Op de brug | Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Ecotec

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Opel Insignia Grand Sport is zo’n model dat graag met je communiceert terwijl je thuis op de bank zit (zie kader). Maar communicatief of niet: er moet nog altijd ‘ouderwets’ worden gesleuteld aan de spiksplinternieuwe auto, die wij in 1.5 Turbo automaat benzine-uitvoering hebben gecharterd voor een bezoekje aan Autobedrijf Aleven in Zevenaar. Eigenaar Alwin Aleven is technisch specialist met een voorliefde voor elektronica. “Hoe specialistischer, hoe beter. Ik krijg weleens auto’s hier waar de dealer niks mee kan. Laatst nog: een nieuwe auto waarvan de accu continu leegliep. Alles doorgemeten, er hadden al een paar bedrijven aan gewerkt, maar ik heb het probleem gevonden. Er zat ergens een elektronisch interieurklepje dat niet kon sluiten in rusttoestand omdat er een klein beestje tussen zat, dus bleef het maar openen en sluiten en de accu leegtrekken. Dat is natuurlijk mooi, als je zoiets weet op te lossen”, vertelt Alwin. Geen wonder dus dat de Texa Navigator TXC meteen aan de EOBD wordt gehangen. Motorisch geeft dit apparaat even niet thuis: de Insignia Grand Sport is té nieuw. “Ik moet weer even downloaden”, constateert de Zevenaarder. Toestel nummer twee, de standaard OBII/EOBD-tester, leeft wel op en brengt meteen goed nieuws: geen foutcodes te ontdekken. Alwin is pleitbezorger van meer aandacht voor elektronica op technische opleidingen: “Ik heb eerst elektrotechniek gevolgd en daarna pas motorvoertuigtechniek. De steeds complexer wordende auto-elektronica heeft voor mij maar weinig geheimen. Vandaar dat ik geregeld collega’s uit de brand help.”

Vooral omdat het lijkt alsof het sleutelen zoals sleutelen ooit bedoeld was steeds verder naar de achtergrond wordt verdreven. Onderhoudsintervallen worden langer, er gaat minder snel iets kapot. Maar als er al aan de auto gewerkt moet worden, dan is het prettig als de monteur overal goed bij kan en dat is bij deze Insignia zeker het geval. Alwin: “In en om de motorruimte hoef je echt niet veel te doen: ledverlichting, een hoop Tupperware, een radiator die ver naar achter is geplaatst en dus minder snel beschadigd raakt en een elektronisch stuurhuis: geen vloeistof meer. Kan eigenlijk niet stuk.” 

Fuseelichaam

Onder de auto is het oliefilter in een oogwenk te vervangen en laat de oliedop zich ook niet moeilijk vinden. Ook al omdat de Insignia, tegen de huidige trend in, geen dichtgeschroefde bodem heeft. “Om de onderkant van de auto te beschermen zit er een flinke waxlaag op. Die voelt rubberachtig aan en kan beschadigen. Dat moet je wel bijhouden. Maar het maakt werken aan de onderkant overzichtelijk en duidelijk.”

Het fuseelichaam is uit één stuk, en dat is bijzonder, zegt Alwin. “Minder onderdelen, een lager onafgeveerd gewicht. De reactiestang schroef je hier zo los, net zoals de dynamo, een onderdeel dat in het algemeen op de lange termijn nog weleens problemen wil geven. Maar die heb je dus zo vervangen”. Het enige minpuntje dat Alwin noteert zijn de gaten in de voorste balk van het subframe. “Die zien er onbehandeld uit. Daar gaat water in staan en zou weleens kunnen gaan roesten. Dat wordt dan wel een apk-puntje.” Alles waar je als technicus mee te maken krijgt tijdens een apk of servicebeurt, is ook in de toekomst goed te behappen. Of, zoals Alwin het zegt: “Deze Opel is een genot om aan te werken. Dus laat maar komen.”

werkplaats2

> Alwin Aleven ziet het werken aan de Opel Insignia Grand Sport wel zitten; onder de motorkap is veel werkruimte beschikbaar. De Opel maakt gebruik van Aircomiddel R-1234yf, ‘duur spul’. De koplampomlijsting steekt een beetje uit. Daar kan een mouw of broekspijp zomaar achter blijven hangen. De ophanging voor en achter hebben een ‘open’ karakter en zijn eenvoudig bereikbaar. De voorste balk van het subframe lijkt gevoelig voor roest. 

p20indewerkplaats 2

Vanaf de bank contact met de auto

De Opel Insignia Grand Sport beschikt over Onstar. Een al langer bestaande service, die steeds meer kan (pechhulp inschakelen, assistentie vragen bij het zoeken naar een locatie, wifi aan boord, hulp bij gestolen voertuig of noodmeldingen doen). In de jongste versie kan de eigenaar vanaf de bank zien hoe het gesteld is met bijvoorbeeld de motorolie of bandenspanning. En met een druk op de knop contact leggen met zijn autobedrijf, of beter: met de dealer. In de toekomst kan het systeem volgens Opel ook zelf aangeven dat het tijd is voor een beurt en maakt het desgewenst zelfs een afspraak met de dealer – uiteraard in overleg met de eigenaar. Dat betekent dat het de vraag is hoeveel van deze auto’s er nog bij de universele werkplaats komen.

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo EcoTEC automaat / nieuwprijs (euro): vanaf 37.090 euro / motortype: 4-cilinder-in-lijn benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.490 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 6,1 l per 100 km / CO2-emissie: 138 gr per km / energielabel: B / transmissie: 6-traps automaat / max. vermogen: 122 kW/165 pk @5.600 tpm. / max. koppel: 250 Nm @2.000-4.500 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 12 min. / brandstoffilter: n.b. / bougies: 24 min. / distributieketting: n.b.  / multiriem: n.b. / interieurfilter: 18 min. / vervangen van koplampunit: n.b. / voorbumper vervangen: 66 min. / twee voorschokdempers vervangen: n.b.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug | Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Ecotec | Automotive Online

Op de brug | Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Ecotec

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Opel Insignia Grand Sport is zo’n model dat graag met je communiceert terwijl je thuis op de bank zit (zie kader). Maar communicatief of niet: er moet nog altijd ‘ouderwets’ worden gesleuteld aan de spiksplinternieuwe auto, die wij in 1.5 Turbo automaat benzine-uitvoering hebben gecharterd voor een bezoekje aan Autobedrijf Aleven in Zevenaar. Eigenaar Alwin Aleven is technisch specialist met een voorliefde voor elektronica. “Hoe specialistischer, hoe beter. Ik krijg weleens auto’s hier waar de dealer niks mee kan. Laatst nog: een nieuwe auto waarvan de accu continu leegliep. Alles doorgemeten, er hadden al een paar bedrijven aan gewerkt, maar ik heb het probleem gevonden. Er zat ergens een elektronisch interieurklepje dat niet kon sluiten in rusttoestand omdat er een klein beestje tussen zat, dus bleef het maar openen en sluiten en de accu leegtrekken. Dat is natuurlijk mooi, als je zoiets weet op te lossen”, vertelt Alwin. Geen wonder dus dat de Texa Navigator TXC meteen aan de EOBD wordt gehangen. Motorisch geeft dit apparaat even niet thuis: de Insignia Grand Sport is té nieuw. “Ik moet weer even downloaden”, constateert de Zevenaarder. Toestel nummer twee, de standaard OBII/EOBD-tester, leeft wel op en brengt meteen goed nieuws: geen foutcodes te ontdekken. Alwin is pleitbezorger van meer aandacht voor elektronica op technische opleidingen: “Ik heb eerst elektrotechniek gevolgd en daarna pas motorvoertuigtechniek. De steeds complexer wordende auto-elektronica heeft voor mij maar weinig geheimen. Vandaar dat ik geregeld collega’s uit de brand help.”

Vooral omdat het lijkt alsof het sleutelen zoals sleutelen ooit bedoeld was steeds verder naar de achtergrond wordt verdreven. Onderhoudsintervallen worden langer, er gaat minder snel iets kapot. Maar als er al aan de auto gewerkt moet worden, dan is het prettig als de monteur overal goed bij kan en dat is bij deze Insignia zeker het geval. Alwin: “In en om de motorruimte hoef je echt niet veel te doen: ledverlichting, een hoop Tupperware, een radiator die ver naar achter is geplaatst en dus minder snel beschadigd raakt en een elektronisch stuurhuis: geen vloeistof meer. Kan eigenlijk niet stuk.” 

Fuseelichaam

Onder de auto is het oliefilter in een oogwenk te vervangen en laat de oliedop zich ook niet moeilijk vinden. Ook al omdat de Insignia, tegen de huidige trend in, geen dichtgeschroefde bodem heeft. “Om de onderkant van de auto te beschermen zit er een flinke waxlaag op. Die voelt rubberachtig aan en kan beschadigen. Dat moet je wel bijhouden. Maar het maakt werken aan de onderkant overzichtelijk en duidelijk.”

Het fuseelichaam is uit één stuk, en dat is bijzonder, zegt Alwin. “Minder onderdelen, een lager onafgeveerd gewicht. De reactiestang schroef je hier zo los, net zoals de dynamo, een onderdeel dat in het algemeen op de lange termijn nog weleens problemen wil geven. Maar die heb je dus zo vervangen”. Het enige minpuntje dat Alwin noteert zijn de gaten in de voorste balk van het subframe. “Die zien er onbehandeld uit. Daar gaat water in staan en zou weleens kunnen gaan roesten. Dat wordt dan wel een apk-puntje.” Alles waar je als technicus mee te maken krijgt tijdens een apk of servicebeurt, is ook in de toekomst goed te behappen. Of, zoals Alwin het zegt: “Deze Opel is een genot om aan te werken. Dus laat maar komen.”

werkplaats2

> Alwin Aleven ziet het werken aan de Opel Insignia Grand Sport wel zitten; onder de motorkap is veel werkruimte beschikbaar. De Opel maakt gebruik van Aircomiddel R-1234yf, ‘duur spul’. De koplampomlijsting steekt een beetje uit. Daar kan een mouw of broekspijp zomaar achter blijven hangen. De ophanging voor en achter hebben een ‘open’ karakter en zijn eenvoudig bereikbaar. De voorste balk van het subframe lijkt gevoelig voor roest. 

p20indewerkplaats 2

Vanaf de bank contact met de auto

De Opel Insignia Grand Sport beschikt over Onstar. Een al langer bestaande service, die steeds meer kan (pechhulp inschakelen, assistentie vragen bij het zoeken naar een locatie, wifi aan boord, hulp bij gestolen voertuig of noodmeldingen doen). In de jongste versie kan de eigenaar vanaf de bank zien hoe het gesteld is met bijvoorbeeld de motorolie of bandenspanning. En met een druk op de knop contact leggen met zijn autobedrijf, of beter: met de dealer. In de toekomst kan het systeem volgens Opel ook zelf aangeven dat het tijd is voor een beurt en maakt het desgewenst zelfs een afspraak met de dealer – uiteraard in overleg met de eigenaar. Dat betekent dat het de vraag is hoeveel van deze auto’s er nog bij de universele werkplaats komen.

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo EcoTEC automaat / nieuwprijs (euro): vanaf 37.090 euro / motortype: 4-cilinder-in-lijn benzinemotor / kleppen per cilinder: 4 / cilinderinhoud: 1.490 cc / verbruik (gem./fabrieksopgave): 6,1 l per 100 km / CO2-emissie: 138 gr per km / energielabel: B / transmissie: 6-traps automaat / max. vermogen: 122 kW/165 pk @5.600 tpm. / max. koppel: 250 Nm @2.000-4.500 tpm.

FLATRATETIJDEN / Luchtfilter: 12 min. / brandstoffilter: n.b. / bougies: 24 min. / distributieketting: n.b.  / multiriem: n.b. / interieurfilter: 18 min. / vervangen van koplampunit: n.b. / voorbumper vervangen: 66 min. / twee voorschokdempers vervangen: n.b.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.