Techniek | Subaru schakelt van snelheid naar veiligheid

Een nieuw platform, meer veiligheidssystemen en de introductie van één nieuw model per jaar, te beginnen bij de nieuwe Impreza, moeten er voor zorgen dat Subaru de komende jaren een groter stuk van de alsmaar groeiende markt voor suv’s naar zich toetrekt. Ondanks een uitgebreid assortiment suv-achtige modellen slaagt Subaru daar naar eigen zeggen te weinig in. Veiligheid wordt het nieuwe sleutelwoord; Subaru’s twee belangrijkste handelsmerken, de boxermotor en permanente vierwielaandrijving, worden nadrukkelijker neergezet als veiligheidverhogend. En de standaarduitrusting wordt bovendien aangevuld met een nieuw modulair platform en Adas (advanced driver-assistance systems). Volvo moet rekening houden met een nieuwe concurrent in veilige auto’s, blijkt uit de woorden van ingenieur Atushi Nakashima. “De Outback was er eerder dan de XC70.”
De nieuwe generatie Impreza die dit jaar op de markt komt, staat als eerste nieuwe model op het modulaire SGP (Subaru Global Platform), waar alle nieuwe Subaru-modellen die vanaf nu verschijnen op gebaseerd zijn. Volgens Nakashima is er veel aandacht besteed aan de torsiestijfheid van het platform en het reduceren van trillingen. De deurstijlen zijn gemaakt van hoge sterktestaal (HSS) en variëren van onder naar boven in plaatdikte van 1,4 naar 2,75 millimeter door een speciale walstechniek. “Daardoor is het onderdeel sterk op de plaatsen waar het moet en licht waar het kan”, zegt Nakashima. Verder zijn de profielen op een aantal plaatsen dubbel uitgevoerd, voor extra stevigheid. Onder meer de voorruitstijlen hebben een dubbele laag plaatstaal. De stijl zelf kon daardoor slanker worden uitgevoerd, wat weer zorgt voor een beter zicht naar buiten. In de bodem is een extra lengteprofiel verwerkt; iedere kant heeft er nu drie in plaats van twee. De vorm van die chassisbalken is vloeiender dan die van de huidige generatie, waar meer scherpe hoeken en knikken in zitten. Ook hier levert dat weer meer stevigheid en stijfheid op. De balken zijn aan de carrosserie gelast, geklonken en gelijmd, afhankelijk van de plaats in de auto, om trillingen, geluidsproductie en het torderen van het chassis terug te dringen.
Schadeherstel
Voor schadeherstellers geeft het nieuwe platform overigens weinig nieuwe hoofdbrekens, belooft Nakashima. “De carrosseriedelen moeten als een geheel worden vervangen en kunnen probleemloos worden gelast. En als er iets moet worden vervangen aan de gelijmde delen, dan is de auto al zo erg beschadigd dat hij total loss is.”
Het nieuwe platform bestaat voor de helft uit conventioneel staal. Daarnaast is 48 procent van HSS (bij het huidige platform is dat nog 39 procent) en nieuw is het aluminium, dat dus 2 procent van de plaatdelen uitmaakt. De extra verste-vigingen zorgen voor een sterkere kooiconstructie voor de inzittenden en een effectievere kreukelzone, maar ook voor een stijvere carrosserie die minder buigt en tordeert. De bestuurder hoeft hierdoor minder stuurcorrecties te doen op rechte stukken en de auto reageert in bochten sneller op stuurbewegingen. Vooral bij uitwijkmanoeuvres kunnen volgens Subaru zo ongevallen worden voorkomen.
Hoe meer pixels, hoe trager de camera. En elke milliseconde telt.
De filosofie van Subaru is volgens Nakashima dat het geld dat je investeert in een stijve, stille carrosserie op andere onderdelen wordt terugverdiend. Complexe adaptieve veersystemen zijn bijvoorbeeld overbodig, omdat de dempers en veren niet extra hard hoeven te worden afgesteld voor een sportief en stabiel weggedrag. Dat is ook een stuk comfortabeler dan harde demping.
Van Boxer naar EV
Subaru onthulde tijdens de presentatie van het nieuwe platform en zijn veiligheidsstrategie ook dat het werkt aan een elektrische auto. Tot nu toe werd dit door de fabrikant altijd ontkend. De elektrische Subaru moet rond 2021 op de markt komen en wordt waarschijnlijk gebaseerd op een bestaand model. Tot die tijd blijft het merk de boxermotor trouw. Zo’n motor verhoogt de veiligheid volgens Daisuke Yamada van Subaru’s Europese test- en ontwikkelingscentrum op verschillende manieren. Door de platte bouw kan de motorruimte laag gehouden worden, wat het zicht rondom verbetert. De trillingvrije loop van de motor zorgt bovendien voor minder vermoeidheid bij de bestuurder, die daardoor alerter is. Verder is de kreukelzone van het nieuwe platform zo ingericht dat de inzittenden het motorblok bij een frontale aanrijding niet op schoot krijgen, maar dat dit onder de auto schuift. De aandrijfas naar de achterwielen is daarbij zo geconstrueerd dat hij in elkaar schuift en ook naar beneden doorknikt om de motor de ruimte te geven.
Goedkope camera’s
Op de Japanse thuismarkt introduceert Subaru inmiddels de derde generatie van zijn Eyesight rijhulpsystemen. Voor Europa wordt het de eerste keer dat het pakket leverbaar wordt op de nieuwe modellen. Het zijn de bekende systemen zoals noodremhulp, lane departure warning en adaptive cruisecontrol, aangevuld met wat typische features, zoals een systeem dat ervoor zorgt dat de auto niet op zijn voorganger wanneer die op het laatste moment besluit toch niet op te trekken. Bijzonder aan de rijhulp-systemen van Subaru is dat ze met relatief goedkope camera’s werken en niet met complexe radars en lasers, zoals andere merken. “Twee camera’s is voorlopig genoeg om al deze systemen goed hun werk te laten doen”, zegt ingenieur Matsuura Munenori, die is belast met de ontwikkeling van Eyesight. “Het zijn eenvoudige camera’s met minder pixels dan een smartphone. Ze hoeven alleen objecten te herkennen en niet in detail alles in beeld te brengen. Want hoe meer pixels, hoe langer de software er over doet om de beelden te interpreteren en er een actie aan te koppelen. Hetzelfde geldt voor het verwerken van signalen van verschillende bronnen zoals lasers en radars. Wanneer je een ongeval wilt voorkomen telt iedere milliseconde.”
Munenori denkt wel dat in de toekomst ook voor Subaru het gebruik van radars onvermijdelijk wordt. “Onze camera’s kijken alleen vooruit, voor autonoom rijden moet de auto ook zien wat er aan de zijkanten en achterkant gebeurt. Maar voor nu maakt het auto’s en systemen alleen onnodig duur.”