overigens snel en makkelijk verliep, bleek de Fransoos toch een defecte sensor onder de leden te hebben. Althans, dat meldde de Autocom, maar daarover later meer. De beschrijving bij de foutcode is volgens Oevering duidelijk en de status is ook beschikbaar. Maar de tester biedt geen ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals begeleide foutopsporing. Ook is het met de Autocom niet mogelijk om met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig te bevragen. 

De foutcode-mogelijkheden van de Autocom voldoen mede daardoor niet aan Oeverings verwachtingen. Maar vooral het feit dat de tester het bij het verkeerde einde bleek te hebben stoorde hem. “De tester gaf een foutcode op de toerentalsensor. Een permanente storing, die niet kon worden gewist. De sensor bleek echter niet defect. Bij het uitlezen met een voertuigspecifieke tester gaf deze geen enkele foutcode aan.”

Lees het profiel van Sijbren Oevering en de volledige beoordelingen en werkzaamheden in de productvergelijker op www.testdetester.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester | Sijbren Oevering test Autocom en Wow! IQ150 | Automotive Online

Test de tester | Sijbren Oevering test Autocom en Wow! IQ150

Redactie Redactie
• Laatste update:

Würth Wow! IQ150

+ Robuuste uitstraling
+ Compleet pakket
+ Mooie, goede tester
– Selectie regeleenheid betekent veel klikken voor je kunt uitlezen
– Voertuigdekking: regelmatig is het voertuig wel te selecteren en uit te lezen, maar komt er bij foutomschrijving ‘fout onbekend’ te staan

In de maand dat Sijbren Oevering deze tester van Würth tot zijn beschikking had, gebruikte hij hem voor een Peugeot 4007, een BMW 1-serie, een Mercedes Sprinter en een Toyota Picnic. Over de hardware van deze stand alone tester is Oevering, net als zijn medepanelleden, zeer te spreken. De bediening en handzaamheid zijn volgens hem uitstekend. Bij de software stuit hij echter op de uitgeschakelde expertmodus, waardoor er veel extra geklikt moet worden bij het selecteren van regeleenheden. Maar zoals al eerder gemeld door Fernand Stouwdam van Würth, verlost het inschakelen van de modus de ervaren gebruiker van overbodige vragen.

De extra informatie zoals bedradingsschema’s, positie van componenten, nominale waarden en in-/uitbouwbeschrijvingen, maar ook technische service-info met veel voorkomende storingen met oplossingen weet Oevering te waarderen. Hij beveelt de Würth van harte aan bij collega’s en het toestel past ook bij zijn eigen werkzaamheden bij Autobedrijf Eugen Tiesma in Leeuwarden. 

Zijn oordeel: “Hier en daar zijn verbeteringen mogelijk. Biedt niet altijd complete dekking. Wat opviel is dat bij veel foutcodes wel een fout wordt aangegeven, maar bij de omschrijving een onbekende fout wordt gemeld. Over het algemeen een goede tester.”

Autocom CDP+ Cars

+ Duidelijk en eenvoudig te bedienen
+ Ruime keuze in autotypen
– Geen verdere informatie beschikbaar over locatie/werking sensor
– Bij de Renault die werd bevraagd begin je door de verkeerde weergave van de foutcode als monteur verkeerd en word je ook op het verkeerde been gezet

Oevering gebruikte de Autocom op een probleemloze Renault Mégane I uit 1997. Bij het uitlezen van de motorregeleenheid, wat overigens snel en makkelijk verliep, bleek de Fransoos toch een defecte sensor onder de leden te hebben. Althans, dat meldde de Autocom, maar daarover later meer. De beschrijving bij de foutcode is volgens Oevering duidelijk en de status is ook beschikbaar. Maar de tester biedt geen ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals begeleide foutopsporing. Ook is het met de Autocom niet mogelijk om met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig te bevragen. 

De foutcode-mogelijkheden van de Autocom voldoen mede daardoor niet aan Oeverings verwachtingen. Maar vooral het feit dat de tester het bij het verkeerde einde bleek te hebben stoorde hem. “De tester gaf een foutcode op de toerentalsensor. Een permanente storing, die niet kon worden gewist. De sensor bleek echter niet defect. Bij het uitlezen met een voertuigspecifieke tester gaf deze geen enkele foutcode aan.”

Lees het profiel van Sijbren Oevering en de volledige beoordelingen en werkzaamheden in de productvergelijker op www.testdetester.nl.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.